handdator

Visa fullständig version : Smärta i vad/knäveck

blaaargh
2013-04-21, 22:47
Kön: Man

Ålder: 24

Smärtbeskrivning: Smärta i höger vad upp mot knävecket och snett inåt.
Sitter jag still känner jag ingenting, men sträcker jag ut benet fullt och höjer tårna, så kommer smärtan.

Detsamma om jag trycker på området. Jag har ingen aning om hur det här hände. Körde militärpress i torsdags, vaknade på fredagen med lite ont, men det försvann under dagen.

Och sedan vaknade jag i lördags och har sedan dess svårt och gå och smärtan lägger sig inte. Skulle beskriva smärtan som dov under stillasittande, men skarp när jag går. Ska jag upp på tå, så gör det ont, men jag har ingen svårighet direkt att hålla den positionen om jag startar där.

Jag tränar styrka 4 gånger i veckan, inget direkt speciellt förändrat på sistone i övningsväg.

Har inte tagit några läkemedel.

Jag har försökt att massera området och stretcha försiktigt. Det enda som händer är att min ROM förbättras för stunden.

Om någon har någon idé om vad det här kan vara, så skulle det vara mycket hjälpsamt.

Doctor Snuggles
2013-04-21, 22:49
Antagligen ingenting allvarligt som en överansträngd/inflammerad muskel eller ngt, och kommer försvinna inom 1-2 veckor.

blaaargh
2013-04-21, 22:59
Antagligen ingenting allvarligt som en överansträngd/inflammerad muskel eller ngt, och kommer försvinna inom 1-2 veckor.

Okej, skönt att höra!

Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag haltar en hel del när jag går. Gör liksom ont så jag inte kan trycka från som jag brukar.

pezrulezhaakon
2013-04-21, 23:10
blaaargh

Googla "Bakers cysta" och kolla hur det stämmer på ditt problem.

blaaargh
2013-04-21, 23:21
blaaargh

Googla "Bakers cysta" och kolla hur det stämmer på ditt problem.

Hmm. Det skulle vara om den har spruckit i så fall: "Även om det är ovanligt, kan det hända att cystan spricker. Då brukar det göra ont och man får en blödning inuti vaden som blir öm, svullen och varm."

Kan man gå runt på en sån utan att märka av något? För mig veterligen har jag inte haft några problem med mina knän innan.

Doctor Snuggles
2013-04-21, 23:21
Okej, skönt att höra!

Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag haltar en hel del när jag går. Gör liksom ont så jag inte kan trycka från som jag brukar.

Ptja, försvinner det inte så är det bara gå till farbror doktor.

pezrulezhaakon
2013-04-21, 23:25
blaaargh

Jo, man kan gå omkring med en något irriterad slemsäck, utan att det behöver märkas. Det märks när det passerat det läget och blivit värre, som att den tex fylls med för mycket vätska, eller blir inflammerad. Den lever lite sitt eget liv. Problemen kommer oftast av yttre mekanisk påverkan, friktion eller tryck.

Du förlorar inget på att undersöka den för säkerhets skull.

Scratch89
2013-04-22, 18:23
Det du beskriver (sitta med benet rakt och sedan höja tårna) är ett exempel på ett nervtensionstest för att kontrollera nervpåverkan. Blir det bättre eller värre av att sjunka ihop med överkroppen och upprepa? Blir det sämre av att sitta med dålig hållning och sträcka ut benet (och vaden) än att sitta med dålig hållning skulle det kunna vara en disk/nerv som påverkar.

Testa även att ligga på rygg och sträcka upp benet så högt upp du kan tills du får samma känsla. Backa ett par cm och vik upp foten igen. Samma känsla?