handdator

Visa fullständig version : Ni som har haft hjärtmuskelinflammation, hur kändes det?


ZaCoOzA
2013-04-22, 22:08
Hej, jag fick för någon veckan sen ont i halsen samt att jag var lite snuvig och harklade upp grönt slem, jag sket då i att träna på några dagar och när jag kände med någotlunda symptomfri så gick jag till gymmet och tränade rätt hårt 2 dagar i rad men på dag 2 så fick jag tillbaka en tjock känsla i halsen och jag började harkla upp grönt slem igen.
Jag upplever även att blodtrycket blir rätt högt med jämna mellanrum och ett vagt tryck över bröstet samt lite tungt att andas så nu sitter jag här nojjig som satan och inbillar mig att jag har åkt på det.
Kanske är trycket över bröstet och den tunga andningen pga min orolighet/ångest men jag känner ändå att jag måste fråga här.
Finns det något symptom som alla har vid hjärtmuskelinflammation?
Och hur kändes det när ni hade det?
Mvh en orolig själ.

Tjockiz
2013-04-22, 23:06
Det finns en sida som heter google.
Sjukvården har sådana där hemsidor också. Du vet.

Men on topic: yrsel, huvudvärk är symptom på högt blodtryck. Oregelbunden hjärtrytm är inte bra. Hög vilopuls (d.v.s. över 90 slag/minut) kan vara ett symptom.

acke^_
2013-04-22, 23:36
Hej, jag fick myokardit för 7år sen. Kolla i min profil och startade ämnen så har jag skrivit en tråd om just detta.
Jag svettades enormt mycket, trötthet och då ett skarpt tryck över bröstet. Ungefär som att någon hugger dig med kniv eller som att någon står och hoppar dig på bröstet. Smärtan låg på 5/5. Jag låg och väntade på att det hela skulle gå över, men till slut fick mina föräldrar köra in mig till akuten. Vänta inte för länge!
Alla behöver inte ha samma symptom, tycker du ska kolla upp det direkt.

ZaCoOzA
2013-04-23, 00:08
Hej, jag fick myokardit för 7år sen. Kolla i min profil och startade ämnen så har jag skrivit en tråd om just detta.
Jag svettades enormt mycket, trötthet och då ett skarpt tryck över bröstet. Ungefär som att någon hugger dig med kniv eller som att någon står och hoppar dig på bröstet. Smärtan låg på 5/5. Jag låg och väntade på att det hela skulle gå över, men till slut fick mina föräldrar köra in mig till akuten. Vänta inte för länge!
Alla behöver inte ha samma symptom, tycker du ska kolla upp det direkt.

Mkay, ne jag svettas inte alls, har inte upplevt någon smärta i bröstet och jag har inte varit yr.
Och pulsen ligger just nu på 72 bpm, alltså normalt.

acke^_
2013-04-23, 07:44
Hur känner du dig idag?

Raschmus
2013-04-23, 07:52
Det finns en sida som heter google.
Sjukvården har sådana där hemsidor också. Du vet.

Men on topic: yrsel, huvudvärk är symptom på högt blodtryck. Oregelbunden hjärtrytm är inte bra. Hög vilopuls (d.v.s. över 90 slag/minut) kan vara ett symptom.

Googlar man symptom så är det lätt att man kopplar en snuva till hjärntumör. Jag hade gjort precis samma sak för att undvika onödig ångest.

ZaCoOzA
2013-04-23, 09:23
Hur känner du dig idag?

Bra faktiskt, kan mycket väl ha varit ångesten igår som gav mig mina symptom men jag ska iväg till vårdcentralen och ta ett EKG om 1 timme för att vara på den säkra sidan;p

Googlar man symptom så är det lätt att man kopplar en snuva till hjärntumör. Jag hade gjort precis samma sak för att undvika onödig ångest.

Mjo kände att jag hellre ville ha info ifrån folk som faktiskt har haft det.

Rabiat
2013-04-23, 09:41
Ganska nyligen såg jag en tråd på Flaskback; "Min tjej har tagit typ 10-dubbelt sin maxdos av sömntabletter, vad kan hända!?"

Svaret där, och svaret här blir detsamma: Du ska INTE fråga random människor på internet, du ska prata med en läkare! I hans fall ringa 112 då, men det verkar ju inte du behöva...

tjing
2013-04-23, 09:55
TS, jag tror att du upplevde ångest p g a tankar på hjärtmuskelinflammation. Tryck över bröstet och "tungt" att andas är stress-relaterat i regel, något av det vanligaste folk söker för hos läkare har jag hört tillsammans med "trötthet". Man andas för mycket själv, för högt upp i bröstet/axlarna och spänner sig istället för att "sluta" andas och låta kroppen sköta det.

Internet + hypokondri = sådär

PS. Du borde kolla upp ditt gröna slem hos läkare.

ZaCoOzA
2013-04-23, 11:31
TS, jag tror att du upplevde ångest p g a tankar på hjärtmuskelinflammation. Tryck över bröstet och "tungt" att andas är stress-relaterat i regel, något av det vanligaste folk söker för hos läkare har jag hört tillsammans med "trötthet". Man andas för mycket själv, för högt upp i bröstet/axlarna och spänner sig istället för att "sluta" andas och låta kroppen sköta det.

Internet + hypokondri = sådär

PS. Du borde kolla upp ditt gröna slem hos läkare.

Sant, var och tog ett EKG och allt såg bra ut, undersöktes även noga av en läkare och han gav mig tom klartecken till att träna:d
Det gröna slemmet sa han att jag inte behövde oroa mig över och att det är något man kan harkla upp en lång tid efter att man har haft en infektion i kroppen.
Skulle jag dock få halsont igen eller feber så skulle jag skippa träningen sa han.

Rawsteel
2013-04-23, 11:32
sa han att jag inte behövde oroa mig över och att det är något man kan harkla upp en lång tid efter att man har haft en infektion i kroppen.

Stämmer bra, var förkyld med halsont för 1 månad sen och har fortfarande grönt i slemmet jag harklar upp då och då.
Min uppfattning efter att ha pratat med några läkare om detta genom åren är att har man en allmän sjukdomskänsla och ont i kroppen, feber eller halsont så ska man hålla sig borta från träning.
Handlar det dock bara om lite slem och snuva så är det ingen fara.