handdator

Visa fullständig version : Medan du följde terrordåden i Boston..


Exdiaq
2013-04-23, 00:46
.. har exempelvis minst 11 barn dött i amerikanska bombningar i Afghanistan den senaste månaden. Konstigt att detta inte fått en tråd med tanke på folks oerhörda förmåga att vara sympatiska i Boston-tråden!

Reporter Asks White House if U.S. Airstrikes That Kill Afghan Civilians Qualify as ‘Terrorism’

UPDATE: The reporter who asked the question is Amina Ismail, a journalist at McClatchy. I urge you to thank her for asking it (her twitter handle is @AminaIsmail) because I can’t imagine it was easy given how extremely rare and frowned upon it is to challenge the dominant “war on terror” narrative, especially as a female reporter with an Arab-sounding name. And Amina, if you’re reading this, thanks for kicking ass!

* * * *

Matthew Keys, the social media editor at Reuters, posted audio of a reporter asking White House Press Secretary Jay Carney if U.S. bombings that kill innocent civilians in Afghanistan constitute an “act of terror” given the labeling of the Boston Marathon bombing as “terrorism”. She specifically refers to a U.S. airstrike earlier this month that killed 11 children, just the latest in a seemingly (http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iF0L65EekYDvpqdBKfQ0n94RvIUA?docId=CNG.5330d f416d3153827498663b84367c46.401) endless (http://edition.cnn.com/2012/02/10/world/asia/afghanistan-deaths-probe/) line (http://www.digitaljournal.com/article/347740) of Afghan (http://www.reuters.com/article/2013/02/13/us-afghanistan-attack-civilians-idUSBRE91C0E020130213) civilian (http://www.huffingtonpost.com/2013/03/07/john-brennan-drones_n_2823583.html) deaths (http://www.democracynow.org/2013/3/28/headlines/report_4_children_killed_in_night_raid_by_afghan_i nternational_forces#.UW7idKIEx14.twitter) at the hands of the U.S. government.

Carney completely dodged the questions, pointing instead to the 9/11 terrorist attacks to justify U.S. bombings in Afghanistan. After a long-winded answer excusing U.S. conduct, Carney concludes, “ we take great care in the prosecution of this war.”

Tell me, does this look like “great care” to you?

[Bild på ett par utav barnen vid deras begravning.]

I transcribed the exchange in full:

REPORTER: I send my deepest condolence to the victims and families in Boston. But President Obama said that what happened in Boston was an act of terrorism. I would like to ask, Do you consider the U.S. bombing on civilians in Afghanistan earlier this month that left 11 children and a woman killed a form of terrorism? Why or why not?

JAY CARNEY: Well, I would have to know more about the incident and then obviously the Department of Defense would have answers to your questions on this matter. We have more than 60,000 U.S. troops involved in a war in Afghanistan, a war that began when the United States was attacked, in an attack that was organized on the soil of Afghanistan by al Qaeda, by Osama bin laden and others and more than 3,000 people were killed in that attack. And it has been the President’s objective once he took office to make clear what our goals are in Afghanistan and that is to disrupt, dismantle and ultimately defeat al Qaeda. And with that as our objective to provide enough assistance to Afghan National Security Forces and the Afghan government to allow them to take over security for themselves. And that process is underway and the United States has withdrawn a substantial number of troops and we are in the process of drowning down further as we hand over security lead to Afghan forces. And it is certainly the case that I refer you to the defense department for details that we take great care in the prosecution of this war and we are very mindful of what our objectives are.

At the very least, this serves as another example of the utter meaninglessness of the word “terrorism”.

Stefan J
2013-04-23, 00:52
.. har exempelvis minst 11 barn dött i amerikanska bombningar i Afghanistan. Konstigt att detta inte fått en tråd med tanke på folks oerhörda förmåga att vara sympatiska i Boston-tråden!

Skillnaden är att de barnen inte är amerikaner eller skandinaver. Därför bryr sig ingen. Om ett av de 11 döda barnen hade varit svenskt så hade vi sett rubriker så det stod härliga till. Och folk hade undrat var världen är på väg. :)

derko
2013-04-23, 00:57
Skillnaden är att de barnen inte är amerikaner eller skandinaver. Därför bryr sig ingen. Om ett av de 11 döda barnen hade varit svenskt så hade vi sett rubriker så det stod härliga till. Och folk hade undrat var världen är på väg. :)

Nja, skillnaden är att amerikanarna knappast försöker döda civila utan snarare gör sitt yttersta för att undvika det. Hade USA velat döda civila så hade det inte varit en levande människa kvar i Afghanistan idag.

Manta
2013-04-23, 00:59
Var det så mycket sympatier i Boston-tråden? Jag tyckte det var mer nyfikenhet, man vill veta vem, man ville veta varför. Dådet var ovanligt, att de lyckades hålla sig undan så pass länge var ovanligt. Tråden handlade väl betydligt mycket mer om de som utförde dåden än offren, och där finns det ju inte så mycket att skvallra, gissa och tycka om när det gäller amerikanska bombningar av civila i Afghanistan - det har gjorts om och om igen i tio år.

Stefan J
2013-04-23, 01:02
Nja, skillnaden är att amerikanarna knappast försöker döda civila utan snarare gör sitt yttersta för att undvika det. Hade USA velat döda civila så hade det inte varit en levande människa kvar i Afghanistan idag.

I beg to differ. En jättegammal artikel, men: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fler-civila-offer-i-afghanistan_5956227.svd

Alltså USA som nation har ju inte en officiell agenda att ta livet av civila i Afghanistan, men inte desto mindre sker många medvetna avrättningar utförda av amerikanska soldater.

WHITEFOLKS
2013-04-23, 01:02
Samtidigt som Boston ... senaste månaden

spoon
2013-04-23, 01:08
Aha det finns nån som har det värre. Då ska jag aldrig mer sympatisera eller ha sympati för någon.

Exdiaq
2013-04-23, 01:08
Samtidigt som Boston ... senaste månaden

Var står det?

en stor stark
2013-04-23, 01:10
Det var en ovanlig händelse. Folk är ofta mer nyfikna på ovanliga händelser.

Tomten
2013-04-23, 01:13
.. har exempelvis minst 11 barn dött i amerikanska bombningar i Afghanistan den senaste månaden. Konstigt att detta inte fått en tråd med tanke på folks oerhörda förmåga att vara sympatiska i Boston-tråden!

Den senaste veckan så har vi haft

Jihad Attacks: 53

Dead Bodies: 279

Critically Injured: 734

Varför har vi inte ett par hundra trådar om det?

Här har du en lista med attacker den senaste veckan

http://www.thereligionofpeace.com/index.html#attacks


Värt att notera att de flesta som dör i krig/terror i afghanistan dödas inte av amerikansk militär utan av den egna befolkningen

2013.04.21 Afghanistan Paktika 3 5 Three civilians at a shopping mall are blown to bits by a Shahid suicide bomber.

2013.04.17 Afghanistan Shindad 7 4 Seven women and children are dismantled by a Mujahid shrapnel bomb.

2013.04.15 Afghanistan Mali Zai 7 4 Seven civilians are pulled into pieces by Taliban bombers.

Exdiaq
2013-04-23, 01:16
Den senaste veckan så har vi haft

Jihad Attacks: 53

Dead Bodies: 279

Critically Injured: 734

Varför har vi inte ett par hundra trådar om det?

Här har du en lista med attacker den senaste veckan

http://www.thereligionofpeace.com/index.html#attacks


Värt att notera att de flesta som dör i krig/terror i afghanistan dödas inte av amerikansk militär utan av den egna befolkningen

2013.04.21 Afghanistan Paktika 3 5 Three civilians at a shopping mall are blown to bits by a Shahid suicide bomber.

2013.04.17 Afghanistan Shindad 7 4 Seven women and children are dismantled by a Mujahid shrapnel bomb.

2013.04.15 Afghanistan Mali Zai 7 4 Seven civilians are pulled into pieces by Taliban bombers.

Bra Tomten! Fyll på med mer om du hittar det!

hahavaffan
2013-04-23, 05:28
Var står det?I ditt första inlägg?

Akerhage
2013-04-23, 05:36
Jag följde Bostontråden här och på flashb. Otroligt spännande! Att se den massiva polisinsatsen med både militär/swat på plats. Var ju bättre än en riktigt bra actionfilm. Samt alla konspirationsteorier som kom till.

Jag följde inte tråden för att jag inte tycker synd om de 11 barn som dör i ex Syrien, Afghanistan. Det är såklart för jävligt!
Sedan tycker jag också att det blir väldiga skriverier, men det är ju för att det är lättare relatera till våld som sker här på "hemmaplan" än i ex Syrien. Dock är varje bomb lika hemsk, var den än sker! Fruktansvärda dåd är det oavsett!

Latissimus Dorsi
2013-04-23, 05:43
Jaha? Livet är ett enda jävla stort VM i ''hyckleri''. Vänj dig.

Bryggan
2013-04-23, 05:52
Jaha? Livet är ett enda jävla stort VM i ''hyckleri''. Vänj dig.*Word*

Gober
2013-04-23, 06:07
Har redan svarat dig när du postade i bostontråden. När något händer i västvärlden i en miljö vi känner igen och kan identifiera oss med så är det tyvärr(?) naturligt att engagera sig mer. Det blir lättare att sätta sig in i en situation där man tänker "det kunde varit jag, jag kunde varit där". Det som händer där "borta" är inte lika lätt att sätta sig in i.
Dessutom har vi blivit lite härdade av bomber och tragedi i Mellanöstern sedan barnsben, det är "vardagsmat" men det är inte terrorattacker i västvärlden.

Sen slår ju givetvis media på stora trumman när något händer på hemmaplan och vi följer det vi matas med.

Men med detta sagt tycker jag det är vidrigt att försöka knäppa folk på näsan som en del gör, "kolla här jävla hycklare!!!!!" Det är många som följer vad som händer i världen även om fokus är på det som media kablar ut som mest.

Men slutligen så ska man givetvis aldrig glömma vad som händer även i de små rubrikerna.

Ignatius72
2013-04-23, 06:10
Sådana här trådar är helt infantila. Det handlar dels om nyhetsvärdet såklart, men igenkänningsfaktor och närhetsprincip. Media i Uzbekistan, Indien, Iran och Australien följer samma principer.

pwnyou
2013-04-23, 06:20
Afghanistan blir alltså bombade 24/7, medan detta var USA:s första terrorattack på 12 år, och ni undrar varför det senare har ett större nyhetsvärde för oss?

Wibba
2013-04-23, 06:24
Afghanistan blir alltså bombade 24/7, medan detta var USA:s första terrorattack på 12 år, och ni undrar varför det senare har ett större nyhetsvärde för oss?

Fast det är inte sant.

pwnyou
2013-04-23, 06:31
Fast det är inte sant.Kanske inte.

Men i alla fall så är det liksom ingen nyhet att amerikanska soldater springer runt i Afghanistan och skjuter så fort de känner fara eller provokation. Inte heller är det en nyhet att det springer runt självmordsbombare i mellanöstern.

Men ett bombattentat i USA, under ett marathonlopp, är en ovanlig händelse som har ett nyhetsvärde i sig.

Guskleto
2013-04-23, 06:49
En skillnad är att det är en stor röra i Afghanistan och att folk där råkar illa ut ofta medan bombningen i USA särskiljer sig. Sen så är det självklart att det är mer intressant vad som händer i USA då det är ett land som har stort inflytande på Sverige till skillnad från Afghanistan.

Jämförelsen haltar således.

Lachrillo
2013-04-23, 08:45
Afghanistan blir alltså bombade 24/7, medan detta var USA:s första terrorattack på 12 år, och ni undrar varför det senare har ett större nyhetsvärde för oss?

+1

Dessutom, i Amerika är det fred.i Afghanistan är det krig..
Om Sverige var i krig på hemmaplan skulle vi nog inte reagera lika starkt när någon dör.

J.V
2013-04-23, 09:01
Varför bry sig om attacker i mellanöstern när de, mellan USAs omgångar, bara bombar sig själva? Jag tror de innerst inne vill att det ska smälla. De gillar det. Det är därför de tar sina attentat på världsturné.

billmaier
2013-04-23, 09:06
Blir så förbannad på USA. De tror sig vara världens härskare och ska blanda sig i precis allting. Startar massor av krig osv. och när det en gång smäller så gråter man och vill ha allas sympatier. De har orsakat detta med sitt eget beteende.

Ronn
2013-04-23, 09:09
Men den här tråden är ju också hyckleri, som en tråd på kolozzeum om hemska grejjer som händer runtom i världen skulle göra skillnad borta i Afghanistan.

Exdiaq
2013-04-23, 09:11
I ditt första inlägg?

Nej, det står:

"Medan du följde terrordåden i Boston.. .. har exempelvis minst 11 barn dött i amerikanska bombningar i Afghanistan den senaste månaden."

Inte samtidigt.

Exdiaq
2013-04-23, 09:14
Jaha? Livet är ett enda jävla stort VM i ''hyckleri''. Vänj dig.

Bingo! Tråden kan låsas.

Jag bryr mig inte nämnvärt, det gör inte många andra heller, sluta hyckla och var konsekvent och öppen med att du inte bryr dig.

hahavaffan
2013-04-23, 09:18
Nej, det står:

"Medan du följde terrordåden i Boston.. .. har exempelvis minst 11 barn dött i amerikanska bombningar i Afghanistan den senaste månaden."

Inte samtidigt.Medan betyder under tiden, under det att och samtidigt som. Vi syftade på ditt feta tidsspann som blev en riktigt fräsig rubrik :)

Ronn
2013-04-23, 09:25
Bingo! Tråden kan låsas.

Jag bryr mig inte nämnvärt, det gör inte många andra heller, sluta hyckla och var konsekvent och öppen med att du inte bryr dig.

Vem hycklar med det menar du? Dom flesta som följde (och fortfarande följer) det som händer i Boston gjorde det för att dom tycker det är intressant och det är väl självklart att man kan känna sympati samtidigt som man följer något som är tragiskt precis som man kan känna sympati för andra händelser man läser om, det betyder ju inte att man på något sätt måste vara aktivt engagerad i händelsen och det är väl ingen som påstått heller?

Förstår inte riktigt vad du vill.

4623
2013-04-23, 09:30
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Proximity_Principle

Detta lärde jag mig om på mellanstadiet. Vet inte vad du gick för skola.

Exdiaq
2013-04-23, 09:31
Medan betyder under tiden, under det att och samtidigt som. Vi syftade på ditt feta tidsspann som blev en riktigt fräsig rubrik :)

Point taken!

Exdiaq
2013-04-23, 09:37
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Proximity_Principle

Detta lärde jag mig om på mellanstadiet. Vet inte vad du gick för skola.

OK, det behövde jag inte lära mig i skolan för att veta. Känns rätt uppenbart.

Lärde mig dock att iaktta vad som åsyftas, ifrågasätta premisserna samt bemöta påståendet.

Exdiaq
2013-04-23, 09:39
Förstår inte riktigt vad du vill.

Nej, det märker jag. Å andra sidan är du inte ensam. Låt hjärnkontoret suga på den karamellen och återkom!

Grahn
2013-04-23, 09:40
Även om jag ogillar att man sätter det ena mot det andra för att generellt få folk att må sämre och se sig som dåliga människor så är det dock bra med lite perspektiv på tillvaron ibland.

Juxta
2013-04-23, 09:44
Finns väl inget hyckleri.
Jag tyckte det som inträffade i Boston intressant. Det som hände i Afghanistan var inte intressant. Jag hycklar inte med det.
Jag kan relatera till de bombdåd som händer i USA och andra liknande länder som liknar mitt eget land. Jag kan inte relatera till hemska saker som händer i arabländerna då jag vuxit upp med att alla skjuter och bombar varandra "där borta". Redan när jag var liten visste jag att Iran och Irak bombade varandra hela tiden.

Dum tråd.

Ronn
2013-04-23, 09:45
Nej, det märker jag. Å andra sidan är du inte ensam. Låt hjärnkontoret suga på den karamellen och återkom!

Nä, jag letar hellre nya bilder att posta i bildtråden, det är mer stimulerande än en "dialog" med dig. :thumbup:

Exdiaq
2013-04-23, 09:51
Nä, jag letar hellre nya bilder att posta i bildtråden, det är mer stimulerande än en "dialog" med dig. :thumbup:

Härligt, ha så roligt!

Gpajpen
2013-04-23, 10:41
Ja? Ingen bryr sig om afghanisrablabla. Old news not so exciting. Skulle det smällt bomber i boston dagligen sen 1990 hade man inte heller brytt sig.

Fregus
2013-04-23, 10:56
Det var säkert mängder av oskyldiga barn som dog någonstans i världen vid samma tidpunkt som terrordåden i Norge eller när Anna Lindh mördades också, men då klagade ingen på den snedvridna mediebevakningen.

Vi bryr oss mer om händelser som sker på ställen som är närmare oss geografiskt, kulturellt, socialt eller medialt. Hur svårt ska det vara att förstå det egentligen?

Rikard Jansson
2013-04-23, 11:29
jakes on you, följde inte terrordåden i boston

Trouble
2013-04-23, 11:40
Måste vi skriva "och sen är det jättesynd om alla andra som dör, lider eller på annat sätt mår dåligt i världen" i slutet på varje tråd som berör en internationell kris? Lär oss.

Kom med något konstruktivt istället för att bara gnälla och leka House.

tossefar
2013-04-23, 13:03
Jag förstår inte varför Exdiaq inte startat trådar om alla dessa dödsfall, om han känner att det är viktigt... Istället startar han en tråd som klagar på bristen av trådar.

Lättare att gnälla än att göra något åt saken antar jag, men inte särskilt produktivt...