handdator

Visa fullständig version : Inflammation - höft? Sjukgymnast, allmänna tips/råd?


Lellan
2013-04-20, 19:36
Jag har under ca 1 års tid haft problem med händerna (triggerfinger, dock inga symptom nu så har har avbokat op), samt att lederna ibland värker och blir lite röda hettar.

På senare tycker jag mig ha märkt att höfterna smärtar ffa när jag inte har styrketränat på 2-3 dagar, träning är lite inflammationshämmande förmodligen? Men lättare promenader känns bara ont, vet inte men det känns som att det krävs regelrätt styrkepass? Dans och andra konditionspass känns inte heller som att de dämpar lika bra som rena styrkeurladdningar.

När jag inte tränar är det oftast pga mkt jobb, och vi har haft problem med hissen på jobbet (5 marmortrappor, mkt upp å ner hela dagarna). Började använda hiss för ½ år sedan, och värken i höfterna blev då bättre.

Övningar som gör ondast är jämfotahopp och "walking plank", då gör det så ont i höfterna fram vid ljumskarna att jag nästan tappar andan. Även fällkniven gör ont, men först efteråt - samt såna där situps man gör på ena skinkan om ni vet vad jag menar.

Det som tycks hjälpa; (helt ovetenskapligt, men så här är min upplevelse)
-styrketräning iaf varannan dag
-inte så mkt spring i marmortrappor
-Animal flex tillskott
-inte sitta still el ligga stilla längre stunder
-undvika stötar/smällar mot höfterna (det känns lite ibland som att det "startar upp" smärtan om jag tex kört på för häftigt på crosstraining och råkat slå i)

Gör det så ont att det inte går att sova tar jag diklofenak, det hjälper bra. Smärtan känns som ett "norrsken" som rör sig genom kroppen, beröring (tex så lätt som att ha på sig ett par mjukisbrallor med mjuk resår mot höften känns plågsamt). Promenader, magövningar smärtar väldigt direkt i ljumskarna strålar ut i hela bäckenet. Höfterna brukar hetta, vara lite "rodnande" och varma - som om jag badat bastu just där.

Ska ta kontakt med sjukgymnast i veckan, men uppskattar även råd och reflektioner här!

Lellan
2013-04-20, 19:48
Såg mallen först nu, kompletterar:

Kön: Kvinna

Ålder: 35

Längd och vikt. 177 cm, 83 kg.

Smärtbeskrivning: Var gör det ont?
Höfter, bäcken hela vägen runt om och i och.. tja, hela bäckenet.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?

Det känns liksom i hela bäckenet, som att det "brinner".

Gör det ont någonstans då du trycker?

Vid lätt beröring, men även djup även om det kan vara lite "sköntont" med tex massage av omkringliggande muskler.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?

Succesivt för ett år sedan.

Är smärtan skarp eller mer dov?

Dov tills jag gör ngt, tex vid walking plank då belastningen vilar mkt på magmuskelfästen o tyngd på en höft då är den skarp.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?

Periodvis, upplever att den lättar dagen efter ett (för mig) tungt styrkepass, förvärras vid mkt gång i trappor, promenader, dans.

Känns det bättre eller sämre efter träning?

Se ovan.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?

Ondast vid walking plank, belastning på höften samt om jag ligger på hårt underlag.

Var i rörelsen smärtar det?

Dov hela tiden, sedan börjar det göra ont direkt belastning ökar.

Hur länge har du haft ont?

Till och från under ett år.

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står?

Ondast när jag går el står och vilar kroppstyngden på en höft (så det gör jag aldrig numer). Bäst när jag sitter på något som sluttar lite nedåt/framåt.

Smärtvariation över dygnet.

I smärtperiod hela tiden, annars i inledningen av träningspass eller efter ett par dagar jag inte tränat. Bäst en timme in i och några timmar efter träning.

Vad och hur mycket tränar du?

3 split styrketräning ca 4 ggr i veckan, så kroppen ca en gång/v. Kondition ca en gång veckan (crossfit el dans, aerobic - step funkar dåligt).

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Inte ändrat så mkt vad jag kan komma på, tillkommet lite crossfit senaste halvåret men det har även varit ett bättre halvår - vet ej varför (inledde med diklofenakbehandling maxdos 3 dagar 2 ggr).

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Diklofenak känns bra, skulle gärna äta det hela tiden.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Alla prover bra, röngen av fot (haft värk där, men som sagt är det numer mest höft) visade inga större förändringar. Enligt familijeläkaren kan de inte hitta något, därför ska jag söka sjukgymnast.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Triggerfinger, värk i händer o fötter som brukade övergå i höftont, numer bara höftont.

Angel
2013-04-20, 23:18
Spontana tankar:

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bechterews-sjukdom/?ar=True

Artros i höfterna?
Har du testat att äta ex glucosamin under längre period?
Röntga höfterna?

Lellan
2013-04-21, 02:26
Spontana tankar:

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bechterews-sjukdom/?ar=True

Artros i höfterna?
Har du testat att äta ex glucosamin under längre period?
Röntga höfterna?

Misstänkte reumatiskt när jag sökte familjeläkare, men har har som sagt hänvisat mig till sjukgymnast. Har inga värden som indikerar något ditåt.

När jag sökte hade jag mest ont i fötter/händer varför jag fick remiss till fotröntgen, då var det fötterna som fick mig att vakna på natten - nu är det alltså höfterna. Fick även remiss till operation av triggerfinger, men även det har blivit bättre - just iom att jag äter glukosamin mm saker som finns i Animal Flex. Ätit glukosamin sedan januari.

Har röntgat fötterna 3 ggr på 2 år nu pga ont, men det visar inga "betydande" förändringar - men smärta syns ju inte alltid.

nyrjoh
2013-04-21, 10:11
Har dina höfter blivit bedömda för FAI-femuroacetabulärt impingement?

http://ifk-kliniken.orthocenter.se/sv/behandlingsinformation/baeckenets-och-hoeftens-anatomi/hoeft-impingement

Sen om du får ont av övningar som belastar höftböjare så skulle jag rekommendera att ej göra sådana övningar som ger smärta.

Sheogorath
2013-04-21, 10:23
Om det verkligen är så att dina leder från och till svullnat och blivit röda och varma under ett helt års tid ser jag inte många andra alternativ än att du har en reumatisk sjukdom, oavsett vad blodproverna visar. Är det så är det ju ganska sannolikt att det hänger samman med din bäckensmärta, och då är jag liksom Angel inne på Bechterew. Det skulle vara intressant med en MR över SI-lederna eftersom man i regel ser inflammatoriska tecken där (sakroilit) vid Bechterew.

Lellan
2013-04-21, 14:56
Kul att ni svarar, tack för alla inputs! (även de tidigare) :)

Har dina höfter blivit bedömda för FAI-femuroacetabulärt impingement?

http://ifk-kliniken.orthocenter.se/sv/behandlingsinformation/baeckenets-och-hoeftens-anatomi/hoeft-impingement

Sen om du får ont av övningar som belastar höftböjare så skulle jag rekommendera att ej göra sådana övningar som ger smärta.

Nej, läkaren har klämt och kollat lite bara, och inte hittat något men gett mig telefonnr till sjukgymnast. Ska bara pallra mig dit! I väntan på funderar jag på hur jag beter mig för att ha så lite ont som möjligt.

Har fått lägga ner magövningar som involverar att lyfta benen öht, men plankan från knäna fungerar hyfsat (men inte så bra från fötterna och definitivt inte walking plank). Tänker att styrkan kommer försvagas om jag enbart gör vanliga crunches, inga andra magövningar?

Om det verkligen är så att dina leder från och till svullnat och blivit röda och varma under ett helt års tid ser jag inte många andra alternativ än att du har en reumatisk sjukdom, oavsett vad blodproverna visar. Är det så är det ju ganska sannolikt att det hänger samman med din bäckensmärta, och då är jag liksom Angel inne på Bechterew. Det skulle vara intressant med en MR över SI-lederna eftersom man i regel ser inflammatoriska tecken där (sakroilit) vid Bechterew.

Alltså, tex när jag kom för händerna så konstaterade läkaren aktiv inflammation - då tog han inget blodprov utan skrev ut diklofenak. Det hjälpte dock höfterna mest, vilket jag ringde och talade om. När jag så sedan fick ont igen så skrev han ut igen. Nästa gång det hände hade jag just fått hem alla provsvar, alla normala och ringde 1177 som rådde mig att köpa voltaren el likn och återkomma till läkaren om det blev värre. Men det har inte blivit värre, det är mer.. likadant.

Och sist så gav läkaren mig ett visitkort till sjukgymnast, men jag har helt enkelt inte sökt så tänkte ta tag i det imorrn.

Har en kompis som fick Bechterew, på henne kunde man känna förändringar och hennes bäcken brukade haka upp sig, hon hade dessutom dålig rörlighet (ffa axlar) men jag har tvärtom mkt god rörlighet. Tex överrörlig så jag får tänka på det vid bröstflyes osv.

Det är lite svårt att få läkartid, brukar få vänta ca 3 veckor, behöver inflammationen vara aktiv för att synas vid MR över SI-lederna? Det är ju som sagt något som kommer och går, och börjar bli lite tröttsamt med att gå dit och gnälla över ont som inte syns. Var nästan skönt när triggerfingret kom då det är det enda man kunnat se.

Edit; ett ont som jag inte nämnt är att jag körde hip-thrusts med stång mkt när problemen började komma, men fick till slut lägga ner det - gick från stång till såna där sandsäckar men trycket mot höfterna kändes ändå för mkt. Kan inte ligga direkt på golv med höfterna utan att få ont även om det inte är period jag inte har. Samma gäller om jag råkar stöta i höftern el får en putt el liknande mot höften, då gör det svinont även om jag inte upplever höftvärk just då.

Knäböj har jag typ aldrig klarat, kört knäböjsstretch men alltid lagt ner pga ont.

nyrjoh
2013-04-21, 16:53
Kul att ni svarar, tack för alla inputs! (även de tidigare) :)
Nej, läkaren har klämt och kollat lite bara, och inte hittat något men gett mig telefonnr till sjukgymnast. Ska bara pallra mig dit! I väntan på funderar jag på hur jag beter mig för att ha så lite ont som möjligt.

Har fått lägga ner magövningar som involverar att lyfta benen öht, men plankan från knäna fungerar hyfsat (men inte så bra från fötterna och definitivt inte walking plank). Tänker att styrkan kommer försvagas om jag enbart gör vanliga crunches, inga andra magövningar?



Alltså, tex när jag kom för händerna så konstaterade läkaren aktiv inflammation - då tog han inget blodprov utan skrev ut diklofenak. Det hjälpte dock höfterna mest, vilket jag ringde och talade om. När jag så sedan fick ont igen så skrev han ut igen. Nästa gång det hände hade jag just fått hem alla provsvar, alla normala och ringde 1177 som rådde mig att köpa voltaren el likn och återkomma till läkaren om det blev värre. Men det har inte blivit värre, det är mer.. likadant.

Och sist så gav läkaren mig ett visitkort till sjukgymnast, men jag har helt enkelt inte sökt så tänkte ta tag i det imorrn.

Har en kompis som fick Bechterew, på henne kunde man känna förändringar och hennes bäcken brukade haka upp sig, hon hade dessutom dålig rörlighet (ffa axlar) men jag har tvärtom mkt god rörlighet. Tex överrörlig så jag får tänka på det vid bröstflyes osv.

Det är lite svårt att få läkartid, brukar få vänta ca 3 veckor, behöver inflammationen vara aktiv för att synas vid MR över SI-lederna? Det är ju som sagt något som kommer och går, och börjar bli lite tröttsamt med att gå dit och gnälla över ont som inte syns. Var nästan skönt när triggerfingret kom då det är det enda man kunnat se.

Edit; ett ont som jag inte nämnt är att jag körde hip-thrusts med stång mkt när problemen började komma, men fick till slut lägga ner det - gick från stång till såna där sandsäckar men trycket mot höfterna kändes ändå för mkt. Kan inte ligga direkt på golv med höfterna utan att få ont även om det inte är period jag inte har. Samma gäller om jag råkar stöta i höftern el får en putt el liknande mot höften, då gör det svinont även om jag inte upplever höftvärk just då.

Knäböj har jag typ aldrig klarat, kört knäböjsstretch men alltid lagt ner pga ont.

Vid FAI så har man ofta rejäl smärta vid samtidig flexion, adduktion och inåtrotation i höften. Ofta finns det också nedsatt rörlighet i flexion och rotation i höften. Sen är det viktigt att röntgenläkaren som granskar dina höftbilder vet vad han skall titta efter vilket inte alltid är fallet. Så bara för att man gjort röntgen av höften så betyder det inte att tecken på FAI inte missats.

Lite generella råd som kan hjälpa är:sitt inte med benen i kors eller låren ihop. Sitt mot ryggstödet så att du är avslappnad i höftböjarna. Stå inte med översträckta knän. Om du ligger på sidan så kan det vara bra att ha en kudde mellan benen och om du ligger med undre benet rakt och övre böjt så lägger du kudde under övre benet.

Bra magträning, ffa för obliquerna är:
http://www.youtube.com/watch?v=aj3lh-EdqOw
Här kan det vara bra att i början bara lyfta handen genom att böja armbågen i början då man om man gör det för svårt ej klarar att hålla ryggen still. Tänk på att hålla nacken i neutralläge/blicken ned i golvet.

http://www.youtube.com/watch?v=b97slkmC2Oc
I denna övning skulle jag ha en kudde mellan benen. Viktigt att rygg/bäcken ligger still och bara benet skall röra sig. Försök gärna ligga lätt framåtlutad om du kan ligga så här...

Sen så verkar du ju ha andra problem som inte kan relateras till FAI men jag tycker iaf att det är något som man bör utesluta då det kan vara en orsak till stora besvär.

Angel
2013-04-21, 20:18
Ett tips i framtiden om det inte blir bättre är att antingen be din läkare remittera dig till en Reumatolog eller skriva en egenremiss till Reumatologmottagningen. Då kan du iallafall få uteslutna det en gång för alla, alt du får svar från Reumatologen vad din husläkare kan kolla efter mer. Vad jag förstått så kan Bechterew uttrycka sig på olika sätt från person till person, alla har ju olika förutsättningar osv samt att det inte är någon spot on diagnos, dvs där man tar ett blodprov och får ett klockrent svar.

Rtg höfter eller SI leder med rätt frågeställning känns som en förutsättning. Men uppdatera gärna när du träffat din sjukgymnast.

Angel
2013-04-21, 20:24
En sak till, har du tänkt på om smärtan kan komma inifrån? Livmodern, underlivet? När man har en dov smärta så kan det ju ibland vara svårt att exakt lokalisera var de kommer ifrån?

grimfish
2013-04-21, 21:37
Nu har jag inte undersökt dig personligen men mot vad du beskriver så låter Bechterews sjukdom inte särskilt sannolikt. Du berättar också att du har blivit utredd hos en familjeläkare utan att ha funnit någon orsak till besvären. Jag tycker att det låter som en bra idé att låta bli att göra övningar som gör ont och att vända sig till en sjukgymnast.

Sheogorath
2013-04-22, 05:19
Att det rör sig om intermittenta besvär, att TS är kvinna, samt avsaknad av stelhet talar klart emot Bechterew.

Lellan: det här med att fingerlederna blir röda, varma och svullna... Hur uttalat är det?

Scratch89
2013-04-22, 07:29
Bechterew låter väl lite som en sista diagnos, eller?

Lellan, kan du komma på något som kan ha utlöst det? Landat hårt efter hopp, ramlat, tagit emot dig hårt vid pulkaåkning eller vad som helst?

Lellan
2013-04-28, 04:04
Igen - tack för alla svar!

Vid FAI så har man ofta rejäl smärta vid samtidig flexion, adduktion och inåtrotation i höften. Ofta finns det också nedsatt rörlighet i flexion och rotation i höften. Sen är det viktigt att röntgenläkaren som granskar dina höftbilder vet vad han skall titta efter vilket inte alltid är fallet. Så bara för att man gjort röntgen av höften så betyder det inte att tecken på FAI inte missats.

Lite generella råd som kan hjälpa är:sitt inte med benen i kors eller låren ihop. Sitt mot ryggstödet så att du är avslappnad i höftböjarna. Stå inte med översträckta knän. Om du ligger på sidan så kan det vara bra att ha en kudde mellan benen och om du ligger med undre benet rakt och övre böjt så lägger du kudde under övre benet.

Bra magträning, ffa för obliquerna är:
http://www.youtube.com/watch?v=aj3lh-EdqOw
Här kan det vara bra att i början bara lyfta handen genom att böja armbågen i början då man om man gör det för svårt ej klarar att hålla ryggen still. Tänk på att hålla nacken i neutralläge/blicken ned i golvet.

http://www.youtube.com/watch?v=b97slkmC2Oc
I denna övning skulle jag ha en kudde mellan benen. Viktigt att rygg/bäcken ligger still och bara benet skall röra sig. Försök gärna ligga lätt framåtlutad om du kan ligga så här...

Sen så verkar du ju ha andra problem som inte kan relateras till FAI men jag tycker iaf att det är något som man bör utesluta då det kan vara en orsak till stora besvär.

Tack, många bra tips! När det värker brukar jag instinktivt lägga en kudde mellan knäna, ibland känns det även bra med en bakom ryggen och en under understa knät (om jag ligger på sidan).

Det konstiga med smärtan är att ena dagen kan den vara outhärdlig, nästa märks den bara vid viss belastning. Häromdagen hade jag nästan svårt att ta mig hemåt, tänkte att jag lägger mig och vilar i ett solarium på vägen. Var helt slut, kroppsfläkten i solariet var trasig så efter 15 minuter gled jag runt i en pöl.. Tokhett verkligen, brände även skinkorna lite.. :P Men: kunde gå obehindrat hem, kände mig helt mjuk i höfterna..?

En parentes bara.. (men kanske dags att börja gilla lite värme)

Ett tips i framtiden om det inte blir bättre är att antingen be din läkare remittera dig till en Reumatolog eller skriva en egenremiss till Reumatologmottagningen. Då kan du iallafall få uteslutna det en gång för alla, alt du får svar från Reumatologen vad din husläkare kan kolla efter mer. Vad jag förstått så kan Bechterew uttrycka sig på olika sätt från person till person, alla har ju olika förutsättningar osv samt att det inte är någon spot on diagnos, dvs där man tar ett blodprov och får ett klockrent svar.

Rtg höfter eller SI leder med rätt frågeställning känns som en förutsättning. Men uppdatera gärna när du träffat din sjukgymnast.

Sedan första besöket ang händerna/fötterna har jag efterfrågat remiss till reumatolog, pga att min mamma gått med rullator sedan hon var ca 50 år och har stora reumatiska besvär. Hennes sänka var även fin ända tills det sa pang samma vecka som allt vred sig åt skogen, vill ju inte råka ut för det.

Läkaren förstod, men tyckte jag skulle komma tillbaks om det blev värre bara och jag fick operationstid (gick dit, men ville inte op då och gick hem, sedan tackade jag nej till en till tid).

När jag tänker på Bechterews så känns det inte sannolikt, min kompis som hade det var liksom orörlig i många delar av överkroppen och liksom "oavslappnad" där vilket jag inte är. Det är liksom centrerat till bäcket.

Lovar att uppdatera efter besöket hos sgi! :)

En sak till, har du tänkt på om smärtan kan komma inifrån? Livmodern, underlivet? När man har en dov smärta så kan det ju ibland vara svårt att exakt lokalisera var de kommer ifrån?

Det känns snarare som foglossning, och lite liknande foglossningskänsla har jag haft sedan jag satte in hormonspiral (dock ute nu, äter inga hormonpreparat heller).

Har tänkt att det kan vara bra med ett sånt där bäckenbälte pga det, men då tilltog värken i höfterna markant på kort tid trots att jag hade bältet löst (bälte= som ett brett resårband m kardborre).

När det gör som ondast är det som kramp i musklerna mitt fram typ ner mot venusberget, samt där höftbenen börjar vid ljumskarna, inåt mitten från höftbenskanten.

Bäckenet känns då helt "cementerat", att springa/jogga är en omöjlighet - inte huvudsakligen pga smärta utan det är som att det är orörligt. (helt irrelevant; men ibland tänker jag mig då att "tänk dig att Breivik är på jakt efter dig?" och försöker springa några steg men det känns mer som att jag typ "hoppar jämfota" framåt med mkt ont vid nedslag än ngn form av jogg då. En kollega såg mig och mobbar mig så inte gjort så sedan dess.. :D).

Var tillsammans med en massör, som blev lite frustrerad på mig eftersom han ibland kunde känna där och var rädd att musklerna skulle gå av och ville massera, men gjorde ju skitont så han tjatade på om att jag säkert hade typ fibromyalgi. Jag känner mer att det är ömt vid höfterna och att massage liksom "gnuggar" det onda mot de onda benen och inte alls hjälper utan att musklerna spänns mer (ofrivilligt) "i försvar". Har ju inga belägg för detta, så vi hade lite diskussioner. Han frustrerad över att inte få testa att massera, jag för att det verkligen inte kändes bra med beröring utan just ömt i leder/ben och inte läge.

Iaf; det känns inte inuti; utan liksom i höftbenen och så kan det övergå i krampaktig känsla i alla muskler runt om bäckenet, även ryggslut/gluteus ibland.

Nu har jag inte undersökt dig personligen men mot vad du beskriver så låter Bechterews sjukdom inte särskilt sannolikt. Du berättar också att du har blivit utredd hos en familjeläkare utan att ha funnit någon orsak till besvären. Jag tycker att det låter som en bra idé att låta bli att göra övningar som gör ont och att vända sig till en sjukgymnast.

Jag vet, lyckas alltid glömma att ringa deras öppettider - ska verkligen få till det i veckan. Försökte göra walking plank idag men ska skippa det helt. Ibland får jag för mig att jag behöver stretcha höften men även det gör ont, så kan ta det lugnt m det tills jag träffat sgm.

Att det rör sig om intermittenta besvär, att TS är kvinna, samt avsaknad av stelhet talar klart emot Bechterew.

Lellan: det här med att fingerlederna blir röda, varma och svullna... Hur uttalat är det?

Inte så uttalat alls, det är snarare bara i första fingerleden vid triggerfinger. Och triggerfinger ska inte kännas bättre av tex dikofenak, men för mig hjälper det även om det inte "borde" (det klingar iaf av då, kan ju vara ngt som skulle skett ändå).

Bechterew låter väl lite som en sista diagnos, eller?

Lellan, kan du komma på något som kan ha utlöst det? Landat hårt efter hopp, ramlat, tagit emot dig hårt vid pulkaåkning eller vad som helst?

Hm.. Minns inte när, men fick en "stjärtkaka" (lårkaka fast på stjärten) 120403? Och så en liknande nu i vintras, fast inte lika "massiv" när jag klättrade o ramlade ner från en is/snöhög.

Vad kan det tyda på om det utlöst något? Vore ju nice om det liksom är en "grej" som man kan fixa.. på ngt sätt så fick jag lite hopp där, det är vad jag kan minnas först efter det som höfterna spökat.. Förknippat det med annat dock.


Återigen; tack alla för hjälp att spåna, blir ju lite som att jag analyserar o kan ge mer info vid sgm besöket! :thumbup:

Just ja; att jag är uppe nu är pga all "belastning" från sidan på höfterna gör ont = kan inte ligga varken i soffa el säng, somnade uppbullad halvsittande en sväng men vaknade m ont i svanskotan. Skönast är att sitta på underlag som är som en "nedförsbacke".

Sheogorath
2013-04-28, 06:04
Bara som en parentes Lellan: NSAID, typ diklofenak är lurigt på det sättet att den både är antiinflammatorisk och smärtstillande. Man kan mao använda diklofenak som huvudvärkstablett om man vill. Man kan aldrig veta om man fått effekt av en kur diklofenak förrän efter avslutad behandling eftersom man först då vet om inflammationen verkligen dämpats eller om man "bara" blivit smärtlindrad.

Diklofenak kan mao absolut "hjälpa" vid triggerfinger, men bara på samma sätt som Alvedon. :)

Nu blev det här en lång parentes men det finns ju en tradition att upprätthålla, eller vad säger du? ;)

Lellan
2013-04-28, 07:14
Bara som en parentes Lellan: NSAID, typ diklofenak är lurigt på det sättet att den både är antiinflammatorisk och smärtstillande. Man kan mao använda diklofenak som huvudvärkstablett om man vill. Man kan aldrig veta om man fått effekt av en kur diklofenak förrän efter avslutad behandling eftersom man först då vet om inflammationen verkligen dämpats eller om man "bara" blivit smärtlindrad.

Diklofenak kan mao absolut "hjälpa" vid triggerfinger, men bara på samma sätt som Alvedon. :)

Nu blev det här en lång parentes men det finns ju en tradition att upprätthålla, eller vad säger du? ;)

Ordbajs är bra skit.. ;)

Med "hjälper" syftade jag på att triggerfingret inte stannar kvar i låst position, utan att det rätar ut sig efter ngn dag. :) Men vad gäller höfterna så svävade jag på moln första kuren, det var som att vara nykär veckan efteråt.. *cupid*

Angel
2013-04-29, 19:29
Du skulle ju fota dina prover och skicka till mig!

Lellan
2013-05-06, 14:24
Du skulle ju fota dina prover och skicka till mig!

Tack för analysen!

*uppdate*

Sjukgymnastbesök då. Vi blev väl inte helt överens om man säger så. Hans åsikt var att jag tränar för tungt, för hårt. Jag höll inte med. Han tycker det handlar om akut inflammation pga överbelastning/tung träning el/och ev ngn form av impingement (CAM el Pincer, minns ej).

Hans förslag är skogspromenader, rehabaktig träning med många repetitioner. Att träna 2-3 ggr/vecka max (och skogspromenader räknas då som träning). Vidare sa han att många elitidrottare lägger av i min ålder. Jag sa att jag ju inte är elitidrottare och finner mycket glädje i träningen. Han frågade vad jag vill, om jag vill sluta ha ont - vilket jag givetvis vill. Men själv upplever jag tvärtemot lindring av träningen. Han sa att min upplevelse nog kan vara så på kort sikt, iom endorfiner osv, men att min kropp kanske inte tål belastningen.

Då tyckte jag att mitt onda just nu kanske inte är typiskt för smärtbilden, så jag ska återkomma akut när jag anser mig ha typisk smärta. Ingen remiss till röntgen el nåt sådant. Jag hör av mig när jag har riktigt ont och hoppas på att de har ledig tid då.

Vidare frågade jag om det kan bli bättre om jag går ner i vikt (fortfarande inte pigg på att det skulle handla om att ngn tränings"karriär" är över pga ålder), han sa att det kan hjälpa om det är ledrelaterat.

Det här låter jättejätteväldigt fånigt, men jag blev sjukt ledsen av hela grejen.. kändes som om han bestämde sig fort att man inte ska träna tungt öht, "skogspromenader o friskis o svettis" är bra (som om det är andra kg på stängerna på friskis?). Däremot så tyckte han inte att dans, crossfit eller core var något för mig.

Glömde fråga vad som händer om jag tränar på och får såna här onda attacker, om det inte förvärrat något så köper jag läget - låter kanske dumt men jag kan omöjligt tro att något som ger så mycket lycka kan vara dåligt för mig. Hellre lycka + ont, än olycklig. Shit, känner mig verkligen störtlöjlig men bölar som en liten unge här för vafan - skogspromenader är fan inte endorfinhärlighetdeluxe, vilket det är att gymma. Känns som om man bara "får" bli såhär ledsen om man har någon större vits utöver lycka av sin träning.

Fråga;
-utifrån vad jag berättat här, låter hans slutsats rimlig?
-Är det vanligt att man får träna lättare efter en viss ålder, köpa att man isf tappar lite muskler?
-Jag älskar att träna för att öka muskelvolym och finner träningen i sig mycket givande. Kan det vara skadligt att regelbundet överanstränga (?) så man får de problem jag beskrivit?

(ok, det blev många frågor..) Tack på förhand!

King Grub
2013-05-06, 15:28
1. Nej.
2. Ja, men en "viss ålder" är inte 35 om man inte har någon sjukdom eller speciellt påverkande skada. Den åldern är väldigt mycket högre än så.
3. Nej, intensiv och korrekt styrketräning anses vara livslångt främjande av hälsan.

grimfish
2013-05-06, 18:27
Det låter inte som något särskilt lyckat besök hos sjukgymnasten eftersom ni inte kom överens och du kände dig ledsen efteråt. Jag tror inte att du är dömd till att behöva ägna dig åt enbart skogspromenader i fortsättningen. Kanske kan du under en period testa att åtminstone dra ner på intensiteten i dina träningspass för att se om det hjälper. Ett bra tips är också att föra dagbok över dina besvär för att kunna sätta dem i relation till din träning.

tomn
2013-05-06, 18:56
Förstår inte riktigt problemet. Du söker dig väl till en sjukgymnast eftersom du vill ha hjälp av en person som jobbar med rörelse- och stödjeorganen. När denne personen rekommenderar något så håller du inte med om det? Antingen ger du väl det en chans under en period och ser om det går att åstadkomma en förbättring eller så struntar du i det?

Jag har inte all information eller har undersökt dig men vi får ju ändå utgå ifrån att sjukgymnasten i fråga utgår från de fynd som han funnit och jag tror inte att han rekommenderar dig detta utav ondo.

Lellan
2013-05-06, 20:41
1. Nej.
2. Ja, men en "viss ålder" är inte 35 om man inte har någon sjukdom eller speciellt påverkande skada. Den åldern är väldigt mycket högre än så.
3. Nej, intensiv och korrekt styrketräning anses vara livslångt främjande av hälsan.

Det var lite den bilden jag hade, men som han inte höll med om. Förklarade att jag fått höra att jag har bra teknik, men absolut vill lära mig bättre teknik eller alternativa övningar. Frågade om det var någon övning jag skulle undvika och någon som kunde anses vara bra, han svarade att generellt skulle jag unvika allt som gör ont på något sätt och köra 20 reps som regel.

Förklarade att jag aldrig riktigt lyckats med knäböj men att frontböj kändes bättre - att jag slutat med hipthrustst för att det ömmade i höfterna då. Han svarade bara att han inte känner till specialövningar och rekommenderade skogspromenader som träning.

Han hade en elev med och överlag kändes mötet lite som "se så det kan gå när folk styrketränar" men jag hoppas det bara är min besvikelse som färgar upplevelsen.

Det låter inte som något särskilt lyckat besök hos sjukgymnasten eftersom ni inte kom överens och du kände dig ledsen efteråt. Jag tror inte att du är dömd till att behöva ägna dig åt enbart skogspromenader i fortsättningen. Kanske kan du under en period testa att åtminstone dra ner på intensiteten i dina träningspass för att se om det hjälper. Ett bra tips är också att föra dagbok över dina besvär för att kunna sätta dem i relation till din träning.

Det senare föreslog jag - han sa typ att "ja, det kan du väl göra". Jag föreslog att jag tex testar styrka 3 ggr i veckan, kondition brukar jag göra utefter dagsform men kan absolut undvika coregrejs (det är ju dessutom aptrist) och dans och crossfit är kanske inte ergonomiskt så intervaller på cykel kanske?

Han konstaterade att varken de el jag vet varför jag får ont, men att han reagerade på styrketräningen. Nu bollar jag inte med särskilt tunga vikter alls - och förklarade att jag delat upp kroppen på 3 split så jag kör igenom den 1 gg/V; att jag har svårt att se det negativa för värken att tex som igår köra axlar och bröst. Men han hänvisade till att elitidrottare pensionerar sig när de närmar sig 40, för mig låter det irrelevant.

Förstår inte riktigt problemet. Du söker dig väl till en sjukgymnast eftersom du vill ha hjälp av en person som jobbar med rörelse- och stödjeorganen. När denne personen rekommenderar något så håller du inte med om det? Antingen ger du väl det en chans under en period och ser om det går att åstadkomma en förbättring eller så struntar du i det?

Jag har inte all information eller har undersökt dig men vi får ju ändå utgå ifrån att sjukgymnasten i fråga utgår från de fynd som han funnit och jag tror inte att han rekommenderar dig detta utav ondo.

Det var mest tonen att jag "gjort mitt" som jag reagerade på. Att man inte kan hålla på som jag gjort/gör och styrketräna. Det blev så motstridigt vad jag upplevt att styrketräning haft för inverkan.

Fick liksom inga svar på mina frågor; om jag ska styrketräna 2 ggr i veckan, då lär det bli halvkroppspass? Och då ska jag träna "typ rehabträning" (men inga förslag på övningar?) och sikta på 20 reps, inte träna sånt som gör ont.

Har jag ont gör det mesta ont - och om jag inte tränat på 2-3 dagar så får jag ont. För mig låter det som om jag ska gå med mer värk, ha mindre bot mot det (har upplevt styrketräningen som bot). De veckor jag av praktiska skäl tränar just 2-3 ggr så har jag som mest värk. Tränar jag var el varannan dag och kör igenom kroppen på en vecka så tycker jag mig må bättre. Skogspromenader ingår i mitt jobb, ca 40 min dag så det blir som att sluta träna helt, känslan.

Min förhoppning var att få "stärk det här o det här" och "undvik belastning här" samt "öka rörligheten här, översträck inte här" osv. Inte "halvera din träning och träna lätt, räkna skogspromenader som träning".

Till saken hör att jag tycker vår/sommar är sjuuukt jobbigt (vårdepp) så träning är min glädje - särskilt nu. Blev ledsen för det blev som att jag skulle skära bort mycket av det som ger livet ryggrad för mig, känner inte att jag förstod hur/vad/varför jag gör fel och exakt hur halverad träning hjälper mig, lät lite som att "gilla läget".

Dessutom; rent fåfängt vill jag lägga på mig massa axlar, kan köpa om jag inte ska köra tunga benpass men förstår inte varför hela jag ska fisträna. Det var väl snarare så att han INTE fann någonting - och mot bakgrund av att jag tränar mer än han anser är genomsnittligt så borde jag inte göra det, typ.

Järngrisen
2013-05-06, 22:48
Såg att vi är nästintill jämngamla, grattis i efterskott btw, det finns inte på kartan att jag tänker börja seniorträna på många år! Alla sjukgymnaster osv har alltid sagt till mig att jag tränar för tungt, mycket och så..sen läker man ihop hur bra som helst ändå.
Skit i det som gör ont ett tag bara..

nyrjoh
2013-05-07, 16:33
Jag skulle heller inte vara nöjda med de råden du fick. Min uppfattning är ju att man utifrån sin undersökning skall få en bild av vilka rörelser, positioner och aktiviter som provocerar/lindrar besvären. Även om det finns svaghet, nedsatt rörelsekontroll, etc att jobba med för att få en bättre belastning på leder/muskler. Även vill man försöka reda ut om besväret kommer från t ex ryggrad eller höftled eller båda i ditt fall, även eventuell nervpåverkan är viktigt att undersöka.
Om det nu var så att han misstänkte FAI så borde det göras en röntgen/MR med just den frågeställningen för att avgöra detta.

Att bara ge råd om minskad belastning utan att ha fått några råd om specifik träning, andra specifika råd ser jag som ett tecken på en undermålig undersökning. Jag hade gått vidare till en annan sjukgymnast.

Fråga;
-utifrån vad jag berättat här, låter hans slutsats rimlig?
-Är det vanligt att man får träna lättare efter en viss ålder, köpa att man isf tappar lite muskler?
-Jag älskar att träna för att öka muskelvolym och finner träningen i sig mycket givande. Kan det vara skadligt att regelbundet överanstränga (?) så man får de problem jag beskrivit?

1:Nej.
2.Nej.
3.Ja, tyvärr skulle jag säga att det inte är bra att utsätta sig för träning som ger en ökad smärta. Men man måste analysera varje övning och utifrån ditt specifika problem komma fram till varför du får ont av övningen och försöka byta ut mot övningar som inte provocerar besvär.

Sen ska man veta att det inte alltid är lätt att analysera patienters besvär men jag skulle nog säga att de råd du fick inte håller måttet.
Mvh

Angel
2013-05-09, 21:52
Gå till en annan sjukgymnast på en helt annan mottagning och få en second opinion.

Lellan
2013-06-20, 09:49
Såg att vi är nästintill jämngamla, grattis i efterskott btw, det finns inte på kartan att jag tänker börja seniorträna på många år! Alla sjukgymnaster osv har alltid sagt till mig att jag tränar för tungt, mycket och så..sen läker man ihop hur bra som helst ändå.
Skit i det som gör ont ett tag bara..

Tack! :)

Tänker inte fortsätta träna, men vill ju bygga upp mig - inte slita sönder.. så är pigg på tips o trix.

Jag skulle heller inte vara nöjda med de råden du fick. Min uppfattning är ju att man utifrån sin undersökning skall få en bild av vilka rörelser, positioner och aktiviter som provocerar/lindrar besvären. Även om det finns svaghet, nedsatt rörelsekontroll, etc att jobba med för att få en bättre belastning på leder/muskler. Även vill man försöka reda ut om besväret kommer från t ex ryggrad eller höftled eller båda i ditt fall, även eventuell nervpåverkan är viktigt att undersöka.
Om det nu var så att han misstänkte FAI så borde det göras en röntgen/MR med just den frågeställningen för att avgöra detta.

Att bara ge råd om minskad belastning utan att ha fått några råd om specifik träning, andra specifika råd ser jag som ett tecken på en undermålig undersökning. Jag hade gått vidare till en annan sjukgymnast.

Fråga;
-utifrån vad jag berättat här, låter hans slutsats rimlig?
-Är det vanligt att man får träna lättare efter en viss ålder, köpa att man isf tappar lite muskler?
-Jag älskar att träna för att öka muskelvolym och finner träningen i sig mycket givande. Kan det vara skadligt att regelbundet överanstränga (?) så man får de problem jag beskrivit?

1:Nej.
2.Nej.
3.Ja, tyvärr skulle jag säga att det inte är bra att utsätta sig för träning som ger en ökad smärta. Men man måste analysera varje övning och utifrån ditt specifika problem komma fram till varför du får ont av övningen och försöka byta ut mot övningar som inte provocerar besvär.

Sen ska man veta att det inte alltid är lätt att analysera patienters besvär men jag skulle nog säga att de råd du fick inte håller måttet.
Mvh

Då delar vi åsikt, och vad jag behöver få inputs på. Ska gå vidare till annan sg! :)

Gå till en annan sjukgymnast på en helt annan mottagning och få en second opinion.

Min tanke! Uppdaterar i nästa inlägg. :)

Lellan
2013-06-20, 09:58
*uppdate*

Har varit på läkarbesök, träffat pt, röntgat bäcken.

PT anser att jag har anspänning core/höftböjare oftare än nödvändigt - i typ alla rörelser. Vi gjorde ett axelpass - han fick påminna mig om att "fladdra ut" med benen, slappna av i underkroppen..

Läkaren skickade mig till röntgen + gjorde reumaprov; röntgen visade inte impingement el vad det hette, såg normalt ut tyckte hon - proverna visade inget reumatiskt men att det pågår ngn inflammation (läkaren frågade reumakunnig - ej reumatiskt så därför antas muskelinflammation).

Läkaren rekommenderade yoga, promenader. Problemet är att statisk anspänning typ coregrejs är vad som gör ondast, samt promenader. Själv tänker jag testa spinning, och fortsätta med styrka 3 ggr i veckan. Ben har jag hoppat över några veckor, varken mer el mindre ont.

Fick även inflammationshämmande + ngt för magen (har haft magkatarr) på recept; råd att ta en kur på 2 veckor samt vila från den 2 veckor, på igen om ont osv tills borta.

Min egen tanke är sjukgymnast; söker därför någon bra.

Fått tips om Apalby här i Västerås? (Erik) Någon som har input om det el något annat? Postade även tråd i allmänt. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6521866#post6521866

Har någon tips o trix mottages det tacksamt, men ska köra på med kur och försöka tänka på att koppla ur höfterna så mkt som möjligt, inte göra sådant som gör ont.

Stort tack på förhand, tack igen till er som postat tidigare i tråden! *hug*

Lellan
2013-07-17, 21:25
Varit hos sgi idag. Sedan sist har jag tränat på, allt utom ben (ingen spinning, däremot ett danspass el två, minns inte så noga).

Han slet sitt hår lite i en timme, tills han vände på steken och tog mig på rumpan. Jag förklarade att DEET gör ont, att jag slutade gå hos massör pga rumpont. Han klämde lite till och kallsvetten rann. Men tydligen så är rumpan så messed up att jag gör "allt" den ska göra - med höftböjare och framsida lår istället (vilket iofs PT varit inne på). Men det är svårt att lära om när kroppen dirigerat om - men tydligen är statisk corehållning + anspänning i höjtböjarna ingen hit.

Hursomhelst så var det för korvigt för att knappt fingra på, så han börjar i morgon med akupunktur. Vi får väl se, jag har ont och vill sluta ha det så är öppen för allt ditåt.

Karln trodde tom att jag ska kunna knäböja ngn gång i mitt liv (knäböjer tydligen också med rumpan helt urkopplad.. *rolleyes* ).

Håller hoppet uppe och låter honom "lätta på trycket" i rumpan med nålar imorrn! :hbang:

Kalle1984
2013-11-25, 20:31
Hej! Hur gick det med inflammationen i höften, fick du någonsin ordning på det och i så fall hur? Har en bekant som verkar ha precis samma sak så det vore intressant att veta hur det gått för dig.