handdator

Visa fullständig version : Lägsta "okej" vikter i SL?


Rabiat
2013-04-21, 09:45
Jo alltså, ungefär vad brukar de lägsta vikterna hamna på i en genomsnittlig SL-tävling? Mao, ungefär när kan man börja snegla på ett meet?

Wibba
2013-04-21, 09:49
Borde väl inte spela någon roll? Ska man behöva ha chans på vinst första gången man ställer upp?

mini
2013-04-21, 09:50
Det finns ingen skamgräns. Man börjar när man är sugen. Gå till en klubb och säg att du är intresserad så hjälper de dig komma på vilken tävling som funkar att debutera på.

Rabiat
2013-04-21, 09:51
Borde väl inte spela någon roll? Ska man behöva ha chans på vinst första gången man ställer upp?

Nejnej, jag menar vilka vikter som ligger i nedre delen av resultatlistan, inte vilka som ligger i övre :)

Rabiat
2013-04-21, 09:53
Det finns ingen skamgräns. Man börjar när man är sugen. Gå till en klubb och säg att du är intresserad så hjälper de dig komma på vilken tävling som funkar att debutera på.

Jag oroar mig för att de ska säga att jag skulle passa fint bland 12-åringarna :]

Wibba
2013-04-21, 09:55
Nejnej, jag menar vilka vikter som ligger i nedre delen av resultatlistan, inte vilka som ligger i övre :)

Jag förstod det, men många verkar tycka att skamgränsen för att tävla ligger 10 kg under sveriges bästa lyftare eftersom de inte vill ställa upp om de inte har chans på vinst i sitt första SM. Ser ingen mening med varför, det finns ingen så kallad skamgräns över huvud taget.

Rabiat
2013-04-21, 09:56
Jag förstod det, men många verkar tycka att skamgränsen för att tävla ligger 10 kg under sveriges bästa lyftare eftersom de inte vill ställa upp om de inte har chans på vinst i sitt första SM.

Nej jag vill bara inte att folk ska garva åt mig.

mini
2013-04-21, 09:57
Jag oroar mig för att de ska säga att jag skulle passa fint bland 12-åringarna :]

Det skulle aldrig någon säga. Jag har aldrig upplevt att någon blivit annat än glad att få välkomna en lyftare till. Ja, det kommer finnas många som är starkare än du. So what? Alla har varit nybörjare. Var bor du?

Wibba
2013-04-21, 09:57
Nej jag vill bara inte att folk ska garva åt mig.

Då bör du nog jobba mer på självkänslan än på styrkan. No offence. Det finns ingen anledning till att någon skulle skratta ut dig på grund av vilka vikter du gör på en tävling.

EDIT: Håller med ovanstående talare. Alla är välkomna.

Rabiat
2013-04-21, 09:58
Det skulle aldrig någon säga. Jag har aldrig upplevt att någon blivit annat än glad att få välkomna en lyftare till. Ja, det kommer finnas många som är starkare än du. So what? Alla har varit nybörjare. Var bor du?

Hässelby :)

Rickard
2013-04-21, 09:58
Nej jag vill bara inte att folk ska garva åt mig.
Inom styresport så har man hyfs och skrattar inte för att någon lyfter mindre än någon annan.
Men att slänga sig med termer som "meet" däremot kan kanske däremot.

Rabiat
2013-04-21, 10:00
Inom styresport så har man hyfs och skrattar inte för att någon lyfter mindre än någon annan.
Men att slänga sig med termer som "meet" däremot kan kanske däremot.

Jag läste det precis i någon tråd här, det var därför jag skrev det *grr27*

mini
2013-04-21, 10:00
Hässelby :)

Då är du i närheten av STK. Kom ner och träna och prata lite. Jag lovar att ingen kommer skratta.

alden
2013-04-21, 10:18
Lånar tråden och frågar vad det finns för bra klubb i Sollentuna?
Ska byta gym om mindren en månad och satsa mer på att bli stark i tävlingslyft så det vore ju ett ypperligt tillfälle att hitta en SL-klubb!

Sokrates696
2013-04-21, 10:46
Böjer du tex mellan advanced och elite borde du inte behöva skämmas, alla kan ha en dålig dag. ;)

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/SquatStandardsKg.html

/Tommy.

Tyrwing
2013-04-21, 10:51
Ingen fara.
Tävlar i 93 till maj nu. Satsar på 140-120-80.
Man blir bättre med tiden, lika bra att starta direkt så man får tips och hjälp av de mer erfarna! :)

Rabiat
2013-04-21, 11:13
Böjer du tex mellan advanced och elite borde du inte behöva skämmas, alla kan ha en dålig dag. ;)

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/SquatStandardsKg.html

/Tommy.

Haha! Ge mig några år så ;) Jag ligger väl någonstans mellan novice och intermediate, snarare :P

Matsa
2013-04-21, 11:20
Bara kör! Även om du så bara lyfter stången, bara kör och se till att bli bättre för varje tävling.

hugok
2013-04-21, 11:36
Här har du svenska resultat. Bara att knappa in viktklass, åldersklass och om du tänkt köra med eller utan utrustning:
http://online.styrkelyft.se/web/ShowRanking.aspx

rooz
2013-04-21, 11:50
Finns ingen, alla börjar någonstans. Ofta får man alla hjälp & feedback man kan önska på atletklubbar:)

Rabiat
2013-04-21, 11:51
Här har du svenska resultat. Bara att knappa in viktklass, åldersklass och om du tänkt köra med eller utan utrustning:
http://online.styrkelyft.se/web/ShowRanking.aspx

Perfekt, tack! Nåväl, jag hamnar ju nästan i top100, så då borde man väl kunna räkna med att man iaf inte ligger sådär 50kg under nästa iaf. Jag ska nog göra som mini (är det Josephine Werngren?) säger och komma förbi STK någon dag snart.

spoon
2013-04-21, 11:54
Ju tidigare du kommer till en klubb desto bättre. Jag ångrar bittert att jag inte stack till en klubb tidigare.



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mini
2013-04-21, 11:57
Perfekt, tack! Nåväl, jag hamnar ju nästan i top100, så då borde man väl kunna räkna med att man iaf inte ligger sådär 50kg under nästa iaf. Jag ska nog göra som mini (är det Josephine Werngren?) säger och komma förbi STK någon dag snart.

Låter bra. Hör av dig tex via pm när du har bestämt dig för att komma. Och ja, det är jag. :)

Ladugårdsdörr
2013-04-21, 12:04
In och kör bara! Styrkelyftare är trevligt folk och du kommer få minst lika bra stöttning som de starkare lyftarna och du kommer ha minst lika roligt. På min första tävling förra helgen var lägsta totalen 150kg och högsta 725kg och vi hejade och skrek lika mycket på bägge utövarna.