handdator

Visa fullständig version : Kombinerade effekter av beta-alanin och bikarbonat


King Grub
2013-04-19, 15:17
We examined the isolated and combined effects of beta-alanine (BA) and sodium bicarbonate (SB) on high-intensity intermittent upper-body performance in judo and jiu-jitsu competitors. 37 athletes were assigned to one of four groups: (1) placebo (PL)+PL; (2) BA+PL; (3) PL+SB or (4) BA+SB. BA or dextrose (placebo) (6.4 g day-1) was ingested for 4 weeks and 500 mg kg-1 BM of SB or calcium carbonate (placebo) was ingested for 7 days during the 4th week. Before and after 4 weeks of supplementation, the athletes completed four 30-s upper-body Wingate tests, separated by 3 min. Blood lactate was determined at rest, immediately after and 5 min after the 4th exercise bout, with perceived exertion reported immediately after the 4th bout. BA and SB alone increased the total work done in +7 and 8 %, respectively. The co-ingestion resulted in an additive effect (+14 %, p < 0.05 vs. BA and SB alone). BA alone significantly improved mean power in the 2nd and 3rd bouts and tended to improve the 4th bout. SB alone significantly improved mean power in the 4th bout and tended to improve in the 2nd and 3rd bouts. BA+SB enhanced mean power in all four bouts. PL+PL did not elicit any alteration on mean and peak power. Post-exercise blood lactate increased with all treatments except with PL+PL. Only BA+SB resulted in lower ratings of perceived exertion (p = 0.05). Chronic BA and SB supplementation alone equally enhanced high-intensity intermittent upper-body performance in well-trained athletes. Combined BA and SB promoted a clear additive ergogenic effect.

Amino Acids. 2013 Apr 18. Additive effects of beta-alanine and sodium bicarbonate on upper-body intermittent performance.

Silencer
2013-04-19, 15:28
Häftigt! Delade de upp dagsdoserna tro eller togs allt vid samma tillfälle?

Silencer
2013-04-19, 15:50
Men använde de alltså 500mg/kg kroppsvikt? Eller 500mg som total dagsdos? Det står lite otydligt formatterat i citatet.

Pepz
2013-04-20, 07:25
Men använde de alltså 500mg/kg kroppsvikt? Eller 500mg som total dagsdos? Det står lite otydligt formatterat i citatet.

per kilo gissar jag.. dvs en saftig dos

Silencer
2013-04-20, 08:09
jag testade igår. Cirka trettio gram. Kändes ok då. Väldigt gasig men annars ok. Men nu idag vaknar jag bakfull. Ringer giftinformation och de säger att symptomen låter som mild förgiftning eller saltrubbning.

Ondskapelsen
2013-04-20, 10:35
jag testade igår. Cirka trettio gram. Kändes ok då. Väldigt gasig men annars ok. Men nu idag vaknar jag bakfull. Ringer giftinformation och de säger att symptomen låter som mild förgiftning eller saltrubbning.

Genomtänkt...?
Ta hand om kroppen vafan :(.

stridis
2013-04-20, 10:40
Det väcker en fundering om man kan köra mildare laddningar av bikarbonatet och ändå få bra effekt tillsammans med beta-alaninet, då det är så jobbigt gastrointestinalt etc.

whalle
2013-04-20, 11:01
Har testat det här vid två tillfällen på simträning, 100 meter maxlopp.
Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta laktattest, men har vid tidigare tillfällen mätt upp över 18mmol, så jag vet hur mjölksyra ska kännas.

Första gången körde 30 gram på en gång 60 min innan, resultatet blev illamående men upplevde mindre mjölksyra.
Andra gången testade jag istället att köra laddningsfas i fem dagar och ta 10gram, 3 gånger per dag (sista dosen togs 60 min innan loppet). Fick då inga problem med magen och upplevde mindre mjölksyra.

Silencer
2013-04-20, 17:18
Genomtänkt...?
Ta hand om kroppen vafan :(.

Jo, man kanske ska börja på lägre dos.

Men finns det någon med kunskap i ämnet som kan förklara huruvida det var bikarbonatet som fick mig att må dåligt dagen efter (bakiskänsla), eller om det var en olycklig slump? Jag gjorde inget onormalt igår mer än bikarbonatet.

Om det varit så farligt och medfört rubbad saltbalans per automatik så hade man väl inte gjort sådana här studier på människor eller?

Sverker
2013-04-20, 17:26
Jag kan tänka mig att du gjorde blodet lite för basiskt. Samma sak som att andas häftigt med stora andetag. Tillslut snurrar det rejält i huvudet pga pH stiger i blodet.

Skippa bikarbonaten är mitt råd.

Silencer
2013-04-20, 20:52
Jag kan tänka mig att du gjorde blodet lite för basiskt. Samma sak som att andas häftigt med stora andetag. Tillslut snurrar det rejält i huvudet pga pH stiger i blodet.

Skippa bikarbonaten är mitt råd.

Ja, det kanske är bäst.