handdator

Visa fullständig version : Tungt/lätt/tungt/lätt..osv


Fru_Flisa
2013-04-23, 11:51
Hej!

Jag tänkte fråga om fördelar med att köra var tredje dag och då ena passet tungt och nästa lätt fler set?

Tänker paralleller till löpning där man växlar kort och hårt ena dan och långt och lätt nästa osv. Men vid styrka tränar folk ju oftast längre perioder av lätt eller tungt. Finns det nåt skäl till denna skillnad?


edit; Såklart måste tillägga, tänk att det då är helkroppspass och samma övningar på ett pass, träning var tredje dag/v.

Better bodies
2013-04-23, 12:13
Tycker helkroppspass tar så lång tid.

Fru_Flisa
2013-04-23, 12:17
Tycker helkroppspass tar så lång tid.

Ja det beror ju på hur man prioriterar med övningar, fler eller färre muskelgrupper involverade/övn. Men har man färre muskelgrupper att prioritera är det smidigast tycker jag.

Better bodies
2013-04-23, 12:18
Hur ser ditt helkroppspass ut?

Fru_Flisa
2013-04-23, 14:34
Hur ser ditt helkroppspass ut?

Det ser ut på så vis att alltid några basövningar för rygg/axlar och rumpa. Sen varierar jag lite med andra övningar för rygg, axlar och rumpa olika dagar.
Men jag har ingen systematik vare sig på övningar, set eller reps, det kör jag som jag känner.
Men jag har tänkt köra oftare nu därför tänker jag att det kan vara bra att ha nån systematik i det jag kör ändå.
Vad tror du om de då?

Better bodies
2013-04-23, 14:57
Det ser ut på så vis att alltid några basövningar för rygg/axlar och rumpa. Sen varierar jag lite med andra övningar för rygg, axlar och rumpa olika dagar.
Men jag har ingen systematik vare sig på övningar, set eller reps, det kör jag som jag känner.
Men jag har tänkt köra oftare nu därför tänker jag att det kan vara bra att ha nån systematik i det jag kör ändå.
Vad tror du om de då?

Jag körde tidigare en tre split och då 5-6 pass i veckan. Nu kör jag 3 pass i veckan på en två split. Får på så vis bra vila mellan och kan köra tungt.
A Bänk, Militärpress, Latsdrag, rodd, biceps,triceps
B Marklyft, Benpress/knäböj, framsida lår, baksida lår, vader

Blir alltså ena veckan A-B-A sedan B-A-B osv. Lägger in mage där det passar. Orkar köra tyngre nu än när jag körde en tre split.

Better bodies
2013-04-23, 14:58
Tränar måndag-onsdag-fredag. Övriga dagar vila alternativt kondition.

Diomedea exulans
2013-04-23, 15:05
Jag fick hyggliga ökningar i bänk, böj och mark när jag körde ungefär såhär:

Måndag: Tung böj, lätt mark. Tung/lätt bänk varannat pass.
Onsdag: Tung/lätt bänk varannat pass.
Fredag: Tung mark, lätt böj. Tung/lätt bänk varannat pass.

"Tung" betyder i det här fallet att man kör som vanligt, medan "lätt" betyder att man kör som vanligt fast med bara ca 70 % av vikten.

Jag tror att fördelen med ett sånt schema är att man får mycket teknikträning.

Fru_Flisa
2013-04-24, 19:26
Jag körde tidigare en tre split och då 5-6 pass i veckan. Nu kör jag 3 pass i veckan på en två split. Får på så vis bra vila mellan och kan köra tungt.
A Bänk, Militärpress, Latsdrag, rodd, biceps,triceps
B Marklyft, Benpress/knäböj, framsida lår, baksida lår, vader

Blir alltså ena veckan A-B-A sedan B-A-B osv. Lägger in mage där det passar. Orkar köra tyngre nu än när jag körde en tre split.

Ah ok du tränar alltså hela kroppen? Bra du orkar mer nu då, var de bra att ändra =)

Jag fick hyggliga ökningar i bänk, böj och mark när jag körde ungefär såhär:

Måndag: Tung böj, lätt mark. Tung/lätt bänk varannat pass.
Onsdag: Tung/lätt bänk varannat pass.
Fredag: Tung mark, lätt böj. Tung/lätt bänk varannat pass.

"Tung" betyder i det här fallet att man kör som vanligt, medan "lätt" betyder att man kör som vanligt fast med bara ca 70 % av vikten.

Jag tror att fördelen med ett sånt schema är att man får mycket teknikträning.
Bra idé =) Frågor på de;
Är det nån anledning till att du inte kör tung böj och mark på samma pass, och lätt böj och mark på samma?
Ligger du på samma set och reps när du kör lätt resp tungt?

Nu tog jag senast ett lätt pass (alla övningar lätt) men färre set och fler reps än normalt, på 60-70%.

Diomedea exulans
2013-04-24, 20:47
Är det nån anledning till att du inte kör tung böj och mark på samma pass, och lätt böj och mark på samma?

Ja: För att jag inte vill träna alla marklyft på samma veckodag, och inte träna alla böj på samma veckodag. Jag vill träna dem två dagar i veckan för att förbättra tekniken (och i fallet med knäböj, att förbättra vigheten).

Ligger du på samma set och reps när du kör lätt resp tungt?

Typ. Jag brukade förenkla det lite och bara göra 5 set med 3 reps på de lätta dagarna. På de tunga dagarna växlade jag lite mellan 2 reps, 3 reps och 5 reps, samt enstaka högrepsset.

Loke
2013-04-24, 21:02
Hur de flesta tränar kan man nog inte analysera mycket av. Alla jag känner som funderat mer än ett varv kring styrketräning ändrar variablerna på sina pass med ett fåtal dagars mellanrum (eller inser iaf att det är bäst att göra så). Alltså, man får några lätta och några tunga pass varje vecka, typ. Det påminner väldigt mycket om hur duktiga löpare tycks träna, ja.

Sen kan iofs en viss begreppsförvirring uppstå. "Lätta" pass kan ibland vara rätt jobbiga. Dessutom är det viktigt att notera att jag snackar om styrketräning nu, inte byggning.

Fru_Flisa
2013-04-25, 07:36
Hur de flesta tränar kan man nog inte analysera mycket av. Alla jag känner som funderat mer än ett varv kring styrketräning ändrar variablerna på sina pass med ett fåtal dagars mellanrum (eller inser iaf att det är bäst att göra så). Alltså, man får några lätta och några tunga pass varje vecka, typ. Det påminner väldigt mycket om hur duktiga löpare tycks träna, ja.

Sen kan iofs en viss begreppsförvirring uppstå. "Lätta" pass kan ibland vara rätt jobbiga. Dessutom är det viktigt att notera att jag snackar om styrketräning nu, inte byggning.

När jag fick råd i början, nu var det 10 år sen iof, så var det att träna en eller ett par veckor tungt, sen en eller ett par mån lätt, sen en eller ett par veckor tungt osv. Så det var nytt för mej ja, men jag umgås inte med några som tränar nån vidare styrketräning jag förstår om det kanske är självklart för de som gör det.

Fru_Flisa
2013-04-25, 07:38
Ja: För att jag inte vill träna alla marklyft på samma veckodag, och inte träna alla böj på samma veckodag. Jag vill träna dem två dagar i veckan för att förbättra tekniken (och i fallet med knäböj, att förbättra vigheten).



Typ. Jag brukade förenkla det lite och bara göra 5 set med 3 reps på de lätta dagarna. På de tunga dagarna växlade jag lite mellan 2 reps, 3 reps och 5 reps, samt enstaka högrepsset.

Bra då har jag fått lite inspiration/idéer, tack!

StarkaUlf
2013-04-25, 07:53
Har ganska nyligt gått till 3 helkroppspass i veckan pga diverse anledningar. Blir 2 tunga pass och 1 väldigt lätt. Helnöjd hittills och tror nog inte jag har gjort så bra progression på så kort tid tidigare.