handdator

Visa fullständig version : Knäböj - "How to SQUAT" - Filmer


Hreidmar
2013-04-19, 04:33
Försöker få ordning på mina squats och hitta denna film nu innan jobbet.

Är det bra tips han ger?
LLwiGkywKN4

Han tar även upp lite de problem områden jag har, bl.a. att knän vacklar inåt vid lyft - vilket börjar bli mycket bättre nu.

Är för övrigt lite längre (190cm) och använder mig av "Low bar squat" blev så från början och har inte riktigt experimenterat med High bar, enbart kört lite lättare front squats.

Peace och trevlig helg!

Anders The Peak
2013-04-19, 06:45
Mer värt att du tar dig hit och lär dig det på riktigt. (http://www.linkopingsak.se/index/108616.html)

arthax
2013-04-19, 09:15
2ME8gEN54Ao

Fishtank
2013-04-19, 11:00
2ME8gEN54Ao

Pretty much this om det är lowbar du vill köra.

dluddeckens
2013-04-19, 12:09
Försöker få ordning på mina squats och hitta denna film nu innan jobbet.

Är det bra tips han ger?
LLwiGkywKN4

Han tar även upp lite de problem områden jag har, bl.a. att knän vacklar inåt vid lyft - vilket börjar bli mycket bättre nu.

Är för övrigt lite längre (190cm) och använder mig av "Low bar squat" blev så från början och har inte riktigt experimenterat med High bar, enbart kört lite lättare front squats.

Peace och trevlig helg!

Hur vill du böja?

Jag har blivit upplärd på OL klubb och böjer inte alls som de visar från EFTS tex.

Vad som är rätt - beror på dina mål.

Hreidmar
2013-04-19, 14:34
Mer värt att du tar dig hit och lär dig det på riktigt. (http://www.linkopingsak.se/index/108616.html)Lätt, det där såg intressant ut - Stort tack.

2ME8gEN54Ao
Tackar

Hur vill du böja?

Jag har blivit upplärd på OL klubb och böjer inte alls som de visar från EFTS tex.

Vad som är rätt - beror på dina mål.Jag vill böja med så liten skaderisk som möjligt och jag vill mest få in knäböjen som grunden till min benträning.

major Pectoralis
2013-04-19, 14:39
då hade inte jag valt en teknik avsedd att baxa upp så mycket vikt som möjligt.

Rabiat
2013-04-19, 14:42
då hade inte jag valt en teknik avsedd att baxa upp så mycket vikt som möjligt.

Det beror väl på hur mycket han faktiskt lastar på? Börjar han värma upp på tom stång och lastar på en del i taget märks det ju hur länge tekniken håller.

Carnes
2013-04-19, 14:44
Hur lång tid tog det för er att lära er ett acceptabelt utförande av Bänk/Mark/Böj?

major Pectoralis
2013-04-19, 14:45
jag menade mer om hur man positionerar fötter, rygg, stång osv.

Rabiat
2013-04-19, 14:47
Hur lång tid tog det för er att lära er ett acceptabelt utförande av Bänk/Mark/Böj?

Bänk ett pass, böj tre, mark... uhm... låt mig återkomma :)

anvihl
2013-04-19, 15:19
Bänk ett pass, böj tre, mark... uhm... låt mig återkomma :)

Så du menar att du lärde dig exakt hur du ska få all din vikt på trapsen,bendriv,hålla tillbaka skulderbladen hela set,ha rätt vinkel mellan handled och armbåge,toucha på samma ställe varje repp,bänka med lats och triceps mer än bröst, ta ut vikten ur racken med hjälp av latsen inte trycka fram axlarna etc etc på ditt första bänkpass sjukt imponerande i så fall.

Carnes
2013-04-19, 15:19
Bänk ett pass, böj tre, mark... uhm... låt mig återkomma :)

haha :D

Silveta
2013-04-19, 15:22
Hur lång tid tog det för er att lära er ett acceptabelt utförande av Bänk/Mark/Böj?

Tränat ett år nu och har massor kvar att lära i alla tre.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rabiat
2013-04-19, 15:27
Så du menar att du lärde dig exakt hur du ska få all din vikt på trapsen,bendriv,hålla tillbaka skulderbladen hela set,ha rätt vinkel mellan handled och armbåge,toucha på samma ställe varje repp,bänka med lats och triceps mer än bröst, ta ut vikten ur racken med hjälp av latsen inte trycka fram axlarna etc etc på ditt första bänkpass sjukt imponerande i så fall.

Bänkpress är en snorenkel övning att lära sig om du har en duktig instruktör med dig, sjukt mycket mindre komplex än knäböj och marklyft. Har man heller ingen brådska utan kan tänka sig att köra tom stång och öka förbaskat långsamt tills tekniken börjar svikta är det rätt svårt att inte få rätt teknik.

Rabiat
2013-04-19, 15:29
Tränat ett år nu och har massor kvar att lära i alla tre.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ja jag menar inte att min teknik blev perfekt, eller är det, men acceptabel är den allt :)

Carnes
2013-04-19, 15:34
Tar ju helt klart lång tid att hitta ''sin egen'' teknik.. Jag är självlärd och jag är fortfarande livrädd att jaga ''höga vikter''.. Kanske dags att börja SLa?

klingen
2013-04-19, 16:14
Tar ju helt klart lång tid att hitta ''sin egen'' teknik.. Jag är självlärd och jag är fortfarande livrädd att jaga ''höga vikter''.. Kanske dags att börja SLa?

Våga SL :smash:

Carnes
2013-04-19, 16:15
Våga SL :smash:

heh?

klingen
2013-04-19, 16:34
heh?


Läs. Våga pröva träna på lyftar klubb så du lär dig lyfta ännu effektivare.

Carnes
2013-04-19, 16:44
Läs. Våga pröva träna på lyftar klubb så du lär dig lyfta ännu effektivare.

Hade tänkt det också :)

z_bumbi
2013-04-19, 16:48
Vill du ha ordning på dina böj är du välkommen ner på LAK. Kom om inte annat förbi nästa lördag för att kolla på lite tyngdlyftning och se hur det ser ut.

anvihl
2013-04-19, 17:12
Bänkpress är en snorenkel övning att lära sig om du har en duktig instruktör med dig, sjukt mycket mindre komplex än knäböj och marklyft. Har man heller ingen brådska utan kan tänka sig att köra tom stång och öka förbaskat långsamt tills tekniken börjar svikta är det rätt svårt att inte få rätt teknik.

Jag tycker precis tvärtom bänk är den överlägset svåraste övningen teknisk. Tror jag aldrig på ett vanligt svenssongym har sett en vettigt utförd bänkpress. Men är väll inviduellt vad man har fallenhet för. Mark har jag aldrig förstått hur nån kan tycka vara svår teknisk och för att inte gå helt offtopic böj är som du säger bara att börja på tom stång och hitta en stil som passar en själv high eller lowbar vidd på fötterna etc.

Hreidmar
2013-04-19, 17:51
Vill du ha ordning på dina böj är du välkommen ner på LAK. Kom om inte annat förbi nästa lördag för att kolla på lite tyngdlyftning och se hur det ser ut.Tackar ja till båda förslagen :) Vilken tid nästa lördag?

Rabiat
2013-04-19, 17:53
Jag tycker precis tvärtom bänk är den överlägset svåraste övningen teknisk. Tror jag aldrig på ett vanligt svenssongym har sett en vettigt utförd bänkpress. Men är väll inviduellt vad man har fallenhet för. Mark har jag aldrig förstått hur nån kan tycka vara svår teknisk och för att inte gå helt offtopic böj är som du säger bara att börja på tom stång och hitta en stil som passar en själv high eller lowbar vidd på fötterna etc.

Så länge man låser armbågarna, känner efter var i lederna belastningen hamnar och tillåter sig själv att fjanta med lätta vikter tillräckligt länge för att nöta in grooven tycker jag det mesta kommer av sig själv. Man känner om man har fel vinkel i axeln, om man lasta handleden för mycket osv, bara man inte stressar. Det min "coach" fick tjata mest om var toppläget och att få med benen, sen gick resten ganska mycket av sig själv.

klingen
2013-04-19, 18:05
Jag tycker precis tvärtom bänk är den överlägset svåraste övningen teknisk. Tror jag aldrig på ett vanligt svenssongym har sett en vettigt utförd bänkpress. Men är väll inviduellt vad man har fallenhet för. Mark har jag aldrig förstått hur nån kan tycka vara svår teknisk och för att inte gå helt offtopic böj är som du säger bara att börja på tom stång och hitta en stil som passar en själv high eller lowbar vidd på fötterna etc.

jag håller med om att bänk är svårt. Så mycket som lätt går fel för mig.

bighulken
2013-04-19, 18:13
Tycker det är mkt teknik/vinklar i alla 3 grenar,böj-bänk-mark.
inget som är snor enkelt!!
kräver att man danar in nervbanor å lyftteknik i alla 3,tror jag.
i alla fall om man vill vara skadefri och komma upp på bra vikter.dvs kunna köra över @8-9.
speciellt om man vill upp på tävlingar å dessa vikter.samt placera sig osv.

mig har det tagit länge i alla fall.men är väl individuellt.

z_bumbi
2013-04-19, 19:45
Tackar ja till båda förslagen :) Vilken tid nästa lördag?

Det börjar vid 11-tiden den 27/4 och håller på en bra bit efter det.

Rabiat
2013-04-19, 19:48
Tycker det är mkt teknik/vinklar i alla 3 grenar,böj-bänk-mark.
inget som är snor enkelt!!
kräver att man danar in nervbanor å lyftteknik i alla 3,tror jag.
i alla fall om man vill vara skadefri och komma upp på bra vikter.dvs kunna köra över @8-9.
speciellt om man vill upp på tävlingar å dessa vikter.samt placera sig osv.

mig har det tagit länge i alla fall.men är väl individuellt.

För mig kom bänkpressen väldigt lätt, det enda jag önskar är att jag hade lite mer flexibilitet i ryggen så jag kunde få upp bröstkorgen mer. Däremot måste jag fortfarande stå och klura och finlira en stund för att få en bra utgångsposition i marklyft, det är inget som kommer naturligt för mig... Tror det beror på mina sjukt strama hams och höftböjare.

Wormzie
2013-04-19, 19:49
Mer värt att du tar dig hit och lär dig det på riktigt. (http://www.linkopingsak.se/index/108616.html)

Vill du ha ordning på dina böj är du välkommen ner på LAK. Kom om inte annat förbi nästa lördag för att kolla på lite tyngdlyftning och se hur det ser ut.

+1+1 Är du intresserad av styrketräning och SL/OL träning så ta dig ner till klubben :)

Gabzteryo
2013-04-19, 20:05
Knäböj är ju piss lätt om du kör high bar, visst det tar ett tag och lära sig sin egen "böj" men det gör man ju på resans gång :) böj knäna, bröstet uppe gå ATG

Tycker denna video förklarar hyfsat tydlig vilka olika variationer det finns http://www.youtube.com/watch?v=KfJnXV1604g

På videon som du länkade utför han en highbar fast han sitter bak som en lowbar, vilket är mer posterior chain (bakrelår ryggen och röven) han borde egentligen ha stången lowbar när han kör den, men vissa tycker inte den sitter bra där eller så passar den inte hans kroppstyp!

rooz
2013-04-19, 23:09
Bänkpress är en snorenkel övning att lära sig om du har en duktig instruktör med dig, sjukt mycket mindre komplex än knäböj och marklyft. Har man heller ingen brådska utan kan tänka sig att köra tom stång och öka förbaskat långsamt tills tekniken börjar svikta är det rätt svårt att inte få rätt teknik.

Du har fel.

hertzman
2013-04-19, 23:26
Bänkpress är en snorenkel övning att lära sig om du har en duktig instruktör med dig, sjukt mycket mindre komplex än knäböj och marklyft. Har man heller ingen brådska utan kan tänka sig att köra tom stång och öka förbaskat långsamt tills tekniken börjar svikta är det rätt svårt att inte få rätt teknik.

Nattmösseprat. Bänk är en lika komplex övning som böj och mark. Att bänka går snabbt, att bemästra det tar år. Även otroligt duktiga bänkpressare försöker alltid optimera tekniken.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rabiat
2013-04-20, 09:05
Nattmösseprat. Bänk är en lika komplex övning som böj och mark. Att bänka går snabbt, att bemästra det tar år. Även otroligt duktiga bänkpressare försöker alltid optimera tekniken.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Du har fel.

Nu gällde frågan inte optimalt utförande, utan acceptabelt. Och seriöst, ni grabbar behöver verkligen slipa lite på retoriken...

Ondskapelsen
2013-04-20, 10:26
Bänkpress är en snorenkel övning att lära sig om du har en duktig instruktör med dig, sjukt mycket mindre komplex än knäböj och marklyft. Har man heller ingen brådska utan kan tänka sig att köra tom stång och öka förbaskat långsamt tills tekniken börjar svikta är det rätt svårt att inte få rätt teknik.

Jag tycker nog knäböj är den lättaste av de 3 :). Bänk är nog den med mest saker att tänka på, enligt mig.

Rabiat
2013-04-20, 10:33
Jag tycker nog knäböj är den lättaste av de 3 :). Bänk är nog den med mest saker att tänka på, enligt mig.

Jag tror att det beror mycket på hur mycket tur man har de första gångerna och om man har någon duktig med sig som kan hjälpa en. Troligtvis också fallenhet.

mattepatte
2013-04-20, 10:59
VcEsmhVag1c

Wooooppaaaaaa!!

mattepatte
2013-04-27, 20:33
http://www.firstprotein.co.uk/wp-content/uploads/2012/09/baby-squat-diagram.jpg

Sheogorath
2013-04-27, 20:51
VcEsmhVag1c

Wooooppaaaaaa!!

Porr.

Niorna
2013-04-27, 22:10
Porr.

Jag har sett videon tidigare med liknande kommentarer. Kan någon förklara för en nybörjare vad som är så imponerande? Ifrågasätter inte, utan vill bara veta hur man gör en bra knäböj.

Fishtank
2013-04-27, 22:34
Perfekt form, ser så lätt ut även på de vikterna. Helt enkelt en enormt imponerande OL-böj.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Röda Björnen
2013-04-28, 00:31
Knäböj är ju piss lätt om du kör high bar[QUOTE]

Nej det är den inte. Det är lätt att knäböja high-bar ja men det är väldigt få som gör det rätt.

[QUOTE=Rabiat;6408595]Bänkpress är en snorenkel övning att lära sig om du har en duktig instruktör med dig, sjukt mycket mindre komplex än knäböj och marklyft. Har man heller ingen brådska utan kan tänka sig att köra tom stång och öka förbaskat långsamt tills tekniken börjar svikta är det rätt svårt att inte få rätt teknik.

Du lärde dig inte korrekt bänkpress pass 1, snacka inte skit nu för allas skull. Du blir inte coolare.

MVH

mattepatte
2013-04-28, 05:30
Den här killen är så jävla imponerande också, kolla hans rörlighet när han börjar stretcha vid 0:20 (ser lite roligt ut samtidigt :D ).
Bra rörlighet underlättar oerhört.

62 kg kroppsvikt..

aexXySwLvrU

1ZORJIeftIk

Sheogorath
2013-04-28, 06:00
:thumbup:

Fishtank
2013-04-28, 11:11
Mattepatte that fucking stretch. My mind is blown.

Hreidmar
2013-04-28, 12:44
Det börjar vid 11-tiden den 27/4 och håller på en bra bit efter det.
Jag var och tittade på LAK tävlingen och satan vilken mysig lokal och atmosfären var rätt så härlig. Nu var ju inga av mina lyft med men nog så inspirerande för det. Vem vet, man kanske vågar sig på lite OL lyft i framtiden också :) Att bli medlem är det bara komma förbi med betalning och eventuellt träningsupplägg? (Jag tror jag startar med en månad)

major Pectoralis
2013-04-28, 13:59
Jag har sett videon tidigare med liknande kommentarer. Kan någon förklara för en nybörjare vad som är så imponerande? Ifrågasätter inte, utan vill bara veta hur man gör en bra knäböj.

typ

stabil rygg som inte sviktar (stabil kärna)
naturligt s-formad rygg från bäcken till nacke
relativt upprätt rygg i höftleden - lägger belastning på quadriceps
höft- axelbred fotstans
bra "alignment"/höft-knä-ankel-vinkel. kroppsdelar ligger i lod och faller ej in
inga kompensatoriska rörelser utan ett bra flyt och kontroll på vikten (motsats till viktkåt)
inget bälte, planka, dräkt eller dylikt
stången bågnar av vikt
helheten: det ser enkelt och naturligt ut.

andeem
2013-04-28, 14:22
typ

stabil rygg som inte sviktar (stabil kärna)
naturligt s-formad rygg från bäcken till nacke
relativt upprätt rygg i höftleden - lägger belastning på quadriceps
höft- axelbred fotstans
bra "alignment"/höft-knä-ankel-vinkel. kroppsdelar ligger i lod och faller ej in
inga kompensatoriska rörelser utan ett bra flyt och kontroll på vikten (motsats till viktkåt)
inget bälte, planka, dräkt eller dylikt
stången bågnar av vikt
helheten: det ser enkelt och naturligt ut.Så enkelt att det är svårt att tro att det är på riktigt. Dat bar speed.

leo1
2013-04-28, 14:36
typ

stabil rygg som inte sviktar (stabil kärna)
naturligt s-formad rygg från bäcken till nacke
relativt upprätt rygg i höftleden - lägger belastning på quadriceps
höft- axelbred fotstans
bra "alignment"/höft-knä-ankel-vinkel. kroppsdelar ligger i lod och faller ej in
inga kompensatoriska rörelser utan ett bra flyt och kontroll på vikten (motsats till viktkåt)
inget bälte, planka, dräkt eller dylikt
stången bågnar av vikt
helheten: det ser enkelt och naturligt ut.

Han gör en grej som jag har tänkt på att jag gör när det känns rätt. Det ser ut som han nickar fram lite med knäna när han går ner. Liksom gungar till.

Vet inte om det beror på att han också kör high bar. Det känns som det är svårt att ha upprätt stil och inte fälla ryggen för mycket om jag inte får den där vinkeln knä/underben.

z_bumbi
2013-04-28, 14:50
Jag var och tittade på LAK tävlingen och satan vilken mysig lokal och atmosfären var rätt så härlig. Nu var ju inga av mina lyft med men nog så inspirerande för det. Vem vet, man kanske vågar sig på lite OL lyft i framtiden också :) Att bli medlem är det bara komma förbi med betalning och eventuellt träningsupplägg? (Jag tror jag startar med en månad)

Kul att du gillade det. Jag har haft ebola med en släng av lepra (också känt som influensan) senaste två veckorna så jag var inte där och kunde hälsa men för att bli medlem är det enklast att kontakta Olle (via hemsidan) så får du alla uppgifter om aktuellt pris etc.
Ett träningsprogram kan jag skrapa ihop (när ebolan går över).

StrangeKraem
2013-04-28, 19:04
Finns det någon chans att man kan betala för några enstaka träningstillfällen där man kan få hjälp med tekniker på LAK tro?

z_bumbi
2013-04-28, 19:09
Finns det någon chans att man kan betala för några enstaka träningstillfällen där man kan få hjälp med tekniker på LAK tro?

Det kostar 50 kr/gång men någon enstaka träning för att kolla på lokalen brukar vara gratis.
Just nu är jag som redan nämnt relativt utslagen men skicka ett PM när det passar framåt slutet av veckan eller senare så försöker vi fixa något.