handdator

Visa fullständig version : Träna efter trafikolycka


vanzee
2013-04-20, 10:54
Hej!

Råkade i måndags (15/4) ut för att bli påkörd bakifrån med bilen i uppskattningsvis 170km/h när jag själv ligger i ca 100km/h. Åkte ambulans in till akuten där dem gjorde alla möjliga prover samt CT röntgen men jag hade inte fått någon fraktur eller liknande och allting var normalt på blodprover osv, känner mig dock rätt stel och har fortfarande ont i nacke och rygg men känns mer som att jag har sträckt mig eller liknande.

Nu har jag ju avstått från att träna i en vecka men jag undrar ifall det kanske är bra att börja lite lätt igen, med tanke på att det mest känns som sträckningar. Doktorn sa åt mig att jag kommer bara ha ont ett tag sen kommer det bli bra igen. En anledning till att jag klarade mig så bra utan värre skador var enligt honom att jag var välbyggd, men det hade också en nackdel eftersom att så pass mycket muskler spänner sig samtidigt och drar ihop sig.

Jag körde volymträning innan olyckan och det är någonting jag kommer fortsätta mer en längre tid, så jag kör ju inte direkt tungt eller liknande. Men frågan är ju om det skulle göra mer skada än nytta att börja träna lite lätt så att man rehabar nacke och rygg?

Det tär verkligen på psyket att inte kunna få träna.

Tacksam för svar!

/Emil