handdator

Visa fullständig version : 3 kr i timmen i Indien


Rikard Jansson
2013-04-22, 18:09
Såg på nyheterna att HM tydligen ska betala 3 kr i timmen eller liknande till arbetare i Indien. Huruvida det är sant är skitsamma - är 3 kr i timmen i Indien en så fruktansvärt dålig lön? Då hade ju ingen jobbat där? Hade de inte fixat fram arbetstillfällen så hade ju fler gått arbetslösa. Sen är det väl klart att det är orättvist att de inte får lika mycket betalat som en svensk skulle få, men då kan man ju lika gärna anställa en svensk och då är vi ju tillbaka till grundproblemet. ?

hungry
2013-04-22, 18:11
Såg på nyheterna att HM tydligen ska betala 3 kr i timmen eller liknande till arbetare i Indien. Huruvida det är sant är skitsamma - är 3 kr i timmen i Indien en så fruktansvärt dålig lön? Då hade ju ingen jobbat där? Hade de inte fixat fram arbetstillfällen så hade ju fler gått arbetslösa. Sen är det väl klart att det är orättvist att de inte får lika mycket betalat som en svensk skulle få, men då kan man ju lika gärna anställa en svensk och då är vi ju tillbaka till grundproblemet. ?

Lönen hade sänkts med 16% tror ja^^ skulle sjunka til -36% om ja inte minns fel :S

Blaine
2013-04-22, 18:12
HMmm…

Fuark
2013-04-22, 18:13
Om lönen är så dålig som 3kr i timmen vore i Sverige, så hade jag hellre sprungit på savannerna med spjut och levt på 'the fat of the land'.

Medusa
2013-04-22, 18:21
en dag pojkar kommer ni förstå att valutor och varor har olika värde i olika länder.

MathiasF
2013-04-22, 18:27
Såg på nyheterna att HM tydligen ska betala 3 kr i timmen eller liknande till arbetare i Indien. Huruvida det är sant är skitsamma - är 3 kr i timmen i Indien en så fruktansvärt dålig lön? Då hade ju ingen jobbat där? Hade de inte fixat fram arbetstillfällen så hade ju fler gått arbetslösa. Sen är det väl klart att det är orättvist att de inte får lika mycket betalat som en svensk skulle få, men då kan man ju lika gärna anställa en svensk och då är vi ju tillbaka till grundproblemet. ?

Där förstår jag inte alls hur du resonerar,
varför skulle de tjäna mer än vad nivån är i det landet bara för att företaget är svenskt.

Ska alla som skickar varor till Sverige betala svenska löner till arbetarna?
Du tänker bara fel där och går på aftonbladets retorik.

Rikard Jansson
2013-04-22, 18:31
Där förstår jag inte alls hur du resonerar,
varför skulle de tjäna mer än vad nivån är i det landet bara för att företaget är svenskt.

Ska alla som skickar varor till Sverige betala svenska löner till arbetarna?
Du tänker bara fel där och går på aftonbladets retorik.

Menade mer globalt, att det är orättvist att de föddes i ett skitland. Eller så ville jag vara PK. :D

agazza
2013-04-22, 18:33
En annan sak ni måste ha i åtanke är antal arbetssökande kontra lediga jobb, samt överlevnad. Tror inte Indien har samma skyddsnät som Sverige T.ex.

För er som tycker det är konstigt att folk accepterar villkoren.

Bryggan
2013-04-22, 18:34
Om lönen är så dålig som 3kr i timmen vore i Sverige, så hade jag hellre sprungit på savannerna med spjut och levt på 'the fat of the land'.
Vi tittar på ett litet räkneexempel eftersom du ska äta det naturen ger. Det vanligaste vilda djuret vi kan jaga är rådjuret, det finns ca 600.000 rådjur i Sverige. Varje djur väger 20-30 kilogram som vuxen och vi räknar att ett rådjur har en ätbar vikt av 15 kilo. Det ger en total ätbar köttvikt av 9000.000 kilo, eftersom vi är ungefär 9000.000 människor i Sverige så får varje 1 kilo var....på ca 4 dagar är alla rådjur utrotade...

MathiasF
2013-04-22, 18:34
Menade mer globalt, att det är orättvist att de föddes i ett skitland. Eller så ville jag vara PK. :D

Men 3kr köper mycket mer i Indien än vad det köper i Sverige,
de blir givetvis inte rika på det dock.

Orättvist vettefan, jag delar inte direkt uppfattningen att alla jordens invånare VILL komma till Sverige.
(OBS, detta är inte ett invandrings(mot)argument, är det på det viset du tolkar meningen så får du läsa den igen eller låta bli att kommentera)

Vi tittar på ett litet räkneexempel eftersom du ska äta det naturen ger. Det vanligaste vilda djuret vi kan jaga är rådjuret, det finns ca 600.000 rådjur i Sverige. Varje djur väger 20-30 kilogram som vuxen och vi räknar att ett rådjur har en ätbar vikt av 15 kilo. Det ger en total ätbar köttvikt av 9000.000 kilo, eftersom vi är ungefär 9000.000 människor i Sverige så får varje 1 kilo var....på ca 4 dagar är alla rådjur utrotade...

Lyckligtvis äter vi mer än en djurart. *rolleyes*

shadowfire
2013-04-22, 18:36
hur många invånare har indien?
vilken sysselsättningsgrad har de?
hur ser de på automatiseringar av arbetsmoment?

Fuark
2013-04-22, 18:40
Vi tittar på ett litet räkneexempel eftersom du ska äta det naturen ger. Det vanligaste vilda djuret vi kan jaga är rådjuret, det finns ca 600.000 rådjur i Sverige. Varje djur väger 20-30 kilogram som vuxen och vi räknar att ett rådjur har en ätbar vikt av 15 kilo. Det ger en total ätbar köttvikt av 9000.000 kilo, eftersom vi är ungefär 9000.000 människor i Sverige så får varje 1 kilo var....på ca 4 dagar är alla rådjur utrotade...

Jag är inte 9 miljoner människor

Rikard Jansson
2013-04-22, 18:40
hur många invånare har indien?
vilken sysselsättningsgrad har de?
hur ser de på automatiseringar av arbetsmoment?

Ska du flytta företaget? :D

MathiasF
2013-04-22, 18:46
hur många invånare har indien?
vilken sysselsättningsgrad har de?
hur ser de på automatiseringar av arbetsmoment?

1 210 193 422 (2011) *
30,49% (368 966 100 - jan 2000) (procentsatsen är av 2011 års befolkningssiffra, vilket givetvis inte stämmer då) **
Gissningsvis är arbetskraft billigare än automatisering eftersom automatiseringen är låg.

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Indien
** http://laborsta.ilo.org/STP/guest (länken funkar inte, men genom scb > internationell statistik > indien)

Sniggel
2013-04-22, 20:05
Nu offtopicar jag också lite och ber om ursäkt för det:

Men hur är det med att föda upp kaniner, hönor och odla... potatis?
Sen ge sig ut i skogen och plocka... hasselnötter, björnbär, hallon och lingon?
Fiska? :D

Kischen
2013-04-22, 20:10
Lyckligtvis äter vi mer än en djurart. *rolleyes*

Finns jävligt mycket människor att äta.

Bryggan
2013-04-22, 20:22
Ja, visst finns det annat att äta men det som det finns mest "kött" av i naturen är tydligen rådjur....allt annat finns det mindre av så på 2 veckor eller något hade proteinet varit slut om alla var tvungna att jaga för att överleva.

Odla? Fördelar vi oss lika över all odlingsbar mark i Sverige så får varje person 50 m x 60 m stor plätt....då är det ändå ganska tomt på folk i Svedala. Det börjar bli trångt på planeten!

Dyrgripen
2013-04-22, 20:30
Jag är inte 9 miljoner människor

Du äter som 9 miljoner människor

Jukka Sejlite
2013-04-22, 20:30
Men jobbar de 8 timmar eller 6 timmar per dag??
Någon som vet?

Sniggel
2013-04-22, 20:36
Nu har jag inte sett hur det ser ut i fabrikerna men i de flesta butiker i städer och byar är det rätt softiga arbetsuppgifter. Snacka skit med kollegerna tills kund dyker upp. Då är det dags att smöra :D
Sen om man gjort en större affär, t ex köpt biljetter, ja då bjuder man på chai och snackar skit med kunden efteråt. :D
Ja sen är det skillnad på jobb och jobb. Antar att det är tempo som gäller i fabrikerna t ex.

limenka
2013-04-22, 20:50
HM:s fina löner tvingar arbetarna i Indien leva bland kemiskt avfall och leva på minimum och jobba överdrivna timmar. Samtidigt marknadsför de sin CSR som ypperlig och skriver i sin årsredovisning att de jobbar för hållbar utveckling. Please.

Fuark
2013-04-22, 20:54
Du äter som 9 miljoner människor

möjligt :d

Heddaway
2013-04-22, 21:07
Sorgligt att dessa människor tvingas arbeta bland kemiskt avfall. Men vem tvingar dem till detta? Imo, måste det ju vara 1000 gånger bättre att de har ett riktigt arbete än att på riktigt tvingas att sälja sig själva på gatan, tex.

Att H&M går ut med att de tar ansvar för detta och jobbar för hållbar utveckling är ju en självklarhet. Vad ska de annars säga? H&M är likt IKEA och andra giganter politik. Bara att luta sig tillbaka och hoppas på att de kommer någonvart i rätt riktning, eller åt andra hållet.

Solros
2013-04-22, 21:42
Borde väl gå att pressa ner lite till tycker man, finns ju jävligt många indier, och jag vill ha mina kläder som mina kvinnor, BILLIGA OCH FULLA MED KEMISKT AVFALL! Amirite??

limenka
2013-04-22, 22:02
Sorgligt att dessa människor tvingas arbeta bland kemiskt avfall. Men vem tvingar dem till detta? Imo, måste det ju vara 1000 gånger bättre att de har ett riktigt arbete än att på riktigt tvingas att sälja sig själva på gatan, tex.

Att H&M går ut med att de tar ansvar för detta och jobbar för hållbar utveckling är ju en självklarhet. Vad ska de annars säga? H&M är likt IKEA och andra giganter politik. Bara att luta sig tillbaka och hoppas på att de kommer någonvart i rätt riktning, eller åt andra hållet.

Det är företag som HM som tvingas anställda indier att leva på minimum och bo bland kemiskt avfall. Själva poängen med CSR är att företag ska kliva in där lagen är bristfällig och bidra snarare än utnyttja.

Företagen ska självklart säga som det är. För konsumenten spelar det ändå ingen roll. De får sin hudallergi ändå.

dluddeckens
2013-04-22, 22:04
Jag citerar Tina:

http://www.lytes.se/wp-content/uploads/2007/09/barntillverkat.jpg

Heddaway
2013-04-22, 22:22
Det är företag som HM som tvingas anställda indier att leva på minimum och bo bland kemiskt avfall. Själva poängen med CSR är att företag ska kliva in där lagen är bristfällig och bidra snarare än utnyttja.

Företagen ska självklart säga som det är. För konsumenten spelar det ändå ingen roll. De får sin hudallergi ändå.

1. De kommer aldrig säga som det är. Vi kommer aldrig få veta vem som är bad/good utan det är alla rubriker som vi får göra en bedömning utifrån. Vi har ju själva inte varit där nere och sett det med egna ögon.

2. Vill fortfarande se hur de anställda först tvingats bli anställda av H&M och hur de går tillväga för att tvinga dem stanna kvar.

Min poäng är att även om det är sjukt hur stora företag utnyttjar billig arbetskraft på detta sätt, så tror jag att det finns värre arbetsförhållanden/öden för dessa människor att gå till mötes.

hurril
2013-04-22, 22:31
Kära liberaler: rösta med plånboken.
Kära soussar: knyt handen i fickan, skriv en spetsfundig rubrik i någon skittidning, raljera över storfinansen. Bliv efter.

Trouble
2013-04-22, 22:37
Kära liberaler: rösta med plånboken.
Kära soussar: knyt handen i fickan, skriv en spetsfundig rubrik i någon skittidning, raljera över storfinansen. Bliv efter.

Kära hurril: bla bla

Bryggan
2013-04-22, 22:37
Kära liberaler: rösta med plånboken.
Kära soussar: knyt handen i fickan, skriv en spetsfundig rubrik i någon skittidning, raljera över storfinansen. Bliv efter.Skrev H&M i senaste press-releasen efter senaste bolagsstämman där den ökade omsättningen slog nya rekord och ledningen partyade med champagne och ostron.


*ROFL* Alla gnäller men sedan glider de ändå in och köper billiga kläder i samma butik, liberal som såsse.

Heddaway
2013-04-22, 22:43
I bet Mona bär H&M trosor under de där pressade byxorna.

spoon
2013-04-22, 22:47
Kära liberaler: rösta med plånboken.
Kära soussar: knyt handen i fickan, skriv en spetsfundig rubrik i någon skittidning, raljera över storfinansen. Bliv efter.

Om soussarna raljerar över det som dom tycker är fel så kanske liberalerna följer efter med sina plånböcker. Bilda opinion och utrycka sin åsikt.

Olegh
2013-04-22, 22:48
Det finns grader i helvetet.

vicarious
2013-04-22, 22:49
Men jobbar de 8 timmar eller 6 timmar per dag??
Någon som vet?

haha vafan. =D

Bryggan
2013-04-22, 23:03
Om soussarna raljerar över det som dom tycker är fel så kanske liberalerna följer efter med sina plånböcker. Bilda opinion och utrycka sin åsikt.Någon sensationskåt journalist tyckte sig funnit ett scoop i att hoppa på en stor klädjätte och bjäffa lite. Visa mig något annat klädmärke som inte gör lika, pls. Det bästa är kanske att sluta köpa kläder helt då...
Det här med att pressa priser har ju alltid funnits men nu ska en deltagare pekas ut, jag finner det orätt. Bara för att det står i aftonbladet så ska folk gå man ur huse...suck jag blir trött.
Svälten finns där ute, AIDS sprider sig, omskärning av afrikanska flickor pågår, de sura regnen faller osv osv....men NU är det H&M som är på tapeten *WOW*. Inte för att jag försvarar H&M på något vis men om folk är beredda att arbeta för 3 kronor i timman så Måste det betyda att alternativet är värre, eller har jag fel nu? Indien är ändå lite civiliserat jämfört med tex...*badabing* KINA. Skulle arbetarna i Kina ens försöka starta något som kan liknas vid en arbetarrörelse som skulle kunna pressa upp lönerna skulle det resultera i dödsstraff. Vi snackar om ett land som delar ut nackskott om 10 människor samlas i klunga...tänk på nästa gång det står "made in China" på någon av dina skitprylar.

spoon
2013-04-22, 23:13
Nu har jag inte läst det som står i Aftonbladet då jag inte läser den tidningen. Men världen är skit och det är bra att det rapporteras om det. Sen får man välja själv vad man vill lägga sina pengar på.

Amfksp
2013-04-22, 23:18
Roligt är att dom som skriker högs om dyligt, ofta handlar sina skitkläder på HM, gina tricot och andra ställen där en tröja kostar 49,90. Hur fan tror dom att dom kan hålla så låga priser?!

Bryggan
2013-04-22, 23:19
Nu har jag inte läst det som står i Aftonbladet då jag inte läser den tidningen.
Broder!! Då är vi två.:bow:

Men världen är skit och det är bra att det rapporteras om det. Sen får man välja själv vad man vill lägga sina pengar på.Absolut. Blir bara lite upprörd över att det ska förfasas så mycket om vissa enskilda detaljer hela tiden...det blir så onyanserat och enögt. Sedan att just detta är en skitdetalj tycker jag är extra skrämmande - idag är det detta och imorgon är det ngt annat i vilket fall så det spelar ingen roll.

Diomedea exulans
2013-04-22, 23:32
Det blir många rådjursskinn att göra kläder av av de där 600 000 rådjuren.

Klein
2013-04-22, 23:44
Fattigdomen i världen minskar. Mycket tack vare att företag väljer att lägga sin produktion i fattiga länder.

spoon
2013-04-22, 23:48
Fattigdomen i världen minskar. Mycket tack vare att företag väljer att lägga sin produktion i fattiga länder.

Visst är det så. Förhoppningen är att det ska byggas en stor medelklass som kan säga till om missförhållande i industrier. Än bättre skulle det vara om dom som arbetade i industrierna nu också hade möjligheter till drägliga arbetsförhållanden. Kunde vara trevligt om några företag kunde se till mäniskorna också och inte bara pengarna.

C.E.J.
2013-04-22, 23:49
Ja, visst finns det annat att äta men det som det finns mest "kött" av i naturen är tydligen rådjur....allt annat finns det mindre av så på 2 veckor eller något hade proteinet varit slut om alla var tvungna att jaga för att överleva.

Odla? Fördelar vi oss lika över all odlingsbar mark i Sverige så får varje person 50 m x 60 m stor plätt....då är det ändå ganska tomt på folk i Svedala. Det börjar bli trångt på planeten!

Men snälla, vad skrev Fuark? Att han hellre lever av naturen än jobbar för 3kr/h. I Sverige finns inga jobb eller bidrag som motsvarar så låg inkomst, inte heller i Indien tjänar alla så dåligt. Oavsett så skrev han inte "vi borde alla leva av naturen". Att jägar-samlarsamhälle inte skulle kunna hålla 7 miljarder människor vid liv är trivialt. Så vad är det du pratar om?

stalegg
2013-04-23, 00:20
Ja, visst finns det annat att äta men det som det finns mest "kött" av i naturen är tydligen rådjur....allt annat finns det mindre av så på 2 veckor eller något hade proteinet varit slut om alla var tvungna att jaga för att överleva.

Odla? Fördelar vi oss lika över all odlingsbar mark i Sverige så får varje person 50 m x 60 m stor plätt....då är det ändå ganska tomt på folk i Svedala. Det börjar bli trångt på planeten!

Den här diskussionen är ju rätt meningslös, då det enbart handlade om att en person skulle leva av naturen (Fuark). Men det finns väl upp emot 400 000 älgar i landet, med en snittvikt på vuxna djur, honor och hanar, på kanske 400kg eller så. Det blir med råge mer kött än 600 000 rådjur! Finns ju också över 200 000 renar, som är mycket större än rådjur. Dock är ju det "tamdjur". :) Sen finns det ju väldigt mycket vildsvin t.ex., och annat smått och gott.

BlötSnö
2013-04-23, 00:36
3 kronor är väl runt 24-25 rupees. Har för mig att man kunde få ett paket cigaretter för 15 eller något liknande. Måltid på trött kedjerestaurang i mellanstor stad (i form av snuskigt kaffe och någon keff risbulle med sås) gick på 40-50 rupees.
Dock varierar priserna enormt mellan olika platser i Indien. Drar man till turistfällorna så får man betala mångdubbla priset och förmodligen är det väldigt billigt om man drar ut i skogen där inga turister vistas.
Förmodligen ligger H&M's verksamhet på plats nummer 2.

Så gissningsvis är 3 kronor tillräckligt för att leva men inte speciellt mycket mer.
Dock är den största fritidssysselsättningen i Indien att stå och löka vid någon av de 754 000 gatustånd som ligger med 20 meters mellanrum eller mindre precis överallt. Chips, vatten, cigaretter och tidningar säljer de allihopa och alla verka gå runt. Hur har jag inte den blekaste aning om...

Sniggel
2013-04-23, 05:56
Dock är den största fritidssysselsättningen i Indien att stå och löka vid någon av de 754 000 gatustånd som ligger med 20 meters mellanrum eller mindre precis överallt. Chips, vatten, cigaretter och tidningar säljer de allihopa och alla verka gå runt. Hur har jag inte den blekaste aning om...

Hahaha +1 :d

Bryggan
2013-04-23, 05:57
Det blir många rådjursskinn att göra kläder av av de där 600 000 rådjuren.Hahaha*

Men snälla, vad skrev Fuark? Att han hellre lever av naturen än jobbar för 3kr/h. I Sverige finns inga jobb eller bidrag som motsvarar så låg inkomst, inte heller i Indien tjänar alla så dåligt. Oavsett så skrev han inte "vi borde alla leva av naturen". Att jägar-samlarsamhälle inte skulle kunna hålla 7 miljarder människor vid liv är trivialt. Så vad är det du pratar om?Hehe, han får jaga om han vill. Jag bara filosoferade lite om hur det skulle se ut om fler gjorde så. Bara det.

Den här diskussionen är ju rätt meningslös, då det enbart handlade om att en person skulle leva av naturen (Fuark). Som all annan diskussion på ett forum i Sverige menar du? Klart Fuark ska få leva på naturen om h*n vill.

stalegg
2013-04-23, 06:16
Som all annan diskussion på ett forum i Sverige menar du? Klart Fuark ska få leva på naturen om h*n vill.

Nädå, menade mest att det var meningslöst exakt hur mycket som finns av vad, eftersom det räcker och blir över för en person. Sedan om man vill spinna vidare på att fler skulle göra samma sak, så kan det ju vara av intresse.

Bryggan
2013-04-23, 06:56
Precis, lekte lite med siffror bara...