handdator

Visa fullständig version : Varför är det så här?


Rabiat
2013-04-22, 08:49
Först och främst: det här är ingen gnälltråd, utan en uppriktig undran.

Jag pratar ganska ofta med folk (runt samma längd, om det har betydelse) som har liknande max som mig, både 1RM och 5RM. Dessa är dock ofta betydligt muskligare än jag (de har ofta betydligt mindre tjock också, men jag tror de har rätt mycket mer muskelmassa), och jag undrar hur det kommer sig att de då inte kan lyfta mer än jag? Är min teknik bättre? Har jag "bättre pannben"? Är mina muskler på något vis effektivare än deras?

Beemel
2013-04-22, 09:03
Först och främst: det här är ingen gnälltråd, utan en uppriktig undran.

Jag pratar ganska ofta med folk (runt samma längd, om det har betydelse) som har liknande max som mig, både 1RM och 5RM. Dessa är dock ofta betydligt muskligare än jag (de har ofta betydligt mindre tjock också, men jag tror de har rätt mycket mer muskelmassa), och jag undrar hur det kommer sig att de då inte kan lyfta mer än jag? Är min teknik bättre? Har jag "bättre pannben"? Är mina muskler på något vis effektivare än deras?

Gissningar.
1. Du tycker underskattar din egen kropp och tycker därför andra "ser större ut".
2. Genetik
3. Det du själv säger, teknik.

begt
2013-04-22, 09:06
4. Du lyfter "förvånansvärt" mycket delvis eftersom du har lite mer fett på kroppen, och får bättre tryck och stabilitet därav.

blomrog
2013-04-22, 09:08
Hur lång är du?

Rabiat
2013-04-22, 09:08
Hur lång är du?

188cm på morgonen.

blomrog
2013-04-22, 09:12
Jag är 200cm lång. Är i god form, stark och smidig. Har hela mitt liv haft problem med bänkpress och liknande övningar. Dessa aparmar medger en viss transportsträcka.

Rabiat
2013-04-22, 09:13
Jag är 200cm lång. Är i god form, stark och smidig. Har hela mitt liv haft problem med bänkpress och liknande övningar. Dessa aparmar medger en viss transportsträcka.

Du får bredda greppet :)

blomrog
2013-04-22, 10:17
Du får bredda greppet :)

Ja absolut. När jag kör hantelpress så är jag relativt stark. Men bänkpress. Ingen ökning på fyra år.

Rikard Jansson
2013-04-22, 10:18
Styrka är inte bara muskler, utan handlar mycket om nervsystemet, teknik samt att fett ger mer lyfta kilogram. Därför är "bli så stark du kan om du vill bli maxgrov!!!11" sjukt missvisande och ett korkat råd.

Masterpan
2013-04-22, 10:20
Stor skillnad på att vara stark i maxningar och ha stor arbetskapacitet. Testa att köra 10-20 set med nån av dem och se vem som klarar stört volym.

Tom platz maxade ganska mycket mindre än den dåvarande världsmästaren i knäböj. På 227 kg dock som Platz gjorde 23 reps på klarade den andra snubben enbart 11.

miaz
2013-04-22, 11:29
muskler behöver inte ha med styrka att göra.
man kan ju spendera år till att köra 12x5 på alla övningar, bli stor,
men sen när det kommer till att köra en etta i böj så har man ingen
koll på vad man gör.

Rabiat
2013-04-22, 12:03
muskler behöver inte ha med styrka att göra.
man kan ju spendera år till att köra 12x5 på alla övningar, bli stor,
men sen när det kommer till att köra en etta i böj så har man ingen
koll på vad man gör.

Mjo, men det är sällan jag funderar över några andra övningar än böj, bänk och mark.

hugok
2013-04-22, 12:34
Det är väl mycket vart musklerna fäster på benen som avgör hur stor hävarm musklerna får. Här är mest spekulationer, men har man t ex bicepsfästet nära handen (relativt nära då) lär man bli ganska stark i maxning i biceps eftersom hävarmen blir bättre. Har man däremot fästet nära armbågsleden blir man svagare i maxning, men när det bär av åt högre reps blir det jämnare eftersom det utförda arbetet är detsamma.
Bara lite tankar, någon som kanske kan verifiera detta?

PureWhey
2013-04-22, 12:44
Samma för mig.

Silencer
2013-04-22, 12:45
En annan faktor är formen på musklerna, som ej kan påverkas av träning. En viss sorts utseende på musklerna gör att man helt enkelt ser bulligare och biffigare ut. Tänk smala och slanka muskler jämfört mot bulliga uppsvällda muskler. Vissa ser mer seniga ut, då är det svårt att se grov ut även om man rent kvantitativ har ungefär samma mängd muskler.

Rabiat
2013-04-22, 13:30
Tack för uppslagen :) Jag tror lite på en kombination av flera saker; genetik (kanske i form av effektiv rekrytering eller muskelfästen), muskelform och psyke.

Jag underskattar nog inte mängden muskler på min kropp, då dom med undantag för biceps typ inte alls syns. Jag är särskilt förvånad över att jag lyckas pressa något alls, då jag har snortunna pecs...

bambambambam
2013-04-22, 14:51
Jag är väldigt lång och ser därför smalare och mindre ut än mina kortare vänner, antar att det bara är att ha tålamod tills dagen jag ser ut som ett monster :D