handdator

Visa fullständig version : För lite kalorier?


DoktorDoe
2013-04-18, 20:25
Hallå där!

Jag är 18 år och ligger just nu på 1500-1700 kalorier per dag, jag gick från 85 kg till 75 kg och sen upp till 79 kg :(

Tänkte nu deffa lite mer, jag använde nyss en sida för att räkna ut ur många kalorier jag bör äta per dag (Harris- & Benedictekvationen) och enligt den så ska jag multiplicera med 1.55 om jag tränar mellan 3-5 dagar per vecka. Då hamnar jag på 3000 kalorier (som balans) och det känns som att det är väldigt överdrivet.
(http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/)

Jag är som sagt 18 år, väger 79 kg och är 185 cm lång. Tränar (gymmar) fem dagar i veckan, en timme per dag.

Jag vill inte testa mig fram när det kommer till ett så pass högt kaloriintag.
Någon som vet lite mer?

sp0941
2013-04-18, 22:14
Hallå där!

Jag är 18 år och ligger just nu på 1500-1700 kalorier per dag, jag gick från 85 kg till 75 kg och sen upp till 79 kg :(

Tänkte nu deffa lite mer, jag använde nyss en sida för att räkna ut ur många kalorier jag bör äta per dag (Harris- & Benedictekvationen) och enligt den så ska jag multiplicera med 1.55 om jag tränar mellan 3-5 dagar per vecka. Då hamnar jag på 3000 kalorier (som balans) och det känns som att det är väldigt överdrivet.
(http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/)

Jag är som sagt 18 år, väger 79 kg och är 185 cm lång. Tränar (gymmar) fem dagar i veckan, en timme per dag.

Jag vill inte testa mig fram när det kommer till ett så pass högt kaloriintag.
Någon som vet lite mer?

Låter inte alls orimligt, beror ju på hur pass aktiv du är i övrigt. Jag når balans vid 2700 (uppskattat) på en träningsdag och jag är nån cm kortare än dig och tränar mindre än dig.

DoktorDoe
2013-04-19, 10:41
Jag går fram och tillbaka till skolan, ca 2.8 km totalt. Gymmar på skolan i en timme.

Resten av dagen sitter jag stilla.

Ska försöka införskaffa en våg, dom kan ju inte kosta mycket.

Rent teoretiskt, om jag äter 3000 kalorier varje dag i en vecka så borde jag antingen gå upp i vikt, gå ner i vikt eller stanna på samma vikt? Eller måste jag låta det gå i mer än en vecka?

Rabiat
2013-04-19, 10:47
Jag går fram och tillbaka till skolan, ca 2.8 km totalt. Gymmar på skolan i en timme.

Resten av dagen sitter jag stilla.

Ska försöka införskaffa en våg, dom kan ju inte kosta mycket.

Rent teoretiskt, om jag äter 3000 kalorier varje dag i en vecka så borde jag antingen gå upp i vikt, gå ner i vikt eller stanna på samma vikt? Eller måste jag låta det gå i mer än en vecka?

Mer än en vecka när du lägger om så kraftigt. Ge det en månad iaf.

DoktorDoe
2013-04-19, 10:54
Låter bra.

Någon som vet vart man kan köpa en våg? Har aldrig sett en på affärerna i stan.

vicarious
2013-04-19, 11:05
Låter bra.

Någon som vet vart man kan köpa en våg? Har aldrig sett en på affärerna i stan.

Din balans ligger nog någonstans mellan 2500-3000 kcal. Så om du vill deffa får du lägga dig någonstans under detta.

Om du menar en kroppsvåg så finns det på Teknikmagasinet, Clas Ohlson, alla vitvaru/elektronikaffärer (NetonNet, Elgiganten, MediaMarkt osv), Kjell & Company, Coop/ICA stormarknader.