handdator

Visa fullständig version : vikten står stilla trots kalorominus


diggiflow
2013-04-22, 23:42
Som rubriken såstår vikten stilla, iofs har jag inte vägt mig på några dagar men låg på 107 stadiga ca 2 veckor, då blir man ju lite neråt då de gick bra i början (tappat ca 7kg) dock på kort tid och jag vet att det inte ska gå så ruskigt fort hela tiden,

Är 20år, 182 lång å 107kg , i början låg jag på 1800kcal/dag, nu 1400 då jag blev lite ner då de inte hände något, någon som har nån förklaring? Käkar inge speciellt, vanlig mat men trappat ner grymt mycket,.blir mättare snabbare än tidigare, dock ligger jag på ca 50g protein, 200g kolisar å typ 30g fett, tränar lite då å då, tappat motivationen men ska ta mig en tankeställare, godis å sånt händer ca 1gång per vecka om ens det å räknar aallt, väger de mesta då jag har tillgång till.vågen annars räknar jag på förpackning på streckkoden i shapeup appen. Räknar ofta för mycket för att vara "säker". Ibland.blir det svältardagar för vill verkligen att det ska funka denna gång då de andra gångerna.har ja gett upp....

Dirtyburger
2013-04-23, 01:39
Det vanliga är väl att man äter mer än man tror. Öl på helger kan vara en bov man inte räknar in t ex. 1400kcal per dag på 107kg låter väldigt lite och du borde verkligen gå fortsätta gå ner i vikt på det energiintaget.

Fortsätt i samma stil (eller ät lite mer) och väg dig varje morgon är mitt tips. Du kommer gå ner i vikt, allt annat vore orimligt

J.V
2013-04-23, 02:32
Väg precis allt, även när du äter godis. Någonstans måste du räkna fel. På 1400kcal bör du definitivt tappa kilon.

Lista vad du äter under en dag så kanske någon här kan hitta anledningen till att det inte händer något. Du kanske gör som killen i nudeltråden, räknar på torrvikten och därmed räknar på 95kcal istället för 400 och sedan smäller i sig 4-5 stycken per dag. :D

diggiflow
2013-04-23, 07:19
Okej tack för båda svaren!

Är,nudlar verkligen 400 ;0 äter dock nästan aldrig nudlar men kan ju vara en orsak då jag oftast väger det torrt -.-, visste inte att de va så stor skillnad :0 ska väga mig idag strax så får vi se om de hänt något... Så,man ska "blötväga" allt :)?

Tisu
2013-04-23, 07:24
Okej tack för båda svaren!

Är,nudlar verkligen 400 ;0 äter dock nästan aldrig nudlar men kan ju vara en orsak då jag oftast väger det torrt -.-, visste inte att de va så stor skillnad :0 ska väga mig idag strax så får vi se om de hänt något... Så,man ska "blötväga" allt :)?

Nej, vanligen ska man väga allt otillagat. Exemplet med nudlarna var att det näringsinnehållet angavs som nudelsoppa, dvs den färdiga rätten.

diggiflow
2013-04-23, 07:43
Nej, vanligen ska man väga allt otillagat. Exemplet med nudlarna var att det näringsinnehållet angavs som nudelsoppa, dvs den färdiga rätten.

Okej, men rent teoretiskt sätt borde jag ha en viktnedgång om jag käkar texten 1500kcal/dag, eller blir det tillagade kcal så mycket att jag hamnar på ett överskott?

Rabiat
2013-04-23, 07:48
Som rubriken såstår vikten stilla, iofs har jag inte vägt mig på några dagar men låg på 107 stadiga ca 2 veckor, då blir man ju lite neråt då de gick bra i början (tappat ca 7kg) dock på kort tid och jag vet att det inte ska gå så ruskigt fort hela tiden,

Är 20år, 182 lång å 107kg , i början låg jag på 1800kcal/dag, nu 1400 då jag blev lite ner då de inte hände något, någon som har nån förklaring? Käkar inge speciellt, vanlig mat men trappat ner grymt mycket,.blir mättare snabbare än tidigare, dock ligger jag på ca 50g protein, 200g kolisar å typ 30g fett, tränar lite då å då, tappat motivationen men ska ta mig en tankeställare, godis å sånt händer ca 1gång per vecka om ens det å räknar aallt, väger de mesta då jag har tillgång till.vågen annars räknar jag på förpackning på streckkoden i shapeup appen. Räknar ofta för mycket för att vara "säker". Ibland.blir det svältardagar för vill verkligen att det ska funka denna gång då de andra gångerna.har ja gett upp....

Det där händer mig, av någon anledning efter två veckor, varje gång. Det beror i mitt fall på att jag faktiskt börjar slarva, typ tar en kaka någon gång eller vad som helst. Den där kakan blir fler utan att man alls märker det. Du låter också uppgiven på det vis som brukar hänga ihop med det omedvetna slarvet.

Din kropp är som alla andras; om du verkligen lägger dig på minus kommer du gå ner i vikt. Det menar jag på ett positivt vis, om du bestämmer dig och inte ger upp kommer det funka bra.

diggiflow
2013-04-23, 07:55
Det där händer mig, av någon anledning efter två veckor, varje gång. Det beror i mitt fall på att jag faktiskt börjar slarva, typ tar en kaka någon gång eller vad som helst. Den där kakan blir fler utan att man alls märker det. Du låter också uppgiven på det vis som brukar hänga ihop med det omedvetna slarvet.

Din kropp är som alla andras; om du verkligen lägger dig på minus kommer du gå ner i vikt. Det menar jag på ett positivt vis, om du bestämmer dig och inte ger upp kommer det funka bra.

+1
Så sant, har väl hänt man gottat sig mer än vad man hade tänkt, men oftast blir det 1-2 sedan beror det vad de är för dag, födelsedagar kan det.bli mer, men oftast mår jag dåligt psykiskt om jag gottat mig mer än vad jag.borde...

Rabiat
2013-04-23, 08:02
+1
Så sant, har väl hänt man gottat sig mer än vad man hade tänkt, men oftast blir det 1-2 sedan beror det vad de är för dag, födelsedagar kan det.bli mer, men oftast mår jag dåligt psykiskt om jag gottat mig mer än vad jag.borde...

Ja, klart du gör. Det är därför du ska undvika det genom att vara strikt, utan slarv, i minst fyra veckor så du ser vad som händer :)

Pretorian
2013-04-23, 08:50
dock ligger jag på ca 50g protein, 200g kolisar å typ 30g fett, , godis å sånt händer ca 1gång per vecka om ens det å räknar aallt, väger de mesta ....

Det kan ju vara så att du räknar fel eller uppskattar fel.

Ronn
2013-04-23, 09:14
Jag tror (och pekar inte på dig specifikt nu TS) att det är många som sköter kosten strikt på vardagarna men sen när det kommer till helgen festar man loss och äter upp det underskott man lyckas åstadkomma under veckan, sen när vågen inte rör på sig tittar man bara tillbaka på dom dagar man skött sig och blir besviken. ;)

Känner flera i min närvaro som gjort exakt så och efter ett tag så erkänner dom för sig själva att det faktiskt är så.

diggiflow
2013-04-23, 09:58
Jo det kan jag nog tro, dock dricker jag inte ofta var tredje helg å räknar alltid med det jag ska dricka på morgon så jag inte överskrider, klart det hänt att de överskridit gränsen, öl är de lätt att dricka för mycket.på....

Tack för alla visa orden, vågen stod på 106,5 nu så bättre än.inget :) ca 1 kilo då!

Rabiat
2013-04-23, 10:02
Jo det kan jag nog tro, dock dricker jag inte ofta var tredje helg å räknar alltid med det jag ska dricka på morgon så jag inte överskrider, klart det hänt att de överskridit gränsen, öl är de lätt att dricka för mycket.på....

Tack för alla visa orden, vågen stod på 106,5 nu så bättre än.inget :) ca 1 kilo då!

1kg på några dagar? Du ser, det lossnar.

diggiflow
2013-04-24, 19:11
Har en fråga, Polarn gick 3km igår å 3 idag å han vägde 109 innan idag 106, hur gåt det till?

vicarious
2013-04-24, 19:15
Har en fråga, Polarn gick 3km igår å 3 idag å han vägde 109 innan idag 106, hur gåt det till?

Mindre bunden vätska i kroppen och/eller mag och tarminnehåll. Vägde han sig under exakt samma förhållanden och samma tidpunkt? Kan lätt skilja 3kg mellan morgon och kväll för mig.

diggiflow
2013-04-24, 19:18
Han påstår att det va just efter han äti;0

diggiflow
2013-04-24, 20:07
Vet ej om de går redigera inlägget, men sorry för offtopic iallfall:)

Räknade mitt dagliga behov med 1.2 som faktor, hamnar på 2300, verkar det rätt? 182 lång å 106,5 pannor?
Tidigare har jag käkat ca 1700, men funderar om jag ska försöka sänka ännu mer kanske 1300-1500? om jag överlever på det så att säga:)

begt
2013-04-24, 20:13
1,2 är för hög faktor för dig om du har mycket fett på kroppen och bara sitter framför datorn.

Bryggan
2013-04-24, 20:25
@diggiflow: Ålder på dig?

Jag räknade stenhårt på veckorna för att kunna slarva lite på helgerna....det gick inte. Eller jo det gick men inte längre. Nu när jag kommit ner lite så har jag fått styra upp helgerna också men det är det värt om man Verkligen vill.

Jag går 1h 15 min 5 dagar i veckan och gymmar 6 dagar i veckan och springer det snabbaste jag kan 400 meter typ 3 dagar i veckan. Jag låg på 1600 om dagen på veckorna och tyckte jag höll igen på helgerna och ändå slutade jag sjunka vid 87 kilo på 182 cm. Nu sjunker jag igen..

vicarious
2013-04-24, 20:31
1,2 är för hög faktor för dig om du har mycket fett på kroppen och bara sitter framför datorn.

Va? 1.2 är för lågt för i stort sett vem som helst om man inte är sängliggande.

Till trådskaparen: Inte konstigt att motivationen tryter om du äter så pass lite energi. Att äta under sin egen BMR är enligt mig ingen bra idé.

Jag rekommenderar att du lägger dig på ett högre kaloriintag men ser till att hålla det varje dag och slutar fuska.

Edit: Tycker även du ska försöka äta mer protein. Det mättar bra och har en muskelbesparande effekt.

diggiflow
2013-04-24, 21:21
1,2 är för hög faktor för dig om du har mycket fett på kroppen och bara sitter framför datorn.

hur menar du då? så jag ligger på ännu mindre?

@diggiflow: Ålder på dig?

Jag räknade stenhårt på veckorna för att kunna slarva lite på helgerna....det gick inte. Eller jo det gick men inte längre. Nu när jag kommit ner lite så har jag fått styra upp helgerna också men det är det värt om man Verkligen vill.

Jag går 1h 15 min 5 dagar i veckan och gymmar 6 dagar i veckan och springer det snabbaste jag kan 400 meter typ 3 dagar i veckan. Jag låg på 1600 om dagen på veckorna och tyckte jag höll igen på helgerna och ändå slutade jag sjunka vid 87 kilo på 182 cm. Nu sjunker jag igen..

Är 20 år gammal, nja så är väl inte jag, försöker att inte slarva, men pga tidigare vanor så blir de ju något "gott" då jag i stort sett varit beroende av sådant, nästan som att sluta röka skulle jag nästan påstå haha, men jag har blivit grymt mycket bättre.
Jag går 5km+ ca varannan dag, eller börjat nu i början av förra veckan, men vad jag uppfattat så spelar de ingen roll om jag går och förbränner 500kcal eller skär ner på 500kcal via mat? Eller har t.ex. promenader någon annan effekt på kroppen?

Va? 1.2 är för lågt för i stort sett vem som helst om man inte är sängliggande.

Till trådskaparen: Inte konstigt att motivationen tryter om du äter så pass lite energi. Att äta under sin egen BMR är enligt mig ingen bra idé.

Jag rekommenderar att du lägger dig på ett högre kaloriintag men ser till att hålla det varje dag och slutar fuska.

Edit: Tycker även du ska försöka äta mer protein. Det mättar bra och har en muskelbesparande effekt.

Vilken faktor skulle jag hamna på tror du?
Tycker väl inte att motivationen tryter för mig, när jag ätit åså tycker jag inte att de blivit så värst lite mat jämfört hur lite kalorier det blir. Men vad skulle du sätta mig på för kcal intag/dag?

Svårt att köpa proteinrika saker, t.ex lax, kyckling etc då jag är arbetslös och ingen ekonomi. Dock har proteinpulver som jag glömt på en polares jobb och ej tagit tillbaka så ska börja ta en skopa sådant varje dag, spelar det någon roll om jag tränar eller ej då jag tar det? Tappat motivationen lite för att börja gymma, vet ej varför men flyttat så jag bor ca 500m från gymmet så nu på måndag ska jag börja träna igen hade jag tänkt! Blir väl mest lite promenader å styrkelyft någon gång..

Bryggan
2013-04-25, 03:15
Jag går 5km+ ca varannan dag, eller börjat nu i början av förra veckan, men vad jag uppfattat så spelar de ingen roll om jag går och förbränner 500kcal eller skär ner på 500kcal via mat? Eller har t.ex. promenader någon annan effekt på kroppen?Nej, ur en viktminskningsaspekt är idrott och motion totalt överflödigt! Att röra på sig gör ju hungern extra outhärdlig:). Men man känner sig nyttig som fan av att flytta dököttet lite.

Rabiat
2013-04-25, 07:38
Är 20 år gammal, nja så är väl inte jag, försöker att inte slarva, men pga tidigare vanor så blir de ju något "gott" då jag i stort sett varit beroende av sådant, nästan som att sluta röka skulle jag nästan påstå haha, men jag har blivit grymt mycket bättre.

Hade jag tagit en cigg om dagen för att sluta röka hade jag aldrig slutat ;) Att du tillåter dig själv godis varje dag är.... inte bra. Sluta med det, låt dig äta något gott en dag i veckan istället, och se till att du inte överäter då.

Pretorian
2013-04-25, 08:22
Blir väl mest lite promenader å styrkelyft någon gång..

Risken finns att du tappar en hel del muskler om du endast går ner i vikt och inte satsar på styrketräning. Styrkelyft "någon gång" låter lite lite.

diggiflow
2013-04-25, 09:14
Nejnej äter inte godis varje dag snarare en gång i veckan om det blir!


Och styrketräning så är jag inte jättenoga med beachen kroppen, allt jag går ner är + oavsett om det är muskler (tänker jag" då jag helst bara vill bli mindre. Visst fettet är väl prio 1...

Någon som vet om jag ligger på för lågt kaloriintag? Eller ja, 1400-1600 brukar jag ligga på, eller ska jag försöka höja det? 106.5kg 182cm 20år

Ronn
2013-04-25, 09:42
Och styrketräning så är jag inte jättenoga med beachen kroppen, allt jag går ner är + oavsett om det är muskler (tänker jag" då jag helst bara vill bli mindre. Visst fettet är väl prio 1...

Du kommer garanterat inte tänka så när du gått ner, ju mer du går ner ju mer intresserad kommer du bli av formen, att göra något åt det senare är jobbigare än att börja redan nu.

Rabiat
2013-04-25, 10:14
Nejnej äter inte godis varje dag snarare en gång i veckan om det blir!


Och styrketräning så är jag inte jättenoga med beachen kroppen, allt jag går ner är + oavsett om det är muskler (tänker jag" då jag helst bara vill bli mindre. Visst fettet är väl prio 1...

Någon som vet om jag ligger på för lågt kaloriintag? Eller ja, 1400-1600 brukar jag ligga på, eller ska jag försöka höja det? 106.5kg 182cm 20år

1400-1600 funkar nog, men känner du att det är svårt eller att du går ner långsammare än 0.5-1kg/v över en månad eller så, så kan du ju alltid prova att lägga dig i över delen av den skalan.

diggiflow
2013-04-25, 17:08
Okey, kan jag gå ner saktare om jag ligger på för stort underskott?

King Grub
2013-04-25, 17:10
Ju större underskott, desto snabbare viktnedgång, men samtidigt större risk för muskelförlust och nedsatt ämnesomsättning.