handdator

Visa fullständig version : Högvolym och mark?


Paradox
2013-04-21, 22:13
Kortfattad är min huvudsakliga fråga; kan man/är det givande att köra högvolym (10+ reps) deadlifts?

Lite mer ingående:
Jag har tränat med fria vikter i ca 11 månader och kört (deads) en gång i veckan på så hög vikt jag trodde mig kunna utföra med bra form och när jag nådde 6 reps så ökade jag vikten passet efter (kör RPT och tre sets).

Frågan uppkom efter ett försök att hitta mitt 1 RM. Jag hade möjlighet att filma lyften och 130x2 kändes inte helt bra men OK, dock så såg jag på filmen att svanken buktade (ostbåge).

Nu tycker jag mig kunna se dessa tendenser (i spegeln) då jag kör på min träningsvikt (115kg) och undrar därför om det är givande att gå ner till 105/110kg och köra högvolym med vad jag vet (kan se) är korrekt form?

Ytterligare info: jag kör i princip bara de tre stora och chin/pull ups, cyklar deff/maintenance och är nog oproportionerligt stark i övre-övrekroppen. Chin/pull ups 10x3 med 10kg eller ca 25x1 men ändas 80x8 (top set) i benböj.

Alla tips och funderingar uppskattas *cupid*.

delizh
2013-04-21, 22:19
Kör på lättare vikter ja o fokusera på formen.
Lägg även till Goodmornings 3-5 set med 10-15 reps efter! Hade också problem med att ryggen blev en "ostbåge"! Så, GM's och marklyft med medeltunga vikter med fokus på form är nyckeln till detta! :)

Paradox
2013-04-21, 23:51
Kör på lättare vikter ja o fokusera på formen.
Lägg även till Goodmornings 3-5 set med 10-15 reps efter! Hade också problem med att ryggen blev en "ostbåge"! Så, GM's och marklyft med medeltunga vikter med fokus på form är nyckeln till detta! :)

Tack för feedback :)
En fråga; rekomenderar du GM's en gång i veckan (efter mark) eller mer kontenuerligt (2-3 ggr/v) ungefär som många kör abs?