handdator

Visa fullständig version : Hjälp med läckande kran


de_dave
2013-04-20, 12:06
Jag skulle behöva lite tips.

Det kommer lite, lite vatten från botten av min kran som rinner ut på min köksbänk.

Det är torrt under kranen (under bänken), dvs läckaget kommer endast ovanpå vad jag kan se.

Vad kan det vara, och kan jag lätt lösa det själv?

Dvs köpa någon form av massa och lägga runt kranen kanske?

Tack på förhand.

/ D

xodd
2013-04-20, 12:08
Antagligen en packning som har gjort sitt... Bara och montera ner och ta en titt. Glöm inte att stänga av vattnet först bara :P

difaren
2013-04-20, 12:13
Ja precis, stäng av vattnet och sedan är det bara skruva bort och titta! att hålla på med blandare är bland det roligaste och lättaste som finns // Kille som går VVS år nr 1

envisgryn
2013-04-20, 12:19
Varför skriver du här ang. en läckande kran ? Att ta kontakt med en rörfirma är inget att tänka på eller ?

de_dave
2013-04-20, 12:20
Ville bara stämma av om jag kan göra det själv :P

onödigt att betala om det är lätt att fixa :)

de_dave
2013-04-20, 12:40
DUm fråga kanske, men gäller detta även IKEAs kranar?

de_dave
2013-04-20, 12:59
Strunta i ovanstående fråga, ringde kundtjänst...:P

Ronn
2013-04-20, 13:16
Att skruva loss blandaren och kolla är inget svårt, som xodd sa bara strypa vattnet på ledningarna under kranen först.

Kan ju vara blandaren som läcker eller att det bara sitter löst eller så, har du tur är det inget som behöver bytas.

maximuscle
2013-04-20, 13:19
Varför skriver du här ang. en läckande kran ? Att ta kontakt med en rörfirma är inget att tänka på eller ?

varför kommenterar du ens??? varför kontakta en rörfirma å betala 1k om det e packningen bara när han kan köpa en ny å byta själv hur lätt som helst...

difaren: roligt att mecka kranar ? =) nej fy fan service jobb skit , det e nyproduktion som e det shit...mvh en färdig rörmokare:d

maximuscle
2013-04-20, 13:19
Jag skulle behöva lite tips.

Det kommer lite, lite vatten från botten av min kran som rinner ut på min köksbänk.

Det är torrt under kranen (under bänken), dvs läckaget kommer endast ovanpå vad jag kan se.

Vad kan det vara, och kan jag lätt lösa det själv?

Dvs köpa någon form av massa och lägga runt kranen kanske?

Tack på förhand.

/ D

upp med bild så kan jag nog garanterat hjälpa dig här vad problemet e...

de_dave
2013-04-20, 15:02
tack för hjälpen alla! :)

Jag ringde IKEAs kundtjänst, de skickar nya packningar som jag ska byta under veckan.

SLänger upp en bild om jag misslyckas :P

Men tror vi iaf hittat felet :)

de_dave
2013-04-20, 15:03
upp med bild så kan jag nog garanterat hjälpa dig här vad problemet e...

Haha är antagligen som ni sagt, packning ska bytas.

Kan inget om sånt här..:smash:

Drar upp en bild om det inte fungerar med att byta packning :)

maximuscle
2013-04-20, 21:55
tack för hjälpen alla! :)

Jag ringde IKEAs kundtjänst, de skickar nya packningar som jag ska byta under veckan.

SLänger upp en bild om jag misslyckas :P

Men tror vi iaf hittat felet :)

ok lycka till...

du vet att vi rörmokare hatar ikea kranar ;)

dared
2013-04-21, 00:02
Hade samma problem förra veckan, trodde att något behövdes bytas så ringde över en snubbe. Han peta bort en grej överst på kranen, sen skruvade han upp en skruv som höll fast ett "lock", sen skruvade han till 2 skruvar som satt lite löst under "locket" som första skruven höll fast. Klart på 2 min och nu läcker det inte längre.

Ronn
2013-04-21, 08:37
Hade samma problem förra veckan, trodde att något behövdes bytas så ringde över en snubbe. Han peta bort en grej överst på kranen, sen skruvade han upp en skruv som höll fast ett "lock", sen skruvade han till 2 skruvar som satt lite löst under "locket" som första skruven höll fast. Klart på 2 min och nu läcker det inte längre.

Fixa det själv nästa gång, superenkelt. :thumbup: