handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av massmord på flugor


shut teh face
2013-04-21, 13:05
Hej

Nu är sommaren snart här, och då kommer flug-äcklen.

Vi har extremt mycket flugor på sommaren, vilket jag ogillar starkt..

Förra året så körde vi

* Nät på alla fönster som är öppna
* Kletigt band som hänger i taket där de ska fastna

Man fick ändå springa runt och slå ihjäl en 30-50 st per dag

Detta år ska jag rusta upp lite mer!

* Sätter gifttejp över hela jävla huset
* Elektrisk insektsfångare

Min tråd handlar mest om elektrisk insektsfångare, är det någon som vet ifall de ens funkar? Jag tänkte inte köpa en billig för 100 kr utan tittar på en sån här:
http://flugfangare.jetshopfree.se/flykiller-inox-mellan-p-146-c-154.aspx

Funkar de dagtid, de står att de täcker 150 kvm (vi har 140), är det tänkt som en "öppen yta", ett hus har ju flera olika rum t.ex?

Tacksam för svar

:)

shut teh face
2013-04-21, 13:27
Och varför är de så dyra egentligen? Denna på jula har ju typ samma spänning för 179 kr istället för 2500 :S

http://www.jula.se/insektsdodare-429010

blondyz
2013-04-21, 13:35
Ren gissning är att det blir effektivare att ha flera billigare, exv. en i varje rum. Att en fångare skulle samla upp för ett helt hus tycks osannolikt.

Menigar
2013-04-21, 13:55
Skillnaden i pris beror på ljuset. De billiga brukar bara vara en lampa/lysrör som är målat blått medan de dyra har ett ljus(UV?) som verkligen drar till sig insekter. Båda funkar men det brukar vara betydligt högre utdelning på de dyrare.

IvarLudvig
2013-04-21, 13:59
Prövade med en elektrisk flugfångare för några år sedan. Helt värdelös. Dödade inte en ända fluga. Bygg flug/getingfällor av petflaskor och sätt upp hysteriskt med fågelholkar istället.

Olika fåglar gillar olika insekter och olika holkar. Kolla vilka fåglar du vill ha och optimera förhållandena för dem. När du har fått till ditt bestånd av flugmassmördarfåglar är problemet löst för en lång tid framåt.

Sverker
2013-04-21, 15:55
Nät på vändringsfönstren och håll dörrarna stängda. Det är enda chansen.

Locka inte till dig flugor med gamla soppåsar i huset eller intill ytterväggen. Lock på komposten och soptunnan.

Fungerar det inte så är det klisterskivor som gäller.

Blindguard1
2013-04-21, 16:13
Jag brukar ta sån där liquid ass från teknikmagasinet, spruta det på min kompost (det stinker förjävligt) men flugorna gillar det, sen dränker du bara dem i insektsdödandemedel, du kommer få en fin hög med flugor att visa brudarna.

mangemani
2013-04-21, 16:40
då jag i min ungdom bodde i villa hos mina föräldrar, så hade vi också mycket flugor.
jag köpte då en sån där flugätande blomma(venus eller vad de nu heter) som visade sig vara väldigt effektiv, dock så varade den inte så länge, men jag kan tänka mig vad en hel arme utav sådana blommor kan göra mot flugorna.