handdator

Visa fullständig version : träna traps/baksida axlar med ryggen


GVA
2013-04-23, 12:23
Borde det inte vara mer effektivt att träna baksida axlar/traps med ryggen eftersom det tar där jävligt mycket endå, speciellt vid rodd övningarna.
Ser så många som kör tex rygg dag1 sen hela axlarna/traps dag 2, känns ju bara väldigt dåligt genomtänkt med tanke på hur mycket rodd övningar tränar baksida axlar och traps.

Jag har lagt upp mitt överkropps schema så jag kör en dag framsida över kropp och en dag baksida över kropp, kan det vara något att ha kanske ?

så här kan det typ se ut en tränings vecka.
dag1 rygg/axlar/traps
3 set pullups för att värma upp alltså inte till fail eller med vikt bara för att få in lite blod i ryggen typ :)
3 set pulldowns
3 set stång rodd
3 set t-bar rodd
3 set hyper extentions eller lättare marklyft
3set baksida axlar
3set shrugs för traps

dag2 bröst/framsida axlar
4set bänk
4set snebänk hantlar
4 set snebänk hantel flyes

3 set sidolyft
3 upright rows

dag3 armar

dag4 ben/mage

dag5 vila

Blindguard1
2013-04-23, 12:32
Jag kör bakre axlar med rygg och biceps, traps struntar jag i, de växer som ogräs annars.

GVA
2013-04-23, 12:32
Är det föresten bara jag som inte riktigt kan hejda mig med övningar när man kör rygg finns ju så många roliga...

pullovers, marklyft, pulldowns, pullups, rodd, hyper extentions sen en jävla massa variationer på dessa också, blir svårt att välja vilka man ska köra :)^^

GVA
2013-04-23, 12:33
Jag kör bakre axlar med rygg och biceps, traps struntar jag i, de växer som ogräs annars.

Jo det är sant trapsen får mycket simulation av allt annat ändå :) kanske bara skulle köra dom varannan vecka eller något :)

Rawsteel
2013-04-23, 12:40
Yep, bakre axlar och traps hör till ryggen och involveras i horisontella samt vertikala ryggövningar.

Är det föresten bara jag som inte riktigt kan hejda mig med övningar när man kör rygg finns ju så många roliga...

pullovers, marklyft, pulldowns, pullups, rodd, hyper extentions sen en jävla massa variationer på dessa också, blir svårt att välja vilka man ska köra :)^^

Måste hålla med, rygg är helt klart roligast att träna.
Får jag dock fråga varför du klassar marklyft som en ryggövning när dom enda musklerna som arbetar dynamiskt i rörelsen är quads, hams och gluteus (alltså fram/baksida ben)?

r1kkie
2013-04-23, 12:47
Måste hålla med, rygg är helt klart roligast att träna.
Får jag dock fråga varför du klassar marklyft som en ryggövning när dom enda musklerna som arbetar dynamiskt i rörelsen är quads, hams och gluteus (alltså fram/baksida ben)?

Jag klassar den som ryggövning också.
För mig är det för att det är ryggen som säger stopp och inte bena.

GVA
2013-04-23, 12:49
Yep, bakre axlar och traps hör till ryggen och involveras i horisontella samt vertikala ryggövningar.



Måste hålla med, rygg är helt klart roligast att träna.
Får jag dock fråga varför du klassar marklyft som en ryggövning när dom enda musklerna som arbetar dynamiskt i rörelsen är quads, hams och gluteus (alltså fram/baksida ben)?

Kör raka marklyft tycker det tar bra i nedre ryggen också, men kör inte dessa så ofta bara om jag av någon anledning inte skulle köra knäböjj på bendagen :)

major Pectoralis
2013-04-23, 13:35
Borde det inte vara mer effektivt att träna baksida axlar/traps med ryggen eftersom det tar där jävligt mycket endå, speciellt vid rodd övningarna.
Ser så många som kör tex rygg dag1 sen hela axlarna/traps dag 2, känns ju bara väldigt dåligt genomtänkt med tanke på hur mycket rodd övningar tränar baksida axlar och traps.

Jag har lagt upp mitt överkropps schema så jag kör en dag framsida över kropp och en dag baksida över kropp, kan det vara något att ha kanske ?

så här kan det typ se ut en tränings vecka.
dag1 rygg/axlar/traps
3 set pullups för att värma upp alltså inte till fail eller med vikt bara för att få in lite blod i ryggen typ :)
3 set pulldowns
3 set stång rodd
3 set t-bar rodd
3 set hyper extentions eller lättare marklyft
3set baksida axlar
3set shrugs för traps

dag2 bröst/framsida axlar
4set bänk
4set snebänk hantlar
4 set snebänk hantel flyes

3 set sidolyft
3 upright rows

dag3 armar

dag4 ben/mage

dag5 vila
Det kan vara bra att ha två träningtillfällen; ett för rent axlar och ett i samband med ryggen. man får mer utbyte av övningar man kör "utvilad"

sjolund27
2013-04-23, 13:46
Borde det inte vara mer effektivt att träna baksida axlar/traps med ryggen eftersom det tar där jävligt mycket endå, speciellt vid rodd övningarna.
Ser så många som kör tex rygg dag1 sen hela axlarna/traps dag 2, känns ju bara väldigt dåligt genomtänkt med tanke på hur mycket rodd övningar tränar baksida axlar och traps.


Beror på vad jag kör för split just då. Under ett 3-split blir det baksida axlar med rygg.
Men under ett 5-split med separat pass för axlar blir det inte baksida på rygg dagen. Inga problem då att köra axelpasset efter ryggpasset.

Båda sätten funkar lysande för mig :cool:.

GVA
2013-04-23, 13:48
Det kan vara bra att ha två träningtillfällen; ett för rent axlar och ett i samband med ryggen. man får mer utbyte av övningar man kör "utvilad"

Kört så innan, men då jag känner att mina axlar är stora nog så väljer jag att inte ägna en hel dag åt dom.

Payter
2013-04-23, 14:13
Jag är väl tvärt emot.Tycker man kan träna traps hur mycket som helst.Stora traps och tjock nacke ger ett manligt utseende.

Diomedea exulans
2013-04-23, 14:17
Ja, det är många som tränar traps på ryggdagen.

Jag tycker att "för stora" traps ser coolt ut. Låter en bild av Bruce Lee utgöra mitt huvudargument:

http://alden-tan.com/wp-content/uploads/bruce-lee.jpg

major Pectoralis
2013-04-23, 14:28
Kört så innan, men då jag känner att mina axlar är stora nog så väljer jag att inte ägna en hel dag åt dom.

Fast det behöver du ju iofs inte göra. Det räcker med att träna baksida axlar på en annan dag än rygg

Rawsteel
2013-04-23, 15:20
Ja, det är många som tränar traps på ryggdagen.

Jag tycker att "för stora" traps ser coolt ut. Låter en bild av Bruce Lee utgöra mitt huvudargument:


Word, det kan inte bli för mycket traps!:D
Tycker allt för många i dagsformstråden besitter för små traps för sina breda axlar.

GVA
2013-04-23, 15:56
Kom just hem efter mitt rygg pass idag så här körde jag :)

3set pullups uppvärmning
3set pulldowns close grip 12 rep
3set stång rodd 8 rep
3set t-bar close grip 8 rep
3set rep rodd 12 rep (lutade lite framåt så jag kunde fokusera mer på nedre latsen)
3set rep pullovers 12 rep

4set shrugs och bent over lateral raises supper settade dessa :)

Kändes bra som fan iaf :) älskar att köra tungt i stång rodd och t-bar då det tar bra som fan i ryggen även när man fuskar ut dom 2 sista :D

Ursäkta svengelska när jag skriver övningarna men kan vad allt heter på engelska men kan inte allt på svenska lol xD Internet fucked me up...