handdator

Visa fullständig version : Ont i ländrygg --> höftproblem


pleee
2013-04-19, 21:11
Mina problem började för lite mer än ett år sedan. I slutet av förra hockeysäsongen gjorde jag illa väster höft när jag lirade utan uppvärmning. Detta gick över efter ett par dagar så jag brydde mig inte mer om det.

Ett par veckor senare så fick jag ont i ländryggen vid böj/marklyft, vilket var pga för korta höftböjare enligt sjukgymnast. Började stretcha nästan dagligen, vilket fick det att släppa i ryggen.

Fortsatte att stretcha så att inte dessa problem skulle komma tillbaks. När det sedan var dags för fotbollspremiär så blev jag inte långvarig på planen, höften gjorde ont igen. Enligt sjukgymnast så hade jag slitit sönder muskelfibrerna i höften under hockeyn och all stretch hade förvärrat den skadan. Fick order att vila, varken löpning eller promenader, fick till och med sjukintyg för att ha tillgång till golfbil. Bör påpekas att det enbart smärtade i höften vid promenad/löpning samt magträning. Ej vid cykel, böj eller liknande benträning.

Vilade i 8 veckor, men sedan första löppasset efter det, 5km lugnt tempo, så kände jag av höften direkt vid första uppförsbacke. Inte alls samma smärta som tidigare men vågade inte alls fortsätta när jag fick känningar. Ingen mer löpning den sommaren.

När hockeysäsongen började så hade jag inga som helst problem, kunde värma upp innan ispass, åka skridskor utan känningar.

Ca 7 veckor sedan fick jag samma problem med ryggen som förra våren vid böj/mark, korta höftböjar som var problemet. Satte igång och började stretcha igen, nästan dagligen. Ryggproblemen försvann och idag har jag inga problem med ryggen.

Men igår så hade jag årets egentligen första löppass, efter kanske fyra 40m rusher så var det tack och godnatt, höftjäveln gjorde svinont igen... Blev att avbryta passet och idag har jag problem att ens gå normalt.

Någon som har förslag på vad man kan göra? Vem borde man träffa?

Ska man behöva välja mellan pest eller kolera, alt sluta träna?

Ber om ursäkt ifall texten blev rörig.

pleee
2013-04-21, 10:41
Förslag någon?