handdator

Visa fullständig version : Axelproblem (misstänkt inklämmning)!


Infester
2013-04-18, 20:58
Kön: Man

Ålder: 24

Längd och vikt. 180, 79kg

Smärtbeskrivning: Det smärtar på framsidan av vänster axel (är högerhänt) när jag lyfter armen framför mig och när den närmar sig 90 grader. När jag kommer över 90 grader försvinner smärtan och jag kan resa armen vidare tills det tar stopp. När jag sedan sänker armen och närmar mig 90 grader igen åter kommer smärtan tills jag är förbi den vinkeln. Jag har försökt lokalisera smärtan tydligare genom att klämma och peta på axeln men känner inget. Smärtan kommer även om jag placerar axeln i en miltärpressar position. Vanliga hantellyft ut åt sidan smärtar inte.

Besväret uppstod efter att jag varit förkyld i en vecka och gjorde comeback på gymmet med sikte på ett axelpass. Körde både sittande militärpressar i smithen, drag mot hakan, och stående hantelpressar. Passet gick bra och kändes kanon. Det var nästa kväll som jag märkte tydligt smärtan. Detta var då i lördags (13/4). Har sedan dess käkat Voltaren och endast kört rotatorcuffövningar och diverse andra övningar som enligt olika källor på internet skall hjälpa mot inklämningar i axeln.

Jag har även provat olika tester som man kan utföra för att fastställa att det är inklämning och i vissa utav dom känner jag smärtan och i andra känner jag ingenting. Jag blir dock orolig av att läsa om hur andra haft liknande problem och att det har tagit väldigt lång tid att komma tillbaka. Just nu vågar jag inte riktigt prova att träna alls.

Jag ska så småningom ta kontakt med en sjukgymnast men jag ber er först om tips och råd på vad det är jag lider av och hur jag kan göra för att få bukt med det?

rogerQ
2013-04-19, 05:13
Kan vara supra eller infraspinatus som spökar. Prova vila från syrketräningen men utför mjukare övningar typ tänjningar och cardio för att hålla strukturerna aktiva.

Infester
2013-04-19, 07:25
Kan vara supra eller infraspinatus som spökar. Prova vila från syrketräningen men utför mjukare övningar typ tänjningar och cardio för att hålla strukturerna aktiva.

Jepp jag har helt avstått ifrån styrketräning just nu. Tänkte känna hur det känns idag utan voltaren och nu på morgonen kändes det som att smärtan hade ökat ett snäpp, återstår att se om det avtar eller ej underdagen.

Glömde även nämna att jag under sista axelpasset även utförde frontlyft i cable, likt det i denna bild: http://www.idfa.ca/wp-content/uploads/2013/01/One-Arm-Cable-Front-Raises.jpg
Det är ju just den rörelsen som smärtar mest, vrider jag handen så handflatan pekar frammåt kännas ingenting.

Jag minns nu när jag utförde övningen så höll jag i en stången på cablecrossen med den vilande handen. När jag tränade högersida och höll i med vänstern, kändes det som att jag sträckte mig lite granna i midjan, men detta gick ganska snabbt över. Det är det enda obehag som jag kände under passet.

role
2013-04-19, 10:35
Jag har liknande problem och jag råder dig att besöka en sjukgymnast direkt. Jag gjorde inte det utan tänkte som många gör att "det går väl över". Det har nu gått 4 veckor och är fortfarande inte helt bra. Gick till sjukgymnast häromdan och efter några tester så kom han fram till att jag hade en bristning i en sena till supraspinatus. Hade jag gått dit direkt hade det förmodligen varit läkt vid det här laget. Istället har man tränat med låg belastning. Men den belastningen var ändå för mycket.

Infester
2013-04-19, 10:50
Jag har liknande problem och jag råder dig att besöka en sjukgymnast direkt. Jag gjorde inte det utan tänkte som många gör att "det går väl över". Det har nu gått 4 veckor och är fortfarande inte helt bra. Gick till sjukgymnast häromdan och efter några tester så kom han fram till att jag hade en bristning i en sena till supraspinatus. Hade jag gått dit direkt hade det förmodligen varit läkt vid det här laget. Istället har man tränat med låg belastning. Men den belastningen var ändå för mycket.

Japp skall kontakta dom idag! Vad fick du för instruktioner att åtgärda smärtan?

role
2013-04-19, 10:54
Jsg fick en övning som jag skulle göra med en vikt på 1 kg varje dag. Man böjer armen upp som en curl sen vrider man ut armen rakt och sedan sänker armen raklång. Lite svårt att förklara men när jag gör den känner man att den tar på helt rätt ställe. Känner mig redan bättre faktisk.

Infester
2013-04-19, 11:05
Jsg fick en övning som jag skulle göra med en vikt på 1 kg varje dag. Man böjer armen upp som en curl sen vrider man ut armen rakt och sedan sänker armen raklång. Lite svårt att förklara men när jag gör den känner man att den tar på helt rätt ställe. Känner mig redan bättre faktisk.

Låter intressant faktiskt! Du kanske kan rita? :)
Jag har läst liknande trådar där folk tipsar om denna övning:
http://www.exercisegoals.com/images/shoulder-internal-rotation-standing.jpg

Jag har dock provat men det smärtar för mycket...

role
2013-04-19, 13:29
Belastningen ska vara mycket låg, max 1 kg. Fick tipset att göra den med en fylld vattenflaska.

Infester
2013-04-19, 14:39
Belastningen ska vara mycket låg, max 1 kg. Fick tipset att göra den med en fylld vattenflaska.

Det var alltså övningen på bilden som din sjukgymnast tipsade dig om? Jag kan inte ens utföra den övningen utan någon vikt alls... det gör för ont.

Pratade med en sjukgymnast idag via telefon och han trodde att det var inklämning och rådde mig att köra inåt- och utåt rotationer för rotatorkuffarna. Dom kör jag redan så det är ju bra. Han poängterade också att utföra dessa med skulderbladen ihop och att brösta upp mig lite. Han bad mig även prova att lägga mig ned raklång och resa armen och detta gjorde inte alls ont. Till sist sa han även att jag skulle fortsätta äta voltaren i någon dag till och om det inte blev bättre snart, skulle jag besöka en sjukgymnast.

role
2013-04-19, 15:01
Nej man håller armen längs sidan. Men nu är det som sagt 4 veckor sen jag skadade mig så det tar sin tid att läka, så det ger nog med sig om du lyckas att hålla dig borta från att belasta axeln.

Scratch89
2013-04-19, 17:15
Hej! Det låter som någon form av inklämning. Se till att undvika övningar där det gör ont; oftast pressar över huvudet och annat arbete ovanför axelhöjd. Som rehabövningar kan du testa att köra både inåt- och utåtrotationer, men inte i det läget som på en bild ovan, utan med armbågarna i sidan och i ett rörelseomfång som känns bekvämt. Det kan även gå att ligga ner på sidan, armbågen i sidan, och med en lättare hantel.

All form av konditionsträning är bra, då det ökar cirkulationen (och kan minska smärtan), så kör på med det om du vill.

Infester
2013-04-19, 17:19
Hej! Det låter som någon form av inklämning. Se till att undvika övningar där det gör ont; oftast pressar över huvudet och annat arbete ovanför axelhöjd. Som rehabövningar kan du testa att köra både inåt- och utåtrotationer, men inte i det läget som på en bild ovan, utan med armbågarna i sidan och i ett rörelseomfång som känns bekvämt. Det kan även gå att ligga ner på sidan, armbågen i sidan, och med en lättare hantel.

All form av konditionsträning är bra, då det ökar cirkulationen (och kan minska smärtan), så kör på med det om du vill.
Tack för svar!

Precis det upplägget jag kör just nu! Undviker alla övningar som smärtar vilket är dom flesta rygg, bröst, axel övningar. Däremot funkar biceps och triceps..frågan är bara om det är ok att köra det?

Scratch89
2013-04-19, 17:21
Tack för svar!

Precis det upplägget jag kör just nu! Undviker alla övningar som smärtar vilket är dom flesta rygg, bröst, axel övningar. Däremot funkar biceps och triceps..frågan är bara om det är ok att köra det?

Om det är en impingement kan det nog funka bra. Se till bara att inte göra något som gör det värre. Generellt gäller det att inte lyfta armen högre än sisådär 70 grader, eller vart det nu börjar smärta.

Infester
2013-04-19, 20:27
Någon som vet hur ofta jag ska utföra dessa rehab övningar? Vågar man utföra dom en gång om dagen eller bör dom vila ett visst antal timmar?

Scratch89
2013-04-21, 12:24
Någon som vet hur ofta jag ska utföra dessa rehab övningar? Vågar man utföra dom en gång om dagen eller bör dom vila ett visst antal timmar?

Kör 2-3 set x 25-30 reps varje dag.

Infester
2013-04-21, 20:22
Kör 2-3 set x 25-30 reps varje dag.

Liknar det jag kör... plus 20 min cardio före. Idag kan jag lyfta handen utan problem. Jag känner något i axeln, gör jag tex en militärpress liknande rörelse knäpper det till i axeln när jag kommer mot botten läget. Detta är dock sista dagen som jag får ta voltaren enligt förpackningen vilket kanske kan vara svaret till varför smärtan är borta. Om det känns lika bra imorgon tänker jag iaf fortsätta rehabba en vecka till för verkligen försäkra mig om att det är bra.

Scratch89
2013-04-22, 07:23
En vecka till låter lite. Jag skulle fortsätta med det ett tag; 3-4 veckor minst, och sen gärna ha kvar rehabiliteringen i axelschemat. Det finns ju inget som säger att det inte kommer att komma tillbaka.

Infester
2013-04-22, 15:28
En vecka till låter lite. Jag skulle fortsätta med det ett tag; 3-4 veckor minst, och sen gärna ha kvar rehabiliteringen i axelschemat. Det finns ju inget som säger att det inte kommer att komma tillbaka.

Japp när jag är "återställd" tänker jag fortsätta med dessa övningar cirka tre gånger veckan och jag har redan strukit ett par övningar i min axel rutin :P

Idag är det första dagen utan voltarén och jag känner ingenting i axeln. Oerhörd lättnad! Men fortsätter iaf en vecka till känner. Är det ingenfara då ska jag börja smyg träna lite försiktigt :)

Tack för alla tips och råd!

Mickee
2013-04-23, 07:42
Har liknande problem så lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Har också ont i främre delen av axlen, likadant när jag lyfter fram armarna till 90 grader osv.


DOCK så är det alla bröstövningar som jag får problem med, gör inte alls lika ont när jag tränar axlarna i sig.
Igår på bröstpasset:

Bänkpress, 4 sets: Började göra rätt ont, gick över till hantelpress
Hantelpress, 2 sets: Gjorde riktigt ont då man gick ner rätt djupt
Bröst i cc (lyfta nerifrån och upp): Klarade inte ens 1 rep, kändes som något skulle gå av..

När man känner på axeln så är det längst ut på ett litet ben som smärtan sitter.

Ungefär vid Acromion sitter det, främre delen

http://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/587613/images/2009/shoulder-impingement_47820050.jpg

Infester
2013-04-23, 13:32
Mickee, låter som det jag hade problem med dock så hittade jag aldrig en punkt där jag kunde klämma och uppleva smärtan.

Andra dagen nu utan voltarén och smärtan är helt borta.

Scratch89
2013-04-23, 23:10
Har liknande problem så lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Har också ont i främre delen av axlen, likadant när jag lyfter fram armarna till 90 grader osv.


DOCK så är det alla bröstövningar som jag får problem med, gör inte alls lika ont när jag tränar axlarna i sig.
Igår på bröstpasset:

Bänkpress, 4 sets: Började göra rätt ont, gick över till hantelpress
Hantelpress, 2 sets: Gjorde riktigt ont då man gick ner rätt djupt
Bröst i cc (lyfta nerifrån och upp): Klarade inte ens 1 rep, kändes som något skulle gå av..

När man känner på axeln så är det längst ut på ett litet ben som smärtan sitter.

Ungefär vid Acromion sitter det, främre delen

http://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/587613/images/2009/shoulder-impingement_47820050.jpg

AC-leden, kanske?

Mickee
2013-04-24, 07:54
AC-leden, kanske?

Efter att ha googlat lite om det så ser det väldigt troligt ut..

Får börja med några rehabövningar tills jag får tid hos någon som kan kolla på det