handdator

Visa fullständig version : Fattar ingenting. Går upp i vikt...


looger
2013-04-21, 21:08
Hej! Jag är 17 år, väger 71kg och är 185 cm lång. Det är så här, jag tränar judo 2 dagar i veckan och går ut och springer minst en gång i veckan men ibland blir det fler gånger, rundorna brukar bli runt 5 km. När jag vägde mig i torsdags morgon så vägde jag 69.7 och idag när jag vägde mig (på kvällen) vägde jag 73kg, kan även tillägga att jag vägde 71kg i morse. Hur kan jag ha gått upp lite drygt 3 kg på bara några dagar? Jag har inte ändrat några matvanor, inte ätit något onyttigt som godis eller chips sen dess.. Vad kan detta bero på? Jag har en viktig judotävling på lördag och måste då väga under 73kg. Men fortsätter det så här så kommer jag ju väga jättemycket!! Snälla hjälp mig, hur kan jag göra för att gå ner i vikt igen? Vad kan vikten bero på? Tack på förhand!

alination92
2013-04-21, 21:12
1.Du äter mer på dagarna du inte tränar.
2.Du vägde dig på morgonen vid ett visst tillfälle och andra tillfället så vägde du dig på kvällen. Dvs vikthöjning.

looger
2013-04-21, 21:15
1.Du äter mer på dagarna du inte tränar.
2.Du vägde dig på morgonen vid ett visst tillfälle och andra tillfället så vägde du dig på kvällen. Dvs vikthöjning.
Så jag ska äta mindre på dagarna jag inte tränar? Jag har som sagt inte ätit mer eller mindre eller nyttigare eller onyttigare. Jag äter precis som innan detta började och då har min vikt konstant varit mellan 69-70 kg. Jag kan också tillägga att jag är väldigt gasig i magen just nu.

Gurragurk
2013-04-21, 21:17
Tävlingen råkar inte vara Trollträffen?

Väg dig endast på morgonen, väger du över 73 då?
Du kommer väl inte äta någonting innan du invägningen på tävlingsdagen ändå så vad har det för betydelse om du väger +73 på kvällen? Ät inget och drick minimalt på morgonen innan invägningen så kommer det gå bra. Undvik dock cola zero etc och salta saker kvällen innan (salt binder vätska, natrium i colan...)

looger
2013-04-21, 21:20
Jodå, det är allt Trollträffen jag menar :).
Det jag undrar är bara hur jag kan ha gått upp så mycket sen i torsdags...

Gurragurk
2013-04-21, 21:21
Jodå, det är allt Trollträffen jag menar :).
Det jag undrar är bara hur jag kan ha gått upp så mycket sen i torsdags...

Då ses vi där! :) Jag kommer dock vara coach samt sitta i sekretariatet..

Jag gissar att det är lite nerver och stress inför tävlingen. Stress gör att du binder vätska. Försök ta det lugnt så ska du se att du väger in i rätt viktklass.

looger
2013-04-21, 21:23
Vad roligt! Så alla dessa kilona sen i torsdags kan vara för att jag är nervös? Är det också därför jag är gasig i magen? Det kanske försvinner om jag tränar extra hårt nu i veckan?

Gurragurk
2013-04-21, 21:28
Vad roligt! Så alla dessa kilona sen i torsdags kan vara för att jag är nervös? Är det också därför jag är gasig i magen? Det kanske försvinner om jag tränar extra hårt nu i veckan?

Jag skulle inte förändra något med träningen, du vill ju kunna prestera som vanligt på lördag. Onödigt att träna extra hårt och vara trött då. Det kan mycket väl vara maginnehåll och vätska som orsakat skillnaden på vågen. Kolla endast på morgonvikten, det är trots allt den som gäller när du väger in på tävlingen. Ingen bryr sig om du väger 77 på kvällen pga mat och dryck så länge du väger in i rätt viktklass :)

Vilken klubb tävlar du för?

looger
2013-04-21, 21:30
okej, men det är ju ändå 1 kg mer på morgon vikten, morgonvikten brukade ligga runt 69.5-70. Nu ligger den runt 70.5-71.5... Fattar inte varför. Jag tävlar för Uddevalla judoklubb. Vilken klubb är du i från?

Gurragurk
2013-04-21, 21:34
okej, men det är ju ändå 1 kg mer på morgon vikten, morgonvikten brukade ligga runt 69.5-70. Nu ligger den runt 70.5-71.5... Fattar inte varför. Jag tävlar för Uddevalla judoklubb. Vilken klubb är du i från?

Trollhättans judoklubb.

1kg är ingenting, om du kollar runt på forumet så ser du snabbt att 1-2kg kan pendla varje dag. Oroa dig inte i onödan, du är ju fortfarande under 73.

Skillnaden mellan söndag och måndag för mig:
Söndag morgon: 80,0
Måndag morgon, 79,1
Tisdag morgon 79,5..

Som sagt, oroa dig inte. Skippa frukost och drick minimalt så ska det gå bra. I värsta fall är det bara och sätta sig på muggen innan invägningen :d

looger
2013-04-21, 21:37
Okej, jag ska försöka att inte tänka så mycket på vikten. Känns bara lite konstigt eftersom Jag har legat mellan 69-70 kg på morgonen och om jag har vägt mer så har det varit tillbaka på mellan 69-70 kg dagen efter... En sista tanke, kan det vara så att jag har fått mer muskler?

nissepelle
2013-04-21, 21:53
Helt normalt att pendla nåt kilo i vikt från dag till dag. Du kanske tycker att det låter mycket men tänk på att det knappt är 1,5% av din totala kroppsvikt. Om du inte skitit så kan du väga ett halvkilo mer pga det. Om du inte pissat så lägg till ännu lite vikt. Du kanske dessutom druckit extra mycket tillsammans med lite mer kolhydrater än du brukar vilket binder vätska i kroppens celler. Dessutom kanske de extra kolhydraterna ackompanjerades av någon extra salt mat vilket binder ännu mer vätska. MASSOR av faktorer som spelar in. Men du har inte gått och lagt på dig flera kilo fett på bara nån dag om du nu trodde det.

looger
2013-04-21, 21:58
Okej, så jag kanske trillar tillbaka på mina 69 kg om jag får ut all bunden vätska i mig? Hur får man bort det? Jag kanske ska äta mindre salt?

as0k
2013-04-22, 11:30
Hahahahah fan då , därför vågen visade för mycket , käkade 4-5 st eldorado snabbnudlar om dagen , trodde det var 95 kcal per påse ...
(Citat från en annan tråd)

Du har inte vart lika klantig som Berkiisz? ;)

Reaper123
2013-04-22, 11:34
Saxat från en annan tråd...

Variansen kan ibland vara stor, ibland nästa obefintlig. Man blir sällan klok på att kolla på en specifik siffra utan bättre att kolla trender tex snittvikt över veckan och jämföra med veckan innan!

Vätska är anledningen och orsaken kan vara allt från kolhydrater, stress (kortisol) och ja gud vet vad...

Dessa bilder spammar jag friskt med, men can never get to much of it?

Kontrollerad deff: (14 veckor)
http://3.bp.blogspot.com/-EB6xacdCfSA/UKNrCyDGaXI/AAAAAAAADE0/O32iAUtVui8/s1600/viktkurva.jpg
- Bara ett fåtal "avstamp" från min kostplan (största peaken är reaktion på en fylla följt av "ätardag")

Kontrollerad bulk: (17 veckor)
http://1.bp.blogspot.com/-3-YFK6vRwUY/UUViNsKxCaI/AAAAAAAAKZ8/Q8-a1Bn0mk8/s1600/viktkurva130317.PNG
- Extrem bra koll på kosten om man bortser ifrån att jag åt som det inte fanns en morgondag på julafton+nyår.

Edit: Vätskevikt/bukfylla är inget negativt, mer än att det kanske känns tungt att bära på. För rent krasst så ökar ditt BF om du tappar i vätska för vätska klassas som fettfri vikt. Det är alltså fettvikten som är den intressanta och den styrs mha kcalunderskott!

looger
2013-04-22, 15:34
(Citat från en annan tråd)

Du har inte vart lika klantig som Berkiisz? ;)

Haha nej, har ätit precis som vanligt... Men imorse när jag ställde mig på vågen så var jag tillbaka på mina 69.9 kg. Jag var på toa 4 gånger inatt, kanske var full med vätska?

looger
2013-04-22, 15:35
Haha nej, har ätit precis som vanligt... Men imorse när jag ställde mig på vågen så var jag tillbaka på mina 69.9 kg. Jag var på toa 4 gånger inatt, kanske var full med vätska?

vicarious
2013-04-22, 16:13
Haha nej, har ätit precis som vanligt... Men imorse när jag ställde mig på vågen så var jag tillbaka på mina 69.9 kg. Jag var på toa 4 gånger inatt, kanske var full med vätska?

Troligtvis. Både kolhydrat och salt binder vätska i kroppen, kan vara det som hänt.

looger
2013-04-23, 15:23
Tack till alla som har tagit sig tid!