handdator

Visa fullständig version : Råd angående första deffen


Karkkan
2013-04-22, 20:49
Hej.

Är 180cm och vägar ca 88kg enligt de flesta beräkningskalkyler så är mitt dagsintag ca 3100kcla med aktivitetsfakor på 1,55 (tränar 4ggr på gym och 1-2ggr i veckan kondition) därutöver så pluggar jag.
Det jag vill uppnå är att skala av lite på fettet så jag tänkte att runt 2600kcal verkade rimligt?

Började seriöst för några dagar sedan att räkna lite på vad jag får i mig och insåg att jag ätit mindre än vad jag borde för att bygga muskler i ca 1 år, tänkte att jag skulle deffa lite och sen bygga, och idag började jag på allvar, Här iaf mitt nuvarnade dagsintag för denna dag, lägger till lite kvarg nu innan sängen.... Se bifogad bild.

Tar gärna emot feedback/kriti på maten, förbättringar mm.

Ligger jag på för högt totalintag för en lyckad deff?

Tycker även att det är svårt att få in rätt mängd kolhydrater, och framför allt bra fett i måltiderna, menar att vill jag har mera kolhydrater tex, så får jag ju dom andra på köpet, vilket då kanske överskrider mängden fett ex, just den måltiden.
Såhär tyckte kalkylatorn att jag skulle lägga upp det. Jag har ändrat lite själv för att få % på de olika måltiderna.

Suggested meal sizes for eating 2600 calories a day, using a ratio of 45% carbs, 30% protein, 25% fat.

CARBOHYDRATE PROTEIN FAT
292g 200g 72g


Meal 1:
520 calories per meal (71g 285 carbs, 40g 160 protein, 8g 72 fat) 20%
Meal 2:
780 calories per meal (94g 377 carbs, 40g 160 protein, 27g 243 fat) 30%
Snack 2:
260 calories per snack (14g 55 carbs, 40g 160 protein, 5g 45 fat) 10%
Meal 3:
780 calories per meal (94g 377 carbs, 40g 160 protein, 27g 243 fat) 30%
Snack 1:
260 calories per snack (14g 55 carbs, 40g 160 protein, 5g 45 fat) 10%


Jag kanske överarbetar hela grejen med att deffa.....

vicarious
2013-04-22, 21:19
Ser helt OK ut. Om det är för mycket/lite energi vet du inte förrän du testat. En uträkning på papper lämnar inga garantier för att det stämmer överens i praktiken. Använd den som en fingervisning, inget mer.

Karkkan
2013-04-22, 21:30
Tack för svar.

Som det ser ut idag, så ligger jag ännu lägre i kcal intag mot vad den kalkylen säger, och mede det jag ätit idag så har jag inte alls gått och varit hungrig mellan måltiderna, men det kansk bara är ett bra tecken.

Sant det du säger, men nånstans man man börja.

Karkkan
2013-04-23, 15:00
Inte mkt kritik här inte.....

Blir smått tokig av att sitta och läsa en massa, insulin hit och dit. Jag brukar träna mellan lunchen och mitt andra mellanmål, tar även en vassle shake efter träning, är det bättre att ta bort kvargen och ersätta med ex en burk tonfisk, Just pga av insulin, eller ska jag ersätta kvällskvargen med tonfisk.

Känns som att större delen av typ 2 år har mkt satt sig iform av fett och mindre muskler trots att jag ätit kcal balans, kan det ha med Insulin toppar och fettinlagring att göra?
Hur ska man äta för att det mesta av energin går till muskeluppbyggnad?

vicarious
2013-04-23, 15:40
Inte mkt kritik här inte.....

Blir smått tokig av att sitta och läsa en massa, insulin hit och dit. Jag brukar träna mellan lunchen och mitt andra mellanmål, tar även en vassle shake efter träning, är det bättre att ta bort kvargen och ersätta med ex en burk tonfisk, Just pga av insulin, eller ska jag ersätta kvällskvargen med tonfisk.

Känns som att större delen av typ 2 år har mkt satt sig iform av fett och mindre muskler trots att jag ätit kcal balans, kan det ha med Insulin toppar och fettinlagring att göra?
Hur ska man äta för att det mesta av energin går till muskeluppbyggnad?

Har du ökat i fett och muskler så har du per definition inte legat på kaloribalans under den perioden. Oavsett vad någon uträkning säger, att din kropp har förändrats är ju bevis på motsatsen.

Det som är avgörande är kaloribalansen, även om andra saker har en viss betydelse också.

Karkkan
2013-04-23, 16:20
Känns snarare som att musklerna försvunnit och fettet tillkommit.

Mellan 2006-2012 ökade jag från 70kg till 90kg, tänkte inte alls på vad jag åt direkt eller ja, visste ju att vanlig husmanskost, och mjölk funkar, samt protein shake efter träning, blev dock mkt mackor med ost, skinka som mellanmål.... saken är att då ökade jag väldigt bra i muskler samt fett såklart, men inte att jag blev tjock direkt. Nu på senare år har det mer eller mindre stannat upp, och jag tänkte nu deffa lite för att senare ha lite kilo tillgodo att bygga upp med, annars kommer jag nästan att väga 95- 100kg om jag börjar bygga nu.

Okej, så då behöver jag inte hålla på och tänka så mkt på insulin, men läst ett par trådar om just det, att det inte är så vettigt att ha flera än kanske 2-3 "toppar" per dag, men för min del då jag äter runt. 8-9, 12, 15.00-16.00, 18.00 samt runt 21.00, kanske det inte har så stor betydelse.

King Grub
2013-04-23, 16:22
Minskar du muskelmassa och ökar fettmängden på kaloribalans trots styrketräning är det något rejält fel. Troligare att felräkningar ligger bakom.

Karkkan
2013-04-23, 16:53
Som jag skrev så har jag börjat räkna kalorier förra veckan:P

Och att jag tror att jag legat på kaloribalans ett par år tills nu är för att vikten på vågen pendlat mellan 89-91kg.

Det roliga är att jag under mina 6 år då jag ökade och inte tänkte direkt på vad jag åt gav mera än vad det nu gjort under kanske 1 år, då jag mera tänkte på att få i mig protein mm. jag börjar tro att jag åt ganska precis för att gynna muskeltillväxt och sen när jag kom upp runt 90kg så stannade det där, då jag inbillar mig att jag åt lika mkt som förut, alltså kcalbalans eller ett lite underskott, vilket lett till noll ökningar.

Lite tråkigt om det vore såhär då jag isf måste äta ännu mera mat om jag ska bygga, äter tills jag är mätt.

King Grub
2013-04-23, 17:13
Ju tyngre du blir, desto större energiintag krävs för blaans.

Karkkan
2013-04-23, 17:42
Jo precis, och det kanske var det jag inte tänkte på förut, tyckte 90kg var bra på min längd och hur jag då såg ut, fast mera muskler ville jag ju ha.

Vad anser du om min kost?
Insulin funderingen? Läst din tråd från typ 2003 idag och började därmed att fundera om det har en bidragande orsak

Karkkan
2013-04-24, 10:50
Vägde mig i måndags 86.5kg och imorse 85,7kg har legat runt 2200-2400 under dessa två dagar och det känns som att man går ner lite för fort...
Jag kanske inbillar mig men det känns som att det är musklerna som ryker, ni som har erfarenhet kan väl skriva ett par ord.....

Och sen dessa kcal kalkyler fanns två st som jag valde mellan:
Harris-Benedict tyckte ca3000 för kcal balans, gjorde upp en liten plan efter den. Såg igår att den var minst pålitlig av alla.
Mifflin-St Jeor var det bästa för någorlunda realitet den tycker ca 2600.

Men efter vad jag nu sett under två dagar (kanske är för liten tid), men är att 2200-2400 är kanske på gränsen till för snabb viktminskning. om nu så är fallet, vilket är lämpligast att öka på, Proteiner (försöker ligga runt 200g nu) eller fett, kolhydrater.

Det kanske är så att jag har för lite muskler att deffa fram.

Kischen
2013-04-24, 11:01
Vägde mig i måndags 86.5kg och imorse 85,7kg har legat runt 2200-2400 under dessa två dagar och det känns som att man går ner lite för fort...
Jag kanske inbillar mig men det känns som att det är musklerna som ryker, ni som har erfarenhet kan väl skriva ett par ord.....

Och sen dessa kcal kalkyler fanns två st som jag valde mellan:
Harris-Benedict tyckte ca3000 för kcal balans, gjorde upp en liten plan efter den. Såg igår att den var minst pålitlig av alla.
Mifflin-St Jeor var det bästa för någorlunda realitet den tycker ca 2600.

Men efter vad jag nu sett under två dagar (kanske är för liten tid), men är att 2200-2400 är kanske på gränsen till för snabb viktminskning. om nu så är fallet, vilket är lämpligast att öka på, Proteiner (försöker ligga runt 200g nu) eller fett, kolhydrater.

Det kanske är så att jag har för lite muskler att deffa fram.

Kör ditt upplägg och sluta noja.

Musklerna kommer inte ramla av. Under tiden du deffar kommer du se mindre ut pga mindre glukos och vätska, sämre "tryck" helt enkelt.

Dina funderingar om insulin och vad du ska äta är sekundärt, om ens det. Håll proteinintaget över 2 gram per kroppskilo och dela upp resten på näringsrik mat. Ja det är så enkelt.