handdator

Visa fullständig version : Vad ska man satsa på? Angående styrka och form.


exevision
2013-04-19, 15:45
Har under en längre tid ,enligt mig, hållit mig i väldigt bra form. Bulkar och deffar inom en relativt snäv vikt ram och har alltid magrutor. Har dock alltid velat bli riktigt stark. Men visst, jag blir starkare och starkare. Dock ser man ju en del mer SL inriktade personer som inte har några rutor överhuvudtaget och är betydligt starkare än mig. Har mer och mer funderat på om det skulle vara lönt att satsa mer på styrkan och inte bry mig fullt lika mycket om formen, inte bli fet, men inte inom de snäva ramar jag har nu. Känner mig riktigt sugen på att bli riktigt stark, inte för att jag är direkt svag just nu, men ändå. Vad anser kolo om dessa tankar?

nitz
2013-04-19, 15:53
Har under en längre tid ,enligt mig, hållit mig i väldigt bra form. Bulkar och deffar inom en relativt snäv vikt ram och har alltid magrutor. Har dock alltid velat bli riktigt stark. Men visst, jag blir starkare och starkare. Dock ser man ju en del mer SL inriktade personer som inte har några rutor överhuvudtaget och är betydligt starkare än mig. Har mer och mer funderat på om det skulle vara lönt att satsa mer på styrkan och inte bry mig fullt lika mycket om formen, inte bli fet, men inte inom de snäva ramar jag har nu. Känner mig riktigt sugen på att bli riktigt stark, inte för att jag är direkt svag just nu, men ändå. Vad anser kolo om dessa tankar?
Beroende på vad du prioriterar.
Men det du kan göra är ju att lägga dig på ett överskott och hoppa på typ Sheiko eller något annat styrkeanpassat schema.

knuckles
2013-04-19, 15:53
Har under en längre tid ,enligt mig, hållit mig i väldigt bra form. Bulkar och deffar inom en relativt snäv vikt ram och har alltid magrutor. Har dock alltid velat bli riktigt stark. Men visst, jag blir starkare och starkare. Dock ser man ju en del mer SL inriktade personer som inte har några rutor överhuvudtaget och är betydligt starkare än mig. Har mer och mer funderat på om det skulle vara lönt att satsa mer på styrkan och inte bry mig fullt lika mycket om formen, inte bli fet, men inte inom de snäva ramar jag har nu. Känner mig riktigt sugen på att bli riktigt stark, inte för att jag är direkt svag just nu, men ändå. Vad anser kolo om dessa tankar?

Håller med, har länge funderat om jag ska lyfta för att bli stark eller "snygg" man måste väl helt enkelt bestämma sig, visst kan det vara möjligt med båda men stark kan vara svårt att definiera, ryss-stark eller medel-stark?

Stefan J
2013-04-19, 15:58
Har under en längre tid ,enligt mig, hållit mig i väldigt bra form. Bulkar och deffar inom en relativt snäv vikt ram och har alltid magrutor. Har dock alltid velat bli riktigt stark. Men visst, jag blir starkare och starkare. Dock ser man ju en del mer SL inriktade personer som inte har några rutor överhuvudtaget och är betydligt starkare än mig. Har mer och mer funderat på om det skulle vara lönt att satsa mer på styrkan och inte bry mig fullt lika mycket om formen, inte bli fet, men inte inom de snäva ramar jag har nu. Känner mig riktigt sugen på att bli riktigt stark, inte för att jag är direkt svag just nu, men ändå. Vad anser kolo om dessa tankar?

Hur ska någon kunna svara på vad du vill eller bör satsa på?

Du kan ju ställa dig frågan: Vad är viktigast för dig? Att någon tycker att du har en snygg kropp eller att du kan prestera med kroppen som du har? Det är inte svårare än att man reder ut sina prioriteringar för sig själv, sen kör man på det.

Jag vet ju vad jag själv hade valt mellan att bli riktigt stark/löjligt jävla stark och att nån tycker att jag har en snygg kropp. :)

ceejay
2013-04-19, 16:08
Hur ska någon kunna svara på vad du vill eller bör satsa på?

Du kan ju ställa dig frågan: Vad är viktigast för dig? Att någon tycker att du har en snygg kropp eller att du kan prestera med kroppen som du har? Det är inte svårare än att man reder ut sina prioriteringar för sig själv, sen kör man på det.

Jag vet ju vad jag själv hade valt mellan att bli riktigt stark/löjligt jävla stark och att nån tycker att jag har en snygg kropp. :)

Fast du får ju dra en lite schysstare jämförelse :) Löjligt stark mot löjligt snygg kropp :)

Stefan J
2013-04-19, 16:11
Fast du får ju dra en lite schysstare jämförelse :) Löjligt stark mot löjligt snygg kropp :)

Fine! Jag hade fortfarande valt the power!

Jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag vaknade en dag snorhård med rutor på magen men fick kriga för att få upp 180kg i bänkpressen, och då kvittar det att i princip hela kolozzeum och Sveriges befolkning hade valt motsatsen. :cryout:

De flesta prioriterar säkerligen prioriterat tvärtom. Så ja, det gäller att hitta det som är viktigast för en själv och sedan satsa på det.

gunhamn
2013-04-19, 16:11
Hursomhelst så finns det bevis för att det går att ha både grym kropp och va sjukt stark, så träna och bli starkare och börja med SL om det var det du ville. Känner du att du vill göra en helhjärtad satsning kanske det gynnar dig att lägga på dig lite massa också :)

ceejay
2013-04-19, 16:14
Fine! Jag hade fortfarande valt the power!

Jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag vaknade en dag snorhård med rutor på magen men fick kriga för att få upp 180kg i bänkpressen, och då kvittar det att i princip hela kolozzeum och Sveriges befolkning hade valt motsatsen. :cryout:

De flesta prioriterar säkerligen prioriterat tvärtom. Så ja, det gäller att hitta det som är viktigast för en själv och sedan satsa på det.

Den dagen jag tar 180kg!!!!!

Stefan J
2013-04-19, 16:16
Den dagen jag tar 180kg!!!!!

Den kommer.

Men låt säga att du har valet mellan att se ut som du gör nu och dra 3x260kg som du gör i marklyft och att ha en snyggare kropp men bara dra 1x210kg då eller nåt och böja 1x150-160kg. Hade det varit värt det för dig? Det finns bara inte på kartan för mig att tumma på styrkan. :)

gunhamn
2013-04-19, 16:22
Den kommer.

Men låt säga att du har valet mellan att se ut som du gör nu och dra 3x260kg som du gör i marklyft och att ha en snyggare kropp men bara dra 1x210kg då eller nåt och böja 1x150-160kg. Hade det varit värt det för dig? Det finns bara inte på kartan för mig att tumma på styrkan. :)

Och detta har gjort dig till världsmästare :D

Visserligen så är ceejay världsmästare(?) med men....

SteelPulse
2013-04-19, 16:23
Sen kan man ju ha sjukt ful kropp och vara sjukt svag, det är också ett alternativ som TS kanske ska överväga.

Stefan J
2013-04-19, 16:25
Och detta har gjort dig till världsmästare :D

Visserligen så är ceejay världsmästare(?) med men....

Hehe, min poäng är bara att man reder ut för sig själv "vad är viktigast för mig", sen kör man på det utan ånger. Det spelar ju ingen roll vad omgivningen tycker (till viss grad, man kanske har nån skyldighet mot sin sambo att inte fetta på sig 70kg innan man åtminstone pratat om det ;)). Så mitt tips till TS är att han tar en funderare över helgen vad som ger störst tillfredsställelse och kör på det sen.

Du hade nog inte heller släppt givit upp din markstyrka i första taget mot att få en snyggare kropp, eller hur? :)

Rabiat
2013-04-19, 16:33
Jag skulle lätt välja världens snyggaste kropp även om det innebar att jag hade svårt att släpa hem matkassen från affären.

ceejay
2013-04-19, 16:34
Och detta har gjort dig till världsmästare :D

Visserligen så är ceejay världsmästare(?) med men....

Nja, inte ännu :)

gunhamn
2013-04-19, 16:36
Hehe, min poäng är bara att man reder ut för sig själv "vad är viktigast för mig", sen kör man på det utan ånger. Det spelar ju ingen roll vad omgivningen tycker (till viss grad, man kanske har nån skyldighet mot sin sambo att inte fetta på sig 70kg innan man åtminstone pratat om det ;)). Så mitt tips till TS är att han tar en funderare över helgen vad som ger störst tillfredsställelse och kör på det sen.

Du hade nog inte heller släppt givit upp din markstyrka i första taget mot att få en snyggare kropp, eller hur? :)

Så är det ju, men till en början behöver det ena inte utesluta det andra. Men på din och min nivå så krävs det kanske att man lämna egot åt sidan.

Jag hade inte offrat ett gram av min markstyrka för en snyggare kropp, sedan så tycker jag att styrkelyftare har dom snyggaste kropparna. Min drömfysik är Frasses, din käre lundakamrat :) och han har väl inte direkt magrutor men han har stil på sina 100 kanoner.

Endorah
2013-04-19, 16:47
bulk, följt av en deff då? Är inte det ett alternativ?

Stefan J
2013-04-19, 16:52
Så är det ju, men till en början behöver det ena inte utesluta det andra. Men på din och min nivå så krävs det kanske att man lämna egot åt sidan.

Jag hade inte offrat ett gram av min markstyrka för en snyggare kropp, sedan så tycker jag att styrkelyftare har dom snyggaste kropparna. Min drömfysik är Frasses, din käre lundakamrat :) och han har väl inte direkt magrutor men han har stil på sina 100 kanoner.

Detta kommer glädja honom att höra!

gunhamn
2013-04-19, 16:54
Detta kommer glädja honom att höra!

tror jag att jag redan sagt till han, men du kan hälsa han så gott. längesen nu =)

Silveta
2013-04-19, 18:09
Nu är jag iofs biased mot SL hållet (varken tävlar eller tänker tävla) men jag blir hellre stark de närmaste åren än snygg. Men som jag ser det, stanna på dina snäva viktramar och behåll ditt sexpack och låga BF tills den dag då ökningarna på gymmet avtar eller slutar.

När du kommit till det vägskälet är det dags att ta beslutet vilken väg du vill gå.
Själv vet jag redan nu att jag prioriterar styrka över utseende, men du måste själv välja vad du prioriterar.

exevision
2013-04-19, 19:02
Tack för bra tankar och svar!
Det enda som håller mig tillbaka för att satsa mer på styrka är möjligen den ångest jag skulle få av att släppa på viktgränserna lite. Har ju tagits upp så många gånger här på kolozzeum att man bygger bäst om man håller sig iaf under 15%. Samtidigt så tycker frugan inte så mycket om rutorna jag har. Så hon skulle nog bli glad om jag släppte loss lite mer ;)

mikaelj
2013-04-19, 19:08
15 är utan synliga rutor, men inte -tjock-.
Man skadar sig mindre med mer kroppsfett, sägs det.
Postat via en mobil enhet

Illustrerade mannen
2013-04-19, 19:25
Är, eller har åtminstone varit, i liknande situation som TS... Vill bli stark(are) men inte tappa formen... Jag har löst det så att jag försöker göra både och! Ligger på balans vad gäller mat - lite svaj hit och dit - och kör både för formen/rutor och för vikter i de tre stora... Både låg - och högreps i huvudövningen varje pass är min melodi! Visst - jag kommer aldrig att stå på en baddabilda-scen, men kanske på en plattform i SL (veteran). Halvbra/halvdålig på båda. Rannsaka dig själv - vad är realistiskt för dig? Är det troligt att du kommer att bli så bra/framgångsrik i det ena så det är värt att "skippa" det andra? Eller som sagt - kör båda!

Wormzie
2013-04-19, 19:35
Man kan träna för styrka och ändå vara deffad. Man behöver inte göra 12-15 reps bara för man vill hålla formen eller satsa på byggning.

Finns oerhört många starka och rippade/atletiska/aestheticxxx personer. Martin Berkhan, Kristian Sewen, Robert Berg t.ex.

Kolla på tävlingsdelen av forumet på några SL-journaler så får du se både styrka och snygg fysik! Några exempel:Alexander Eriksson, Zadén, Martin Engquist, Gunhamn (är blygsam men har en grym fysik)

Edit: även i journaldelen för icke-tävlande finns det många som tränar styrkeinriktat men har riktigt grymma kroppar!