handdator

Visa fullständig version : Människor som inte kan ta emot komplimanger


Fuark
2013-04-20, 22:45
Vad är detta? Jag ger folk genuina komplimanger hit och dit, jag ska inte säga att alla slingrar sig undan men jag vågar nästan säga att majoriteten gör det.

Sluta parera mina komplimanger och mitt beröm!!

Exempel:

- Vad duktig du är, riktigt bra jobbat
"nja, det vet jag inte. hehe"

- Riktigt snyggt
"Tack, men inte lika bra som..."



Varför är det så svårt att bara säga Tack ? Kritik och mer negativt inriktade åsikter tar de flesta emot, men lossa en simpel och vänlig komplimang så blir det en snabb fint och personen drar ner sig själv lite. Man måste nästan tvinga på komplimangen på vissa, kämpa för att försöka trycka och forcera in berömmet.

Varför är det så svårt att ta emot en komplimang?


Gwwaaaaaaargh!!! *gah!*

en stor stark
2013-04-20, 22:47
Känner helt igen det där.

Man måste spendera minuter för att förklara varför man tyckte det var bra gjort och för att få hen att acceptera det.

Bryggan
2013-04-20, 22:50
För att det är inte sant! Lika sant som när man är bortbjuden och sitter och säger till värden/värdparet hur god maten är, fast man inte gillade den alls. Lika sant som världens mest berömda floskel: "Vi hörs".

Varför ljuger du? Är min motfråga!

Anatis87
2013-04-20, 22:50
Jag personligen har sjukt svårt att ta emot komplimanger, jag uppskattar dem, jag tar till mig dem, men jag anser inte att det jag gör i ex. träningen är tillräckligt bra eller så.

Men samtidigt som jag kan tycka det är frustrerande att en annan ej tar emot mina komplimanger.. Dubbelt, jag vet! :smash:

Tolkia
2013-04-20, 22:52
För att det är inte sant!
Det får ju stå för dig.

Fuark
2013-04-20, 22:52
För att det är inte sant! Lika sant som när man är bortbjuden och sitter och säger till värden/värdparet hur god maten är, fast man inte gillade den alls. Lika sant som världens mest berömda floskel: "Vi hörs".

Varför ljuger du? Är min motfråga!

Luktar paranoia. Varför tror du att jag ljuger?

Baan
2013-04-20, 22:53
Kanske finns många förklaringar, men att man inte känner att man är värd att få det berömmet (äh det var väl inget?) och att man är hård mot sig själv. Du borde fortsätta; att folk inte kan ta komplimanger kanske beror på att det är något ovanligt att man ger komplimanger, vilket inte är så bra. Den sortens bekräftelse mår man bra av.

Olegh
2013-04-20, 22:55
Det är svårt att skilja på sin egen värdering av ens prestation och någon annans värdering, imo. Tycker man att man borde ha gjort bättre kan en komplimang dessutom kännas oförtjänt.

Edit: Om någon tycker att jag har snygga skor, vilket jag givetvis håller med om, är det mycket lättare att ta till sig och tacka med ett leende på läpparna.

WHITEFOLKS
2013-04-20, 22:56
Du e fin du Fuark

difaren
2013-04-20, 23:00
Jag är en person som har svårt att ta emot komplimanger och vara nöj med mig själv. Tyvärr.

Fuark
2013-04-20, 23:04
Du e fin du Fuark

hehe, nja, det vet jag inte..







TACK *hug*

Rahf
2013-04-20, 23:10
En viktig sak jag till slut lärde mig:

Det är oerhört skönt att få bekräftelse för någonting man har svårt att se eller känna själv, ännu bättre när komplimangen kom från tomma intet. Ens egna krav och kriterier är ofta irrationella och obefogade, medan en person som inte lever i ens eget skinn kan se uppenbara saker man inte själv märker.

Diomedea exulans
2013-04-20, 23:14
När jag får en komplimang brukar jag säga "fortsätt!"

difaren
2013-04-20, 23:21
En viktig sak jag till slut lärde mig:

Det är oerhört skönt att få bekräftelse för någonting man har svårt att se eller känna själv, ännu bättre när komplimangen kom från tomma intet. Ens egna krav och kriterier är ofta irrationella och obefogade, medan en person som inte lever i ens eget skinn kan se uppenbara saker man inte själv märker.

Sant!

Komplimanger som kommer från ingenstans, som kanske inte kommer på just gymmet eller när man pratar träning. Utan istället någonstans där någon som man känner bara ger en komplimang om att man tränar osv!

WHITEFOLKS
2013-04-20, 23:26
Finns nog en del folk som "tar åt sig" komplingangen just fine men gärna vill höra den lite extra också :)

Fordon
2013-04-20, 23:30
Det får ju stå för dig.

Luktar paranoia. Varför tror du att jag ljuger?

Det finns å andra sidan väldigt många där ute som som ger komplimanger fast man kanske inte alls har gjort sig förtjänt av en. Och då blir den ju meningslös.

difaren
2013-04-20, 23:32
Ja.. det finns ju dom som bara letar efter folk som kan ge komplimanger. Vill synas och vill verkligen visa att dom är duktiga och att dom är värda det.

Känner en del sådana som verkligen behöver uppmärksamhet.

Tolkia
2013-04-20, 23:36
Det finns å andra sidan väldigt många där ute som som ger komplimanger fast man kanske inte alls har gjort sig förtjänt av en. Och då blir den ju meningslös.
Det finns alltid någon som har gjort något, någon gång. Jag tycker dock att det blir problematiskt om man skall använda det för att ställa upp normer: "Man" kan inte ta en komplimang på allvar, för "man" vet att "alla" som säget något positivt ljuger. Det blir inte skarpsynt genomskådande, utan kverulans.

Loke
2013-04-20, 23:52
Det är ju väldigt oartigt att inte ta emot en komplimang ordentligt.

Det finns å andra sidan väldigt många där ute som som ger komplimanger fast man kanske inte alls har gjort sig förtjänt av en. Och då blir den ju meningslös.

Men tycker du verkligen att det är relevant vad du tycker om komplimangen? Jag tycker ändå det är viktigt att tacka och inte slå ifrån sig komplimangen. Att slå ifrån sig en komplimang tycker jag är som att skicka tillbaka en present, det gör man bara inte, oavsett hur meningslös eller hur oförtjänt man är av den. Och man ser till att avsändaren känner att man blev väldigt glad för den.

High1ander
2013-04-21, 00:03
Komplimanger förlorar sitt värde om det blir inflation pga. för många.

Håller man på och säger t.ex. "X är världens snällaste", sen två sek senare är "Y världens snällaste", osv... så blir det i mina ögon inte så jävla värt att vara "världens snällaste" i den personens ögon. Eller, värt är det kanske, men känns bara som den personen kanske inte har så hög standard på vad "världens snällaste är".

Sen är komplimanger som "snygga skor" lite: "Ok, tack, jag köpte dom, men inte jag som gjort dom, utan det är nog någon i ett u-land med minimumlön, och designat har jag inte gjort heller". Så, känns liksom inte som jag "gjort något för att förtjäna den komplimangen". Visst, underförstått kanske det menas att man har "schysst stil".

Visst komplimanger är trevligt, jag brukar vara dålig på att ta emot dom, är helt OK på att dela ut dom. Men, det är inte i mina ögon något där mera är bättre.

nissepelle
2013-04-21, 00:03
För att man inte håller med, helt enkelt. Ofta när jag får komplimanger så reagerar jag på det sätt du beskriver eftersom jag tycker att jag inte förtjänar berömmet. Inte av spelad blygsamhet eller något, utan rent objektivt så är det ingen bedrift/något berömvärt.

WHITEFOLKS
2013-04-21, 00:13
Menar ni att folk ger komplimanger som de inte menar? Varför skulle de göra det?

Rahf
2013-04-21, 00:14
"Snygga skor"

"Tack, valde dem efter en process där jag eliminerade otalet andra par som jag kunde ha köpt också. Jag valde dem för att jag själv tycker dessa skor är snygga. Tack för att du stärker min personliga smak och stil."

Slår man internt bort en komplimang som berömmer en del av personens egna yttre så är det kanske dags att se till sin egen självkänsla och uppskattning.

Latissimus Dorsi
2013-04-21, 00:23
När någon ger en komplimang så tackar man, så e det. Att försöka vrida sig ur situationen är så himla beta...

Bryggan
2013-04-21, 00:34
Menar ni att folk ger komplimanger som de inte menar? Varför skulle de göra det?Finaste, bästaste WHITEFOLKS(var det en komplimang?). Det är klart folk slänger ur sig komplimanger utan substans eller? Hur många gånger har man inte sagt till snoriga ungar när de har ritat några streck på ett papper, sedan sitter man där och ljuger sig blå om "vilken fin teckning du har ritat". Att ge komplimanger är ju många gånger ett sätt att vara snäll endast.

Sedan tror jag att när man verkligen gjort något bra och får en komplimang så vill man inte vara förmäten eller högfärdig. Det är ju fullt naturligt att kämpa emot en komplimang lite, inombords så känns det jäkligt bra dock.

WHITEFOLKS vilken fin avatar du har. Ni ser, många gånger kan en komplimang även vara ett sätt att driva med folk...

WHITEFOLKS
2013-04-21, 00:35
Hur är man snäll om man ger en komplimang man inte menar?

Bryggan
2013-04-21, 00:37
Det lär du dig när du blir äldre.

Lellan
2013-04-21, 02:18
Slår man internt bort en komplimang som berömmer en del av personens egna yttre så är det kanske dags att se till sin egen självkänsla och uppskattning.

Bra poäng.

Kolo har faktiskt hjälpt mig att inse vissa saker. En var för hundra år sedan när det dök upp en "hur snygg är du på en skala" tråd. Jag ansåg mig helt ärligt inte se nåt vidare ut och satte betyg därefter. Men så tyckte folk att jag borde sätta högre. Men jag försvarade det hela med att "kul att ni har den smaken, men det har inte jag". Så har jag även tänkt i andra fall, tex vid beröm för prestation - "kul att du tycker det, enligt mig var det dock inte tillräckligt bra".

Och det är ju ärligt, men samtidigt inte så smart, funktionellt eller roligt. Kramar liksom inte ur det mesta ur livet, vilket brukar vara ett förhållningssätt jag annars gillar.

Så jag har faktiskt jobbat på att ändra smak lite, sänka/ändra krav på vad som är "tillräcklig" prestation och kan faktiskt uppskatta komplimanger bättre nu än förut.

En liten knorr på det hela är att jag alltid irriterat mig lite på mina ögon, då jag tyckt de liknat ögonen på någon jag haft svårt för. Men det är ändå dem jag oftast fått komplimang för, faktiskt störde det mig. Löste detta under många år genom att använda linser som färgade nyansen något, då tyckte jag att de var lite mer ok. Men på senare så använder jag mest ofärgade linser, och kan mer "nyktert" se att det inte är något fel på mina ögon och - även uppskatta komplimanger mer nu när de är mer mina egna. Jag ska liksom knata runt med den här uppsättningen resten av livet, man kan ändra mycket (linser, operation antagligen, smink osv) - samtidigt så känns det ärligt talat lite goare att ha kunnat ändra min egen uppfattning.

Har haft svårt att acceptera komplimanger även för kroppen även om jag artigt tackat för orden, men har liksom haft ständigt dåligt samvete pga hur den behandlats genom åren. Det har liksom färgat förmågan att ta emot komplimanger för den.

Nu när jag vet att jag överlag är väldigt snäll mot den, och att jag uppskattar den även när den inte beter sig som jag vill, så påverkar det också förmågan att kunna ta komplimanger. Den hade kunnat vara bättre på många sätt, men nu är den min och den enda jag kommer ha och varför ska den inte få snälla ord pga gamla synder/annan smak än den som säger någon komplimang.

Så vad jag vill ha sagt är att det ju mycket väl kan vara så att man inte håller med i komplimangen, och därför har svårt för att ta emot den, men att alla tjänar på att man försöker använda betraktarens ögon lite och uppskatta något som det är.

På samma sätt har jag även fått lättare för att ge komplimanger. Man måste inte vänta på att berömma den mest fantastiska prestation man någonsin skådat, den vackraste fysiken, det härligaste håret. Hur ska man veta att det är det bästa man kommer se/uppleva? Nu försöker jag få ur mig orden närhelst jag ser något som jag reagerar på är bra, räcker ju med det. Sen om det faktiskt är det ultrajättebästa någonsin kan man väl lägga till det. Men tror det är sunt att kunna notera och även berömma det som är ultimat.

Säg att någon fixat ny frisyr, men den förra var i mitt tycke finare. Då sa jag förut inget. Den var ju sämre i mitt tycke än den tidigare. Men - på senare har jag insett att det är väl lite skitsamma, jag behöver ju inte ljuga och säga att det var den klädsammaste personen hittills har haft. Är den fin (men inte finast ever) så kan jag absolut säga att den är fin. Personen har förnyat sig och blir säkert glad, jag har inte ljugit - komplimangen är ärlig. Vad jag tycker är ultrajättefinast kanske inte är väsentligt för personen ifråga, men det kan däremot för personen att få höra att det ser bra ut. Känns det att uppmuntra en mindre bra frisyr eller om man tror att ens åsikt om vad som är top notch är av vikt att veta för personen ifråga (vad nu det kan bero på) kan man väl skitnödigt lägga till det då, "fin frisyr, personligen så tycker jag du klär bättre i rött hår men den där var inte dum alls! :)" men som sagt - lite skit(o)nödigt känns det allt.

Jag är uppväxt med att inte få beröm för minsta lilla, avsikten var att jag skulle anstränga mig att göra mitt bästa, men risken med det är att man kanske dömer alltför hårt och inte kan uppskatta saker. Givetvis behöver man inte gå åt andra hållet och älska minsta lilla, för visst ligger det en morot i att göra sitt bästa och den komplimangen smakar ju lite bättre än om man slarvat. Fast det är inte fel att få människor att trivas med den de är just här och nu, el vad de presterat så det blir allt tydligare för mig att det nog just är viktigare att visa uppskattning och kunna känna uppskattning - än att alltid prestera bäst.

WHITEFOLKS
2013-04-21, 02:44
DJävulens advokat:

Lellan: hur hanterar du då om det är något du gillar och något du VERKLIGEN gillar. Blir det inte bara lite inflation i värdeorden? Eller låt oss säga att vännen med frisyren egentligen inte gillar/ville göra den frisyren men gjorde den pga socialt tryck eller liknande. Då blir din "positiva" feedback en förstärkning av att den gjorde rätt som gick mot sin vilja.

Lellan
2013-04-21, 02:59
DJävulens advokat:

Lellan: hur hanterar du då om det är något du gillar och något du VERKLIGEN gillar. Blir det inte bara lite inflation i värdeorden? Eller låt oss säga att vännen med frisyren egentligen inte gillar/ville göra den frisyren men gjorde den pga socialt tryck eller liknande. Då blir din "positiva" feedback en förstärkning av att den gjorde rätt som gick mot sin vilja.

Jag gör som du just gjorde - poängterar - det här gillar jag VERKLIGEN.

När det gäller frisyren så har jag ju inte sagt något för att vara snäll, utan jag har ju sagt "fin frisyr!" om jag tycker den är fin. Om personen är missnöjd med sin frisyr så har den fått kunskap om min smak thats it. Jag anser inte att jag gör fel som berömmer en fin frisyr, utan det är väl snarare personen ifråga som har ett lite märkligt sätt att välja frisyr på - om det sker på urval av socialt tryck el liknande. Men vill den fortsätta göra sitt urval pga det istället för den egna viljan så har den ju fått mer kött på benen ang om frisyren faller folk i smaken el inte. Och det var ju så den ville basera urvalet skrev du, gott så.

Man kommer aldrig vara tankeläsare, men man kan ju tala om vad man själv tänker om det är något vänligt. :) Jag ser inga större risker i det, såsom att det skulle bli inflation i värdeord, nej.

WHITEFOLKS
2013-04-21, 03:02
Du har rätt, det var jag som läste fel.

Så vad säger du om personens frisyr var so so för dig men personen verkar nöjd?

Inflationen i värdeord blir ju imo rätt uppenbar eftersom det blir "same shit men större ord". Nu verkar du iofs inte vara den värsta sorten som ger komplimang oavsett (då blir det definitivt inflation) utan snarare mer att du var noggrann med att ge de då utrymme fanns (men fortfarande ärligt menat).

LeBron
2013-04-21, 03:15
Svenskar, generellt sett.

Lellan
2013-04-21, 03:37
Du har rätt, det var jag som läste fel.

Så vad säger du om personens frisyr var so so för dig men personen verkar nöjd?

Inflationen i värdeord blir ju imo rätt uppenbar eftersom det blir "same shit men större ord". Nu verkar du iofs inte vara den värsta sorten som ger komplimang oavsett (då blir det definitivt inflation) utan snarare mer att du var noggrann med att ge de då utrymme fanns (men fortfarande ärligt menat).

Tja, säger väl "Kul att du är nöjd med håret, man känner sig alltid glad när man har en good hairday" eller nåt random.

Jag ser inga större risker med inflationen, hellre att folk blir glada "i onödan" än att man håller inne när man noterar något bra/fint "i onödan". Finns så mkt ord att välja på att man nog kan hitta ett passande, superlativar gör jag sällan. Allt är ju relativt, men anser att jag gått från dålig på att ge komplimanger till medioker, så i mitt fall är det definitivt ingen risk.

Albin Eriksson
2013-04-21, 04:06
Bra poäng.

Kolo har faktiskt hjälpt mig att inse vissa saker. En var för hundra år sedan när det dök upp en "hur snygg är du på en skala" tråd. Jag ansåg mig helt ärligt inte se nåt vidare ut och satte betyg därefter. Men så tyckte folk att jag borde sätta högre. Men jag försvarade det hela med att "kul att ni har den smaken, men det har inte jag". Så har jag även tänkt i andra fall, tex vid beröm för prestation - "kul att du tycker det, enligt mig var det dock inte tillräckligt bra".

Och det är ju ärligt, men samtidigt inte så smart, funktionellt eller roligt. Kramar liksom inte ur det mesta ur livet, vilket brukar vara ett förhållningssätt jag annars gillar.


Kan det inte vara så att det faktiskt kramar de sista dropparna ur livet, såvida livet inte handlar om att gå runt och tycka så fantastiskt bra om en själv?
Tänker på slit/strävan och att jobba mot något, med tanke på att vi befinner oss på ett träningsforum så borde väl parallellen kropp/fysik vara ganska lätt att göra.
Förhållingssättet "kul att du tycker det, men enligt mig är det inte tillräckligt bra" möjliggör ju fortfarande att du kan tycka att det är bättre än de flesta presterar men inte tillräckligt bra än med tanke på dina mål.

WHITEFOLKS
2013-04-21, 04:15
Jag tycker du har en poäng Albin, det handlar om att hitta avvägandet mellan motivation från att vilja uppnå saker och motivation från "belöning".

anvihl
2013-04-21, 05:10
Vad är detta? Jag ger folk genuina komplimanger hit och dit, jag ska inte säga att alla slingrar sig undan men jag vågar nästan säga att majoriteten gör det.

Sluta parera mina komplimanger och mitt beröm!!

Exempel:

- Vad duktig du är, riktigt bra jobbat
"nja, det vet jag inte. hehe"

- Riktigt snyggt
"Tack, men inte lika bra som..."



Varför är det så svårt att bara säga Tack ? Kritik och mer negativt inriktade åsikter tar de flesta emot, men lossa en simpel och vänlig komplimang så blir det en snabb fint och personen drar ner sig själv lite. Man måste nästan tvinga på komplimangen på vissa, kämpa för att försöka trycka och forcera in berömmet.

Varför är det så svårt att ta emot en komplimang?


Gwwaaaaaaargh!!! *gah!*

Går du runt och ger komplimanger hit och dit som du uttrycker det så tyder väll det på att du inte menar dom till 100%. Komplimanger är ju till för något väldigt speciellt ett pb på gymmet eller liknande inte bara för att man fått upp en vikt i bänken. Annars känner man ju sig bara som en hund på upplydnad.

Onigiri
2013-04-21, 06:25
Gwwaaaaaaargh!!! *gah!*http://feel.livelyblog.com/files/2012/09/sad_n_feel.png

Fuark
2013-04-21, 06:26
Går du runt och ger komplimanger hit och dit som du uttrycker det så tyder väll det på att du inte menar dom till 100%. Komplimanger är ju till för något väldigt speciellt ett pb på gymmet eller liknande inte bara för att man fått upp en vikt i bänken. Annars känner man ju sig bara som en hund på upplydnad.

Jag skrev tydligt "genuina komplimanger". Hit och dit är inte samma sak som att vara en komplimang-maskin, menade mer att jag kanske berömmer polaren för att vara grym i ett spel och nån kollega/studiekompis för något bra gjort, helt enkelt. Jag berömmer bra saker.

Sen så tycker jag inte att berömma någon är som att behandla han/hon som en hund

Rahf
2013-04-21, 08:44
Kan det inte vara så att det faktiskt kramar de sista dropparna ur livet, såvida livet inte handlar om att gå runt och tycka så fantastiskt bra om en själv?
Tänker på slit/strävan och att jobba mot något, med tanke på att vi befinner oss på ett träningsforum så borde väl parallellen kropp/fysik vara ganska lätt att göra.
Förhållingssättet "kul att du tycker det, men enligt mig är det inte tillräckligt bra" möjliggör ju fortfarande att du kan tycka att det är bättre än de flesta presterar men inte tillräckligt bra än med tanke på dina mål.

Den här meningen är en direkt nedslagning av personens komplimang, även om man inte menar det så. Man har aktivt styrt bort deras beröm och poängterat att deras kriterier inte är lika mycket värda som ens egna. "Tack," räcker gott och väl. Jag menar: en person uttryckte något positivt om dig, hur ofta händer det?

Vi är alla olika och beröm av bekanta är oerhört mycket värt för mig, speciellt eftersom jag aldrig fiskar efter positiv feedback. Mina egna tankar angående vad som är bra eller inte håller jag för mig själv, eftersom deras åsikt härstammar från ett helt annat kriteriesystem.

Jag ser det som ett kvitto på att någonting rör sig åt rätt håll. Vi lider ofta av problemet att inte kunna se skogen för alla träd, ibland, då är det gott med en utomstående som lite lätt påpekar att björkarna ser fina ut i år.

Heddaway
2013-04-21, 08:58
Att vara rak och fullt ärlig räcker långt. Konstruktiv kritik, beröm.

Dock tycker jag svenskar är sämst på att ge varandra hederlig beröm. Viktig-petter-landet. Är man något speciellt så flockas avundsjuka personer runt en som försöker säga åt en att man minsann inte borde göra si och så för det är nog inte speciellt bra. Som t ex inom träning.

Hört personer i min närhet klaga på hur jag tränar fast jag säger högt och tydligt att jag är sjukt nöjd med mina resultat och älskar att träna som jag gör. Så det är en kluven frågeställning imo.

Rahf
2013-04-21, 09:01
Svenskar brukar oftast inte klaga rakt i ansiktet på en, däremot är vi väldigt duktiga på att skvallra och gnälla. Ekvationen verkar vara: Ju närmre storstäderna, desto mer gnäll.

Heddaway
2013-04-21, 09:04
Svenskar brukar oftast inte klaga rakt i ansiktet på en, däremot är vi väldigt duktiga på att skvallra och gnälla. Ekvationen verkar vara: Ju närmre storstäderna, desto mer gnäll.

Jag har dock erfarenhet av att människor säger åt mig vad jag ska göra och inte vilket går emot mina principer helt.

Men oavsett om det handlar om gnäll upp i ansiktet eller bakom ryggen - jag gillar det inte.

snelhest
2013-04-21, 09:14
Jag avskyr komplimanger. Jag tycker det är förnedrande att bli bedömd av främlingar. Vilka tror dom att dom är som har rätt att tycka till utan att man bett om deras åsikt?

Fordon
2013-04-21, 09:21
Det är ju väldigt oartigt att inte ta emot en komplimang ordentligt.



Men tycker du verkligen att det är relevant vad du tycker om komplimangen? Jag tycker ändå det är viktigt att tacka och inte slå ifrån sig komplimangen. Att slå ifrån sig en komplimang tycker jag är som att skicka tillbaka en present, det gör man bara inte, oavsett hur meningslös eller hur oförtjänt man är av den. Och man ser till att avsändaren känner att man blev väldigt glad för den.

Ibland kan det vara så ja. För att inte sättas i nått fack så kanske jag får säga att jag gladeligen och tacksamt tar emot de flesta komplimanger.

Jag avskyr komplimanger. Jag tycker det är förnedrande att bli bedömd av främlingar. Vilka tror dom att dom är som har rätt att tycka till utan att man bett om deras åsikt?

Vilken rätt har du att bete dig på ett sådant sätt så att främlingar lägger märke till dig?

Rabiat
2013-04-21, 09:23
En snubbe på gymmet igår hade overkligt bra form i knäböjen, så bra att jag var tvungen att påpeka det. Han verkade iaf bli genuint glad.

mattepatte
2013-04-21, 09:25
Finns nästan bara ett "korrekt" svar på en komplimang imo, och det är att säga tack. Allt annat visar bara på dåligt självförtroende etc, och de människorna vill man inte ge komplimanger till fler gånger sen tyvärr

skaparn
2013-04-21, 09:38
Jag tycker ibland det kan vara lite underhållande med ett väldigt kreativt Örebro-svar. En ordväxling jag var med om för ganska länge sen med en ganska butter person jag jobbade med. Låt oss kalla henne Berit.

Jag berömde en julgran på gården hon satt upp: "Men vilken fin julgran Berit!"
Berit, som inte kunde komma på något elakt att säga om granen, var först ställd, men replikerade sedan: "Ja, men du skulle ha sett förra årets gran, den såg för jävligt ut"

Helt klart svart bälte

Rabiat
2013-04-21, 09:40
Jag tycker ibland det kan vara lite underhållande med ett väldigt kreativt Örebro-svar. En ordväxling jag var med om för ganska länge sen med en ganska butter person jag jobbade med. Låt oss kalla henne Berit.

Jag berömde en julgran på gården hon satt upp: "Men vilken fin julgran Berit!"
Berit, som inte kunde komma på något elakt att säga om granen, var först ställd, men replikerade sedan: "Ja, men du skulle ha sett förra årets gran, den såg för jävligt ut"

Helt klart svart bälte

Berit hette möjligtvis inte Gunnar Sutter?

awesomooo
2013-04-21, 09:43
Jag tar gärna emot komplimanger och tackar så ödmjukaste, dock inte när det kommer till min muskeltillväxt eftersom jag vet att det folk säger till mig är ren bullshit.

Lellan
2013-04-21, 09:47
Kan det inte vara så att det faktiskt kramar de sista dropparna ur livet, såvida livet inte handlar om att gå runt och tycka så fantastiskt bra om en själv?
Tänker på slit/strävan och att jobba mot något, med tanke på att vi befinner oss på ett träningsforum så borde väl parallellen kropp/fysik vara ganska lätt att göra.
Förhållingssättet "kul att du tycker det, men enligt mig är det inte tillräckligt bra" möjliggör ju fortfarande att du kan tycka att det är bättre än de flesta presterar men inte tillräckligt bra än med tanke på dina mål.

Jag förstår din poäng - men anser snarare att det ena inte uppnår "krama sista dropparna ur livet" utan det andra.

Så här; genom att sätta upp "omöjliga" mål och nå dem, sätta nya så ger det ju en känsla av flow och glädje, livslust. Jag tror INTE att människan mår bra av det hon ofta tror hon mår bra av - dvs bekvämlighet. Tvärtom tror jag bekvämlighet dödar livsglädje.

Däremot - så blir det ju en strävan utan njutning om man faktiskt inte kan ta in och må gott av ifall någon uppskattar något hos en, eller om man själv inte kan se något positivt med sig själv/prestationer. Det senare upplevde iaf jag då när jag verkligen aldrig tog åt mig komplimanger el tyckte att ngn prestation jag gjorde dög.

Det ger mer kraft och glädje att både strävar efter mer än man borde, kräver mer än man kan - och - kan se och uppskatta saker som inte är "top notch".

Kring min hals har jag ett silversmycke med inskriptionen "be realistic, demand the impossible" vilket för mig symboliserar den där balansen. Kunna se det bra, men kräva/förvänta sig/hoppas på mer. :)

Men att ta udden av en komplimang tycker jag är egotrippat, man kan väl tänka det det sista om det ger en mer av det som sagts? Tycker det är finare att visa respekt för när någon gillar.

Jag avskyr komplimanger. Jag tycker det är förnedrande att bli bedömd av främlingar. Vilka tror dom att dom är som har rätt att tycka till utan att man bett om deras åsikt?

Lite så kände jag förut, sedan tänkte jag lite mer som Rahlf - det är utifrån personens kriteriesystem och den har väl rätt att uttrycka det, jag kan ju inuti välja hur jag tar emot det? Lite som jag tänkte kring motsatsen förut (om folk tex kallar en något fult) - "ingen kan få dig att må dåligt utan din tillåtelse". Ingen kan ju heller bestämma vad du ska göra med deras "tack". :) Men det är ju lite snålt att hävda att de inte får tilltala en med en vänlighet.

Finns nästan bara ett "korrekt" svar på en komplimang imo, och det är att säga tack. Allt annat visar bara på dåligt självförtroende etc, och de människorna vill man inte ge komplimanger till fler gånger sen tyvärr

Folk säger ju "tack". Det är väl snarare hur den mottas inuti eller när det följs av ett "men" som diskuteras. :)

High1ander
2013-04-21, 10:17
Finns nästan bara ett "korrekt" svar på en komplimang imo, och det är att säga tack. Allt annat visar bara på dåligt självförtroende etc, och de människorna vill man inte ge komplimanger till fler gånger sen tyvärr

"Snygga skor"

"Tack, valde dem efter en process där jag eliminerade otalet andra par som jag kunde ha köpt också. Jag valde dem för att jag själv tycker dessa skor är snygga. Tack för att du stärker min personliga smak och stil."

Slår man internt bort en komplimang som berömmer en del av personens egna yttre så är det kanske dags att se till sin egen självkänsla och uppskattning.

Knappast dåligt självförtroende, är nog mer motsatsen. Jag behöver inte din eller någon annans komplimang för det ena eller det andra. Jag vet, när något jag gjort är bra eller dåligt, när jag har snygga skor eller inte, om jag tagit en snygg bild eller inte, etc.

Så om någon ger mig beröm som jag inte förtjänar så säger jag till, precis som jag i skolan sa till en lärare att han gett mig för högt betyg på en skituppsats. Däremot, håller jag med, då säger jag "tack".

Bryggan
2013-04-21, 10:23
Jag skrev tydligt "genuina komplimanger". Hit och dit är inte samma sak som att vara en komplimang-maskin, Men de exempel du hade i det ursprungliga inlägget som tex "bra jobbat" är ju floskelkomplimangen nummer 1(Ett)!

Sedan var Lellan inne på det här med negativ förstärkning. Genom att jag hela tiden försöker uppfylla mina personliga mål är ju drivkraften som gör att jag kämpar. Kommer då någon kollega, kompis, släkting och säger snälla saker om det personliga målet innan man hunnit halvvägs så måste jag ju käfta emot. Alltså säga typ: "Nja så bra vad det ju inte för det ska ju bli så här och så här..men tack iaf".

Diomedea exulans
2013-04-21, 10:40
Kommer då någon kollega, kompis, släkting och säger snälla saker om det personliga målet innan man hunnit halvvägs så måste jag ju käfta emot. Alltså säga typ: "Nja så bra vad det ju inte för det ska ju bli så här och så här..men tack iaf".

Måste du väl inte? Du kan säga "tack" i alla fall, och sedan inombords notera att du inte alls är färdig.

Bryggan
2013-04-21, 10:49
Måste du väl inte? Du kan säga "tack" i alla fall, och sedan inombords notera att du inte alls är färdig.Iofs sant. Men hos de allra flesta, jag och även hos TS arbetskamrater så verkar motargumenten komma automatiskt. Så är det....hur det Borde vara är ju en annan diskussion.

eiri
2013-04-21, 21:49
haha jag är grymt dålig på att ta åt mig från komplimanger, oftast så tänker ja inte ens på komplimangerna fören minuter efteråt.

Blir ungefär som att jag inte hör vad personen säger, sedan efter några minuter så får ja en flashback och då är det försent och säga tack :D, däremot är jag bra på att ge komplimanger :)

Albin Eriksson
2013-04-21, 21:56
Jag förstår din poäng - men anser snarare att det ena inte uppnår "krama sista dropparna ur livet" utan det andra.

Så här; genom att sätta upp "omöjliga" mål och nå dem, sätta nya så ger det ju en känsla av flow och glädje, livslust. Jag tror INTE att människan mår bra av det hon ofta tror hon mår bra av - dvs bekvämlighet. Tvärtom tror jag bekvämlighet dödar livsglädje.

Däremot - så blir det ju en strävan utan njutning om man faktiskt inte kan ta in och må gott av ifall någon uppskattar något hos en, eller om man själv inte kan se något positivt med sig själv/prestationer. Det senare upplevde iaf jag då när jag verkligen aldrig tog åt mig komplimanger el tyckte att ngn prestation jag gjorde dög.

Det ger mer kraft och glädje att både strävar efter mer än man borde, kräver mer än man kan - och - kan se och uppskatta saker som inte är "top notch".

Kring min hals har jag ett silversmycke med inskriptionen "be realistic, demand the impossible" vilket för mig symboliserar den där balansen. Kunna se det bra, men kräva/förvänta sig/hoppas på mer. :)

Men att ta udden av en komplimang tycker jag är egotrippat, man kan väl tänka det det sista om det ger en mer av det som sagts? Tycker det är finare att visa respekt för när någon gillar.


Nu menade jag inte att man skall uttrycka sig så, och kanske inte heller att man skall gå runt och vara missnöjd utan snarare nöjd med "träffade" målsättningar men hungrig efter mer så man jämför sig med uppsatta mål och människor på högre nivå än man själv är.

difaren
2013-04-21, 21:59
Albin har rätt om jag förstått det rätt!

Man kan ha svårt att ta komplimanger om man vet att man kan bättre och har fler mål att uppfölja innan man är klar!

mangemani
2013-04-21, 22:00
känns igen.
killar är fan hopplösa, säger man nått snällt så bemöts komplimangen utav 1000 "nej då, så är det inte" och vad kan man göra? tjata? nej tack, 1 gång sen räcker det.
och okända tjejer eller tjejer som jag känner(förutom flickvän), ho ho, där har jag helt lagt ned komplimangerna för antingen så blir det "jaha, vad har han i baktankarna nu då" och drar sig undan eller så blir de intresserade.
nej tack, de får söka komplimanger hur mycket de vill, jag vägrar utsätta mig själv för tjat eller för en massa skumma tankar.

Rahf
2013-04-21, 22:13
Albin har rätt om jag förstått det rätt!

Man kan ha svårt att ta komplimanger om man vet att man kan bättre och har fler mål att uppfölja innan man är klar!

Ja, men det behöver inte den andra personen veta. Få av oss tror att personen givit en träffsäker komplimang, men vi behöver inte snudd på dumförklara personen för det.

cero
2013-04-21, 22:22
Ska börja svara "håller med".

Rikard Jansson
2013-04-21, 22:22
"Jag vet"

Albin Eriksson
2013-04-21, 22:33
"Jag vet"

:hbang:

difaren
2013-04-21, 22:34
Ja, men det behöver inte den andra personen veta. Få av oss tror att personen givit en träffsäker komplimang, men vi behöver inte snudd på dumförklara personen för det.

Nej absolut inte.

Yes
2013-04-22, 06:52
"Jag vet"
Alltid lika kul att svara så och observera andras reaktioner. Mitt favoritsvar, helt klart. Oftast säger jag dock bara "tack!". Svårare än så behöver det inte vara.

shadowfire
2013-04-22, 07:34
Det är så olika det där, jag tillhör själv de som har svårt att ta en komplimang för det yttre, medan jag har lätt att ta komplimang för det inre. Är helt enkelt mer övertygad om hur mitt inre uppfattas och där "köper" jag en komplimang mer, medan jag till det yttre i över 20 års tid blev mobbad och pikad för att se ut som en sjöko, så där är jag av naturen mer skeptisk till en komplimang.

Det är dock lite trist gentemot den som ger en komplimang och som verkligen menar det om man slingrar sig, man kan faktiskt kosta på sig att åtminstone försöka ta emot komplimangen och acceptera att det är den personens åsikt även om man själv kanske inte håller med eller är övertygad.

shadowfire
2013-04-22, 07:36
Sedan kan jag bli så förbannad på jantelagen och att ingen vågar vara bra eller duktig ibland. Jag har sett arbetsplatssituationer, tyvärr oftast på arbetsplatser med stark kvinnlig majoritet, att en komplimang till en person har gjort att den personen blivit utfryst av de andra i ren avundsjuka. Mobbing på hög nivå och det i sin tur gjorde att ingen någonsin ville vara bra eller få en komplimang. Av rädsla för att bli utfrysta av "mobben".

edit: arbetsprestationsrelaterad komplimang får kanske förtydligas, inget annat.

cero
2013-04-22, 16:45
Alltid lika kul att svara så och observera andras reaktioner. Mitt favoritsvar, helt klart. Oftast säger jag dock bara "tack!". Svårare än så behöver det inte vara.

Speciellt i Sverige där folk är så blyga och rädda för arrogans. :D

spoon
2013-04-22, 16:58
Ge mig gärna komplimanger, jag suger åt mig dom som en svamp. Jag kanske svarar avvaktande men innerst inne så blir jag glad. Jag ger också gärna komplimanger. Folk är duktiga och förtjänar att höra det. Man behöver inte vara bäst i världen för att få en komplimang.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oxe
2013-04-22, 17:12
Det där beror ju på, i min näraumgängeskrets så delas det inte ut speciellt mycket komplimanger utan det är mest när man faktiskt gjort nåt bra. Dessa har jag inga svårigheter att ta emot med glädje.

Jag har dock svårt för att ta emot komplimanger när inte jag tycker det stämmer, man gör nåt halvdassigt och får massa beröm för nåt man själv är missnöjd med. Då går tankarna snabbt igenom försöker personen göra narr av mig eller är den så jävla dålig att den faktiskt tycker att det där är bra..

Fuark
2013-04-22, 17:19
Jag ser en komplimang som en trevlig gest, det minsta man kan göra är att tacka, oavsett om man tycker att man har förtjänat det eller inte

WHITEFOLKS
2013-04-22, 17:42
Finns ju även möjligheten att komplimangen ges främst I egenintresse för att framstå som en snäll och trevlig person.

Lellan
2013-04-22, 17:52
Finns ju även möjligheten att komplimangen ges främst I egenintresse för att framstå som en snäll och trevlig person.

Tja, har man stark misstanke om att så är fallet kan man väl iaf bli lite glad att ens åsikt, vad man tycker om denne, tydligen är viktigt för personen? :)

Loke
2013-04-22, 17:57
Finns ju även möjligheten att komplimangen ges främst I egenintresse för att framstå som en snäll och trevlig person.

Som man då kontrar genom att tacka så mycket, och därmed framstår som ännu snällare och trevligare.

jenni
2013-04-22, 18:08
jag tycker det är lite tråkigt att folk allt för ofta inte "hör" komplimanger med hakar upp sig i all evighet på kritik

Lellan
2013-04-22, 18:47
Som man då kontrar genom att tacka så mycket, och därmed framstår som ännu snällare och trevligare.

Snällast vinner? :D

jag tycker det är lite tråkigt att folk allt för ofta inte "hör" komplimanger med hakar upp sig i all evighet på kritik

Jag tror inte det är medveten, utan ligger i vår natur till viss del. Om vi skulle bli nöjda, tillfreds och glada över minsta lilla belöning utifrån skulle vi formodligen inte ha samma driv till utveckling. Däremot kan kritik vara viktig information till oss om vad vi kan göra för att förbättra, förändra strategi osv.

Med detta sagt så verkar det ju ändå som att belöning utifrån i form av uppskattning, erkännande när vi gör något bra spelar en väsentlig roll i inlärning - mer än bestraffning. Men det krävs väl både och; att vi inte nöjer oss utan strävar efter bättring - men samtidigt får hintar om "det gjorde du bra" även utifrån.

Får man kanske klämma till med det svenska ordet "lagom" för att höja oss lite jämfört med hur vi tidigare i tråden klagat på vår jantementalitet och oförmåga att tacka och ta åt oss av komplimanger? :)

WHITEFOLKS
2013-04-22, 19:40
Är det bara jag som råkar på folk som säger en sak till personen och annat om personen?

jenni
2013-04-22, 20:04
Snällast vinner? :D



Jag tror inte det är medveten, utan ligger i vår natur till viss del. Om vi skulle bli nöjda, tillfreds och glada över minsta lilla belöning utifrån skulle vi formodligen inte ha samma driv till utveckling. Däremot kan kritik vara viktig information till oss om vad vi kan göra för att förbättra, förändra strategi osv.

Med detta sagt så verkar det ju ändå som att belöning utifrån i form av uppskattning, erkännande när vi gör något bra spelar en väsentlig roll i inlärning - mer än bestraffning. Men det krävs väl både och; att vi inte nöjer oss utan strävar efter bättring - men samtidigt får hintar om "det gjorde du bra" även utifrån.

Får man kanske klämma till med det svenska ordet "lagom" för att höja oss lite jämfört med hur vi tidigare i tråden klagat på vår jantementalitet och oförmåga att tacka och ta åt oss av komplimanger? :)

jo det klart, fast då med konstruktiv kritik, annan sorts kritik eller så att säga motsatta till komplimang (?) är sällan stärkande, det kan bli mer destruktivt för en.
sen är lagom lite tråkigt;)

Är det bara jag som råkar på folk som säger en sak till personen och annat om personen?

det säger ju mer om den människan då, såna ska man om möjligt behandla som luft

Lellan
2013-04-22, 20:33
Är det bara jag som råkar på folk som säger en sak till personen och annat om personen?

Konfrontera? Tycker att "skam" är ett ytterst dåligt sätt att "uppfostra" någon, men i det fall du beskriver kanske det är just vad som behövs för att personen ska "skärpa till sig".

Värst vad mycket "", men du fattar kanske. :)

Fuark
2013-04-22, 21:04
har hört att om någon pratar illa om andra i ditt umgänge, så pratar samma person illa om dig i ett annat.

vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men det låter logiskt

Bryggan
2013-04-22, 21:08
Min kvinna säger att jag är lat, mansgris, sticks, slarver osv men till sina väninnor att jag är snäll, romantisk, bra i sängen....ska ta ditt råd Lellan, nu jä-lar ska jag konfrontera henne!! Hon ska säga samma till sina väninnor som hon säger till mig om det så ska ta slut på kuppen!

Heddaway
2013-04-22, 21:15
har hört att om någon pratar illa om andra i ditt umgänge, så pratar samma person illa om dig i ett annat.

vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men det låter logiskt

Usch, trodde det där försvann när man slutade högstadiet.

Doctor Snuggles
2013-04-22, 21:19
Snällast vinner? :D



Jag tror inte det är medveten, utan ligger i vår natur till viss del. Om vi skulle bli nöjda, tillfreds och glada över minsta lilla belöning utifrån skulle vi formodligen inte ha samma driv till utveckling.


Det är enklare än så. Det finns en evolutionär fördel att hitta negativa mönster framför positiva. Ser du en skugga som ser ut som en tiger i busken? Det är en tiger! Även om man har fel 9 gånger av 10 så har dylika tolkningar varit relativt livsviktiga för vår överlevnad i ett antal hundratusentals år.

Fuark
2013-04-22, 21:21
Usch, trodde det där försvann när man slutade högstadiet.

tror tyvärr inte det, folk är väl i natur nyfikna och pratglada, både på gott och ont. Men det behöver ju inte alltid vara negativt, det kan lika gärna vara varma och 'förgyllande' saker som diskuteras

Loke
2013-04-22, 21:49
Snällast vinner? :D

Mm, risken finns iofs att det spårar ur och vi får leva i en värld där alla är snälla och trevliga, ser det goda i andra och är nöjda med sig själva. I den här tråden inser man att många skulle uppleva det som helvetet...

WHITEFOLKS
2013-04-22, 21:53
Mm, risken finns iofs att det spårar ur och vi får leva i en värld där alla är snälla och trevliga, ser det goda i andra och är nöjda med sig själva. I den här tråden inser man att många skulle uppleva det som helvetet...

Är man snäll och trevlig om man säger saker man inte menar i främsta syfte att folk ska tycka bättre om en?

Lellan
2013-04-22, 21:53
har hört att om någon pratar illa om andra i ditt umgänge, så pratar samma person illa om dig i ett annat.

vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men det låter logiskt

Det är ju iaf intrycket man får när det sker..

Min kvinna säger att jag är lat, mansgris, sticks, slarver osv men till sina väninnor att jag är snäll, romantisk, bra i sängen....ska ta ditt råd Lellan, nu jä-lar ska jag konfrontera henne!! Hon ska säga samma till sina väninnor som hon säger till mig om det så ska ta slut på kuppen!

Först o främst tycker jag nog att er jargong låter lite dötrist, men jag trodde att WF syftade på när någon talar illa om någon inför andra, får den att framstå i sämre dager (tänk förtal). ;)

Det är enklare än så. Det finns en evolutionär fördel att hitta negativa mönster framför positiva. Ser du en skugga som ser ut som en tiger i busken? Det är en tiger! Även om man har fel 9 gånger av 10 så har dylika tolkningar varit relativt livsviktiga för vår överlevnad i ett antal hundratusentals år.

Tyckte inte jag krånglade till det, men fine - poängen är iaf att det såklart finns en vits med att vi är skeptiska, tänker ut andra scenarion än trevliga iom att de kan skydda våra liv.

Men komplimanger kan ju förgylla ett liv som faktiskt inte har så mkt inneboende stress. :) Njoy liksom!

WHITEFOLKS
2013-04-22, 21:55
har hört att om någon pratar illa om andra i ditt umgänge, så pratar samma person illa om dig i ett annat.

vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men det låter logiskt

Ja det är korrekt. Och det är en sån grej som jag inte "fattar". Person X och Y är sociala och positiva mot varandra. Sen säger person X till dig att de tycker att Y är fel/dum i huvudet. Samtidigt tycks de tro att den andra personen menar det som den säger som är positivt om X.

Om man själv ger sig in i den leken om att ge sken av något man inte menar så förstår jag inte hur man samtidigt kan tro på det andra säger. Tror man att man är den enda som har "listat ut hur man ljuger" eller vad?

WHITEFOLKS
2013-04-22, 21:58
Konfrontera? Tycker att "skam" är ett ytterst dåligt sätt att "uppfostra" någon, men i det fall du beskriver kanske det är just vad som behövs för att personen ska "skärpa till sig".

Värst vad mycket "", men du fattar kanske. :)

Hur menar du med konfrontera?

Jag har inte direkt upplevt det som något ovanligt att man ser inkongruens i beteende mot och om personer, att konfrontera "funkar inte". Jag får ju tillräckligt med skit här på Kolo för mitt semi-paranoida beteende om det och åsikter om att "alla ljuger" och "man kan inte alltid säga precis vad man tycker". Jag behöver inte bli mer utfryst än jag redan är socialt vilket det med största sannolikhet skulle leda till. Jag är redan konstig nog.

Bryggan
2013-04-22, 22:06
Jag behöver inte bli mer utfryst än jag redan är socialt vilket det med största sannolikhet skulle leda till. Jag är redan konstig nog.Bra jobbat :).




Hoppas du skojar....

Doctor Snuggles
2013-04-22, 22:07
Tyckte inte jag krånglade till det, men fine - poängen är iaf att det såklart finns en vits med att vi är skeptiska, tänker ut andra scenarion än trevliga iom att de kan skydda våra liv.

Men komplimanger kan ju förgylla ett liv som faktiskt inte har så mkt inneboende stress. :) Njoy liksom!

Du krånglar alltid till det. ;)

Fuark
2013-04-22, 22:10
Bra jobbat :).




Hoppas du skojar....

Det är väl inget man skämtar om, inte ens roligt för den delen

WHITEFOLKS
2013-04-22, 22:17
Bra jobbat :).




Hoppas du skojar....

Vad menar du?

Bryggan
2013-04-22, 22:20
Då ber jag om ursäkt till WHITEFOLKS.

@Fuark: Det hade väl kunnat mycket väl varit ironiskt? Ironi är ju roligt...tycker jag iaf. Jag har ju sett WHITEFOLKS i några inlägg nu och tycker väl inte han blir särskilt påhoppad. "Skit på ett forum" brukar ju inte betyda något i verkligheten. Sedan trodde jag resten var en spin off av det.
Även att jag själv använder ironi i text så brukar det inte bli särskilt lyckat iaf. Det gör sig bäst i tal.

jenni
2013-04-22, 22:21
Hur menar du med konfrontera?

Jag har inte direkt upplevt det som något ovanligt att man ser inkongruens i beteende mot och om personer, att konfrontera "funkar inte". Jag får ju tillräckligt med skit här på Kolo för mitt semi-paranoida beteende om det och åsikter om att "alla ljuger" och "man kan inte alltid säga precis vad man tycker". Jag behöver inte bli mer utfryst än jag redan är socialt vilket det med största sannolikhet skulle leda till. Jag är redan konstig nog.

har inte lagt märke till att du får skit, tycker du verkar komma med intressanta inlägg och är inte mer konstig än någon annan här :)

WHITEFOLKS
2013-04-22, 22:24
har inte lagt märke till att du får skit, tycker du verkar komma med intressanta inlägg och är inte mer konstig än någon annan här :)

Skit var nog lite fel ord men jag får den där härliga paranoida känslan av att man inte är så omtyckt av alla :D

Bryggan
2013-04-22, 22:29
Vet inte om du driver nu...

Loke
2013-04-22, 22:33
Är man snäll och trevlig om man säger saker man inte menar i främsta syfte att folk ska tycka bättre om en?

Ja, om det är snälla och trevliga saker. Vad folk har för syfte får man aldrig reda på ändå...

WHITEFOLKS
2013-04-22, 22:35
Vet inte om du driver nu...

Driver om vad?

WHITEFOLKS
2013-04-22, 22:36
Ja, om det är snälla och trevliga saker. Vad folk har för syfte får man aldrig reda på ändå...

Så då är alltså goda avsikter oväsentligt utan endast resultatet räknas.

Bryggan
2013-04-22, 22:44
Skit var nog lite fel ord men jag får den där härliga paranoida känslan av att man inte är så omtyckt av alla :DSmileyn på slutet fick mig att ändå misstänka ironi....luktar ironi lång väg.
Nej det är korrekt WHITEFOLKS att man inte kan vara omtyckt av alla irl...helt korrekt. Men va folk man inte känner tycker om en på ett forum är väl skitsamma...eller?
Jag tex har läst en del av dig och vissa saker håller jag med om, andra saker håller jag mindre med om och vissa saker håller jag inte alls med om. Det förändrar dock inte det faktum att för mig är du en "icke-människa", jag känner inte dig och jag bryr mig inte om dig alls - och för den sakens skull kan jag inte tycka illa om dig!

Ristretto
2013-04-22, 22:47
Det får ju stå för dig.

Vad duktig du är!:)

shadowfire
2013-04-22, 22:47
Ja, om det är snälla och trevliga saker. Vad folk har för syfte får man aldrig reda på ändå...

+1, eller jo, med sprit i kroppen tycks sanningen komma fram på de flesta.
Har man en kompis av motsatt kön o vill veta om denne verkligen bara vill vara vän o inget mer, tryck i denne 1,5 vinare och dela säng.

spoon
2013-04-22, 22:52
+1, eller jo, med sprit i kroppen tycks sanningen komma fram på de flesta.
Har man en kompis av motsatt kön o vill veta om denne verkligen bara vill vara vän o inget mer, tryck i denne 1,5 vinare och dela säng.

Behövs det verkligen? Någon form av social radar har man väl ändå arbetat upp när man är vuxen.

Rahf
2013-04-22, 22:54
Så då är alltså goda avsikter oväsentligt utan endast resultatet räknas.

Sanningen visar sig, tids nog.

Raschmus
2013-04-23, 07:33
Låg självkänsla

Grahn
2013-04-23, 07:39
Är väl lite på grund av att man inte vill ses som någon som tror de är något, sticka ut och vara speciell. Lite trist dock att man "sänker" personen som ger komplimangen när man troligen inte avser det utan är glad för den.

Att bara svara "TACK!" och le borde ju vara ett bättre svar än att i princip säga emot eller sätta allt i ett trist perspektiv :)