handdator

Visa fullständig version : Ont i händerna


Zozza
2004-02-24, 17:40
Hej!

När jag gör vissa övningar så får jag ont i händerna, t.ex. idag när jag körde lutande bänkpress med hantlar fick jag ont i händerna, tror ni jag har för svaga händer?

Isåfall, hur kan jag träna upp dom, träna grepp?

Tricklev
2004-02-24, 17:43
Kan ju itne lova att det är greppet men om det är det så är d väll bara o träna upp, förstår inte d svåra riktigt :confused:

Zozza
2004-02-24, 17:46
Originally posted by Tricklev
Kan ju itne lova att det är greppet men om det är det så är d väll bara o träna upp, förstår inte d svåra riktigt :confused:

Nä, jag undra bara om ni tycker ja ska träna grepp för jag får ont i händerna.

Vilka övningar tycker ni jag ska köra, om jag nu ska träna grepp?

Shadow Warrior
2004-02-24, 17:48
Originally posted by Zozza
Hej!

När jag gör vissa övningar så får jag ont i händerna, t.ex. idag när jag körde lutande bänkpress med hantlar fick jag ont i händerna, tror ni jag har för svaga händer?

Isåfall, hur kan jag träna upp dom, träna grepp?

Den främsta anledningen till att man får ont i handlederna är att man tränar för mycket helt enkelt, när jag var nybörajare fick jag ont i armbågarna direkt jag gjorde en isolationsövning för triceps tex, så vad gjorde jag åt det? Jo jag höll mej undan triceps övningar såklart och byggde upp styrkan med press övningar.

Så troligtvis tränar du biceps för mycket och/eller cheatar med vikterna.

Zozza
2004-02-24, 17:51
Originally posted by Shadow Warrior


Den främsta anledningen till att man får ont i handlederna är att man tränar för mycket helt enkelt, när jag var nybörajare fick jag ont i armbågarna direkt jag gjorde en isolationsövning för triceps tex, så vad gjorde jag åt det? Jo jag höll mej undan triceps övningar såklart och byggde upp styrkan med press övningar.

Så troligtvis tränar du biceps för mycket och/eller cheatar med vikterna.

Tränar biceps en gång i veckan, försöker att inte cheata någe, har inte kört lutande bänkpress så mycket, så det är kanske lite halvdant utförande på den, men när jag latsdrag t.ex. så får jag också ont i händerna ibland, och latsdrag känner jag mig säker på.

Officer
2004-02-24, 17:52
På vilket sätt gör det ont? Sticker det i handflatan på nåt sätt, under huden?

Det kan vara så att du spänner händerna för hårt runt stången/hantlarna än nödvändigt. Det kan vara nerver i händerna som kommer i kläm, vilket brukar hända mig om jag kör tunga bänk/axelpressar ibland, och placerar stången lite för högt upp resp. för lågt ner på handflatan så att säga.

Shadow Warrior
2004-02-24, 17:57
Originally posted by Zozza


Tränar biceps en gång i veckan, försöker att inte cheata någe, har inte kört lutande bänkpress så mycket, så det är kanske lite halvdant utförande på den, men när jag latsdrag t.ex. så får jag också ont i händerna ibland, och latsdrag känner jag mig säker på.

Troligtvis kör du för många set totalt helt enkel och/eller tränar för offta, på så sätt hinner inte handlederna/händerna/undermarmarna med att återhämta sej så därför känner får du ont där när du kört några set.
Sen kan det vara så att du sänker vikterna för snabbt, det sliter nämligen hårt på handleder, armbågar osv.

Pez
2004-02-24, 18:01
Originally posted by Shadow Warrior


Troligtvis kör du för många set totalt helt enkel och/eller tränar för offta, på så sätt hinner inte handlederna/händerna/undermarmarna med att återhämta sej så därför känner får du ont där när du kört några set.
Sen kan det vara så att du sänker vikterna för snabbt, det sliter nämligen hårt på handleder, armbågar osv.

Fan vad mycket skitsnack som flödar ur ditt kakhål...

Jag får ont i fötterna när jag kör sittande vadpress - tränar jag benen för mycket då eller? :smash:

(Not bloody likely... :D )

Det är skillnad på smärta som uppkommer genom belastning som man kan härda bort och "skadlig" smärta som uppkommer genom felbelastning, inflammation, skador osv.. Se till att utröna vad du lider av så kan du ta tag i det i rätt ände.

Sen är det inte ovanligt att man kan få ont i händerna i tunga pressövningar.. och det brukar vara en fråga om att nöta bort skiten.

/pez

Officer
2004-02-24, 18:05
Jag säger som Pez sade i hans första mening till dig Shadow.


Vart fan har du fått för dig att det säkerligen är hans handleder som gör ont? I hans originalpost så skriver han att han får ont i _händerna_.

Läs min föregående post för eventuella lösningar.

Shadow Warrior
2004-02-24, 18:54
Originally posted by Pez


Fan vad mycket skitsnack som flödar ur ditt kakhål...

Jag får ont i fötterna när jag kör sittande vadpress - tränar jag benen för mycket då eller? :smash:

(Not bloody likely... :D )

Det är skillnad på smärta som uppkommer genom belastning som man kan härda bort och "skadlig" smärta som uppkommer genom felbelastning, inflammation, skador osv.. Se till att utröna vad du lider av så kan du ta tag i det i rätt ände.

Sen är det inte ovanligt att man kan få ont i händerna i tunga pressövningar.. och det brukar vara en fråga om att nöta bort skiten.

/pez

Inflammation och värk uppstår offtast när man nöter för mycket på en del utav kroppen, detta eftersom denna del inte riktigt hinner med att återhämta sej, om man i stället sänker volymen lite men fortfarande fokuserar på att öka i styrka så kommer ens problem säkerligen att fixa sej.

Om det bara skulle bero på dålig form i en viss övning så kan han nog lista ut det själv tror jag.

För övrigt, tycker inte du att det är lite konstigt att det dyker upp en sådan tråd varrannan dag " jag har ont i underarmarna" "jag har ont i handlederna" osv.... är det bara jag som ser sambandet?

Jag har själv haft dessa problem så jag vet, i allafall av egen erfrarenhet...

Tricklev
2004-02-24, 19:21
Originally posted by Shadow Warrior


Jag har själv haft dessa problem så jag vet, i allafall av egen erfrarenhet...

jag har också haft problem med det men då började jag träna dom o är nu ett JÄTTE fan av underarms träning, tränar dom oftare än någon annan kroppsdel o har inga prob med dom =/

min "överträning" försvan när jag började träna dom :cool:

Zozza
2004-02-24, 19:39
"På vilket sätt gör det ont? Sticker det i handflatan på nåt sätt, under huden?

Det kan vara så att du spänner händerna för hårt runt stången/hantlarna än nödvändigt. Det kan vara nerver i händerna som kommer i kläm, vilket brukar hända mig om jag kör tunga bänk/axelpressar ibland, och placerar stången lite för högt upp resp. för lågt ner på handflatan så att säga."

Nä, det värker.

Ok ska försöka att inte trycka för hårt runt stången/hantlarna :)

"Det är skillnad på smärta som uppkommer genom belastning som man kan härda bort och "skadlig" smärta som uppkommer genom felbelastning, inflammation, skador osv.. Se till att utröna vad du lider av så kan du ta tag i det i rätt ände.

Sen är det inte ovanligt att man kan få ont i händerna i tunga pressövningar.. och det brukar vara en fråga om att nöta bort skiten. "

Mkey. Tack för svaret


Och det är i händerna jag har ont, ingen annanstans :MrT:

z_bumbi
2004-02-24, 20:08
Zozza: Tränar du upp handstyrkan får du ju mer muskler i handen, dessa lägger sig sen som en skön kudde under stången när man kör pressar. :)
Sänk vikterna i pressarna och koncentrera dig på att öka styrkan i handen ett tag, finns en hel del greppövningar om du söker på just grepp.

Ont i händerna har jag personligen bara fått när jag kommit tillbaka till gymet efter en längre tids sjukdom då händerna inte är vana vid träningen och jag dessutom tappat en del fett samt muskelmassa i handen. Det brukar gå över efter ett tag när man vant händerna vid träningen igen, självklart vet jag ju även att jag då gått för fort fram med rehabdelen.

När man har ont i en handled så är man för svag, har fel teknik, är för stel i handleden eller om man har otur är det något som man är mer allvarligt fel.

Ont i underarmarna kan bero på många saker, den vanligaste är nog att man håller för hårt i redskapen, följt av att man är för orörlig i underarmen. Sen kommer saker som att lyfta för tunga vikter så att greppet är det som tar mest stryk, lyfta ovana objekt, träna för ofta, för monotont osv.
Självklart kan det vara något rejält fel här också så är man orolig så söker man så klart hjälp av någon som vet sin sak.

Pez
2004-02-24, 20:19
Originally posted by Shadow Warrior
För övrigt, tycker inte du att det är lite konstigt att det dyker upp en sådan tråd varrannan dag " jag har ont i underarmarna" "jag har ont i handlederna" osv.... är det bara jag som ser sambandet?

Jag har själv haft dessa problem så jag vet, i allafall av egen erfrarenhet...
Och vad i hel har det med att ha ont i händerna att göra?
Antingen bemödar du dig i fortsättningen att läsa frågan innan du svarar eller så stänger du kakhålet.

Nu var det "ont i handen" som diskuterades.
Värk i underarmarna/handlederna diskuterar du med framgång i de trådar som behandlar just dessa fenomen, borde ju finnas ett gäng sådana trådar om det nu "dyker upp en sådan tråd varrannan dag" som du skriver.

Ett samband jag ser är att du skriver inlägg "hellre än bra"...

/pez

RobbeliRobban
2004-02-24, 20:26
Ont i händerna kan ju vara något så enkelt som att händerna är ovana vid att greppa räfflat stål (när de är vana vid annat, mjukare grejs), händerna härdas efter ett tag och problemet försvinner. Har du känsliga händer (alternativt vill inte ha fula valkar) kan du ju alltid köpaa träningshandskar (lite fjolligt, men bättre än att inte träna alls)