handdator

Visa fullständig version : Övningar för att för att utveckla hela triceps


länkan
2013-04-21, 10:27
Vilka övningar kör ni för att få med alla tre triceps delarna?

Vilka övningar tar
Long head
Lateral Head
Och Medial head?

Just nu kör jag dips som tar alla tre huvudena (?)
Rope Pushdowns
Hantel över huvudet
Skullcrusher med full rom bakomhuvudet
Smalbänkpress

Duger detta för att få med alla tre triceps huvudena?

PureWhey
2013-04-21, 10:30
Läs Arnes tricepsguide

Sheogorath
2013-04-21, 10:32
Triceps har "bara" två viktiga funktioner som rörelseproducerande muskel. Det är att sträcka i armbågen och att bakåtpendla i axeln. Gör du liggande tricepssträck bakom nacken får du med hela muskeln effektivt. Vill du träna långa huvudet separat med full ROM kan du komplettera med liggande pullover med stång eller hantel.

Men alltså: den enda övning du behöver för full tricepsutveckling är liggande tricepssträck bakom nacken. Sen är det alltid kul med variation och om du primärt tränar triceps som ett komplement till bänkpress finns det kanske övningar med bättre överförbarhet. Men för muskelutveckling: liggande triceps bakom nacken. Det finns ingen anledning att tro att man skulle behöva någonting annat. Den är för triceps vad stående curl med rak stång är för biceps. :)

Loka
2013-04-21, 10:53
När jag gör muscle ups så känner jag mig väldigt klen i absoluta bottenläget efter man vridit om händerna från pull up fas till dip bottenläge. Vet någon om en övning som ökar denna styrka? Jag tycker extremt låga dips gör ont i axlarna...

straand94
2013-04-21, 13:07
pushdows borde väl vara ganska likt? Egentligen smalbänk med kanske.

pezrulezhaakon
2013-04-21, 13:14
straand94

Smalbänk är inte så effektivt för långa tricepsursprunget.

pezrulezhaakon
2013-04-21, 13:17
Loka

Du bör bli starkare i skulderpartiet. Skulderbladsdepressioner med belsatning hjälper dig.
Sedan bör du ju vara stark från det absoluta bottenäget i triceps.

Hursomhelst, om du bara blir allmänt starkare så kan du undvika det ablsoluta bottenläget.

Tyrwing
2013-04-21, 13:27
Loka

Du bör bli starkare i skulderpartiet. Skulderbladsdepressioner med belsatning hjälper dig.
Sedan bör du ju vara stark från det absoluta bottenäget i triceps.

Hursomhelst, om du bara blir allmänt starkare så kan du undvika det ablsoluta bottenläget.

Shrugs, mark, roddar?

pezrulezhaakon
2013-04-21, 21:01
Tyrwing

Njae... Jag menar att du måste ha belastningen (motståndet) åt motsatt håll.

Antingen att du hänger ut helt i latsdraget/chins, för att endast dra ner skulderbladen. Eller så hänger du i dipsställningen med raka armar och axlarna ända uppe vid öronen och pressar dig upp genom att pressa ner skulderpartiet.

Det är skulderbladsdepression med belastning.

DJJOHANSSON
2013-04-21, 22:08
Pushdowns
Kickbacks
Stångextensions

Övningarna utförs i kablemaskinen, jag vill tro att jag träffar hela triceps.

baggard
2013-05-21, 18:22
Triceps har "bara" två viktiga funktioner som rörelseproducerande muskel. Det är att sträcka i armbågen och att bakåtpendla i axeln. Gör du liggande tricepssträck bakom nacken får du med hela muskeln effektivt. Vill du träna långa huvudet separat med full ROM kan du komplettera med liggande pullover med stång eller hantel.

Men alltså: den enda övning du behöver för full tricepsutveckling är liggande tricepssträck bakom nacken. Sen är det alltid kul med variation och om du primärt tränar triceps som ett komplement till bänkpress finns det kanske övningar med bättre överförbarhet. Men för muskelutveckling: liggande triceps bakom nacken. Det finns ingen anledning att tro att man skulle behöva någonting annat. Den är för triceps vad stående curl med rak stång är för biceps. :)

Ger dips likartad effekt som extensions?

Sheogorath
2013-05-21, 18:37
Ger dips likartad effekt som extensions?

Nej, dips tränar förmodligen inte det långa huvudet lika effektivt.

REDaction
2013-05-21, 19:24
Triceps har "bara" två viktiga funktioner som rörelseproducerande muskel. Det är att sträcka i armbågen och att bakåtpendla i axeln. Gör du liggande tricepssträck bakom nacken får du med hela muskeln effektivt. Vill du träna långa huvudet separat med full ROM kan du komplettera med liggande pullover med stång eller hantel.

Men alltså: den enda övning du behöver för full tricepsutveckling är liggande tricepssträck bakom nacken. Sen är det alltid kul med variation och om du primärt tränar triceps som ett komplement till bänkpress finns det kanske övningar med bättre överförbarhet. Men för muskelutveckling: liggande triceps bakom nacken. Det finns ingen anledning att tro att man skulle behöva någonting annat. Den är för triceps vad stående curl med rak stång är för biceps. :)

Intressant. Jag har alltid trott att övningar bakom nacken enbart tar på långa huvudet och därför måste kombineras med övningar som pushdowns för att täcka hela triceps. Men det räcker alltså med övningar backen nacken för att få med hela muskeln om man skulle vilja köra så?

Sheogorath
2013-05-21, 19:52
Intressant. Jag har alltid trott att övningar bakom nacken enbart tar på långa huvudet och därför måste kombineras med övningar som pushdowns för att täcka hela triceps. Men det räcker alltså med övningar backen nacken för att få med hela muskeln om man skulle vilja köra så?

Ja.

Rawsteel
2013-05-21, 20:32
Oj, det var "onödigt" många övningar.
Liggande tricepsextensions bakom huvudet och ev lite pushdowns räcker gott och väl.
Glöm inte att du tränar triceps i bröstpressar och axelpressar med.

Latissimus Dorsi
2013-05-21, 20:35
10 set liggande triceps extension.

Thornblom
2013-05-21, 21:05
10 set liggande triceps extension.

Skulle inte säga att det ger en så fullt utvecklad triceps som möjligt. Dock räcker det väldigt långt.

Arne Persson
2013-05-21, 21:38
Skulle inte säga att det ger en så fullt utvecklad triceps som möjligt. Dock räcker det väldigt långt.

Varför skulle det inte göra det?

Rawsteel
2013-05-21, 22:15
Skulle inte säga att det ger en så fullt utvecklad triceps som möjligt. Dock räcker det väldigt långt.

Måste ställa samma fråga som Arne, varför?
Tas alla dom 10 setsen till gränsen så är det mer än nog, för mycket imo, om alla tas till gränsen that is.

pezrulezhaakon
2013-05-21, 23:16
Arne Persson och Rawsteel

För att det finns övningar för bredden, höjden, längden, djupet, vidden, tjockleken, diagonalen, övre, nedre, inre, yttre triceps, samt övningar som bara slimmar och tonar triceps olika delar........eller? :D

Squamata
2013-05-21, 23:27
Finns där något nackdel med den klassiska tresplitten där man kör muskler som används ihopa tillsammans?

Skulle ni säga att tex biceps eller triceps hade utvecklats bättre om man kört dom för sig själva istället för tillsammans med rygg respkt bröst?

Rawsteel
2013-05-22, 00:24
Finns där något nackdel med den klassiska tresplitten där man kör muskler som används ihopa tillsammans?

Skulle ni säga att tex biceps eller triceps hade utvecklats bättre om man kört dom för sig själva istället för tillsammans med rygg respkt bröst?

Det beror på frekvensen, volymen och intensiteten.
Kör du tex en 3-1-3 så är jag övertygad om att dom muskler som arbetar tillsammans bör tränas tillsammans såvida man inte bara kör några pump sets.
Använder man lite lägre frekvens som exemplaret nedan så tror jag att man tjänar på att träna triceps med rygg och biceps med bröst/axlar med en lagom volym (5-6 set) och inte massa fail och forced reps.

D1 - Rygg, triceps
D2
D3 - Underkropp
D4 - Bröst, axlar, biceps
D5
D6 - Repeat

länkan
2013-05-22, 15:52
Just nu brukar jag köra Biceps och Triceps på samma dag, tycker det känns gött.
4 set DIPS x Failure
4 Set smalbänk
4 Liggande Triceps över huvudet med skivstång
4 Hantel Överhuvudet.

Biceps
4 Set Skivstångcurl
4 Set Sittande Biceps Curl
4 Set Hammer Curl

Brukar i alla fall kännas bra efteråt, har tidigare haft svårt att få kontakt i mina triceps men jag känner allt bättre o bättre att det blir bättre kontakt, och känns också som det blir bättre träning än innan för armarna rent generellt. Blir väl så när man lär sig mer och mer samt att tekniken blir bättre!

Anders The Peak
2013-05-22, 16:50
Finns där något nackdel med den klassiska tresplitten där man kör muskler som används ihopa tillsammans?

Skulle ni säga att tex biceps eller triceps hade utvecklats bättre om man kört dom för sig själva istället för tillsammans med rygg respkt bröst?

D1 - Rygg,axlar
D2 - kardio
D3 - Underkropp/pump armar 4*12-20 en biceps och en triceps
D4 - vila
D5 - Bröst, triceps, biceps (6-12 reps på armarna)
D6 - kardio
D7 - Repeat

eAzy
2013-05-22, 17:49
Smal bänk och någon typ av överhuvuds övning typ liggandes eller stående med hantlar. Push downs är nice att lägga in också då och då. Själv så kör jag smalbänk på första passet och en överhuvuds övning andra passet. Kör alltså alla muskler 2 ggr i veckan.

slafs
2013-05-22, 17:59
Räcker det med rep extensions http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExtRope.html som ända tricepsövning?

Om jag tex kör 8 set (4 tyngre, 4 lite lättare), istället för 4 set rep extensions o 4 set pushdowns.

Tycker rep extensions är en jäkligt skön övning.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rawsteel
2013-05-22, 20:28
Räcker det med rep extensions http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExtRope.html som ända tricepsövning?

Om jag tex kör 8 set (4 tyngre, 4 lite lättare), istället för 4 set rep extensions o 4 set pushdowns.

Tycker rep extensions är en jäkligt skön övning.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ja.

gustafh
2013-05-22, 20:32
Läs Arnes tricepsguide


Vart kan jag hitta den?

Mvh Gustaf

Rabiat
2013-05-22, 20:36
Räcker det med rep extensions http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExtRope.html som ända tricepsövning?

Om jag tex kör 8 set (4 tyngre, 4 lite lättare), istället för 4 set rep extensions o 4 set pushdowns.

Tycker rep extensions är en jäkligt skön övning.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Tror nog det räcker. Sänker du trissan så du får lite mer stretch i muskeln räcker det säkert ännu bättre :)

slafs
2013-05-22, 20:47
Ja.

Bra, tack för svar!

Tror nog det räcker. Sänker du trissan så du får lite mer stretch i muskeln räcker det säkert ännu bättre :)


Bra ide, blir o testa nästa pass :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Bryggan
2013-05-22, 21:10
Vart kan jag hitta den?

Mvh Gustaf
Kolozzeum forum > Om Kolozzeum > Best of Kolozzeum

Så hittar du denna på sida 2: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=10208

Arne Persson
2013-05-22, 21:14
Kolozzeum forum > Om Kolozzeum > Best of Kolozzeum

Så hittar du denna på sida 2: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=10208

Finns med bilder i BODY's forum.

PureWhey
2013-05-22, 21:19
Vart kan jag hitta den?

Mvh Gustaf

http://lmgtfy.com/?q=arnes+tricepsguide

mvh

Rabiat
2013-05-22, 21:27
Finns med bilder i BODY's forum.

Vad säger Mr Tricepsguide; tjänar man något på att sänka hylsan i extensions med kabel för att få mer stretch i långa huvudet? Eller är det bara något jag fått för mig?