handdator

Visa fullständig version : 6 timmar arbetsdag, istället 8 timmar


Fuark
2013-04-22, 11:24
Är det möjligt att skriva något slags avtal på att bara jobba 6 timmar om dagen istället för 8? Tänker främst inom vården (sjukgymnast i detta fallet).

Jag värderar nämligen fritid mer än mer pengar ifrån arbete. Jag personligen avskyr 8 timmarspass då det inte känns som att man hinner särskilt mycket efteråt, samt att man är trött. Dessutom så brukar jag köpa mat ute vid heltidsarbete, då jag inte orkar/känner för att stå och laga mat när jag kommer hem. Så ur den synvinkeln så sparar jag tid och .ev utgifter ifrån mat. Det vore en dröm

Too long, didn't read: 6 timmars arbetspass > 8 timmars. Är det möjligt inom vården eller finns det regler som är skrivet i sten att man måste jobba just 8?

Edit: skulle vara "istället för" i rubriken

martikainen
2013-04-22, 11:31
Det är väl vad man normal kallar deltidstjänst?

Fuark
2013-04-22, 11:34
Det är väl vad man normal kallar deltidstjänst?

Tänkte om det krockar med patienter, och att någon annan måste ta över de där 2 tomma timmarna. Jag vet inte riktigt hur det fungerar

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

hanushans
2013-04-22, 11:54
Kan du inte som sjukgymnast öppna en egen mottagning? Min tandis jobbar till exempel inga 8-timmarsdagar.

Mental
2013-04-22, 11:57
Jag började på 80% som dietist, och kunde välja mellan att jobba 6.5h om dagen, eller ha en heldag ledig per vecka. Valde att gå upp i heltid sedan för att kunna få lån till lägenhet.

Fuark
2013-04-22, 12:10
Kan du inte som sjukgymnast öppna en egen mottagning? Min tandis jobbar till exempel inga 8-timmarsdagar.

Jo, det är planen på lång sikt. Men jag vill gärna jobba ett par år innan för erfarenhet





Jag började på 80% som dietist, och kunde välja mellan att jobba 6.5h om dagen, eller ha en heldag ledig per vecka. Valde att gå upp i heltid sedan för att kunna få lån till lägenhet.

Det låter ju gudomligt. Var det du som valde den deltiden själv, ville inte du jobba heltid först?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Mental
2013-04-22, 12:20
Jo, det är planen på lång sikt. Men jag vill gärna jobba ett par år innan för erfarenhet







Det låter ju gudomligt. Var det du som valde den deltiden själv, ville inte du jobba heltid först?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Nystartad mottagning, de visste inte hur volymen såg ut. De valde att starta försiktigt.

PureWhey
2013-04-22, 12:22
Vanlig deltid med andra ord?

Fuark
2013-04-22, 12:41
Vanlig deltid med andra ord?

ja, 8 timmar är inte för mig

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sparven från Minsk
2013-04-22, 12:42
Jag jobbar alltid tio timmars pass och trivs bra med det, ledig oftare känns det som ;)

Morty
2013-04-22, 12:44
Ja, det går att förhandla om arbetstider. Säg att du bara är intresserad av att jobba 80% eller vad du nu kan gå med på.

Scratch89
2013-04-22, 13:15
I de större städerna verkar det vara mer regel än undantag att man får börja med deltidsanställning och sen efter nåt år gå upp i tid om det finna möjlighet. Vissa har turen att få heltid direkt dock.

Det är skillnad på att jobba 8-17 som sjukgymnast och att arbeta samma tider som något annat tråkigt och okvalificerat, typ jobba på lager. Jag uppfattade knappt att jag var praktiserade heltid för tiden gick så fort.

Har du sökt utbildningen än?

Ame
2013-04-22, 13:19
Tänkte om det krockar med patienter, och att någon annan måste ta över de där 2 tomma timmarna. Jag vet inte riktigt hur det fungerar

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Är du i primärvården så är det bara att låta bli att boka in patienter när du inte är där, arbetar man inom slutenvården eller kommunalt så kanske det blir svårare, jag har ingen riktig koll på dessa som arbetsplatser dock. Men att arbeta deltid som sjukgymnast är ingen omöjlighet om man nu vill det.

The_RobRoy
2013-04-22, 13:34
Med skatte-trappan i Sverige är det ju nästan rationellt att gå ner på deltid..

Mental
2013-04-22, 13:36
Med skatte-trappan i Sverige är det ju nästan rationellt att gå ner på deltid..

Som sjukgymnast? Knappast, det är väl inte aktuellt före man når upp till statlig skatt väl?

The_RobRoy
2013-04-22, 13:41
Som sjukgymnast? Knappast, det är väl inte aktuellt före man når upp till statlig skatt väl?

Näe det är ju sant, man kanske inte tjänar så bra som sjukgymnast, särskilt inte i början av karriären. Menade för de med statlig-skatt, och speciellt för de med värnskatt.

Tomas W
2013-04-22, 13:47
Merparten utav de sjukgymnasterna jag känner har fått starta med olika vikariat på deltidstjänst, en del på bara några timmar i veckan till halvtid. Så du har bra chanser till att få en kortare arbetsdag om du känner för det.

Mental
2013-04-22, 14:46
Näe det är ju sant, man kanske inte tjänar så bra som sjukgymnast, särskilt inte i början av karriären. Menade för de med statlig-skatt, och speciellt för de med värnskatt.

För inkomståret 2013 finns det två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 413 200 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 591 600 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.

Mm, för att nå värnskatt ska man upp i 49300 i månaden, det är nog få sjukgymnaster som nosar på de summorna. Och det gäller bara på det överskjutande beloppet.

Degpekka
2013-04-22, 14:50
Håller med sparven... jag jobbar lite blandat dag/natt och passen varierar från 9,5-13h och får på så vis fler fridagar.

Nixan
2013-04-22, 16:56
Jag skulle vilja gå ner i arbetstid men får inte, jag är för produktiv. Chefen vill inte tjäna mindre bara för att jag ska må bra. *grr*

Fuark
2013-04-22, 17:12
I de större städerna verkar det vara mer regel än undantag att man får börja med deltidsanställning och sen efter nåt år gå upp i tid om det finna möjlighet. Vissa har turen att få heltid direkt dock.

Det är skillnad på att jobba 8-17 som sjukgymnast och att arbeta samma tider som något annat tråkigt och okvalificerat, typ jobba på lager. Jag uppfattade knappt att jag var praktiserade heltid för tiden gick så fort.

Har du sökt utbildningen än?

Du har kanske rätt, jag baserar faktiskt dessa tankar på alla slitjobb man har haft hittills, vi får se vad jag tycker sen. Men jag jobbar till 4, sen tränar jag och äter, då är klockan 18.00, lite slösurf och dusch på det så är klockan 8-9 och det närmar sig läggdags. Jag hatar det

Att jobba deltid blir en slags kompromiss mellan 'nödvändigheten' att ha en stabil inkomst samtidigt som min fritid inte blir allt för lidande.


Ja, jag har sökt :)

Angel
2013-04-22, 17:27
Jag jobbar 80% Arbetar 07.45-17. Är alltid ledig onsdagar och slutar tidigt varannan fredag. Orkar inte mer :P

Fuark
2013-04-22, 18:20
Jag jobbar 80% Arbetar 07.45-17. Är alltid ledig onsdagar och slutar tidigt varannan fredag. Orkar inte mer :P

Det låter ju helt okej, valde du onsdag själv eller 'är' det så?

08:30-15:30 är den optimala arbetstiden imo. Inte för tidigt och inte för sent. Dessutom så gillar jag ":30" då den halvtimmen försvinner fort, mentalt då.


Har man inom vården betald lunch, eller varierar det från stad till stad?

Sparven från Minsk
2013-04-22, 19:47
Håller med sparven... jag jobbar lite blandat dag/natt och passen varierar från 9,5-13h och får på så vis fler fridagar.

1 nattpass = ledig 3 dagar efter det! Win! :)

Sniggel
2013-04-22, 20:07
1 nattpass = ledig 3 dagar efter det! Win! :)

Vad jobbar du med? Hade för mig att du var utbildad som sjukgymnast eller liknande?

Wzup2u
2013-04-22, 20:27
8 timmar e som rast för mig just nu...
börjat med 10 timmars pass och hinner inte ens träna knappt tar tag i det på vintern härt igen, sommarn vill jag hinna glida bil,dricka öl och grilla på kvällen då jag slutar 18:00 numera no lifer just nu men behöver pengar och kör härt ett tag,

Sparven från Minsk
2013-04-22, 20:49
Vad jobbar du med? Hade för mig att du var utbildad som sjukgymnast eller liknande?

Är utbildad PT. Jobbar på tullverket med brottsbekämpning.

Fuark
2013-04-22, 21:00
8 timmar e som rast för mig just nu...
börjat med 10 timmars pass och hinner inte ens träna knappt tar tag i det på vintern härt igen, sommarn vill jag hinna glida bil,dricka öl och grilla på kvällen då jag slutar 18:00 numera no lifer just nu men behöver pengar och kör härt ett tag,

tär inte det på dig? man har ju ingen tid att leva, direkt.

4623
2013-04-22, 21:06
tär inte det på dig? man har ju ingen tid att leva, direkt.

Förra veckan jobbade jag över 50 timmar. Han med att träna och andra aktiviteter sex gånger. AW med goda vänner två dagar. En heldag+kväll på stan med polare.

Bästa veckan på länge i mitt liv.

Fuark
2013-04-22, 21:16
Förra veckan jobbade jag över 50 timmar. Han med att träna och andra aktiviteter sex gånger. AW med goda vänner två dagar. En heldag+kväll på stan med polare.

Bästa veckan på länge i mitt liv.

Ja såklart att det kan fungera, kul att du hade en grym vecka f.ö. Det kanske beror lite på vad man har för jobb, men för mig så är 8 timmarsdagar verkligen inte optimalt. De är nästan exakt de två sista timmarna som tär på mig mest, jag blir trött mentalt och det påverkar hela fortsättningen på dagen, och tar för mycket tid.

Det är inte hållbart i längden att ha ångest på kvällar och mornar för att man har såna långa pass för att sedan repetera samma visa nästa dag. Därav ska jag jobba med något jag finner intressant och givande, samt minska på antalet timmar. Optimera arbetslivet, typ

dluddeckens
2013-04-22, 21:28
För inkomståret 2013 finns det två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 413 200 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 591 600 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.

Mm, för att nå värnskatt ska man upp i 49300 i månaden, det är nog få sjukgymnaster som nosar på de summorna. Och det gäller bara på det överskjutande beloppet.

Dock är grundavdraget som högst vid runt 140 000 kr i årsinkomst, och lägre vid högre inkomster (samt under 120 000 kr).

Så det är skattetekniskt sett bättre att jobba mindre.

Sedan har man självklart mer netto av en 100 %'s tjänst.

Jag tycker det är piano att jobba 100 % så länge man inte behöver pendla.

Solros
2013-04-22, 21:48
Jag brukar se till att hamna precis under den nedre skiktgränsen. Tycker det är helt meningslöst att jobba mera och betala 50% i skatt, då tar jag hellre ledigt sista månaden på året. Känns sjukt att bli straffad för att man vill jobba mycket.