handdator

Visa fullständig version : rotatorcuff vid rodd?


quinx
2004-02-24, 21:12
Jag ska kanske börja köra HIIT på roddmaskin och jag undrar ifall rotatorcuffens muskler(eller några av dem iaf) aktiveras vid rodd. Tänkte främst på vilken nytta rodd gör i att göra rotatorcuffen starkare och även med rehabilitering. Man får ju en rejäl genomblödning i hela rygg och axelparti.

Skulle ju vara kul att slå två flugor i en smäll.

Arne Persson
2004-02-24, 22:10
Originally posted by quinx
Jag ska kanske börja köra HIIT på roddmaskin och jag undrar ifall rotatorcuffens muskler(eller några av dem iaf) aktiveras vid rodd. Tänkte främst på vilken nytta rodd gör i att göra rotatorcuffen starkare och även med rehabilitering. Man får ju en rejäl genomblödning i hela rygg och axelparti.

Skulle ju vara kul att slå två flugor i en smäll.

Främst som ren stabilicering, ev kan vissa av rotatorkuffens muskler hjälpa till (ytterst underordnat) vid extensionen tillbaka i axelleden efter fullt utsträck i armar och axlar.

quinx
2004-02-24, 22:57
Tror du att man får någon genomblödning i rotatorcuffen, jämnfört med ren högreps rotatorcuffövningar (i rehabiliteringsfaktor)?

Rodd är väl en ganska "skadefri" övning?

Arne Persson
2004-02-24, 23:27
Originally posted by quinx
Tror du att man får någon genomblödning i rotatorcuffen, jämnfört med ren högreps rotatorcuffövningar (i rehabiliteringsfaktor)?

Inte samma som med isolerad träning men någon genomblödning får man säkerligen.

Rodd är väl en ganska "skadefri" övning?
Jepp generellt för rotatorkuffen i alla fall men med det undantaget att det kan smärta i sträckmomentet vid skada på utåtroterarna (M. teres minor och M. infraspinatus) och M. supraspinatus

Simon
2004-02-24, 23:31
rotatorcuffsen? var sitter dom ? är det musklerna som sköter rotationen i axelleden eller?
var nämligen hos doktorn idag pga min axelskada(ostabil som fan, hoppat ur led 2 ggr sen i somras) å då snacka han nå om rotationsmusklerna i axelleden(svårt att höra,han kom från finland) skickade mig iaf till en idrottssjukgymnast, fast det är inte föränn den 3e mars så jag får vänta lite, tänkte om det var dom ni snacka om så kunde ni kanske ge mig nå tips på hur jag kan träna dom?

Koskit
2004-02-25, 12:02
Rep, dom som rör axlarna

Disco
2004-02-25, 12:13
Originally posted by Simon
rotatorcuffsen? var sitter dom ? är det musklerna som sköter rotationen i axelleden eller?
var nämligen hos doktorn idag pga min axelskada(ostabil som fan, hoppat ur led 2 ggr sen i somras) å då snacka han nå om rotationsmusklerna i axelleden(svårt att höra,han kom från finland) skickade mig iaf till en idrottssjukgymnast, fast det är inte föränn den 3e mars så jag får vänta lite, tänkte om det var dom ni snacka om så kunde ni kanske ge mig nå tips på hur jag kan träna dom?

Här har du några övningar på hur du kan träna upp rotatorcuffen.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBExternalRotation.html

http://www.pponline.co.uk/encyc/0812.htm

http://www.weightliftingdiscussion.com/lflye.html

z_bumbi
2004-02-25, 12:14
Originally posted by Simon
rotatorcuffsen? var sitter dom ? är det musklerna som sköter rotationen i axelleden eller?
var nämligen hos doktorn idag pga min axelskada(ostabil som fan, hoppat ur led 2 ggr sen i somras) å då snacka han nå om rotationsmusklerna i axelleden(svårt att höra,han kom från finland) skickade mig iaf till en idrottssjukgymnast, fast det är inte föränn den 3e mars så jag får vänta lite, tänkte om det var dom ni snacka om så kunde ni kanske ge mig nå tips på hur jag kan träna dom?

Sök på rotatorcuff så hittar du bra trådar men träna inte själv utan vänta på vad sjukgymnasten säger om du inte vet exakt vad som är fel.

quinx
2004-02-25, 16:08
Ok, en tilll skum fråga.

Om man sträcker armen och pekar den rakt framåt och drar den åt höger ((vänsterarmen dvs) (ungefär så man stretchar baksida axel)) , tryck med fingrarna just under axelleden(på utsidan) så känner man en "sena", vilken muskel är det?

Är det baksida axel?