handdator

Visa fullständig version : Plötslig snabb viktnedgång under diet?


_Larre_
2013-04-20, 07:43
Har precis gett mig i kast med min första diet någonsin. Började på 110kg (på 195cm) och efter tre veckor är jag på 106,3. Förra veckan vägde jag in på 109,2kg.

Har legat på mellan 3000-3200kcal dagligen alla tre veckor ganska strikt och haft en fördelning på 40-45% protein och kolhydrat och mellan 10-20% fett.

Kör ingen som helst cardio mer än uppvärmning på gymmet och rör mig inte överdrivet mycket på jobbet.

Får inte ihop logiken mer än att det är dags att köpa en ny våg?
Eller missar jag någon viktig/vanlig faktor i ekvationen..

miaz
2013-04-20, 07:56
om du kapat främst kolhydraterna, så är säkert mycket vatten.

_Larre_
2013-04-20, 08:00
Har legat på mellan 250-300g kolhydrater men senaste dagarna har dom gått ner mot 220g. Om det kan påverka så stort? Får äta lite mer idag och prova väga mig några dagar och se utveckligen helt enkelt.

Zeq
2013-04-20, 08:28
Har legat på mellan 250-300g kolhydrater men senaste dagarna har dom gått ner mot 220g. Om det kan påverka så stort? Får äta lite mer idag och prova väga mig några dagar och se utveckligen helt enkelt.

Det tror jag inte är omöjligt. Det är inte ovanligt att vågen visar hastiga viktändringar de första veckorna vid deff.

Reaper123
2013-04-20, 08:59
Variansen kan ibland vara stor, ibland nästa obefintlig. Man blir sällan klok på att kolla på en specifik siffra utan bättre att kolla trender tex snittvikt över veckan och jämföra med veckan innan!

Vätska är anledningen och orsaken kan vara allt från kolhydrater, stress (kortisol) och ja gud vet vad...

Dessa bilder spammar jag friskt med, men can never get to much of it?

Kontrollerad deff: (14 veckor)
http://3.bp.blogspot.com/-EB6xacdCfSA/UKNrCyDGaXI/AAAAAAAADE0/O32iAUtVui8/s1600/viktkurva.jpg
- Bara ett fåtal "avstamp" från min kostplan (största peaken är reaktion på en fylla följt av "ätardag")

Kontrollerad bulk: (17 veckor)
http://1.bp.blogspot.com/-3-YFK6vRwUY/UUViNsKxCaI/AAAAAAAAKZ8/Q8-a1Bn0mk8/s1600/viktkurva130317.PNG
- Extrem bra koll på kosten om man bortser ifrån att jag åt som det inte fanns en morgondag på julafton+nyår.

_Larre_
2013-04-20, 09:06
Antar att man är hispig för att det är första gången och förmodar att allt ska gå som en dans. Får köra på som jag gjort då helt enkelt och hoppas ni har rätt =).

Rabiat
2013-04-20, 09:15
Antar att man är hispig för att det är första gången och förmodar att allt ska gå som en dans. Får köra på som jag gjort då helt enkelt och hoppas ni har rätt =).

Vad ska man säga... Jag lyckades tjocka på mig nästan 2kg under de senaste 24 timmarna ;) Så ta det lugnt, vikten kan göra vad som helst på kort sikt och ändå gå ner på lite längre.

Rabiat
2013-04-20, 09:16
Variansen kan ibland vara stor, ibland nästa obefintlig. Man blir sällan klok på att kolla på en specifik siffra utan bättre att kolla trender tex snittvikt över veckan och jämföra med veckan innan!

Vätska är anledningen och orsaken kan vara allt från kolhydrater, stress (kortisol) och ja gud vet vad...

Dessa bilder spammar jag friskt med, men can never get to much of it?

Kontrollerad deff: (14 veckor)
http://3.bp.blogspot.com/-EB6xacdCfSA/UKNrCyDGaXI/AAAAAAAADE0/O32iAUtVui8/s1600/viktkurva.jpg
- Bara ett fåtal "avstamp" från min kostplan (största peaken är reaktion på en fylla följt av "ätardag")

Kontrollerad bulk: (17 veckor)
http://1.bp.blogspot.com/-3-YFK6vRwUY/UUViNsKxCaI/AAAAAAAAKZ8/Q8-a1Bn0mk8/s1600/viktkurva130317.PNG
- Extrem bra koll på kosten om man bortser ifrån att jag åt som det inte fanns en morgondag på julafton+nyår.

Har du gjort de där i Excel, eller använder du någon app för det?

Reaper123
2013-04-20, 09:18
Antar att man är hispig för att det är första gången och förmodar att allt ska gå som en dans. Får köra på som jag gjort då helt enkelt och hoppas ni har rätt =).Om du nu har bra koll på vad du stoppar i kakhålet och nu ligger runt 3000-3200 så måste du ju ha haft ett energibehov på en bit över 4000 kcal för att tappa 4kg i fettvikt på 3 veckor.

Hurvida det är rimligt eller ej vet jag inte, för jag vet inte hur pass aktiv du är, men tränar du 3-5 ggr/vecka (aktivetsnivå runt 1,5-1,6) landar du ju på ett TDEE på omkring 3600-3700. Så då borde du alltså tappa cirka 0,5kg fett per vecka...

Så då skulle jag dra slutsatsen att ~2kg kan tänkas vara vätska/bukfylla. Men det är som sagt på mina fiktiva siffror!

Reaper123
2013-04-20, 09:20
Har du gjort de där i Excel, eller använder du någon app för det?Mitt egna excel-ark ;)

Rabiat
2013-04-20, 09:22
Mitt egna excel-ark ;)

Då måste jag göra ett, det är ju en lysande idé att ha moving average med. Kör jag dessutom flera fönsterstorlekar blir det ju MASSOR av, i grunden, värdelös statistik :) Jag är alltså inte ironisk, jag älskar siffror...

_Larre_
2013-04-20, 09:24
Om du nu har bra koll på vad du stoppar i kakhålet och nu ligger runt 3000-3200 så måste du ju ha haft ett energibehov på en bit över 4000 kcal för att tappa 4kg i fettvikt på 3 veckor.

Hurvida det är rimligt eller ej vet jag inte, för jag vet inte hur pass aktiv du är, men tränar du 3-5 ggr/vecka (aktivetsnivå runt 1,5-1,6) landar du ju på ett TDEE på omkring 3600-3700. Så då borde du alltså tappa cirka 0,5kg fett per vecka...

Så då skulle jag dra slutsatsen att ~2kg kan tänkas vara vätska/bukfylla. Men det är som sagt på mina fiktiva siffror!

Tror jag räknade ut att jag ligger runt 3700-3800 så det är antagligen bara att fortsätta och se vad som händer. Styrkan har inte förändrats, snarare tvärtom. Har bra med energi om dagarna. Är väl endast i slutet av träningspassen man känner sig mer trött än vanligt men känns som det borde vara normalt.

abstract
2013-04-21, 08:52
Dessa bilder spammar jag friskt med, men can never get to much of it?

Random diagramz


De här diagrammen öppnar nog fler ögon som snöat in på temporära stopp än 35 rader text tillsammans, så fortsätt droppa dem så fort du får chansen enligt mig.