handdator

Visa fullständig version : refeed day eller inte?


alination92
2013-04-23, 12:01
Just nu känns det som att inget händer i min deff. Trots -1000 kcal varje dag och viktförlust på 1 kg så har jag inte tappat 1 cm runt midjan ens. Vad kan detta bero på?

Behöver jag en refeed day för att chocka kroppen? Vad är felet?

Kan tillägga att jag inte haft någon sorts refeed day sen jag började deffa, 2 månader 12 dagar.

tackar för svar!

Pahwn
2013-04-23, 12:03
Fettet släpper ju olika, ett tips är ju att mäta dig över hela kroppen. På många släpper fettet allra sist runt midja/mage :) Du bör gå ner stadigt på det underskottet du har.

alination92
2013-04-23, 12:07
Fettet släpper ju olika, ett tips är ju att mäta dig över hela kroppen. På många släpper fettet allra sist runt midja/mage :) Du bör gå ner stadigt på det underskottet du har.

Vet att man inte kan punktförbränna och så vidare. Men känns ändå lite konstigt att det inte hänt något vid midjan på mer än en vecka *spy*

Kischen
2013-04-23, 12:09
Recarb känns smartare isf.

Reaper123
2013-04-23, 12:12
Om du är säker på att du ligger på ett underskott är din bästa vän tålamod, en vecka "stillestånd" är inget!

Jag gick fan upp i vikt under 2 veckor trots att jag låg på underskott!
http://1.bp.blogspot.com/-VLV4pr3ACPg/UXOCbwZil9I/AAAAAAAALTA/a1JAQvLizbo/s320/viktkurva130421.PNG

Så än en gång, TÅLAMOD och sen kan jag tycka att enbart midjemåttet säger väldigt lite vecka-till-vecka av en rad anledningar. Så använd fler mätpunkter och håll koll på vikttrenden!

alination92
2013-04-23, 12:18
Tackar så mycket för era svar boys!!
Jag skall köra vidare som vanligt, bara att huvudet,kroppen är intill dööttt haha!

anvihl
2013-04-23, 12:26
Mät över röven,låren,armarna etc tänk på att mer kolhydrater och eller salt binder mer vätska som gör att man kan stå stilla på vågen.

alination92
2013-04-23, 12:30
Mät över röven,låren,armarna etc tänk på att mer kolhydrater och eller salt binder mer vätska som gör att man kan stå stilla på vågen.

Jag äter varken kolhydrater (max 30 g om dagen) och salter äter jag nästan aldrig. Gör jag det går jag in i bastun på gymmet samma dag och saltar ut allt.

alination92
2013-04-23, 12:43
Dagens frukost såg ut som detta. Säg till om det är dåligt!!

15 g havregryn - 56 kcal
1.95 P
8.7 K
1.05 F
50 g whey 80 - 197.5 kcal
38 P
2 K
4.25 F
65 g Kvarg 0.5% f - 41 kcal
7.8 P
2.21 K
0.195 F

totalt:294 kcal
43.75 P
12.91 K
5.5 F

Sweurout
2013-04-23, 13:03
På mig försvann det i ansiktet och på benen/häcken först och därefter magen, vilket gör att jag nu inte har ett enda par jeans som sitter som de ska,skjortorna hänger som säckar.. kul men dyrt.... Men man får ju ha ett dj*vulskt tålamod, jag har gått ner 8kg sen 7 januari och mitt mål är att gå ner 7,5kg till dvs från 105,5kg till 90kg. jag har stått still på 97,5kg nu en tid med diverse svajningar ända upp till 99,5kg.

Reaper123 som har gjort en del resor i deffvärlden har ju eminenta grafer som visar hur det faktiskt går upp och ner så tålamod är en dygd... Vet inte hur många gånger jag tänkt att nu skiter jag i det här och åker och handlar 2kg godis men istället bitit ihop och tittat på Reapers grafer...

alination92
2013-04-23, 13:06
På mig försvann det i ansiktet och på benen/häcken först och därefter magen, vilket gör att jag nu inte har ett enda par jeans som sitter som de ska,skjortorna hänger som säckar.. kul men dyrt.... Men man får ju ha ett dj*vulskt tålamod, jag har gått ner 8kg sen 7 januari och mitt mål är att gå ner 7,5kg till dvs från 105,5kg till 90kg. jag har stått still på 97,5kg nu en tid med diverse svajningar ända upp till 99,5kg.

Reaper123 som har gjort en del resor i deffvärlden har ju eminenta grafer som visar hur det faktiskt går upp och ner så tålamod är en dygd... Vet inte hur många gånger jag tänkt att nu skiter jag i det här och åker och handlar 2kg godis men istället bitit ihop och tittat på Reapers grafer...

haha samma här.. ansiktet är helt borta, samma med benen/häcken. Nu är det väl bara magen kvar vilket får mig o vilja *cry*

Jodå, inte smakat sånt sen deffen ändå så det är inget bekymmer för min del.

Reaper123
2013-04-23, 14:37
Dagens frukost såg ut som detta. Säg till om det är dåligt!!

15 g havregryn - 56 kcal
1.95 P
8.7 K
1.05 F
50 g whey 80 - 197.5 kcal
38 P
2 K
4.25 F
65 g Kvarg 0.5% f - 41 kcal
7.8 P
2.21 K
0.195 F

totalt:294 kcal
43.75 P
12.91 K
5.5 FHurvida detta är en bra eller dålig frukost kan faktiskt ingen annan än du veta eller rättare sagt ta reda på, eftersom det är totalen när dagen är klar som är det intressanta! Nu är inte ens en dag en bra mätpunkt, utan det är efter veckor (eller rentav månader) det verkligen ska märkas skillnad/syns resultat!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/badmeal.jpg

Reaper123 som har gjort en del resor i deffvärlden har ju eminenta grafer som visar hur det faktiskt går upp och ner så tålamod är en dygd... Vet inte hur många gånger jag tänkt att nu skiter jag i det här och åker och handlar 2kg godis men istället bitit ihop och tittat på Reapers grafer...Ojoj, riktigt kul att höra att man lyckas inspirerar på alla möjliga sätt och vis för det innebär att mina bidrag inte är helt förgäves ;)

emats
2013-04-23, 19:45
Håller med föregående talare, Jag märker direkt på vågen om jag ens tänker på att jag inte ska stressa (självklart motsatt effekt) de är som om kroppen inte riktigt kan göra de den ska om massa annat är ivägen

Ang. reefed. Jag har dietat sen 28/1 inför en bodyfitness tävling. Har påfyllnad helt fritt på lördagar.
Har inte förens nu hittat en balans. I början fyllde jag på för dåligt. vågade inte äta för mycket vilket resulterade i lägre träningsintensitet då jag helt enkelt va FÖR slut.
Övergick till att spåra ur 2-3 lördagar irad då jag istället drog på min vätska som en flubber - DOCK hade de runnit av lagom till torsdag, fredag men de va påfrästande för psyket och resulterade även där i stress
Balans är nog de bästa. Fyll på en dag i veckan med mat du är sugen på som GER energi. lika viktigt fysiskt som psykiskt att få slappna av lite och få sova ordentligt mätt i magen

Resultaten kommer när man slappnar av lite, teoretiskt gör du ju rätt så de KAN inte utebli resultat helt. dom kommer :) KÖR HÅRT dehär fixar du :)

Rabiat
2013-04-23, 20:33
Om du är säker på att du ligger på ett underskott är din bästa vän tålamod, en vecka "stillestånd" är inget!

Jag gick fan upp i vikt under 2 veckor trots att jag låg på underskott!
http://1.bp.blogspot.com/-VLV4pr3ACPg/UXOCbwZil9I/AAAAAAAALTA/a1JAQvLizbo/s320/viktkurva130421.PNG

Så än en gång, TÅLAMOD och sen kan jag tycka att enbart midjemåttet säger väldigt lite vecka-till-vecka av en rad anledningar. Så använd fler mätpunkter och håll koll på vikttrenden!

Jag tycker du borde starta en ny tråd med ett par av dina diagram, så hoppas vi på en sticky. De är SJUKT motiverande när man är lite less över en uppgång eller platå.

Kischen
2013-04-23, 20:41
salter äter jag nästan aldrig. Gör jag det går jag in i bastun på gymmet samma dag och saltar ut allt.

Srs?*slap*

Onigiri
2013-04-24, 06:50
Srs?*slap*Saltbloat är dödn!

alination92
2013-04-24, 07:58
Trots att jag skött allt i princip i en hel vecka så säger vågen idag... + 1.3 kg!!! Skojar den med mig? :(

Lellan
2013-04-24, 08:10
Trots att jag skött allt i princip i en hel vecka så säger vågen idag... + 1.3 kg!!! Skojar den med mig? :(

Så under nästan 3 månader så är viktskillnaden nu 0; hur har du då kommit fram till att du ligger 1000 kcal minus? Låter ju snarare som om du ligger på balans om vikten är densamma som vid start?

Har själv knappt gått ner ngt sedan dietstart, men går på fettmätningar och de visar iaf att kroppen tappat fett men att "muskelvikten" ligger högre än innan (diagram finns i min journal).

Men jag blir lite nyfiken på hur du kommit fram att du ligger på underskott, samt även varför du undviker salt och kolhydrater? Är det pga vätska så är vätska inte fett. En god vätskebalans är väl tvärtom positivt för att kroppen ska vilja släppa fett samt att man får ork av både kolhydrater och salt om man tränar hårt.

dekkan
2013-04-24, 08:13
Trots att jag skött allt i princip i en hel vecka så säger vågen idag... + 1.3 kg!!! Skojar den med mig? :(

Låter skumt.. Har du bokfört vad du äter i excel / shapeup eller något? släng upp det här isf!

alination92
2013-04-24, 08:30
Så under nästan 3 månader så är viktskillnaden nu 0; hur har du då kommit fram till att du ligger 1000 kcal minus? Låter ju snarare som om du ligger på balans om vikten är densamma som vid start?

Har själv knappt gått ner ngt sedan dietstart, men går på fettmätningar och de visar iaf att kroppen tappat fett men att "muskelvikten" ligger högre än innan (diagram finns i min journal).

Men jag blir lite nyfiken på hur du kommit fram att du ligger på underskott, samt även varför du undviker salt och kolhydrater? Är det pga vätska så är vätska inte fett. En god vätskebalans är väl tvärtom positivt för att kroppen ska vilja släppa fett samt att man får ork av både kolhydrater och salt om man tränar hårt.

Ehm.. Nej!

Startvikt - 94 kg.
Nuvarande vikt - 74.2 (igår), 75.4 idag..:smash:

Jag vet att jag ligger på 1000 underskott för jag räknar ALLT jag äter, även om det är en hasselnöt på 2 g.

Gårdagens kcal: 1426.
Vilodag då och ändå ett minus på mer än 1000 kcal..

AronP
2013-04-24, 08:38
Du vet intaget, men vet du hur mkt du gör av med? Och vet du vilken felmarginal du har.

Fast 1426 låter lågt.

Angående uppgången. Du har inte infört någon ny maträtt, mediciner, mens?

EDIT: Har du mens, och således är tjej, så är inte 1426 så lågt heller.

alination92
2013-04-24, 08:43
Du vet intaget, men vet du hur mkt du gör av med? Och vet du vilken felmarginal du har.

Fast 1426 låter lågt.

Angående uppgången. Du har inte infört någon ny maträtt, mediciner, mens?

EDIT: Har du mens, och således är tjej, så är inte 1426 så lågt heller.

Jag är en man. BMR ligger på 1760 per dag. Dessutom tog jag 2 promenader på 45 min varje gång så 1426 är relativt ok.

Nej, inget nytt med mat eller mediciner osv.

AronP
2013-04-24, 08:46
Hur vet du att ditt BMR ligger där, hur vet du vad din aktivitetsnivå är? Nåja det är lågt men jag har stått still på 1800.

Det kan vara en effekt av din bastning. Eller dålig våg. Men svårt att ge en direkt förklaring.

raddum
2013-04-24, 09:47
Ot: Jag har kört refeeds en gång i veckan i princip hela deffen, hurvida det har haft några större fysiologiska effekter låter jag vara osagt, har iaf vart skön för psyket. Värt att nämna är att det är stor skillnad på refeed och "ätardag", jag har fortfarande hållit noga koll på macros och kcal, typ legat 4-500 kcal över en vanlig deffdag(varav 100% cho)

Lellan
2013-04-24, 17:15
Just nu känns det som att inget händer i min deff. Trots -1000 kcal varje dag och viktförlust på 1 kg så har jag inte tappat 1 cm runt midjan ens. Vad kan detta bero på?

Behöver jag en refeed day för att chocka kroppen? Vad är felet?

Kan tillägga att jag inte haft någon sorts refeed day sen jag började deffa, 2 månader 12 dagar.

tackar för svar!

Trots att jag skött allt i princip i en hel vecka så säger vågen idag... + 1.3 kg!!! Skojar den med mig? :(

Ehm.. Nej!

Startvikt - 94 kg.
Nuvarande vikt - 74.2 (igår), 75.4 idag..:smash:

Jag vet att jag ligger på 1000 underskott för jag räknar ALLT jag äter, även om det är en hasselnöt på 2 g.

Gårdagens kcal: 1426.
Vilodag då och ändå ett minus på mer än 1000 kcal..

Det stod inte att läsa någonstans i tråden; det stod bara minus 1kg och sedan plus 1,3 kg.

Som Aron skriver nedan så är du säker på intaget, men jag syftade på om du var säker på att underskottet var 1000 kcal (baserat på "basal+uttag"), felmarginal.

Du vet intaget, men vet du hur mkt du gör av med? Och vet du vilken felmarginal du har.

Fast 1426 låter lågt.

Angående uppgången. Du har inte infört någon ny maträtt, mediciner, mens?

EDIT: Har du mens, och således är tjej, så är inte 1426 så lågt heller.

Tror också att vätskebindningen kan vara grund, särskilt om du manipulerar den genom bastning och saltintag osv. Känner man sig lite krasslig, är sliten etc så binder ju kroppen lite vatten som "försvar" för att fungera bättre.. jag går upp lika mkt i vätska vid förkylning som vid mens (jo, har hyfsad koll på att det är så iom fettmätningar varannan vecka).

Tålamod och räkna på, tror jag på! :) Låter väl lågt om du ska behöva gå under nuvarande kcalnivå. Lycka till!

Pretorian
2013-04-26, 08:02
Kan du skriva ner din viktkurva senaste veckorna?

Om du mätt dig förr-förra söndagen och sen vägde dig i söndags (bara som exempel) och då vägde 1,3 kg mer så kan det vara vätska eller tarminnehåll etc.

alination92
2013-04-26, 09:15
har inte skrivit ner något faktiskt..

Men idag visade vågen 74.7 vilket är - 0.4 sedan igår! #Party