handdator

Visa fullständig version : 1-arms pullup/chin


GoHardOrGetOut
2013-04-19, 08:16
Någon som gör detta/tränar för detta? Utförande? Hade varit intressant att se några träningsupplägg angående hur ni tränar, hur ofta etc. Själv har jag fått rätt ont i min brachioradialis sista tiden, kanske tränar 1-arms för ofta. Skriv gärna er vikt också, jag har märkt att det blir väldigt mycket svårare för varje kilo man går upp, klarar det knappt nu när jag väger 92

Awesomeous Prime
2013-04-19, 08:27
Någon som gör detta/tränar för detta? Utförande? Hade varit intressant att se några träningsupplägg angående hur ni tränar, hur ofta etc. Själv har jag fått rätt ont i min brachioradialis sista tiden, kanske tränar 1-arms för ofta. Skriv gärna er vikt också, jag har märkt att det blir väldigt mycket svårare för varje kilo man går upp, klarar det knappt nu när jag väger 92

hur tränar du själv det?

jag kör det inte så värst målinriktat mot just att klara en 1armschins inom nån specifik tidsram, men, olika former av "träning-för-enarms-chins" är nära nog den enda formen av just regelrätt chinsträning jag gör och gjort senaste tiden (jag har huvudsakligen tränat på front/back-lever träning samt olika former av grupperade frontlever-chins vad gäller "chins"träning senaste tiden).

men, när jag väl kör just mer chinsträning så brukar jag som sagt mest köra just chinsträning med fokuset på 1armschins (klarar inte 1arms chins ännu kan tilläggas och har aldrig klarat det)

vanligen så kör jag då antingen;

- archer-chins/lillkors-chins eller vad de kallas på svenska?

eller

- 1armschins med den fria handen assisterande genom att den greppar i antingen en handduk, rep, eller judobälte som jag brukar hänga ner från stången eller ringen som jag tränar i. Då kan man ju justera mängden hjälp man kan ge sig själv lite granna beroende på hur och var man greppar på den assisterande handen.

körde just assisterade 1armschins igår och då blev det -
*den fria/assisterande armen greppade ett dubblat judobälte i armbågshöjd eller strax under armbågshöjd på den arbetande armen på alla set:
3reps/arm *6set, 2reps/arm *4set
ungefär så kan mina träningar se ut där jag har med detta...
brukar väl bli 0-4ggr/vecka jag får för mig att köra nåt specifikt för enarmschins...lite beroende på tid och intresse och övrig träning helt enkelt.

har även ibland hänt att jag kört negativa enarmschins men jag vet inte, gillar inte riktigt dom tror jag? känns mest som det sliter för mycket för en som gillar att träna dagligen som jag...


EDIT:
gillar nog bättre att träna 1arms-grejs i ringar kan jag säga... igår körde jag på en stång (arbetande handen med supinerat grepp på stång, och assisterande handen som sagt i ett judobälte nedhängt från stången) men jag föredrar nog att ha även den tränande armen greppandes i nåt som kan röra sig så som en ring eller liknande...

Silencer
2013-04-19, 08:37
Du klarar en enarmschin när du tar din kroppsvikt hängande runt midjan i vanliga chins.

GoHardOrGetOut
2013-04-19, 08:42
Är inte bekant med alla övningsnamnen så får ta och kolla upp dem sen.

Angående hur jag själv tränar så har jag ett träningspass där jag kör viktade pullups + övrig rygg. Mitt andra ryggpass är mer specifikt för enarms. Där värmer jag upp med vanliga pullups för att sedan försöka mig på 1- ett par enarms med vardera arm (just nu undviker jag att köra med vänstern pga brachioradialis). Efter det går jag över på den assisterade pullups/dips-maskinen där jag kör ca 5 reps på vardera arm 2-3 set. Därefter går jag över till pulldowns, sätter i ett vanligt 1-handshandtag och kör ca 6-7 strikta reps på vardera arm i 2-3 set. Efter detta blir det stående BBcurl, sittande hantelcurl + 1 random bicepsövning till.

Kan ju tillägga att jag kör remmar allt utom bicepsövningarna.

Hur mycket väger du?

Rikard Jansson
2013-04-19, 08:43
Du klarar en enarmschin när du tar din kroppsvikt hängande runt midjan i vanliga chins.

Inte nödvändigtvis, nej.

GoHardOrGetOut
2013-04-19, 08:44
Du klarar en enarmschin när du tar din kroppsvikt hängande runt midjan i vanliga chins.

Det håller jag inte med dig om. Jag har gjort enarms chin/pullup när jag vägde ca 88 (kan inte påstå att jag klarar det nu för de är inte så strikta och inte hela vägen upp) men inte en chans att jag klarade pullups med 88kg kring midjan. Klarar 65 kg för ett par reps men långt ifrån 88.

Silencer
2013-04-19, 08:45
Inte nödvändigtvis, nej.

Nej, att bara köra med en arm ställer även ytterligare krav så klart. Jag menade bara att innan man tar sin egen kroppsvikt x2 så har man inte en chans att klara en enarmschin.

Rikard Jansson
2013-04-19, 08:46
Nej, att bara köra med en arm ställer även ytterligare krav så klart. Jag menade bara att innan man tar sin egen kroppsvikt x2 så har man inte en chans att klara en enarmschin.

Jodå, det finns folk i chinstråden som klarat det med +60% och så vidare.

Edit; men det kan ju förstås bero på en ojämnhet i styrka i armarna, och att man är högerhänt, men poängen kvarstår^^

Awesomeous Prime
2013-04-19, 08:53
Är inte bekant med alla övningsnamnen så får ta och kolla upp dem sen.

Angående hur jag själv tränar så har jag ett träningspass där jag kör viktade pullups + övrig rygg. Mitt andra ryggpass är mer specifikt för enarms. Där värmer jag upp med vanliga pullups för att sedan försöka mig på 1- ett par enarms med vardera arm (just nu undviker jag att köra med vänstern pga brachioradialis). Efter det går jag över på den assisterade pullups/dips-maskinen där jag kör ca 5 reps på vardera arm 2-3 set. Därefter går jag över till pulldowns, sätter i ett vanligt 1-handshandtag och kör ca 6-7 strikta reps på vardera arm i 2-3 set. Efter detta blir det stående BBcurl, sittande hantelcurl + 1 random bicepsövning till.

Kan ju tillägga att jag kör remmar allt utom bicepsövningarna.

Hur mycket väger du?

väger kring 89 ungefär gissar jag... +whatever gymkläder jag har då såklart på gymmet.

archer chins = http://www.youtube.com/watch?v=BzNdRjBkQ1c sådär fast minus muscleuppen då... :D sjukt bra bedrift det dära, alltså att göra muscleupp på det...

assisterade enarms-chins: http://www.youtube.com/watch?v=Hpe8KGqbBBo
i videon använder han nåt gummiband vilket också funkar (och är en variation på det hela som ger en del andra krav) men jag föredrar att använda ett rep/judobälte/handduk.
Sen så styr man grad av assistans genom hur/var på repet man greppar med den assisterande handen.

GoHardOrGetOut
2013-04-19, 08:53
Nej, att bara köra med en arm ställer även ytterligare krav så klart. Jag menade bara att innan man tar sin egen kroppsvikt x2 så har man inte en chans att klara en enarmschin.

Jo det har man.

Jodå, det finns folk i chinstråden som klarat det med +60% och så vidare.

Edit; men det kan ju förstås bero på en ojämnhet i styrka i armarna, och att man är högerhänt, men poängen kvarstår^^

65/88 = 74% extra runt midjan, då klarade jag enarms, det ska tilläggas att då hade jag inte tränat 1-arms mer än 2-3 veckor kanske.

Jag har nog lite ojämn styrka (starkare höger) men tror även att det kan bero lite på att man belastar muskler lite annorlunda än när man kör pullup/chins.

Awesomeous Prime
2013-04-19, 08:55
Nej, att bara köra med en arm ställer även ytterligare krav så klart. Jag menade bara att innan man tar sin egen kroppsvikt x2 så har man inte en chans att klara en enarmschin.

håller med rikard hära att det du säger nog inte alls är nån slags absolut sanning.
Precis som då t ex GoHardOrGetOut skriver där innan så stämmer det du säger ju inte för honom.

däremot är det nog väldigt bra att klara det. Ju starkare man är desto enklare så klart med en enarmschin.

GoHardOrGetOut
2013-04-19, 08:56
väger kring 89 ungefär gissar jag... +whatever gymkläder jag har då såklart på gymmet.

archer chins = http://www.youtube.com/watch?v=BzNdRjBkQ1c sådär fast minus muscleuppen då... :D sjukt bra bedrift det dära, alltså att göra muscleupp på det...

assisterade enarms-chins: http://www.youtube.com/watch?v=Hpe8KGqbBBo
i videon använder han nåt gummiband vilket också funkar (och är en variation på det hela som ger en del andra krav) men jag föredrar att använda ett rep/judobälte/handduk.
Sen så styr man grad av assistans genom hur/var på repet man greppar med den assisterande handen.

Ok då är jag med. Vad menade du "front/back-lever träning samt olika former av grupperade frontlever-chins"?

Awesomeous Prime
2013-04-19, 08:59
Ok då är jag med. Vad menade du "front/back-lever träning samt olika former av grupperade frontlever-chins"?
det har ju egentligen ingenting med just enarmschinsträning utan det var mer bara för att illustrera att jag kör saker som tar på lats/övre rygg(/det mesta) utan att för den skull vara just chins-relaterat så värst.
Jag har helt enkelt snöat in på att lära mig en del gymnastikgrejer...så därför så får reguljärt chinsande en hel del mindre tid öht just nu för mig.

här är en front lever: http://www.youtube.com/watch?v=45VVZU2zYpY

tlk
2013-04-19, 13:13
Nej, att bara köra med en arm ställer även ytterligare krav så klart. Jag menade bara att innan man tar sin egen kroppsvikt x2 så har man inte en chans att klara en enarmschin.

Min erfarenhet av det här är väldigt olik det du beskriver.

Gpajpen
2013-04-19, 13:29
Nej, att bara köra med en arm ställer även ytterligare krav så klart. Jag menade bara att innan man tar sin egen kroppsvikt x2 så har man inte en chans att klara en enarmschin.
Det är ju mycket bs. Kanske verkar så om man tänker snabbt men nej. För mig räckte det med att klara 20 vanliga chins. Knappast så jag hade pallat ens 1/4rep med 90kg hängandes runt midjan.

Silencer
2013-04-19, 14:45
Det är ju mycket bs. Kanske verkar så om man tänker snabbt men nej. För mig räckte det med att klara 20 vanliga chins. Knappast så jag hade pallat ens 1/4rep med 90kg hängandes runt midjan.

Var höll du handen som du inte använde när du klarade din enhandschin?

GoHardOrGetOut
2013-04-19, 23:39
Var höll du handen som du inte använde när du klarade din enhandschin?

Vet att det inte var mig du frågade men jag håller min bakom ryggen iaf, varför undrar du?

Diomedea exulans
2013-04-19, 23:42
Vet att det inte var mig du frågade men jag håller min bakom ryggen iaf, varför undrar du?

Tror han menar: För att om man håller den runt armen som drar så blir det myyycket lättare.

Awesomeous Prime
2013-04-21, 09:22
Tror han menar: För att om man håller den runt armen som drar så blir det myyycket lättare.

håller man den runt armen som drar så blir det inte längre en 1armschins... då blir det (beroende på var på armen man håller) i det närmaste en tvåarmschins fast med otroligt mycket högre krav på greppstyrka.

Visst, att greppa den dragande armen långt ner kan vara en av de mer "klassiska" sätten att göra progression på 1armschinsen, men enligt vad jag förstått inte heller den vettigaste.
Att ha ett rep eller handduk eller liknande att hålla i för assistans sägs vara bättre och det förstår jag, känns vettigare.

alden
2013-04-21, 10:16
Har inte läst mer än OP så hata mig inte,
Detta var på tal häromdan och då kom denna briljanta länk upp där det bland annat diskuteras hur man när sin första enarmschin, väl värd läsningen:
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/back_to_basics_no_more_geek_back_training;jsession id=A331DA3AE2FC832BB20EEB6A616D2A14-mcd02.hydra

Awesomeous Prime
2013-04-22, 07:50
andra artiklar mer riktade mot specifikt 1armschins:
http://www.beastskills.com/one-arm-chin-up-pull-up/
http://www.dragondoor.com/articles/the-one-arm-chinning-guide/