handdator

Visa fullständig version : Rasism och säga jävla svenne?


Philley
2013-04-19, 13:20
"Jävla svenne" "jävla turk" "jävla arab" är uttrycken rasistiska?
Ponera att en arab säger jävla svenne, svensken säger jävla turk anser ni det som rasism?

MathiasF
2013-04-19, 13:26
Jädra rasist!

Andy.da.wohoo
2013-04-19, 13:28
Ja. Rasism är rasism oavsett varifrån det kommer och vem som blir drabbad.

Latissimus Dorsi
2013-04-19, 13:30
Nej det är bara rasism mot en minoritet, typ "kvinnojävel" eller "invandrarjävel" medans mansgris och svennejävel är det dock inget fel på alls. :)

Gpajpen
2013-04-19, 13:30
Rasism går bara åt ena hållet i verkligheten. Sen vad det är för definition på pappret har inte så stor betydelse.

Philley
2013-04-19, 13:31
Så alltså att säga en svordom tillsammans med det etniska ursprunget räknas som rasism? Någon som skulle vilja utveckla lite mer?
Tycker ni det spelar roll om en svensk säger jävla Svenne till en svensk eller en turk säger jävla turk till en turk?

Andy.da.wohoo
2013-04-19, 13:31
Nej det är bara rasism mot en minoritet, typ "kvinnojävel" eller "invandrarjävel" medans mansgris och svennejävel är det dock inget fel på alls. :)

Trollar du? :)

Latissimus Dorsi
2013-04-19, 13:32
Trollar du? :)

Kam finnas spår av sarkasm :D

Philley
2013-04-19, 13:32
Nej det är bara rasism mot en minoritet, typ "kvinnojävel" eller "invandrarjävel" medans mansgris och svennejävel är det dock inget fel på alls. :)

Rasism går bara åt ena hållet i verkligheten. Sen vad det är för definition på pappret har inte så stor betydelse.

Det är också lite det jag funderat på..

difaren
2013-04-19, 13:32
Trollar du? :)

Han syftar antagligen på hur samhället ser ut.

Andy.da.wohoo
2013-04-19, 13:33
Kam finnas spår av sarkasm :D

Bra, ville bara bara säker :D

Ronn
2013-04-19, 13:36
Så alltså att säga en svordom tillsammans med det etniska ursprunget räknas som rasism? Någon som skulle vilja utveckla lite mer?
Tycker ni det spelar roll om en svensk säger jävla Svenne till en svensk eller en turk säger jävla turk till en turk?

Finns ju alltid en möjlighet att personen egentligen inte är rasist men säger så för att vilja kränka den andra personen, det kommer ju uppfattas rasistiskt vilket fall som helst och är ju rätt idiotiskt att säga till att börja med.

Folk som tycker det är OK att säga så till varandra med glimten i ögat vill väl förmodligen avdramatisera uttrycket och göra det mindre kränkande men det blir rätt smaklöst ändå.

hurril
2013-04-19, 13:36
Kam finnas spår av sarkasm :D

Svenne!

:)

Morty
2013-04-19, 13:39
Det kan vara fördomsfullt och diskriminerande men inte rasism.

http://www.dailykos.com/story/2010/07/15/884649/-Why-there-s-no-such-thing-as-Reverse-Racism

Carnes
2013-04-19, 13:42
Rasism handlar om Ras. ''Svenne'' och ''Svensk'' är ingen ras, alltså kan det inte vara rasism. Samma gäller ''Invandrare'' och ''Babbe''.. Hur som helst borde ''Blatte'' och ''Svenne'' behandlas lika. Skillnaden är dock att jag blir glad när någon kallar mig ''Svenne'' eftersom jag är otroligt stolt att ha haft turen att födas som en vit man i detta underbara land.

MathiasF
2013-04-19, 13:45
Rasism handlar om Ras. ''Svenne'' och ''Svensk'' är ingen ras, alltså kan det inte vara rasism. Samma gäller ''Invandrare'' och ''Babbe''.. Hur som helst borde ''Blatte'' och ''Svenne'' behandlas lika. Skillnaden är dock att jag blir glad när någon kallar mig ''Svenne'' eftersom jag är otroligt stolt att ha haft turen att födas som en vit man i detta underbara land.

Sen när är turk en ras?

Carnes
2013-04-19, 13:52
Sen när är turk en ras?

Vart i mitt inlägg skrev jag att turk är en ras?

difaren
2013-04-19, 13:53
Men hörni... det finns ju inga sk. "raser" HEHE...

Philley
2013-04-19, 13:53
Det kan vara fördomsfullt och diskriminerande men inte rasism.

http://www.dailykos.com/story/2010/07/15/884649/-Why-there-s-no-such-thing-as-Reverse-Racism

Rasism handlar om Ras. ''Svenne'' och ''Svensk'' är ingen ras, alltså kan det inte vara rasism. Samma gäller ''Invandrare'' och ''Babbe''.. Hur som helst borde ''Blatte'' och ''Svenne'' behandlas lika. Skillnaden är dock att jag blir glad när någon kallar mig ''Svenne'' eftersom jag är otroligt stolt att ha haft turen att födas som en vit man i detta underbara land.

Fast om man ponerar att svenne, turk etc är pga av ens etniska ursprung diskriminerar man inte pga var man kommer ifrån då?

Carnes
2013-04-19, 13:54
Fast om man ponerar att svenne, turk etc är pga av ens etniska ursprung diskriminerar man inte pga var man kommer ifrån då?

Att hoppa på någons nationalitet är inte rasism, eftersom en nationalitet inte är en ras. Ska vi våga kalla det ''främlingsfientlighet''?

billmaier
2013-04-19, 13:55
Endast vita personer kan vara rasistiska.

Philley
2013-04-19, 13:57
Att hoppa på någons nationalitet är inte rasism, eftersom en nationalitet inte är en ras.

Men nationalititen definerar väl ändå ens etniska ursprung? Och rasismen defineras som diskriminering av ras, etniskt ursprung, hudfärg?

Carnes
2013-04-19, 13:58
Endast vita personer kan vara rasistiska.

Iaf i Sveige. I USA var det jävligt roligt när vi diskuterade rasism på en samhällslektion. Läraren (Italiensk-amerikan från Brooklyn) påpekade vikten av att komma ihåg att rasism gäller allt och alla.

Saknar faktiskt USA, det var oerhört kul att se att alla typer av människor stod tillsammans ''som ett'' eftersom alla var Amerikaner.

Men nationalititen definerar väl ändå ens etniska ursprung? Och rasismen defineras som diskriminering av ras, etniskt ursprung, hudfärg?

Jag antar att det går att vrida och vända på detta i all evighet. Men att attackera någons nationalitet är inte rasism eftersom ''Svensk'' ''Ryss'' ''Amerikan'' osv inte är en ras i sig. Du gör dock en bra poäng med att nämna ethnicitet.

MathiasF
2013-04-19, 14:00
Vart i mitt inlägg skrev jag att turk är en ras?

"Rasism handlar om Ras. ''Svenne'' och ''Svensk'' är ingen ras, alltså kan det inte vara rasism."

Jag antog att du menade, i motsats till "jävla turk".
Om jag antog fel så ber jag om ursäkt! *hug*

Morty
2013-04-19, 14:00
Rasism behöver inte handla om "ras" enbart. Det kan lika gärna handla om kultur eller tro, exempelvis den moderna islamofobin som drabbar enormt många nationaliteter.

Carnes
2013-04-19, 14:01
Rasism behöver inte handla om "ras" enbart. Det kan lika gärna handla om kultur eller tro, exempelvis den moderna islamofobin som drabbar enormt många nationaliteter.

Det här är problemet. Man använder Rasism där det inte är rasism.. Och det är därför politiker använder det här förbannade ordet hela tiden och förstör för folk...

Jag gillar att vara anti islam har fått ett eget ord ''Islamafobi'' jag tycker inte om att dom la till ''fobi'' i ordet däremot.. Samma gäller ''homofobi''. Eftersom ordet ''fobi'' grundas i rädsla.

MathiasF
2013-04-19, 14:02
islam drabbar enormt många nationaliteter.

korrekt.



(Nej, jag vill egentligen bara ge lite motvikt till ditt inlägg som snyftar å muslimers vägnar som om det på något vis vore synd om dom)

difaren
2013-04-19, 14:03
Rasism behöver inte handla om "ras" enbart. Det kan lika gärna handla om kultur eller tro, exempelvis den moderna islamofobin som drabbar enormt många nationaliteter.

Jag anser inte att vara kritisk och vara "rädd" för islam är rasism utan bara ett tecken på att man är mänsklig och att man inte själv förtrycker kvinnor, pedofili osv.. hedersmord och hela den skuttan.

Jag ogillar religion i alla dess former.

Ronn
2013-04-19, 14:05
Spelar det någon roll om det är rasism eller inte enligt någon textbok förklaring?

Det gör det inte mer rätt att kränka eller diskriminera folk för deras etniska ursprung, oavsett vad man väljer att kalla företeelsen.

Philley
2013-04-19, 14:05
Rasism behöver inte handla om "ras" enbart. Det kan lika gärna handla om kultur eller tro, exempelvis den moderna islamofobin som drabbar enormt många nationaliteter.

Så du påstår att det är rasism att diskriminera någon pga deras religion?:smash:

Eira
2013-04-19, 14:07
Är det bara jag som tycker att ordet rasism har typ tappat värde i sverige sista åren?
Alla är ju det hela tiden nu och används hela tiden.

Latissimus Dorsi
2013-04-19, 14:07
Är det bara jag som tycker att ordet rasism har typ tappat värde i sverige sista åren?
Alla är ju det hela tiden nu och används hela tiden.

Jupp

hidden
2013-04-19, 14:08
Hade blivit lite sur om någon kallat mig "jävla arab/turk/muslim" för jag är inget av det. Hade någon dock skrikit "jävla iranier" hade jag blivit glad :') Men känns som att det aldrig kommer hända tyvärr.

Carnes
2013-04-19, 14:09
Är det bara jag som tycker att ordet rasism har typ tappat värde i sverige sista åren?
Alla är ju det hela tiden nu och används hela tiden.
Ja. Alla är rasister nu för tiden..

Philley
2013-04-19, 14:10
Är det bara jag som tycker att ordet rasism har typ tappat värde i sverige sista åren?
Alla är ju det hela tiden nu och används hela tiden.

Tråkigt men så har det blivit.

stridis
2013-04-19, 14:10
Rasism behöver inte handla om "ras" enbart. Det kan lika gärna handla om kultur eller tro, exempelvis den moderna islamofobin som drabbar enormt många nationaliteter.

*gah!*

Det handlar inte om fobi så termen islamofobi är helt skev.

hidden
2013-04-19, 14:11
Är det bara jag som tycker att ordet rasism har typ tappat värde i sverige sista åren?
Alla är ju det hela tiden nu och används hela tiden.

Är det någon som vet när den här "stormen" av att kalla folk rasister kom? Var det under 80-talet (eller liknande) då det var populärt att vara nazist i Sverige?

Ronn
2013-04-19, 14:15
Är det bara jag som tycker att ordet rasism har typ tappat värde i sverige sista åren?
Alla är ju det hela tiden nu och används hela tiden.

Ja. Alla är rasister nu för tiden..

Tråkigt men så har det blivit.

Ja usch ja, nu kan vi ju inte använda ordet som det är tänkt utan måste utgå ifrån att man felaktigt använder ordet för att beskriva någon som kränker eller diskriminerar folk utifrån etniskt ursprung. *rolleyes*

Carnes
2013-04-19, 14:15
Är det någon som vet när den här "stormen" av att kalla folk rasister kom? Var det under 80-talet (eller liknande) då det var populärt att vara nazist i Sverige?

Efter ww2 när all typ av kritisering av folkgrupper vart ''fult'' pga Adde Hilles propaganda. Det var starten så vitt jag vet. Men Sverige och ''Rasism'' har verkligen tagit fart sen 2008ish

Ladugårdsdörr
2013-04-19, 14:17
Är det någon som vet när den här "stormen" av att kalla folk rasister kom? Var det under 80-talet (eller liknande) då det var populärt att vara nazist i Sverige?

Tänk tidigt 90-tal, Ny Demokrati, Expressens "Släng ut dem"-löp osv. och den motreaktion som följde. Men riktigt fart på användandet av rasistkorten blev det inte förrän "Häng ut dem"-kampanjen kördes och det måste vara någon gång 2006-2007? Först då insågs det hur kraftfullt en rasistanklagelse kunde vara.

TKDman
2013-04-19, 14:49
TG4f9zR5yzY

Två minuter in i klippet. Lite så känner jag om någon skulle kalla mig svenne.

Tricklew
2013-04-19, 14:53
Nej det är bara rasism mot en minoritet, typ "kvinnojävel" eller "invandrarjävel" medans mansgris och svennejävel är det dock inget fel på alls. :)

Kvinnor är väll knappast en minoritet i samhället? ;)

Det kan vara fördomsfullt och diskriminerande men inte rasism.

http://www.dailykos.com/story/2010/07/15/884649/-Why-there-s-no-such-thing-as-Reverse-Racism

Han har fel, se tex Sydafrika.

Ladugårdsdörr
2013-04-19, 15:27
Tänk tidigt 90-tal, Ny Demokrati, Expressens "Släng ut dem"-löp osv. och den motreaktion som följde. Men riktigt fart på användandet av rasistkorten blev det inte förrän "Häng ut dem"-kampanjen kördes och det måste vara någon gång 2006-2007? Först då insågs det hur kraftfullt en rasistanklagelse kunde vara.

Korrigering: "Häng ut" var runt 1998-99.

Knatcharn
2013-04-19, 15:31
Endast vita personer kan vara rasistiska.

Jag stör mig på alla som generaliserar.

knuckles
2013-04-19, 15:42
Endast vita personer kan vara rasistiska.

Så det är okej för en massa svarta att kalla vita för snow flake med mera bara för att de var förtryckta och slavar under ett par år? Tycker det är på tiden att de kommer över det, alla etniciteter är rasiska.

Carnes
2013-04-19, 15:47
TG4f9zR5yzY

Två minuter in i klippet. Lite så känner jag om någon skulle kalla mig svenne.

Spot on! Jag är tacksam som fan att jag är vit (nej, andra är inte sämre)

difaren
2013-04-19, 19:03
Jag gillar media. Det älskar verkligen att sätta "nazist" och "rasist"-stämpel i pannan på folk.
Och det är ett jävla tjabbel om Nelson Mandela, "hjälten" som egentligen är en jävla nolla.

Media "ser inte" det som händer just nu i sydafrika, folkmordet på vita, Det uppmärksammas inte lika mycket som när de var apartheidskiten där. Där ser ni..

Rasist.... ja är en sådan tror jag.

pwnyou
2013-04-19, 19:43
Att angripa nationaliteter eller religioner är inte rasism. Det är mer som att angripa en viss politik eller en viss filosofi.

Wzup2u
2013-04-19, 19:45
tkr ni om bängan lagerblad???? kolla hans video på youtube finns flera klär ut sig till polis och frågar svenskar om pass och kallar dom svenne m.m hmm.

HdtjxUci2EU

mangemani
2013-04-19, 20:09
jag ser det som att ge igen, kallar araben mig för att rasistiskt namn, så kallar jag araben för ett rasistiskt namn.
likadant om araben hade kallat mig för ett vanligt elakt namn och jag hade gett igen med ett elakt namn.

billmaier
2013-04-19, 20:28
Jag stör mig på alla som generaliserar.

Så det är okej för en massa svarta att kalla vita för snow flake med mera bara för att de var förtryckta och slavar under ett par år? Tycker det är på tiden att de kommer över det, alla etniciteter är rasiska.

Menade det, att om en svart människa kallar en vit person för just tex. snowflake så är det inte rasism, men om en vit människa kallar en mörkhyad för n**er är det rasism.

Samma sak med musik. Svarta kan göra rap över hur mycket bättre de svarta är än alla andra, latinon gör låtar över hur mycket bättre än alla andra den latinska kulturen är. Och media och männsikor tycker att det är fint att de är stolta över sin kultur. Men gör du en låt över hur mycket bättre den vita rasen är, ja då är fan lös. Då blir man genast stämplad som rasist, nazist osv.

difaren
2013-04-19, 23:29
Är det olagligt att säga att man själv är rasist?