handdator

Visa fullständig version : Armar. Pump eller gå max


telta
2013-04-20, 20:48
Hejsan!

Vad anser ni är den bästa träningen för armar?

Har varierat mig lite och känns som jag inte ökat någon direkt i armövningar på väldigt länge.

Varierat mig från att köra.

Bara armar (max)

bröst-Triceps, rygg-biceps (pump)

och nu har jag nyligen bytt så jag kör bröst-biceps och rygg triceps. (pump)

Blindguard1
2013-04-20, 20:54
Jag kör triceps med bröst och axlar och sedan biceps med rygg, jag har fått ganska bra resultat tycker jag, har för tillfället 44cm omkrets, tränat i drygt 1.5år, fattar dock inte vad du menar med pump, jag kör min första övning tungt på typ 5-7reps, för att sedan körta sista settet med dropset, börjar där jag kan köra 8-12 och kör på tills jag är nere i 11kg på hantlar.

isakenglund
2013-04-20, 20:58
Bästa träningen för armar? Beror ju på vad du vill få ut av din träning.

Jag kör bröst och triceps på samma pass, (måndagar och fredagar), kör igenom alla övningar med hög fokus på bröst, sen ca. 8 tunga reps för triceps därefter kör jag dropset för bara triceps

telta
2013-04-20, 20:58
Jag kör triceps med bröst och axlar och sedan biceps med rygg, jag har fått ganska bra resultat tycker jag, har för tillfället 44cm omkrets, tränat i drygt 1.5år, fattar dock inte vad du menar med pump, jag kör min första övning tungt på typ 5-7reps, för att sedan körta sista settet med dropset, börjar där jag kan köra 8-12 och kör på tills jag är nere i 11kg på hantlar.


okej, låter som du kör 3-split?

pump menar jag rätt intensivt, hyfsat lätta vikter.
max menar jag med vila och köra tunga vikter.

Blindguard1
2013-04-20, 21:01
okej, låter som du kör 3-split?

pump menar jag rätt intensivt, hyfsat lätta vikter.
max menar jag med vila och köra tunga vikter.

Ja, tre split, men vadå rätt intensivt, lätta vikter? Vad siktar du på? 30x10 eller?

telta
2013-04-20, 21:01
Bästa träningen för armar? Beror ju på vad du vill få ut av din träning.

Jag kör bröst och triceps på samma pass, (måndagar och fredagar), kör igenom alla övningar med hög fokus på bröst, sen ca. 8 tunga reps för triceps därefter kör jag dropset för bara triceps

Volym & styrka

har bara tränat lite mer än ett år så och ökat rätt mycket i volym men styrkan känns inte som den varit med.

telta
2013-04-20, 21:04
Ja, tre split, men vadå rätt intensivt, lätta vikter? Vad siktar du på? 30x10 eller?


15kgx10
15kgx10 hantelcurls/hammercurls
20kgx10

är vad jag kört.

jonteeo
2013-04-20, 21:10
Det viktigaste är att du progressivt ökar vikterna, om du inte ökar i vikterna anser jag heller inte att dina armar kommer bli något större.

telta
2013-04-20, 21:14
skulle kunna köra 25kg hantlar o typ köra 6st på vardera hand istället för 10 fulla rep
då skulle jag öka i styrka?

om jag då fortsätter att köra mer vikt osv osv osv

Rabiat
2013-04-20, 21:14
15kgx10
15kgx10 hantelcurls/hammercurls
20kgx10

är vad jag kört.

Är inte 10-reppare lite mycket om du i första hand vill öka styrkan? Kanske borde prova 5-reppare med högre vikter istället? Se också till att lägga på mer vikt hela tiden.

jonteeo
2013-04-20, 21:16
skulle kunna köra 25kg hantlar o typ köra 6st på vardera hand istället för 10 fulla rep
då skulle jag öka i styrka?

om jag då fortsätter att köra mer vikt osv osv osv

Man får försöka ha en någorlunda bra teknik, men strikthet får inte gå till överdrift. I slutändan handlar det om hur hårt du försöker, att ha viljan att ständigt försöka öka vikterna är det viktigaste.

telta
2013-04-20, 21:16
hahha känner mig dum.

Det är ju egentligen bara som all annan träning. Bara att jag inte känt att jag ökat på väldigt länge

Rabiat
2013-04-20, 21:22
hahha känner mig dum.

Det är ju egentligen bara som all annan träning. Bara att jag inte känt att jag ökat på väldigt länge

Well, har du gått upp en storlek i hantlar med jämna mellanrum och gett dig fan på att du ska köra med dom? Eller har du "inte känt dig redo"?

telta
2013-04-20, 21:24
jag har väl hållt mig på att köra strikta 20hantlar i 9 månader eller så.

värt o köra med remmar? mitt grepp suger röv.

Blindguard1
2013-04-20, 21:39
jag har väl hållt mig på att köra strikta 20hantlar i 9 månader eller så.

värt o köra med remmar? mitt grepp suger röv.

Remmar på 20kg hantlar? Men lägg av nu, träna upp greppet istället, hammercurls borde hjälpa? Marklyft då?
Edit: http://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310 Där har du Triceps, tror han har en bicepsguide också?

PureWhey
2013-04-20, 21:43
Ikke någon bicepsguide ännu, är långsamt på gång har jag för mig Arne sagt dock.

Blindguard1
2013-04-20, 21:48
Ikke någon bicepsguide ännu, är långsamt på gång har jag för mig Arne sagt dock.

Okej, men biceps är inte så överdrivet svårt att träna.

telta
2013-04-20, 22:08
Remmar på 20kg hantlar? Men lägg av nu, träna upp greppet istället, hammercurls borde hjälpa? Marklyft då?
Edit: http://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310 Där har du Triceps, tror han har en bicepsguide också?

Menar över. 26 t.ex.

telta
2013-04-20, 22:12
OT: angående marklyft så klarar jag inte att köra reps utan remmar om de överstiger 130kg typ. dock vid maxrep klarar jag utan.

Rabiat
2013-04-20, 22:13
Menar över. 26 t.ex.

Alltså... behöver du remmar till hantlar som du tränar armar med så får det mig att gissa att du började alldeles för tungt, och att det är därför du inte får någon utveckling. Kör du en naturlig progression kommer din greppstyrka utvecklas i tillräckligt tempo för att du aldrig ska behöver några remmar för hantlarna...

jasonmago
2013-04-20, 22:22
jag har väl hållt mig på att köra strikta 20hantlar i 9 månader eller så.

värt o köra med remmar? mitt grepp suger röv.

Lite offtopic :smash:

Det finns ett par killar vid mitt gym som kör bicepscurl med remmar. Samma killar lyfter alltid ur hantlarna från "stället" (som för övrigt är i precis rätt höjd för stående bicepscurl) och släpper dom sedan till golvet så att det låter onödigt högt, de böjer sig sedan ner för att lyfta upp dom igen och köra sina reps. Sedan så kastar dom ner dom igen till golvet.. Och just ja, dom lyfter inte tillbaka vikterna efter sig heller.

Jag tror att det någonstans bottnar i att det ska se tufft ut.

Med andra ord: ge fan i remmarna vid bicepscurl. Inget gott i livet börjar där! :devil:

telta
2013-04-20, 22:22
Alltså... behöver du remmar till hantlar som du tränar armar med så får det mig att gissa att du började alldeles för tungt, och att det är därför du inte får någon utveckling. Kör du en naturlig progression kommer din greppstyrka utvecklas i tillräckligt tempo för att du aldrig ska behöver några remmar för hantlarna...

jag behöver inte, men när de börjar bli höga vikter så sviker mitt grepp.
aldrig använt. var bara en fråga

Blindguard1
2013-04-20, 22:45
Menar över. 26 t.ex.

Skit i remmar, om du kör kanske 70-80 KGs hantlar så får du använda remmar för mig, men på skitvikter som 26 så nej, då får du helt enkelt träna styrkan för då släpar den rejält.

Rawsteel
2013-04-20, 23:28
Se det såhär, ökar du i pressövningar som bänk, lutande hantelpress och militärpress och i roddar samt chins/latsdrag så har du även blivit starkare i triceps och biceps.
Alltså stora övningar.
Kör du dom först i passet, vilket jag antar, så kommer den främsta styrkeökning i dina armar att visas i dom så när du väl går på armar sist i passet så är dom redan uttröttade rätt bra så ökningarna där tar längre tid.
Och som svar på frågan, på pass 1 ger jag biceps 5 set inom 8-12 reps och på pass 2 kör jag 4 set med 6-8 reps.
För triceps kör jag på pass 1 3 set i en extansion inom 6-8 följt av 2-3 set pushdowns inom 8-12, på pass 2 kör jag 5 set, dock alla i en extansion där dom 3 första är inom 6-8 och dom 2 sista 8-12.
Jag ger alltså armarna både tung och "lätt" träning, lite mer tungt för triceps dock då jag märkt att dom svarar bättre på det.

telta
2013-04-21, 10:03
Se det såhär, ökar du i pressövningar som bänk, lutande hantelpress och militärpress och i roddar samt chins/latsdrag så har du även blivit starkare i triceps och biceps.
Alltså stora övningar.
Kör du dom först i passet, vilket jag antar, så kommer den främsta styrkeökning i dina armar att visas i dom så när du väl går på armar sist i passet så är dom redan uttröttade rätt bra så ökningarna där tar längre tid.
Och som svar på frågan, på pass 1 ger jag biceps 5 set inom 8-12 reps och på pass 2 kör jag 4 set med 6-8 reps.
För triceps kör jag på pass 1 3 set i en extansion inom 6-8 följt av 2-3 set pushdowns inom 8-12, på pass 2 kör jag 5 set, dock alla i en extansion där dom 3 första är inom 6-8 och dom 2 sista 8-12.
Jag ger alltså armarna både tung och "lätt" träning, lite mer tungt för triceps dock då jag märkt att dom svarar bättre på det.

Vettigaste svaret!
Jo i dem större övningarna har jag blivit starkare det är sant. bara o kötta på me andra ord ;)

Latissimus Dorsi
2013-04-21, 10:06
Gå till Max med någon övning du försöker öka typ stångcurls, kör 5x10 idag på 25 sen nästa gång gör du kanske 5x8 på 27.5 etc. Sen när du gjort det pumpar du ur i valfria övningar, utan så mycket vikttänk.

Anders The Peak
2013-04-21, 11:50
En intressant träningsartikel: (http://www.simplyshredded.com/chris-harnell.html)