handdator

Visa fullständig version : Spelar längd någon roll gällande chins?


maskerman
2013-04-21, 21:56
Tjena, luddig rubrik men jag ska försöka att förtydliga det lite.

Hade en diskussion med min bror angående om din längd spelar någon roll när det gäller chins. Exempel: Person 1 är 180 cm och väger 85 kilo, person 2 är 195 cm och väger 85 kilo. Person 1 klarar 6 st chins med kroppsvikten, medan person 2 klarar 8 st. Är person 2 då starkare, eller blir det inte samma sak då han är längre?

Vet inte om det blev så jättemycket tydligare, men förhoppningsvis förstår någon vad jag försöker säga.

Tack på förhand.

Rikard Jansson
2013-04-21, 21:57
Klart person 2 är starkare. Han har ju längre lyftväg och mindre muskelmassa. Han hade varit "bättre" även om de lyft samma.

svenbanan
2013-04-21, 22:03
Det är ju inte längden egentligen, utan längden på armarna... Ofta har ju långa personer även långa armar, men inte alltid...

pezrulezhaakon
2013-04-21, 22:08
Det finns även invärtes skillnader i hävstångslängder som kan spela roll.

maskerman
2013-04-21, 22:09
Klart person 2 är starkare. Han har ju längre lyftväg och mindre muskelmassa. Han hade varit "bättre" även om de lyft samma.

Kanske borde lagt till att muskelmassan är ungefär den samma, person 1 har alltså mer fett.

Det är ju inte längden egentligen, utan längden på armarna... Ofta har ju långa personer även långa armar, men inte alltid...

Mjaa ligger väl något i det!

Det finns även invärtes skillnader i hävstångslängder som kan spela roll.

Lust att utveckla det lite? :)

svenbanan
2013-04-21, 22:10
Det finns även invärtes skillnader i hävstångslängder som kan spela roll.

Hur menar du då? Typ var muskelfästen är placerade och små skillnader i hur axel och armbågsled ser ut?

pezrulezhaakon
2013-04-21, 22:11
svenbanan

Precis :)

svenbanan
2013-04-21, 22:11
Mjaa ligger väl något i det!


Snarare så ligger det väääldigt mycket i det... :)

pezrulezhaakon
2013-04-21, 22:13
maskerman

En person som har fördelaktigt hävstångsförhållande för en viss övning/rörelse, antingen över en led, eller sammantaget över flera leder, behöver inte ha lika stora eller starka muskler som en annan person med sämre hävstångsförhållande. För att kunna "lyfta" lika mycket vikt.

Paradox
2013-04-21, 22:48
Kan ge mig på ett försök till några svar, definiera starkare! :)
1. flest reps är starkast (i förhållande till den egna kroppen), 2. flest reps på samma vikt är stakast (i förhållande till de flesta observatörer) eller 3. arbete är lika med kraft gånger sträcka (för ingenjörer och dyl.).