handdator

Visa fullständig version : Vad är bra i Sverige?


en stor stark
2013-04-22, 23:47
Det är lätt att få en ganska dyster blick på Sverige från vissa här. SD, kommunisterna, moderaterna, soussarna, Islamisterna, feministerna eller ateisterna kommer ha förstört Sverige inom några år (eller har redan förstört Sverige) är saker man kan få höra.

Men i kontrast till det så undrar jag, vad tycker ni är bra med/i Sverige?

Försök vara ärliga och inte för provocerande. Happy thoughts.

Diomedea exulans
2013-04-22, 23:48
Snygga brudar.

en stor stark
2013-04-22, 23:56
Verkar vara det första alla kommer och tänka på med Sverige känns det som. :D

Blindguard1
2013-04-23, 00:03
Klimatet. Musiken (till viss del). Ikea. Gratis sjukvård/skola om man bortser skatt. B-rudar. Vikingarötter. Sen är väl allt skit?

Diomedea exulans
2013-04-23, 00:07
Vi har inga naturkatastrofer. Men det kanske ingår i "klimat".

Blaine
2013-04-23, 00:09
Bredband.

knuckles
2013-04-23, 00:15
Palt in flames

C.E.J.
2013-04-23, 00:15
Klimatet suger ju? :confused:

Gratis skola/vård, jämförelsevis ett miljömedvetet land som tar hänsyn till och ger samma rättigheter till "alla" grupper i samhället.

Lance Uppercut
2013-04-23, 00:19
Filip & Fredrik

Blindguard1
2013-04-23, 00:35
Klimatet suger ju? :confused:

Gratis skola/vård, jämförelsevis ett miljömedvetet land som tar hänsyn till och ger samma rättigheter till "alla" grupper i samhället.

Varför...?

Stefan J
2013-04-23, 00:42
-Klimatet är svalt och skönt, den äckliga värmen håller sig för det mesta borta. Naturkatastrofer finns inte.

-Kulturen är sådan att folk pratar inte så mycket och högljutt på offentliga platser (jämför med de hetsigare länderna i syd).

-Rena gator, gratis skola/sjukvård.

BlötSnö
2013-04-23, 00:54
Alla årstider.
Lingonsylt.
Knäckebröd.
Filmjölk.
Allemansrätten.
Nyckelharpor.

EDIT: Just det, hjortronsylt också...

Klein
2013-04-23, 01:10
Blåbär, hjortron och åkerbär
Ärlighet
Effektivitet

en stor stark
2013-04-23, 01:11
Tycker ni att folk ibland klagar för mycket angående Sverige?

Exdiaq
2013-04-23, 01:24
Gratis sjukvård/skola? Vad går skatterna till då och hur finansieras sjukvård/skola?

Exdiaq
2013-04-23, 01:27
Snygga kvinnor överlag.
Allemansrätten.
Ett utav världens mest sekulariserade länder.
Somrarna.

The_RobRoy
2013-04-23, 01:32
Saker vi tar för givet i Sverige, som sällan finns i resten av världen:

* Fri skolgång och till och med betalt för studier på Universitet
* Fri sjukvård, jag blev förvånad över hur grymt dyrt sjukvård är när man betalar fullt pris
* Allemansrätten, finns väl inte ens i Tyskland?
* Höga lägstalöner, så fort man har ett jobb i Sverige så har man en lön som 90% av världens befolkning är avundsjuk på.
* Extremt frikostiga sociala skyddsnät, i Sverige t.ex. är det inget stort problem att bli gammal, man får en vårdplats och ett någolunda drägligt slut på livet oavsett om man kan betala en endaste krona själv eller inte.
* Rent dricksvatten ifrån kranen nästan gratis
* This is a big one - väldigt låg korruption - tänk att alla runt omkring dig som lyckats bra ekonomiskt har gjort det för att de är korrumperade. Varje gång man ska få igenom något måste människor mutas, lagen finns inte, bara olika stora mutor och gentjänster.

en stor stark
2013-04-23, 01:36
Gratis sjukvård/skola? Vad går skatterna till då och hur finansieras sjukvård/skola?

Med fri skola/vård så menar nog de flesta att vi gemensamt betalar in så att alla ska kunna gå i skolan/få vård, inte att den är helt gratis etc!

Försöker förhindra den oundvikliga "lol det där är inte bra med Sverige"-diskussionen så länge det går. :d

Diomedea exulans
2013-04-23, 02:40
Abba och Ace of Base.

J.V
2013-04-23, 02:48
Arbetsmoralen. De flesta vill jobba och jobbar hårt.
Inga naturkatastrofer.
Jämnställt, abort är okej, homoäktenskap och hela den biten.
Fri skolgång och studiemedel.
Fri sjukvård i stor utsträckning.
Allemansrätten är väl rätt ball också.

Blindguard1
2013-04-23, 03:19
Gratis sjukvård/skola? Vad går skatterna till då och hur finansieras sjukvård/skola?

Läs mitt första inlägg.

MrBoris
2013-04-23, 03:38
Arbetsmoralen. De flesta vill jobba och jobbar hårt.


Trollar du nu?

spoon
2013-04-23, 03:43
Trollar du nu?

Jag har samma uppfattning som JV. Svenskarna är eftertraktade i Norge för att dom har god arbetsmoral.

MrBoris
2013-04-23, 03:50
Jag har samma uppfattning som JV. Svenskarna är eftertraktade i Norge för att dom har god arbetsmoral.

Antar att allt är relativt, ser t.ex. Kanada, Australien, USA, Japan och Kinas befolking som sådana med hög(re) arbetsmoral, men inte Sverige. Men vi kanske ligger där i topp ändå?

spoon
2013-04-23, 04:09
Antar att allt är relativt, ser t.ex. Kanada, Australien, USA, Japan och Kinas befolking som sådana med hög(re) arbetsmoral, men inte Sverige. Men vi kanske ligger där i topp ändå?

Ingen aning. Jag refererar bara till tråden. Jag anser att svenskarna har en god arbetsmoral. Det baserar jag bara på egna erfarenheter.

J.V
2013-04-23, 04:47
Antar att allt är relativt, ser t.ex. Kanada, Australien, USA, Japan och Kinas befolking som sådana med hög(re) arbetsmoral, men inte Sverige. Men vi kanske ligger där i topp ändå?Trollar du nu? ;) Nu får man väl visserligen räkna med att det är en viss typ av människor som drar iväg och backpackar, men de kanadensare och amerikaner jag träffat än så länge har då inte bra arbetsmoral någonstans.

Samma med australienare. Jag har fått intrycket av att de är beredda att anstränga sig i high school och på Uni, men när de väl är ute i arbetslivet tappar de allt. Jag har hunnit ha en del erfarenhet av tradies osv i butiken och det är helt sjukt vilken tid allting tar. Det tar lång tid innan de ens är på plats, när de väl kommer blir det en halvdan fusklösning som fungerar i några dagar och sedan måste det göras om. De australienska arbetsgivare och managers jag har haft kontakt med säger samma sak - aussies är lata. :D De vill ha asiater, tyskar och skandinaver (+ finnar) på grund av vår höga arbetsmoral. För de flesta verkar svenskar vara toppvalet, för vi har kombon arbetsmoral och språkkunskaper.

I Norge är också svenskar poppis.

Hobbes
2013-04-23, 04:50
Antar att allt är relativt, ser t.ex. Kanada, Australien, USA, Japan och Kinas befolking som sådana med hög(re) arbetsmoral, men inte Sverige. Men vi kanske ligger där i topp ändå?

Instämmer, arbetsmoralen är bra i Sverige men i jämförelse med Canada är det ett skämt.

Svensk natur är underbar. Sjöarna, kusten och med den skärgården. Gamla städer, vackra ringmurar och slott. Det fornordiska arvet är vackert tycker jag. Besökte själv Kalmar slott när jag var hemma på besök i vintras bara för att det är så vacker del av den Svenska historien.

Hobbes
2013-04-23, 04:53
Trollar du nu? ;) Nu får man väl visserligen räkna med att det är en viss typ av människor som drar iväg och backpackar, men de kanadensare och amerikaner jag träffat än så länge har då inte bra arbetsmoral någonstans.

Samma med australienare. Jag har fått intrycket av att de är beredda att anstränga sig i high school och på Uni, men när de väl är ute i arbetslivet tappar de allt. Jag har hunnit ha en del erfarenhet av tradies osv i butiken och det är helt sjukt vilken tid allting tar. Det tar lång tid innan de ens är på plats, när de väl kommer blir det en halvdan fusklösning som fungerar i några dagar och sedan måste det göras om. De australienska arbetsgivare och managers jag har haft kontakt med säger samma sak - aussies är lata. :D De vill ha asiater, tyskar och skandinaver (+ finnar) på grund av vår höga arbetsmoral. För de flesta verkar svenskar vara toppvalet, för vi har kombon arbetsmoral och språkkunskaper.

I Norge är också svenskar poppis.

Tror du besvarade dig själv där:D

Vad det gäller Canada skiljer det sig enormt från vart i Canada man är från. Alberta är en extremt hårt arbetande provins och attityden genomsyrar hela samhället här.

De som kallar sig vänster här är mer som moderater hemma i Sverige :D Bara en liten dålig jämförelse*hug*

Victorsnya
2013-04-23, 05:32
+
Fri skola + sjukvård (även om båda inte är bra)
Högtryck somrarna
Skärgården
ArneP

-
Svenska avundsjukan
Denna smygkommunism där förmögna är 2000-talets häxor
höst/vinter/våren

tlk
2013-04-23, 07:24
Tandvården.

Fuark
2013-04-23, 07:30
Inga hajar/valar och spindlarna håller liten storlek

Diomedea exulans
2013-04-23, 07:41
Inga hajar/valar och spindlarna håller liten storlek

Vi har hajar.

J.V
2013-04-23, 07:41
Valar? :D

Grahn
2013-04-23, 07:45
Det mest bortsett från klimatet, bra är då i jämförelse med andra länder inte i jämförelse med något icke existerande paradis.

Seriöst så illa tycker väl folk egentligen inte det är här generellt?

hanushans
2013-04-23, 07:55
Man får hjälp istället för spö på posten om man har fel form på en stämpel.

Standarden - tex har de allra flesta lägenheter som hyrs ut täta fönster, fungerande varmvatten osv.

4623
2013-04-23, 08:08
Inte mycket jag gillar med Sverige. Skulle kanske vara allemansrätten även om jag inte nyttjar den.

Bredbandet är också fint som någon nämnde.

Systembolagets sortiment av vin och öl.

Raschmus
2013-04-23, 09:11
Inga krig, sjukvård, bra skyddnät för svaga, krökakultur, studier, bitches.

Fuark
2013-04-23, 09:29
Vi har hajar.

Ah, ja, det stämmer nog. Men jag tänkte främst på mer brutala hajar som vithajen och tigerhajen

Valar? :D

Valar är minst lika hemska som hajar, om inte värre :)

Rikard Jansson
2013-04-23, 09:31
Jag bor här :)

Ronn
2013-04-23, 09:37
Det är rätt mycket som är bra här som man kanske inte tänker på förens man vistas utomlands.

Det rena vattnet vi har i kranarna bara en sån grej som vi tar för givet. ;)

Ibland små enkla saker som att man kan betala med kort överallt, sist jag var i England så var det fortfarande väldigt vanligt att man inte kunde betala med kort på många ställen och bara en typ av taxi (dom stora svarta bilarna) kunde hantera kort. Kanske är bättre nu men finns många länder som är så.

begt
2013-04-23, 09:38
Jag bor här :)

Tack för upplysningen.

Det jag gillar är nog:

1. Allemansrätten och naturen.
2. Skapligt hög levnadsstandard.
3. Betald skola och vård (även om den kunde vara effektivare).

billmaier
2013-04-23, 09:41
Det är rätt mycket som är bra här som man kanske inte tänker på förens man vistas utomlands.

Det rena vattnet vi har i kranarna bara en sån grej som vi tar för givet. ;)

Ibland små enkla saker som att man kan betala med kort överallt, sist jag var i England så var det fortfarande väldigt vanligt att man inte kunde betala med kort på många ställen och bara en typ av taxi (dom stora svarta bilarna) kunde hantera kort. Kanske är bättre nu men finns många länder som är så.

+1

Tänkte precis skriva samma sak. Kort går inte att betala med här i Holland heller, utan man behöver alltid cash.

Ladugårdsdörr
2013-04-23, 09:42
-
Svenska avundsjukan
Denna smygkommunism där förmögna är 2000-talets häxor

Det där tycket jag inte stämmer längre. I början av 2000-talet skedde en rejäl omsvängning och plötsligt blev det väldigt inne med övre medelklass/överklass. Dyra kläder, dyra telefoner, dyrt dricka, mer belåning för att finansiera bostad och bil, rösta "blått", osv.
"Nymoderater" är nog bästa sättet att benämna detta fenomen som såklart har sitt ursprung i den trendledande huvudstaden där huspriserna steg mest och med det folks självförtroende och inbillade klassresa.

Vill du se på verklig svensk "avundsjuka" så ska du prova på att tjäna bra men inte spendera varenda krona och låna upp resten. Då jävlar blir svensken förbannad! Fräckheten i att amortera sitt bostadslån och under tiden köra en lite äldre blir vet inga gränser.

mr sleepy
2013-04-23, 09:45
Det är rätt mycket som är bra här som man kanske inte tänker på förens man vistas utomlands.

Det rena vattnet vi har i kranarna bara en sån grej som vi tar för givet. ;)

Ibland små enkla saker som att man kan betala med kort överallt, sist jag var i England så var det fortfarande väldigt vanligt att man inte kunde betala med kort på många ställen och bara en typ av taxi (dom stora svarta bilarna) kunde hantera kort. Kanske är bättre nu men finns många länder som är så.

Stort +1

Ett land som Tyskland känns helt efterblivet i detta avseende.

För att bidra till tråden:
Svenskt jordbruk

4623
2013-04-23, 09:48
För att bidra till tråden:
Svenskt jordbruk

Menar du det årliga gnällandet från bönder om att det antingen är för varmt, för blött, för kallt, för torrt?

hungry
2013-04-23, 09:50
Göteborgs rapé
Tjejer
Multikulturellt











:D haha

mr sleepy
2013-04-23, 09:54
Menar du det årliga gnällandet från bönder om att det antingen är för varmt, för blött, för kallt, för torrt?

Nej, gnällande lär vara precis samma i hela världen. Alla som arbetar gnäller på att deras jobb är drygt och att de tjänar för lite. Skillnaden är ju att bönder inte har någon chef (the man) eller företad att gnälla på. Alltså får man gnälla på vädret.

Jag menar främst två saker:
Världens bästa djurskydd och bra livsmedelslagstiftning i stort.
Att den landskapsbild jag gillar upprättshålls.

Nu blev det off-topic.

Något annat jag gillar med sverige:
Att vi är bra på att köa. Jag fullständigt hatar folk som tränger sig!

Rikard Jansson
2013-04-23, 10:10
Tack för upplysningen.

Det jag gillar är nog:

1. Allemansrätten och naturen.
2. Skapligt hög levnadsstandard.
3. Betald skola och vård (även om den kunde vara effektivare).

Tack för upplysningarna. Får inte jag rada upp vad som är bra med Sverige? :O

tomccc
2013-04-23, 10:12
Saker vi tar för givet i Sverige, som sällan finns i resten av världen:

* Fri skolgång och till och med betalt för studier på Universitet
* Fri sjukvård, jag blev förvånad över hur grymt dyrt sjukvård är när man betalar fullt pris
* Allemansrätten, finns väl inte ens i Tyskland?
* Höga lägstalöner, så fort man har ett jobb i Sverige så har man en lön som 90% av världens befolkning är avundsjuk på.
* Extremt frikostiga sociala skyddsnät, i Sverige t.ex. är det inget stort problem att bli gammal, man får en vårdplats och ett någolunda drägligt slut på livet oavsett om man kan betala en endaste krona själv eller inte.
* Rent dricksvatten ifrån kranen nästan gratis
* This is a big one - väldigt låg korruption - tänk att alla runt omkring dig som lyckats bra ekonomiskt har gjort det för att de är korrumperade. Varje gång man ska få igenom något måste människor mutas, lagen finns inte, bara olika stora mutor och gentjänster.
Detta plus

* 25 dagar semester, många ställen runt vår jord har 10 dagar.
* 480 föräldradagar.
* 40-timmars arbetsvecka samtidigt som det är ofta är acceptabelt att gå hem från jobbet när tiden är slut oavsett hur mycket det är kvar att göra.

tjing
2013-04-23, 10:20
Lång och episk historia?

Nu är jag iofs halvfinne, men det har Finland också.

Och snus.

The_RobRoy
2013-04-23, 11:03
Detta plus

* 25 dagar semester, många ställen runt vår jord har 10 dagar.
* 480 föräldradagar.
* 40-timmars arbetsvecka samtidigt som det är ofta är acceptabelt att gå hem från jobbet när tiden är slut oavsett hur mycket det är kvar att göra.

Det var bra tillägg, speciellt mamma/pappa-ledigheten!

I Hongkong är det inte ovanligt att mammor har ett par veckor mamma-ledigt, företag som är generösa har kanske 10-15 veckor. Pappor har i bästa fall 1 vecka pappaledigt, ofta får man inga dagar alls. Det är helt sjukt kvinnorna kan knappt gå normalt igen innan de ska vara tillbaks på jobbet.

PureWhey
2013-04-23, 11:07
Skärgården, resten finns bättre på andra platser.

miaz
2013-04-23, 11:07
men det är ju inte fri sjukvård för tusan.
högkostnadsskyddet finns ju.
och det kan man ju punga ut tusentals kronor på per år på.
till: rådgivning, hjälpmedel, medicin och operation.

i england däremot, jösses, allt är till 100% gratis.
tom medicinen år man ofta gratis, trots att det ska vara ett 4pund standardpris.
jag har flertalet gånger varit på sjukan i london, och där jag alltid försökt betala för mig,
och de bara no no no.
fick en remiss till speciallisthudläkare också, kosta inget där heller.

PureWhey
2013-04-23, 11:11
+1
Miaz
:-)

Fregus
2013-04-23, 11:20
Jag älskar Sverige, några saker jag tänker på såhär på rak hand:

- Det varierande klimatet. (Hade blivit extremt less på värme året runt)
- Vår fina natur. (Skärgården, alla sjöar, fjällen, all skog!)
- Godiset!
- Den, i princip, totala avsaknaden av farliga djur.
- Relativt låg brottslighet. (Kanske har höga siffror i vissa kategorier, men man känner sig trygg iaf)
- Det går överlag att lita på folk, både främlingar på stan och diverse myndigheter.
- Ödmjuka människor. (Finns givetvis undantag, men svenskar hanterar framgång bra)

baguette
2013-04-23, 11:29
Man kan betala med kort överallt
Keso och kesella finns (och är billigt)
Finns nästan alltid bra mellanmål- och lunchalternativ i snabbköpen (även om man är veggie)
Servicen är generellt hög i affärer
Folk kan köra bil (för det mesta)
Folk kan parkera utan att smasha andras bilar (för det mesta)
Finns många stora, bra gym
Bästa gova brödet finns i Sverige!
Toleransen mot HBTQ är generellt hög
Svenska sommaren är grym och folk uppskattar verkligen fint väder
Arbetsmoralen är bättre än i många andra länder
Att CSN finns vilket gör det möjligt för alla som vill att studera vidare
Svenska skolan är relativt individanpassad och är bra på att stötta elever som inte hänger med
Föräldraledigheten (här är den 3 mån) och möjligheten till VAB


Vad jag spontant tänker på jämfört med landet där jag bor just nu.

Löpsko
2013-04-23, 11:34
Tandvården.

http://4.bp.blogspot.com/-hyutTEBydAg/UVN-pSmJ3aI/AAAAAAAAAE8/ojRPQ0Npb7s/s1600/NotSureIfSerious.jpg

Heddaway
2013-04-23, 11:48
Det beror ju på vad man jämför med. Jämför man med tex Afghanistan så är ju allt bra med Sverige.

Man kan gå ut utan att oroa sig för att trampa på en mina eller bli skjuten i huvudet.
Man överlever de flesta sjukdomar och åkommor med vår sjukvård.
Vi är stolta över vårt land och har unika traditioner.
Vi kommer inte dö av svält, aidsepidemi, inbördeskrig eller tsunamis inom väldigt många år framöver. Möjligtvis en ny istid då men det behöver inte 2000-talisterna oroa sig för.
Jävligt go mat.
Mm.

Sedan kan man diskutera nackdelarna med att bo i Sverige någon annan dag.

_slipknot1_
2013-04-23, 19:09
Absolut Vodka
Snygga brudar
Snus
AIK

Wzup2u
2013-04-23, 19:17
god mat
snus
fina sommarbilar
gott lösgodis
fina skogar
varierande klimat
midsommar
liseberg
max hamburgerkedja
och trevliga forum =)

en stor stark
2013-04-23, 19:18
god mat
snus
fina sommarbilar
gott lösgodis
fina skogar
varierande klimat
midsommar
liseberg
max hamburgerkedja
och trevliga forum =)

Aaawwwwww :)

Rahf
2013-04-23, 19:31
Sitter pa ett engelskt tangentbord med last mjukvara, sa ursakta avsaknaden av svenskt alfabet:

Jag drar upp ett scenario for att pavisa en skillnad vi har i Sverige jamfort med t.ex. USA.
Hur mycket betalar vi for att foda barn i Sverige? Har i USA sa brukar omkostnaderna ligga runt 70,000SEK, vilket inkluderar en sjukhusavgift pa cirka 3500$.

Behover man hoftimplantat sa kostar operationen och sjukhusavgifterna mellan 30,000 - 60,000$. Hur mycket betalar vi for nagot sant -- en operation for att slippa enormt lidande -- i Sverige?

Har du diabetes typ 1 sa kommer omkostnaderna for det att na upp till mellan 5000 - 10000$ per ar i forsakringsavgifter, inkop av insulin, och administrationsmedel.

Vill du aka ambulans till akuten sa kan det kosta over 500$ rakt av.

Nu kanske ni har pa forumet sitter pa ett berg av pengar for att finansiera nagot sant har, men jag tvivlar starkt pa det.

Gallande hogre utbildning sa havdar the College Board att snittpriset per annum, for enbart skolavgifter, ligger pa mellan 8000$ for allmanna skolor och runt 30,000$ for mer prestigefyllda skolor.

Jag anser att vi har det ratt bra i Sverige, ja.

4623
2013-04-23, 19:35
Sitter pa ett engelskt tangentbord med last mjukvara, sa ursakta avsaknaden av svenskt alfabet:

Jag drar upp ett scenario for att pavisa en skillnad vi har i Sverige jamfort med t.ex. USA.
Hur mycket betalar vi for att foda barn i Sverige? Har i USA sa brukar omkostnaderna ligga runt 70,000SEK, vilket inkluderar en sjukhusavgift pa cirka 3500$.

Behover man hoftimplantat sa kostar operationen och sjukhusavgifterna mellan 30,000 - 60,000$. Hur mycket betalar vi for nagot sant -- en operation for att slippa enormt lidande -- i Sverige?

Har du diabetes typ 1 sa kommer omkostnaderna for det att na upp till mellan 5000 - 10000$ per ar i forsakringsavgifter, inkop av insulin, och administrationsmedel.

Vill du aka ambulans till akuten sa kan det kosta over 500$ rakt av.

Nu kanske ni har pa forumet sitter pa ett berg av pengar for att finansiera nagot sant har, men jag tvivlar starkt pa det.

Gallande hogre utbildning sa havdar the College Board att snittpriset per annum, for enbart skolavgifter, ligger pa mellan 8000$ for allmanna skolor och runt 30,000$ for mer prestigefyllda skolor.

Jag anser att vi har det ratt bra i Sverige, ja.

Hade staten inte tagit över 50% av mina stålar varje år hade jag gladeligen haft det sådär.

Rahf
2013-04-23, 19:37
Det betyder inte att amerikanerna behaller sina 50%.

4623
2013-04-23, 19:38
Det betyder inte att amerikanerna behaller sina 50%.

Lönen för mitt yrke i USA är mer än dubbelt så hög med.

Rahf
2013-04-23, 19:42
Vilket ar?

awesomooo
2013-04-23, 19:44
Snus
Godis
Hög standard på hotell
Bärs
Kaffe

4623
2013-04-23, 19:44
Vilket ar?

Inom data!

Wzup2u
2013-04-23, 19:45
Aaawwwwww :)

vad? *popcorn*

en stor stark
2013-04-23, 19:47
vad? *popcorn*

Jag är en del av ett forum i Sverige, därför tar jag det som en direkt komplimang :d

Rahf
2013-04-23, 19:47
Inom data!

Utbildad alltsa?

4623
2013-04-23, 19:52
Utbildad alltsa?

ja

Rahf
2013-04-23, 19:54
ja

Hur lang utbildning och vid vilken skola?

Ponde
2013-04-23, 19:56
Lönen för mitt yrke i USA är mer än dubbelt så hög med.

Och hur har du räknat ut detta må jag fråga? (det är inte löner som är dubbelt större i USA, man har bara mer köpkraft där eftersom att du får mer i fickan och allting är billigare, men somsagt vård/skolning kostar enormt så du går ändå på - om du försöker leva där utan mycket bra lön).

EDIT: Om du råkar ut för en olycka eller behöver någon dyr operation alltså, eller måste få din framtida unge utbildad möjligtvis.

Angel
2013-04-23, 19:56
Minns när jag hade varit en månad på Balkan och satt på flyget hem och planet började gå ner mot Säve....såg de röda små husen och all skog och jag tänkte att "tom kossorna är fina i Sverige". Att sen komma ut och se hela trottoarer utan sprickor och hål, våra rena gator, och att kunna ställa sig vid en busshållplats och se på en skärm om exakt hur många minuter spårvagnen skulle komma. Älskar den rena friska luften. Jag älskar att jag kan gå ut i köket och hälla upp fantastiskt gott och rent dricksvatten direkt från min kran. Jag älskar att jag kan duscha hur länge jag vill. Jag älskar att saker faktiskt fungerar, och gör de inte det, så kommer någon och lagar dem.

Jag älskar att åka bil i Sverige på sommaren, på våra landsvägar och bara se långa långa fält med vacker raps. Jag älskar att var du än är så finns det alltid en sjö du kan bada i. Jag älskar att man kan gå var man vill i skogen (utan att vara rädd för att trampa på en mina, eller bli skjuten i benet för man beträder någons mark). Jag älskar att vi kan plocka svamp och bär i våra skogar. Jag älskar lösgodis. Jag älskar att vi har bra gym. Jag älskar att vi har en grym kollektivtrafik.

4623
2013-04-23, 20:03
Och hur har du räknat ut detta må jag fråga? (det är inte löner som är dubbelt större i USA, man har bara mer köpkraft där eftersom att du får mer i fickan och allting är billigare, men somsagt vård/skolning kostar enormt så du går ändå på - om du försöker leva där utan mycket bra lön).

EDIT: Om du råkar ut för en olycka eller behöver någon dyr operation alltså, eller måste få din framtida unge utbildad möjligtvis.

Genom att jämföra bruttolöner, så jag skulle säkert ha över tre gånger så mycket på fickan som jag har här.

Den utbildning som är aktuell för mitt yrke är tre år.

Men nu handlar denna tråd inte om mig.

Wzup2u
2013-04-23, 20:05
Jag är en del av ett forum i Sverige, därför tar jag det som en direkt komplimang :d

:d

Ponde
2013-04-23, 20:33
Genom att jämföra bruttolöner, så jag skulle säkert ha över tre gånger så mycket på fickan som jag har här.

Den utbildning som är aktuell för mitt yrke är tre år.

Men nu handlar denna tråd inte om mig.

Vad har du för "högre utbildning" som tagit tre år..?en masters tar ju 5-6 år, här i finland kallas det diplomingenjör. Ingenjör tar 4 år, alltså en lägre högskoleexamen.

Kan garantera att alla de som du "tävlar" emot i USA har bättre och längre utbildningar att visa i CV:t än tre år.

4623
2013-04-23, 20:47
Vad har du för "högre utbildning" som tagit tre år..?en masters tar ju 5-6 år, här i finland kallas det diplomingenjör. Ingenjör tar 4 år, alltså en lägre högskoleexamen.

Kan garantera att alla de som du "tävlar" emot i USA har bättre och längre utbildningar att visa i CV:t än tre år.

Du kan garantera det ja. Allt jag har på mitt CV är en utbildning...

Ponde
2013-04-23, 21:12
Du kan garantera det ja. Allt jag har på mitt CV är en utbildning...

Vad har du på ditt CV då? Du kommer ingenstans i USA om du inte A: har en jävla bra, högklassig utbildning OCH kan din sak eller B: Du är jävligt kreativ och har egna idèer som du gör till affärsidèer. Dessutom behöver du ju kontakter, språkkunskaper (tala bra engelska) och kunna nätverka.

Om du alltså vill leva i USA med samma grundsäkerheter som här (kan få vård om det behövs, skola för barn, dagvård osv osv.) så behöver du en ganska maffig lön.

Hobbes
2013-04-23, 22:10
Alla verkar hänga upp sig på jämförelsen USA vs. Sverige - Välkomna till Canada, fri sjukvård, utbildning som inte är så dyr såsom i USA, socialtskyddsnät osv osv.

Att jämföra Sverige vs. Canada då har Sverige inte mycket att komma med - det är faktiskt så jag känner! Fanns ju en anledning till att jag flyttade!

Rahf
2013-04-24, 00:43
Jag startade jämförelsen för att påvisa saker som är mycket bättre i Sverige.

Tre års utbildning på ett bra universitet? Vi snackar runt 50,000$ i rena undervisningsavgifter där. Glöm heller inte personliga försäkringskostnader (ej bil, hem, eller ägodelar) runt 1000SEK/månad om du inte får försäkring genom jobbet; lite dyrare om du är egenföretagare.

Just det ja! Avgifter för mobiltelefoner ligger på cirka 800:-/månad för en individuell plan med dugligt 3G och samtalsminuter.

The_RobRoy
2013-04-24, 00:45
Alla verkar hänga upp sig på jämförelsen USA vs. Sverige - Välkomna till Canada, fri sjukvård, utbildning som inte är så dyr såsom i USA, socialtskyddsnät osv osv.

Att jämföra Sverige vs. Canada då har Sverige inte mycket att komma med - det är faktiskt så jag känner! Fanns ju en anledning till att jag flyttade!

Det är bara för människor som jobbar i vad resten av världen betraktar som låglöneyrken som Sverige verkligen kan mäta sig med andra utvecklade attraktiva länder. Där skulle jag säga att vi tillhör absoluta toppen. För de mer välutbildade faller Sverige oftast platt.

Hobbes
2013-04-24, 00:59
Jag startade jämförelsen för att påvisa saker som är mycket bättre i Sverige.

Tre års utbildning på ett bra universitet? Vi snackar runt 50,000$ i rena undervisningsavgifter där. Glöm heller inte personliga försäkringskostnader (ej bil, hem, eller ägodelar) runt 1000SEK/månad om du inte får försäkring genom jobbet; lite dyrare om du är egenföretagare.

Just det ja! Avgifter för mobiltelefoner ligger på cirka 800:-/månad för en individuell plan med dugligt 3G och samtalsminuter.

Det var inte menat såsom ett aggressivt angrepp på någon. Ville bara skänka lite ljus över den trevliga grannen ovan USA som många glömmer bort.

Jag betalar för för Iphone 4s, 10 fria nummer och en hyggligt massa samtalsminuter som jag inte använder upp plus 1gb data som jag ändå inte använder eftersom allt är på wifi överallt jag är - $60, TELUS.ca är bolaget.

Jag tror dig, USA är dyrt, jag är Typ 1 diabetiker och går på insulin plus blodtrycksmedicin, betalar inte en krona för mina läkemedel. Allt går via jobbet så visst det kan ju kosta men du är jag insatt i Alberta Blue Cross olika kostnader, jag har optik, tandvård och medicin täckt via min försäkring. Betalar inte en krona för läkarbesök (vilket ingår i Alberta Health Care).

Utbildning vågar jag inte skriva om just nu då jag jobbar på två ställen men det är bra ställen och givetvis blir det dyrare beroende på vart man läser.

Det är bara för människor som jobbar i vad resten av världen betraktar som låglöneyrken som Sverige verkligen kan mäta sig med andra utvecklade attraktiva länder. Där skulle jag säga att vi tillhör absoluta toppen. För de mer välutbildade faller Sverige oftast platt.

Ja, retail ligger nog runt $11 dollar i timmen här. Så fort du har lite utbildning stiger lönerna rätt bra. Unga ingengörer som jag tjäner ligger på $145 000 om året och uppåt plus bonus (4 års ingengörsutbildningar).

WHITEFOLKS
2013-04-24, 05:05
Rahf: jag vet inte vad du använder för teleoperatör men byt.

Utbildningskostnad beror även på inkomst, en stor del av de där kostnaderna betalas ju inte. Jag vet folk som gått både bachelors och masters utan att betala för det pga låg inkomst I familjen.

Ignatius72
2013-04-24, 05:18
Sitter pa ett engelskt tangentbord med last mjukvara, sa ursakta avsaknaden av svenskt alfabet:

Jag drar upp ett scenario for att pavisa en skillnad vi har i Sverige jamfort med t.ex. USA.
Hur mycket betalar vi for att foda barn i Sverige? Har i USA sa brukar omkostnaderna ligga runt 70,000SEK, vilket inkluderar en sjukhusavgift pa cirka 3500$.

Behover man hoftimplantat sa kostar operationen och sjukhusavgifterna mellan 30,000 - 60,000$. Hur mycket betalar vi for nagot sant -- en operation for att slippa enormt lidande -- i Sverige?

Har du diabetes typ 1 sa kommer omkostnaderna for det att na upp till mellan 5000 - 10000$ per ar i forsakringsavgifter, inkop av insulin, och administrationsmedel.

Vill du aka ambulans till akuten sa kan det kosta over 500$ rakt av.

Nu kanske ni har pa forumet sitter pa ett berg av pengar for att finansiera nagot sant har, men jag tvivlar starkt pa det.

Gallande hogre utbildning sa havdar the College Board att snittpriset per annum, for enbart skolavgifter, ligger pa mellan 8000$ for allmanna skolor och runt 30,000$ for mer prestigefyllda skolor.

Jag anser att vi har det ratt bra i Sverige, ja.

En helt vanlig familj (27000/mån per skalle) betalar nästan 40000 i skatter varje månad.

Hobbes
2013-04-24, 05:38
Här är en länk till PDF fil som ger priserna att läsa vid University of Calgary - ett väldigt bra Universitet (om ni frågar mig som även läst där 4 terminer).

Studiekostnad för UofC. (http://www.ucalgary.ca/prospectivestudents/files/prospectivestudents/FEES_CHART_2012.pdf)

Själv loggade jag ur Universitetsystemet med runt 400+, fullt lån + utlandsstudier och vanligt banklån för mina studer (åkte som free mover till University of Calgary och betalade allt själv).

Bästa investeringen jag någonsin gjort i hela mitt liv. Om Sverige hade varit så fantastiskt bra att jobba och bo i hade jag stannat - ledsen att behöva skriva det igen men så bra är det inte. Att växa upp i (född 1973) men att jobba och leva vidare i inte lika mycket.

Rahf
2013-04-24, 05:57
Rahf: jag vet inte vad du använder för teleoperatör men byt.

Utbildningskostnad beror även på inkomst, en stor del av de där kostnaderna betalas ju inte. Jag vet folk som gått både bachelors och masters utan att betala för det pga låg inkomst I familjen.

1. Alla operatörer värda namnet har ungefär samma avgifter.

2. Studielån och annan finansiering. Tro inte att utbildningarna är gratis.

Ingatius, då har du inte räknat in boendekostnader osv?

WHITEFOLKS
2013-04-24, 06:05
1. Alla operatörer värda namnet har ungefär samma avgifter.

2. Studielån och annan finansiering. Tro inte att utbildningarna är gratis.

Ingatius, då har du inte räknat in boendekostnader osv?

Med t-mobile så kan du få unlimited talk+text+data för 50usd I månaden. För 20 till så får du unlimited high speed data.

Nej det var inte lån det var federal grants.

Thornblom
2013-04-24, 06:28
Systembolaget. Bäst sortiment i världen, nuff said.

Rahf
2013-04-24, 07:31
Med t-mobile så kan du få unlimited talk+text+data för 50usd I månaden. För 20 till så får du unlimited high speed data.

Nej det var inte lån det var federal grants.

- Javisst, precis som mitt Sprint-abonnemang som kostar cirka 60$ före avgifter. Glöm heller inte att du måste betala av t.ex. en iPhone 5, vilket kan räknas som 20$ extra också.

- Vilken typ av studier genomgick personen?

- Obs! Jag säger definitivt inte att USA är ett skitland, men jag är helt förstummad över hur folk orkar gnälla på vissa aspekter vi besitter i Sverige.

MrBoris
2013-04-24, 07:37
En sak är bra med Sverige, finns en del lösa b-rudar*popcorn*

WHITEFOLKS
2013-04-24, 07:42
- Javisst, precis som mitt Sprint-abonnemang som kostar cirka 60$ före avgifter. Glöm heller inte att du måste betala av t.ex. en iPhone 5, vilket kan räknas som 20$ extra också.

- Vilken typ av studier genomgick personen?

- Obs! Jag säger definitivt inte att USA är ett skitland, men jag är helt förstummad över hur folk orkar gnälla på vissa aspekter vi besitter i Sverige.

Det du sa var att det låg på 800kr/månad för ett dugligt abbonemang. Att du måste betala för att få en iphone5 kan ju inte komma som en överraskning.

Det var någon sorts liberal arts.

Macroman
2013-04-24, 09:58
Snygga brudar.

...och snygga killar enligt många undersökningar. De vackraste människorna bor i Sverige enligt många.

Klein
2013-04-24, 10:12
...och snygga killar enligt många undersökningar. De vackraste människorna bor i Sverige enligt många.

Sverige har antagligen världens mest fåfänga män.

Hobbes
2013-04-24, 10:28
- Javisst, precis som mitt Sprint-abonnemang som kostar cirka 60$ före avgifter. Glöm heller inte att du måste betala av t.ex. en iPhone 5, vilket kan räknas som 20$ extra också.

- Vilken typ av studier genomgick personen?

- Obs! Jag säger definitivt inte att USA är ett skitland, men jag är helt förstummad över hur folk orkar gnälla på vissa aspekter vi besitter i Sverige.

Frågan är väl med tanke på att gott Sverige verkar besitta i denna tråd:

Hade du flyttat tillbaka?

Jag måste skriva ett rungande NEJ, det finns mycket bra men INGET som överväger ALLA fördelar med att leva i Nordamerika!

Ronn
2013-04-24, 10:29
Frågan är väl med tanke på att gott Sverige verkar besitta i denna tråd:

Hade du flyttat tillbaka?

Jag måste skriva ett rungande NEJ, det finns mycket bra men INGET som överväger ALLA fördelar med att leva i Nordamerika!

Vilka är dom fördelarna?

Hobbes
2013-04-24, 10:39
Vilka är dom fördelarna?

Möjligheterna!

Lägre skatter och mer för skatterna du betalar. Mer jobb, bättre betalda jobb. Bra regering, mycket bra regering till en otroligt proffesionell regering. Mycket högre lön för jobbet du utför. Mindre bensinkostnad, ger mindre än hälften per liter här än i Sverige. Bättre utbildning. Grattis sjukvård, bättre sjukvård, bättre sjukvård - måste nämna den två gånger för så bra är den! Mindre arbetslöshet. Bättre arbetslöshetskassa, bättre arbetsmoral!

Ja, allt är faktist bättre, kommer jag på något negativt skall jag utan tvekan skriva det!

Macroman
2013-04-24, 11:58
Ja, retail ligger nog runt $11 dollar i timmen här. Så fort du har lite utbildning stiger lönerna rätt bra. Unga ingengörer som jag tjäner ligger på $145 000 om året och uppåt plus bonus (4 års ingengörsutbildningar).

USD eller CAD?

Möjligheterna!

Lägre skatter och mer för skatterna du betalar. Mer jobb, bättre betalda jobb. Bra regering, mycket bra regering till en otroligt proffesionell regering. Mycket högre lön för jobbet du utför. Mindre bensinkostnad, ger mindre än hälften per liter här än i Sverige. Bättre utbildning. Grattis sjukvård, bättre sjukvård, bättre sjukvård - måste nämna den två gånger för så bra är den! Mindre arbetslöshet. Bättre arbetslöshetskassa, bättre arbetsmoral!

Ja, allt är faktist bättre, kommer jag på något negativt skall jag utan tvekan skriva det!

Är inte skatterna ganska höga i Kanada? Lägre men ändå relativt lika som i Sverige har jag hört från kompis som bott där.

Hobbes
2013-04-24, 23:36
USD eller CAD?



Är inte skatterna ganska höga i Kanada? Lägre men ändå relativt lika som i Sverige har jag hört från kompis som bott där.

Alltid CAD när jag skriver om Canada. I dagsläget ligger den väl på SEK 6.45.

Skatterna är lägre än i Sverige upplever jag det såsom. Har inga siffror att ge men upplever dem lägre. Vi (I Alberta) betalar exempelvis bara 5% i försäljningsskatt.

En enskild jämförelse. En familjemedlem jobbar för City of Calgary, ingen manager/supervisor position, upphandlar kontrakt för parker i staden. Jobbar 35h arbetsvecka, var tredje fredag av, full hälsoförsäkring, optik, tandvård, medicin osv., 4 veckors betald semester. $85 000+ om året brutto, innan skatt SEK 548 000. En vän som jobbar som advokat och har gjort några år nu med försäkringsbrott låg förra året på $185 000 om året, siktar på att bli partner i firman och landar då på cirka det dubbla.

Har du utbildning tjänar du sjukt mycket pengar här. Snickare (Journeymen), svetsare och dylika tar sina Journeymen utbildningar och certifikat och tjänar sjuka pengar - visst de jobbar hårt men tjänar därefter, vilka kör annars jacked up pick-up trucks med snöskoterramper:D

Varför skulle jag aldrig flytta tillbaka - möjligheterna! Canada erbjuder mer möjligheter till ett bra liv än Sverige - naturen fortfarande fin i Sverige och min föräldrar gård underbar att besöka. Men att se the Rockies över hustaken påväg till från jobbet är oslagbart.

Canada's best places to live 2013 (http://ca.finance.yahoo.com/news/canadas-best-places-live-2013-140050533.html) Läs listan och notera medelårsinkomsten.

Calgary's jump to the top of the list shouldn't come as a surprise. High incomes and an abundance of jobs fueled by the energy sector have been drawing young people west for years. Calgary's 4% unemployment rate-well below the national average of 7%-is the big draw. Housing may expensive in Calgary, but home ownership is manageable thanks to above-average household incomes. That's not the case in many of Canada's other big cities, where high home prices far exceed residents' ability to afford them.

Som sagt, regeringen är lite bättre i Canada än i Sverige!

Låt oss nu gå tillbaka och prata om allt som är bra i Sverige - ber om ursäkt för mitt utsvävande men frågor var ställda och jag ville ge lite fakta. (Källa på det:D)

Rahf
2013-04-25, 08:12
Känner samma för USA. Jag har mitt liv här nu.

tomccc
2013-04-25, 10:04
Möjligheterna!

Lägre skatter och mer för skatterna du betalar. Mer jobb, bättre betalda jobb. Bra regering, mycket bra regering till en otroligt proffesionell regering. Mycket högre lön för jobbet du utför. Mindre bensinkostnad, ger mindre än hälften per liter här än i Sverige. Bättre utbildning. Grattis sjukvård, bättre sjukvård, bättre sjukvård - måste nämna den två gånger för så bra är den! Mindre arbetslöshet. Bättre arbetslöshetskassa, bättre arbetsmoral!

Ja, allt är faktist bättre, kommer jag på något negativt skall jag utan tvekan skriva det!
Du låter närmast frälst så låt oss undersöka saken.

* Hur många föräldraledighetsdagar per barn har man i Calgary? Sverige har 480 st per barn att ta ut när man vill fram till barnet är åtta år.
* Vad kostar dagis i Calgary? I Sverige är maxtaxan 1260kr per barn och månad, har man fler barn blir det billigare.
* Hur är studiemedlen i Calgary? I Sverige får man 2800kr per månad och låna till extremt bra räntor (förra året 1,5%). I Sverige är det i övrigt gratis att studera, hur är det med terminsavgifter i Calgary?
* Hur många semesterdagar är minimum i Calgary? I Sverige har man minst 25 dagar semester per år. Om jag vill, är jag även i Calgary som i Sverige garanterad fyra veckor semester under sommaren?
* Pensionsavsättningar, är de lika stora som här i Sverige eller måste man spara till det själv? Vad är garantipensionen? I Sverige är den 7900kr.

Rahf
2013-04-25, 10:05
Jag säger som så att är du inte kanadensisk medborgare så är jag tveksam till om du har rätt till studielån via deras statliga studiestöd. Räkna också med att behöva betala för högre utbildningar.

4623
2013-04-25, 10:08
* Pensionsavsättningar, är de lika stora som här i Sverige eller måste man spara till det själv? Vad är garantipensionen? I Sverige är den 7900kr.

lol

Hobbes
2013-04-25, 10:27
Du låter närmast frälst så låt oss undersöka saken.

* Hur många föräldraledighetsdagar per barn har man i Calgary? Sverige har 480 st per barn att ta ut när man vill fram till barnet är åtta år.
* Vad kostar dagis i Calgary? I Sverige är maxtaxan 1260kr per barn och månad, har man fler barn blir det billigare.
* Hur är studiemedlen i Calgary? I Sverige får man 2800kr per månad och låna till extremt bra räntor (förra året 1,5%). I Sverige är det i övrigt gratis att studera, hur är det med terminsavgifter i Calgary?
* Hur många semesterdagar är minimum i Calgary? I Sverige har man minst 25 dagar semester per år. Om jag vill, är jag även i Calgary som i Sverige garanterad fyra veckor semester under sommaren?
* Pensionsavsättningar, är de lika stora som här i Sverige eller måste man spara till det själv? Vad är garantipensionen? I Sverige är den 7900kr.

Frälst, snarare upplyst:D Nej, jag skämtar inte, men vill man leta fördelar i Sverige och blunda för allt annat kan man göra det.

http://humanservices.alberta.ca/working-in-alberta/1473.html
Maternity and Parental Leave

All eligible employees are entitled to take maternity and parental leave without pay of up to one year, in the event of the birth of a child, and up to 37 consecutive weeks on the adoption of a child.

Employees must have 52 consecutive weeks of employment with the employer to be eligible for maternity and/or parental leave under the Code. This requirement applies to both full-time and part-time employees.

Birth mothers can take up to 52 consecutive weeks of unpaid job-protected leave. This is made up of 15 weeks of maternity leave and 37 weeks of parental leave.

Fathers and/or adoptive parents are eligible for up to 37 consecutive weeks of unpaid, job-protected parental leave. Adoptive parents can take parental leave regardless of the age of the adopted child.

Parental leave may be taken by one parent or shared between two parents but the total combined leave cannot exceed 37 weeks.


Dagis är dyrt, men oftast sker detta genom företagen. Har inte barn själv men känner ingen som beklagat sig över detta - det går på jämt ut med de höga lönerna.

Har inte tagit lån men Sverige är förmånligt helt klart. Å andra sidan tjänar du mer när du är färdig med din utbildning, de flesta jobbar vid sidan om hela tiden vilket Svenska studenter inte verkar klara av på mindre studebörda än här. Ja, jag har på fötterna för detta generella påstående!

Vill tror att minimum är en vecka för semester, de flesta startar på 2 och jobbar sig uppåt. Finns de som har upp till 8-9+ semsesterveckor injobbade beror helt på vart du jobbar. Sverige ligger i framkant som tur väl är och ger enormt utvilade arbetare efter semestern.

Hur långt är ett snöre? Beror även här på din ekonomi, vart du jobbar osv. osv. osv. Lite såsom i Sverige! Jobbar du inom vissa yrken såsom statligt, polisen etc. har du full pension efter 25 år. Känner personligen flera som tagit pension vid 50 och lever MYCKET gott på de pengarna.

Jag förstår vad du vill göra - hitta alla fel i mina argument men om du aldrig bott i Canada har du inget att jämföra med. Jag har bott i Sverige i 36 år - alla eventuella fördelar (griper efter halmstrån) som denna tråden kommer att finna faller platt i kontexten av att bo, utbilda sig och jobba här.

Frälst är ett sådant fel ord:d

Zorban
2013-04-25, 10:31
Du låter närmast frälst så låt oss undersöka saken.

* Hur många föräldraledighetsdagar per barn har man i Calgary? Sverige har 480 st per barn att ta ut när man vill fram till barnet är åtta år.
* Vad kostar dagis i Calgary? I Sverige är maxtaxan 1260kr per barn och månad, har man fler barn blir det billigare.
* Hur är studiemedlen i Calgary? I Sverige får man 2800kr per månad och låna till extremt bra räntor (förra året 1,5%). I Sverige är det i övrigt gratis att studera, hur är det med terminsavgifter i Calgary?
* Hur många semesterdagar är minimum i Calgary? I Sverige har man minst 25 dagar semester per år. Om jag vill, är jag även i Calgary som i Sverige garanterad fyra veckor semester under sommaren?
* Pensionsavsättningar, är de lika stora som här i Sverige eller måste man spara till det själv? Vad är garantipensionen? I Sverige är den 7900kr.
Jag tror Kanda har helt okej föräldrarledighet, runt 50 veckor. Men man kan inte bara jämföra de sakerna svart på vitt. Om din arbetsgivare i Sverige plötsligt hade dubblat den lön du får ut, hade du inte då kunnat tänka dig att ta ut lite obetald semester, samt låta din kvinna/man vara hemma och ta hand om barnen? Av de vänner som bor/flyttat till Nordamerika så har en av personerna högre lön än båda hade tillsammans i Sverige. För övrigt, att prata om pensionen i Sverige som något positivt är helt vrickat, oavsett vilket land du jämför med.

speedy83
2013-04-25, 11:57
Jag tror Kanda har helt okej föräldrarledighet, runt 50 veckor. Men man kan inte bara jämföra de sakerna svart på vitt. Om din arbetsgivare i Sverige plötsligt hade dubblat den lön du får ut, hade du inte då kunnat tänka dig att ta ut lite obetald semester, samt låta din kvinna/man vara hemma och ta hand om barnen? Av de vänner som bor/flyttat till Nordamerika så har en av personerna högre lön än båda hade tillsammans i Sverige. För övrigt, att prata om pensionen i Sverige som något positivt är helt vrickat, oavsett vilket land du jämför med.

Men frågan är ju lite också vad man då tjänar på att ha högre lön när resultatet blir att du får betala mer själv?

Det intressanta är ju att jämföra vad en tex tvåbarns familj med två utbildade föräldrar faktiskt kan spara. Blir det ganska likt ser jag inte fördelen egentligen med att ha en högre lön. Bara trist att få räkningar :)

4623
2013-04-25, 12:02
Men frågan är ju lite också vad man då tjänar på att ha högre lön när resultatet blir att du får betala mer själv?


Valfriheten, jag till exempel som inte vill sätta barn till denna värld hade fått mer pengar i fickan.

Zorban
2013-04-25, 12:18
Men frågan är ju lite också vad man då tjänar på att ha högre lön när resultatet blir att du får betala mer själv?

Det intressanta är ju att jämföra vad en tex tvåbarns familj med två utbildade föräldrar faktiskt kan spara. Blir det ganska likt ser jag inte fördelen egentligen med att ha en högre lön. Bara trist att få räkningar :)
Nu är det ju faktiskt inte så att exakt varenda extra krona du tjänar jämfört med i Sverige används till att betala för exakt det som är gratis/subventionerat här. Överlag är levnadsstandarden betydligt bättre, så är det ju bara.

Sedan beror det ju på vem man är. Det är iaf i USA generellt sätt väldigt stora skillnader beroende på om man är vidareutbildad eller inte. Å andra sidan är USA det land i världen som har störst andel människor med vidareutbildning, vad folk än tror om deras utbildningsväsen och påpekar att det är gratis i Sverige och inte där.

Macroman
2013-04-25, 12:32
I Sverige är det sjukt låga löner om man är utbildad. Upplever dock det som det blivit lite bättre på senare år iaf i Stockholm. Dessutom enormt högt skattetryck redan på relativt låga inkomster.

Så CAD är på samma nivå som USD nu. Den var runt 4 kr när jag var där senast. Billiga strippklubbar har jag för mig... :d

Skön
2013-04-25, 12:43
Variationen på alla plan.

Ponde
2013-04-25, 13:56
Nu är det ju faktiskt inte så att exakt varenda extra krona du tjänar jämfört med i Sverige används till att betala för exakt det som är gratis/subventionerat här. Överlag är levnadsstandarden betydligt bättre, så är det ju bara.

Sedan beror det ju på vem man är. Det är iaf i USA generellt sätt väldigt stora skillnader beroende på om man är vidareutbildad eller inte. Å andra sidan är USA det land i världen som har störst andel människor med vidareutbildning, vad folk än tror om deras utbildningsväsen och påpekar att det är gratis i Sverige och inte där.

Du tänkte inte efter när du skrev nu va, klart USA har MERA vidareutbildade om landet har ca 300 miljoner fler invånare. Jämför du hur dock hur många av totala populationen i % som är utbildade så ligger USA LÅÅNGT efter hela resten av västvärlden kan jag garantera dig. Just p.g.a. dyr skolning.

Dessutom är många utbildade i USA ditflyttade från andra länder där de fick mycket billigare skolning och skolsystemet funkade annorlunda, du kan inte dra såna där jämförelser, gör dig bara att se korkad ut.

Macroman
2013-04-25, 14:03
Du tänkte inte efter när du skrev nu va, klart USA har MERA vidareutbildade om landet har ca 300 miljoner fler invånare. Jämför du hur dock hur många av totala populationen i % som är utbildade så ligger USA LÅÅNGT efter hela resten av västvärlden kan jag garantera dig. Just p.g.a. dyr skolning.

Dessutom är många utbildade i USA ditflyttade från andra länder där de fick mycket billigare skolning och skolsystemet funkade annorlunda, du kan inte dra såna där jämförelser, gör dig bara att se korkad ut.

Han skrev "störst andel" vilket jag tolkar som procent av befolkningen.

Zorban
2013-04-25, 14:12
Du tänkte inte efter när du skrev nu va, klart USA har MERA vidareutbildade om landet har ca 300 miljoner fler invånare. Jämför du hur dock hur många av totala populationen i % som är utbildade så ligger USA LÅÅNGT efter hela resten av västvärlden kan jag garantera dig. Just p.g.a. dyr skolning.

Dessutom är många utbildade i USA ditflyttade från andra länder där de fick mycket billigare skolning och skolsystemet funkade annorlunda, du kan inte dra såna där jämförelser, gör dig bara att se korkad ut.
Läs mitt inlägg igen, jag skrev störst andel av befolkningen, inte den exakta mängden.

Vilka är alla länder som ligger "LÅÅÅNGT" före? USA ligger ju mycket högre än t.ex Sverige på listan över bäst utbildade folket. De senare åren har väl Kanada, och kanske något mer land gått om USA dock.

Hobbes
2013-04-26, 08:25
Sverige är inte ens med på top 10:

And the World’s Most Educated Country Is…

Based on a study conducted by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), 24/7 Wall St. compiled a list of the 10 countries with the highest proportion of college-educated adult residents. Topping the charts is Canada — the only nation in the world where more than half its residents can proudly hang college degrees up on their walls. In 2010, 51% of the population had completed a tertiary education, which takes into account both undergraduate and graduate degrees. Canada commanded the top spot in the last study in 2000, but even still has shown serious improvement. A decade ago, only 40% of the nation’s population had a college degree.

Snagging the number two most-educated spot was Israel, which trailed Canada by 5%. Japan, the U.S., New Zealand and South Korea all ranked with more than 40% of citizens having a higher-education degree. The top 10 most-educated countries are:

1. Canada

2. Israel

3. Japan

4. United States

5. New Zealand

6. South Korea

7. United Kingdom

8. Finland

9. Australia

10. Ireland

Read more: http://newsfeed.time.com/2012/09/27/and-the-worlds-most-educated-country-is/#ixzz2RYHhL7Kk

Hobbes
2013-04-26, 08:28
Det blir så gulligt och naivt när någon tror att friutbildning är bättre!

Barstar
2013-04-26, 09:26
Har släkt som flyttat till Kanada, kommer aldrig flytta hem om jag förstår dem rätt. Har även jobbat som projektledare på bemanningsföretag och tappat riktigt duktiga konsulter som emigrerat till nordamerika, främst Kanada, eftersom deras kompetens och utbildning inte betyder ett skit här.

Jag gillar Sverige och anser att vi har en helt ok levnadsstandard, jag tror däremot inte att det är så bra som vi tror att det är vid en internationell jämförelse.

Ponde bör snarast uppsöka närmsta brännskadecentrum.

Mindek
2013-04-26, 10:06
Ni som vill klaga på Sverige kan väl hålla er till den tråden...

en stor stark
2013-04-26, 10:52
Som sagt, detta är en tråd om vad som är bra i Sverige. Ni som vill klaga kan väl göra det i en av de 1 miljon andra trådarna som handlar om hur Sverige suger?

4623
2013-04-26, 10:55
Så det är inte tillåtet att bemötta påstående som är fel? Trodde det var ett diskussionsforum.

en stor stark
2013-04-26, 10:58
Så det är inte tillåtet att bemötta påstående som är fel? Trodde det var ett diskussionsforum.

Man kan kanske ta upp det i en annan tråd? Det finns en tråd som handlar om Vad som är dåligt i Sverige, är det så svårt att hålla sig till den?

4623
2013-04-26, 11:11
Man kan kanske ta upp det i en annan tråd? Det finns en tråd som handlar om Vad som är dåligt i Sverige, är det så svårt att hålla sig till den?

Jag ser ingen poäng med en ren listtråd.

en stor stark
2013-04-26, 11:16
Jag ser ingen poäng med en ren listtråd.

Med tanke på att 99% av alla trådar handlar om hur kasst Sverige är så ville jag ge lite kontrast till det.

Om du inte gillar det så är det ingen som tvingar dig att skriva här.

Mindek
2013-04-26, 11:17
Så det är inte tillåtet att bemötta påstående som är fel? Trodde det var ett diskussionsforum.

Subjektiva åsikter om vad man tycker är bra/nöjd med i Sverige behöver bemötas med att i land XYZ är det minsann bättre. Jaha...

stridis
2013-04-26, 11:18
Valfriheten, jag till exempel som inte vill sätta barn till denna värld hade fått mer pengar i fickan.

Ett samhälle som inte föder barn slutar vara ett samhälle eller införlivas i ett annat.

en stor stark
2013-04-26, 11:21
Man får gärna hålla lite diskussion men som jag sa i början: Happy thoughts, Kumbaya etc.

Det är så lätt att det spårar ur.

4623
2013-04-26, 11:24
Subjektiva åsikter om vad man tycker är bra/nöjd med i Sverige behöver bemötas med att i land XYZ är det minsann bättre. Jaha...

Allt började med att någon som bor i USA jämförde hur "bra" det är i Sverige jämfört med USA. Så att...

Ett samhälle som inte föder barn slutar vara ett samhälle eller införlivas i ett annat.

Och det struntar jag fullkomligt i. Massa andra som sköter avlandet i detta land. Av just den anledningen vill jag inte sätta barn till denna värld.

en stor stark
2013-04-26, 11:25
Så fort någon skriver något som är fel i en tråd så måste man hoppa på det. Någon har fel på ze internets!

Iaf: Nu kan ni väl hålla diskussioner som lätt kan urarta till lite mer dryg argumentation till "Vad är dåligt i Sverige".