handdator

Visa fullständig version : Träna 1 övning om dagen 5 dagar i veckan. För/nackdelar


Frankz55
2013-04-22, 13:03
Leker med tanken att köra en övning om dagen mån-fre, då jag sällan har 45 ostörda minuter för uppvärming + träning på kvällstid, blir allt som oftast bara 1 eller 1½ pass i veckan nu.

Säg att jag skulle köra de fem övningar som jag kör, en övning varje dag, fem dagar i veckan istället för att köra ett pass med fem övningar i veckan?

Vad är nackdelen med detta?

Mån - Knäböj
Tis - Bänk
Ons - Mark
Tors - Axelpress
Fre - Skivstångsodd

Tankar? Min tanke är kanske inte att detta ska bli mitt nya sätt att träna, men ett dugligt upplägg i perioder då man har det körigt med resor, småbarn och jobb?

PureWhey
2013-04-22, 13:11
45 minuter uppvärmning?

Frankz55
2013-04-22, 13:12
45 minuter uppvärmning?

Suck... Du förstod ju vad jag menade.
Vad tror du? Vad har det för nackdelar?

Nikodemus
2013-04-22, 13:19
om du bara hinner en övning per pass så tror jag också det är bra att hålla sig till basövningar som du gör. kanske kan bli ännu mer minimalistiskt med bara bänk,böj och mark och rulla på dessa. Gör du så många set du hinner bara varje pass?

Du skulle säkert kunna köra med ok resultat om du väljer att köra ett mastigt helkroppspass i veckan också, men då kanske du inte orkar prestera lika hårt i varje enskild övning.

ceejay
2013-04-22, 13:22
kan definitivt funka.

dunborg
2013-04-22, 13:24
Jag är totalt förälskad i Wendlers 5/3/1 program och det utan assisterande övningar tar absolut ingen tid. Bara ett tips.

Frankz55
2013-04-22, 13:26
om du bara hinner en övning per pass så tror jag också det är bra att hålla sig till basövningar som du gör. kanske kan bli ännu mer minimalistiskt med bara bänk,böj och mark och rulla på dessa. Gör du så många set du hinner bara varje pass?

Du skulle säkert kunna köra med ok resultat om du väljer att köra ett mastigt helkroppspass i veckan också, men då kanske du inte orkar prestera lika hårt i varje enskild övning.

Precis. Grejen med detta är att hitta 10-minutersfönstret varje kväll, köra 3 min uppvärmning. några uppvärmningsset och sen hårdfokus på arbetsseten.

Håller med dig om att gå ner till tre. Problemet är att jag ÄLSKAR pressar och rodd. :D

Frankz55
2013-04-22, 13:26
Jag är totalt förälskad i Wendlers 5/3/1 program och det utan assisterande övningar tar absolut ingen tid. Bara ett tips.

Ahh får kolla in detta. tack för tips.:)

Rabiat
2013-04-22, 13:27
Leker med tanken att köra en övning om dagen mån-fre, då jag sällan har 45 ostörda minuter för uppvärming + träning på kvällstid, blir allt som oftast bara 1 eller 1½ pass i veckan nu.

Säg att jag skulle köra de fem övningar som jag kör, en övning varje dag, fem dagar i veckan istället för att köra ett pass med fem övningar i veckan?

Vad är nackdelen med detta?

Mån - Knäböj
Tis - Bänk
Ons - Mark
Tors - Axelpress
Fre - Skivstångsodd

Tankar? Min tanke är kanske inte att detta ska bli mitt nya sätt att träna, men ett dugligt upplägg i perioder då man har det körigt med resor, småbarn och jobb?

Blir det inte lite för lite knäböj? Kan du kanske komplettera med knäböj ons och fre?

PureWhey
2013-04-22, 14:06
Skulle tro att det funkar bra med den korta tid du verkar ha!
Jag skulle dock försöka superseta med mindre övningar om orken finns ^_^

Bikken
2013-04-22, 14:17
Om du vill få styrka så verkar det vara ett helt okey schema men om du vill bygga muskler så tycker jag att du borde lägga in nån mer övning till varje muskelgrupp

Frankz55
2013-04-22, 14:23
Om du vill få styrka så verkar det vara ett helt okey schema men om du vill bygga muskler så tycker jag att du borde lägga in nån mer övning till varje muskelgrupp

Har tränat mycket för många år sedan men har sedan dess ett par misslyckade försök att komma igång igen per år.

Ser mig som nybörjare - är ganska smal så efter egen erfarenhet och konsensus här på forumet tror jag att jag platsar i kategorin styrka=massa - iallafall i några månader till om jag lyckas kunna köra regelbundet.

Jag var alltså inte ute efter om det var ett bra schema som alla andra bra nybörjarscheman, vilket jag antar att det inte är - var nyfiken på eventuella nackdelar som folk med erfarenhet av att köra på liknande sätt eller så kunde bidra med. Ex att det skulle vara lönlöst, eller bättre att köra ett helkroppspass per vecka, eller så...

Bikken
2013-04-22, 14:44
Har tränat mycket för många år sedan men har sedan dess ett par misslyckade försök att komma igång igen per år.

Ser mig som nybörjare - är ganska smal så efter egen erfarenhet och konsensus här på forumet tror jag att jag platsar i kategorin styrka=massa - iallafall i några månader till om jag lyckas kunna köra regelbundet.

Jag var alltså inte ute efter om det var ett bra schema som alla andra bra nybörjarscheman, vilket jag antar att det inte är - var nyfiken på eventuella nackdelar som folk med erfarenhet av att köra på liknande sätt eller så kunde bidra med. Ex att det skulle vara lönlöst, eller bättre att köra ett helkroppspass per vecka, eller så...

Fördelen med detta schemat som du skrev här är att du kan ta ut dig mer på övningarna än vad du skulle kunna göra ifall du kör hel/halvkropps pass.

Illustrerade mannen
2013-04-22, 17:38
Utan tvekan skulle jag göra som du tycks föredra - 5 korta pass i veckan. Finns lite tid kan du köra någon assistans. Jag kör själv ett liknande upplägg, men inte fullt lika minimalistiskt. Jag kör böj måndag och fredag, bänk tisdag och torsdag samt mark onsdagar. Lite assistans varje pass. Tar ca 40-60 minuter inkl promenad till och från, ombyte och dusch. (Tränar på lunchpausen.)

Payter
2013-04-22, 17:50
Tror definitivt att det kan funka.Dan John har skrivit om ett liknande upplägg.

nitz
2013-04-22, 18:52
Skulle tro att det funkar bra med den korta tid du verkar ha!
Jag skulle dock försöka superseta med mindre övningar om orken finns ^_^
+1
Har jag ont om tid så gillar jag verkligen superset.