handdator

Visa fullständig version : ZMA i förhållande till kvällsmaten!


Emilp
2013-04-18, 17:07
Tjenare!

Eftersom jag har problem med att känna mig utvilad ibland, så tänkte jag att jag ska köpa ZMA eftersom en hel del verkar tala gott om det. Men det står att man inte skall ta det i samband med kalcium. Och det är såhär jag jag tränar hyffsat sent och är hemma vid 10 halv 11 på kvällen. Innan jag går från gymmet dricker jag en gainer och vid elva brukar jag käka mackor med ägg samt en skål med yoghurt och flingor.

När bör jag ta ZMA't? Har sett att vissa tar det en halvtimme innan sista målet på tom mage typ som om jag skulle ta det när jag kommer hem (kan inte se att där är kalcium i min gainer men kan ha fel?) eller skall jag vara vaken en stund extra och ta det en timme efter sista målet?

Tack på förhand!

_Larre_
2013-04-18, 19:10
En halvtimme innan du ska sova står det på min burk och det kör jag på, det fungerar på mig iaf.

Har provat att ta det innan/samtidigt som måltid men det tar bort effekten tycker jag..

Ola Wallengren
2013-04-18, 19:31
Oro är nog främsta orsaken till sömnlöshet. Så oroa dig inte över smådetaljer och om möjligt så träna tidigare så du inte är uppe i varv när du kommer hem.

ZMA innehåller ungefär 2% AV RDI för magnesium och ca 30% av RDI för zink och drygt 220% av RDI för B6 per kapsel. Hög halt B6 alltså men inte så mycket av mineralerna. Inga av ingredienserna finns det någon tydlig koppling till sömn. B6 som det innehåller mycket av har man i alla fall inte brist av från en normalkost, så det är egentligen osannolikt att ZMA ger något annat än placeboeffekt.
En ökning i drömmar, dvs REM sömn som många uppger sig uppleva skulle i vilket fall indikera mindre djupsömn, vilket förmodligen inte är positivt.

Emilp
2013-04-18, 19:59
En halvtimme innan du ska sova står det på min burk och det kör jag på, det fungerar på mig iaf.

Har provat att ta det innan/samtidigt som måltid men det tar bort effekten tycker jag..

Hur långt innan det käkar du? Samt vad brukar du käka :)

Emilp
2013-04-18, 20:02
Oro är nog främsta orsaken till sömnlöshet. Så oroa dig inte över smådetaljer och om möjligt så träna tidigare så du inte är uppe i varv när du kommer hem.

ZMA innehåller ungefär 2% AV RDI för magnesium och ca 30% av RDI för zink och drygt 220% av RDI för B6 per kapsel. Hög halt B6 alltså men inte så mycket av mineralerna. Inga av ingredienserna finns det någon tydlig koppling till sömn. B6 som det innehåller mycket av har man i alla fall inte brist av från en normalkost, så det är egentligen osannolikt att ZMA ger något annat än placeboeffekt.
En ökning i drömmar, dvs REM sömn som många uppger sig uppleva skulle i vilket fall indikera mindre djupsömn, vilket förmodligen inte är positivt.

Fick det på köpet till min gainer idag så kände att jag lika gärna kunde testa eftersom många påstår att de känner att det fungerar, om det så är placebo bryr jag mig inte om, sålänge jag kan känna mig mer utvilad!

Kischen
2013-04-18, 20:04
Oro är nog främsta orsaken till sömnlöshet. Så oroa dig inte över smådetaljer och om möjligt så träna tidigare så du inte är uppe i varv när du kommer hem.

ZMA innehåller ungefär 2% AV RDI för magnesium och ca 30% av RDI för zink och drygt 220% av RDI för B6 per kapsel. Hög halt B6 alltså men inte så mycket av mineralerna. Inga av ingredienserna finns det någon tydlig koppling till sömn. B6 som det innehåller mycket av har man i alla fall inte brist av från en normalkost, så det är egentligen osannolikt att ZMA ger något annat än placeboeffekt.
En ökning i drömmar, dvs REM sömn som många uppger sig uppleva skulle i vilket fall indikera mindre djupsömn, vilket förmodligen inte är positivt.

Jag menar inte att ifrågasätta dig men det är väldigt många som tycker att magnesium är avslappnande.

Ola Wallengren
2013-04-18, 20:06
Gratis placebo är ju väldigt prisvärt, men det kanske inte är lika effektivt längre.

Ola Wallengren
2013-04-18, 20:12
Jag menar inte att ifrågasätta dig men det är väldigt många som tycker att magnesium är avslappnande.

Du får gärna ifrågasätta, men vad tror du att 6% av RDI har för effekter egentligen? Medelintaget för män 18-30 år är 335mg/dag, vad kan en extra 19 mg göra för skillnad?

LillisJ
2013-04-18, 20:19
Du får gärna ifrågasätta, men vad tror du att 6% av RDI har för effekter egentligen? Medelintaget för män 18-30 år är 335mg/dag, vad kan en extra 19 mg göra för skillnad?

Jag vet inte vilket märke du kollar på men BS innehåller 450mg magnesium per dos..

Mouline
2013-04-18, 20:25
http://img.tapatalk.com/d/13/04/19/ane5ygys.jpg
Sup.
Jag tar min dos oavsett mat i magen eller inte och får vitamineffekten(drömmarna) och känner mig utvilad när jag vaknat (8h sömn).

sp0941
2013-04-18, 20:54
Jag skulle nog fokuserat mer på käka nåt stadigare än äggmacka och en skål yoghurt+müsli efter träningen än ZMA kapslar, men aa.. Det är ju jag.

OnT; jag har använt mig av samma ZMA kapslar och hur vida dom påverkade mina träningsresultat kan jag ärligt inte svara på. Dock alltid nice med skeva livliga drömmar imo :)

Emilp
2013-04-18, 21:24
Jag skulle nog fokuserat mer på käka nåt stadigare än äggmacka och en skål yoghurt+müsli efter träningen än ZMA kapslar, men aa.. Det är ju jag.

OnT; jag har använt mig av samma ZMA kapslar och hur vida dom påverkade mina träningsresultat kan jag ärligt inte svara på. Dock alltid nice med skeva livliga drömmar imo :)
Hej!

Jag käkar 2 mackor med 2 stekta ägg, stekt skinka och stekta champinjoner och sedan muslin. Oftast en vassle eller kaseinshake på det också. Jag käkar nämligen middag 2-3 timmar innan träningen eftersom jag tycker om att äta tillsammans med min familj :)

Emilp
2013-04-18, 21:25
Du får gärna ifrågasätta, men vad tror du att 6% av RDI har för effekter egentligen? Medelintaget för män 18-30 år är 335mg/dag, vad kan en extra 19 mg göra för skillnad?

Vet inte heller vilka piller du utgår ifrån, men mina innehåller 600mg per servering.

Ola Wallengren
2013-04-18, 21:26
Jag vet inte vilket märke du kollar på men BS innehåller 450mg magnesium per dos..

450 mg magnesiumaspartat på 3 kapslar med en molekylvikt på 575,98 g/mol, dvs 4,2% är Mg2+, vilket ger 6,3 mg magnesium per kapsel.

Emilp
2013-04-18, 21:30
450 mg magnesiumaspartat på 3 kapslar med en molekylvikt på 575,98 g/mol, dvs 4,2% är Mg2+, vilket ger 6,3 mg magnesium per kapsel.

Men kan vi skippa hurvida värt det är osv och fokusera på frågan jag ställde i början? D.v.s hur skall jag göra i förhållande till kvällsmaten? Ta ZMA en timme efter kvällsmaten eller en halvtimme innan?

sp0941
2013-04-18, 21:36
Hej!

Jag käkar 2 mackor med 2 stekta ägg, stekt skinka och stekta champinjoner och sedan muslin. Oftast en vassle eller kaseinshake på det också. Jag käkar nämligen middag 2-3 timmar innan träningen eftersom jag tycker om att äta tillsammans med min familj :)

Jag tycker också det är trevligt att äta tsm med familj ist för ensam. Men om jag skulle optinojat över några promille magnesium i systemet, skulle jag nog optinojat över näringstajmingen och fördela energin i mängd/volym då den behövdes bäst, efter träningen då när kroppen behöver energin för att återhämta sig efter passet.

Men, du gör ju som du vill och funkar det för dig ska du ju absolut inte ta mina ord för nån sanning :)

Emilp
2013-04-18, 21:41
Jag tycker också det är trevligt att äta tsm med familj ist för ensam. Men om jag skulle optinojat över några promille magnesium i systemet, skulle jag nog optinojat över näringstajmingen och fördela energin i mängd/volym då den behövdes bäst, efter träningen då när kroppen behöver energin för att återhämta sig efter passet.

Men, du gör ju som du vill och funkar det för dig ska du ju absolut inte ta mina ord för nån sanning :)

Jag optinojar inte, jag vill bara få det rätt hehe. Jag tycker om att lära mig!
Jag äter rätt stort mål när jag kommer hem. Vet att det är bättre att jag äter middag innan men har inte tid att träna innan familjen äter middag så det får bli såhär. Samt att jag lagar mig en mindre middag i princip när jag kommer hem. Har inte skrivit ner precis allt :) Som jag nämnt tar jag även en gainer direkt efter passet.

sp0941
2013-04-18, 21:44
Jag optinojar inte, jag vill bara få det rätt hehe. Jag tycker om att lära mig!
Jag äter rätt stort mål när jag kommer hem. Vet att det är bättre att jag äter middag innan men har inte tid att träna innan familjen äter middag så det får bli såhär. Samt att jag lagar mig en mindre middag i princip när jag kommer hem. Har inte skrivit ner precis allt :) Som jag nämnt tar jag även en gainer direkt efter passet.

Hehe aa ok, det sköter du säkert skitfint. :) Fast, jag skulle ju spolat ner en gainer i toan och käkat riktig mat där med, men.. återigen, det är jag. och inte du, och vi gör alla på olika sätt haha :) hoppas du får det rätt ändå. jag vill ändå mena att det finns säkert 379 andra saker att vilja få rätt innan man bryr sig om magnesium nivån innan läggdags :)

Emilp
2013-04-18, 21:44
Men jag gjorde som såhär att jag väntade lite med kvällsmaten, tog min dos ZMA och ska käka om en halvtimme. Sedan blir det läggdags :) Kan återkomma imorgon hur det blev att fördela det såhär, ifall någon annan skulle ha samma fråga.

Ola Wallengren
2013-04-18, 21:45
Det jag försökte förmedla i min första post var att det inte spelar någon roll eftersom det med stor sannolikhet inte handlar om något annat än en placeboeffekt.

Men för att maximera denna effekt så rekommenderar jag att du tar 1 kapsel 30 min innan kvällsmaten och sedan 2 kapslar efter kvällsmaten eller 1 timme innan ditt förväntade insomningsögonblick. Om kvällsmaten innehåller mer än 18g fett så bör du lägga till 15 min med hänsyn till magsäckstömningshastigehten. Vid kalciumintag vid kvällsmaten över 120 mg bör du ta en kapsel extra per 18 g fett i måltiden.
Följer du dessa råd kommer du få en snabb insomning, djup sömn med färgrika drömmar och vakna utvilad och pigg.

sp0941
2013-04-18, 21:47
Men jag gjorde som såhär att jag väntade lite med kvällsmaten, tog min dos ZMA och ska käka om en halvtimme. Sedan blir det läggdags :) Kan återkomma imorgon hur det blev att fördela det såhär, ifall någon annan skulle ha samma fråga.

hör gärna av dig till tillverkarna om du kan uppvisa några märkbara eller mätbara resultat på en natt ;)

Emilp
2013-04-18, 21:48
Hehe aa ok, det sköter du säkert skitfint. :) Fast, jag skulle ju spolat ner en gainer i toan och käkat riktig mat där med, men.. återigen, det är jag. och inte du, och vi gör alla på olika sätt haha :) hoppas du får det rätt ändå. jag vill ändå mena att det finns säkert 379 andra saker att vilja få rätt innan man bryr sig om magnesium nivån innan läggdags :)

Jag förstår absolut vad du menar! Jag uppskattar det du säger också. Anledningen för gainer är för att jag inte riktigt är helt hundra på att jag får i mig tillräckligt med mat. Äter så mycket jag kan, och det är rätt mycket men är fortfarande rädd för att jag inte får i mig tillräckligt. Förra våren slutade med att jag på 196cm lång vägde 64kg med en vilopuls på 37slag/minut för att jag tränade för hårt och fick i mig för lite mat över en lång period. Ser gärna inte att det händer igen och därför tar jag gärna den hjälpen som gainer och vassleshakes kan tillföra. :)

Emilp
2013-04-18, 21:49
hör gärna av dig till tillverkarna om du kan uppvisa några märkbara eller mätbara resultat på en natt ;)

Haha tänkte mer på om jag känner någon skillnad på sömnen, fast det kanske inte man gör direkt? Tycker jag har läst några som påstått att dem känt massiv skillnad på sömnen redan efter första dagen. :smash:

sp0941
2013-04-18, 21:51
Jag förstår absolut vad du menar! Jag uppskattar det du säger också. Anledningen för gainer är för att jag inte riktigt är helt hundra på att jag får i mig tillräckligt med mat. Äter så mycket jag kan, och det är rätt mycket men är fortfarande rädd för att jag inte får i mig tillräckligt. Förra våren slutade med att jag på 196cm lång vägde 64kg med en vilopuls på 37slag/minut för att jag tränade för hårt och fick i mig för lite mat över en lång period. Ser gärna inte att det händer igen och därför tar jag gärna den hjälpen som gainer och vassleshakes kan tillföra. :)

en gainer, om du kör på typ vanlig dos, vad kan det vara.. 300ish kalorier. 100gram pasta/500gram kvarg/halvliter mjölk.. ganska många saker som kan snabbt och enkelt fylla platsen för en gainer i kcal utan att behöva göra ett storkok för o fylla ut den marginalen :) men aa det bra, gaina på du, 64 kg på närmare två meter låter ju galet tunnt :) hoppas det går bättre denna gång

Emilp
2013-04-18, 21:51
Det jag försökte förmedla i min första post var att det inte spelar någon roll eftersom det med stor sannolikhet inte handlar om något annat än en placeboeffekt.

Men för att maximera denna effekt så rekommenderar jag att du tar 1 kapsel 30 min innan kvällsmaten och sedan 2 kapslar efter kvällsmaten eller 1 timme innan ditt förväntade insomningsögonblick. Om kvällsmaten innehåller mer än 18g fett så bör du lägga till 15 min med hänsyn till magsäckstömningshastigehten. Vid kalciumintag vid kvällsmaten över 120 mg bör du ta en kapsel extra per 18 g fett i måltiden.
Följer du dessa råd kommer du få en snabb insomning, djup sömn med färgrika drömmar och vakna utvilad och pigg.

Tack för ditt svar! Uppskattas, ska följa hänvisningarna så gott det går.
Känner jag rätt om jag känner lite ironi i det där sista? ;)

Ola Wallengren
2013-04-18, 22:11
Absolut, take it easy.. and sleep tight.

G.W
2013-04-18, 22:13
Tack för ditt svar! Uppskattas, ska följa hänvisningarna så gott det går.
Känner jag rätt om jag känner lite ironi i det där sista? ;)

Jo, han var bara ironisk i sista biten :naughty:

King Grub
2013-04-18, 22:14
Att se magnesiumaspartat på förpackningen och tro att det är lika mycket magnesium i mg är nog vanligt, när det egentligen är en bråkdel det rör sig om.

Emilp
2013-04-18, 22:30
Att se magnesiumaspartat på förpackningen och tro att det är lika mycket magnesium i mg är nog vanligt, när det egentligen är en bråkdel det rör sig om.

Står dock inte magnesiumaspartat någonstans. Står Magnesium 600 mg och sedan magnesiumoxid i innehållsförteckningen.

King Grub
2013-04-18, 22:33
Det är ju ännu värre. Billigaste och sämsta varianten med mycket dålig biotillgänglighet.

magnesium oxide (fractional absorption 4 per cent)

Magnes Res. 2001 Dec;14(4):257-62.

sp0941
2013-04-18, 22:36
Det är ju ännu värre. Billigaste och sämsta varianten med mycket dålig biotillgänglighet.

+1000 i njutningsfaktor på Grub's kunskaper.

"biotillgänglighet" - aa jag ska bara googla, brb haha godnatt kolo. i'm out

Emilp
2013-04-18, 22:46
Det är ju ännu värre. Billigaste och sämsta varianten med mycket dålig biotillgänglighet.



Magnes Res. 2001 Dec;14(4):257-62.

Ajdå! Aja, tack för er hjälp. Som sagt, fick det på köpet och tänkte jag kunde testa det.

Tap3worm
2013-04-19, 08:54
Så vad ska man leta efter på inehållsförteckningen OM man ska köpa magnesium/zink för sig?
Magnesiumlaktat och/eller magnesiumcitrat för magnesium, har jag förstått rätt då? Har svårare att hitta info om zink...?

Tapeworm

vicarious
2013-04-19, 09:39
Så vad ska man leta efter på inehållsförteckningen OM man ska köpa magnesium/zink för sig?
Magnesiumlaktat och/eller magnesiumcitrat för magnesium, har jag förstått rätt då? Har svårare att hitta info om zink...?

Tapeworm

Magnesiumcitrat är något bättre tror jag, ca 11% enligt wiki. Annars kan du ju räkna på det enligt tidigare exempel i tråden. Har för mig att BodyScience kör med detta.

För övrigt en intressant tråd. Jag tycker mig ha upplevt konstigare drömmar när jag tagit ZMA men det är säkert placebo :D

Clark
2013-04-19, 10:30
På min ZMA (ZMB6 från Scitec Nutrition) står det Magnesium- och Zink gluconate. Vad innebär det? Är det också "dåligt"?

Kischen
2013-04-19, 10:50
För övrigt en intressant tråd. Jag tycker mig ha upplevt konstigare drömmar när jag tagit ZMA men det är säkert placebo :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173383

vicarious
2013-04-19, 11:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173383

Jo jag vet, jag har postat i den tråden också. Verkar vara fler som upplever samma sak, kanske drabbas vi alla av placebo-effekt.

Onigiri
2013-04-19, 20:58
Bör man inte spana efter ordet "elementärt" när man ska äta x mg av random mineral? För att få en så korrekt dos som möjligt?

Linjedomarn
2013-04-21, 15:00
Kanske lite off-topic men om 600 mg magnesium oxide inte är i själva verket 600 mg magnesium då är det väl ren bluff att skriva att det är 160% av RDI? på t.ex. zma.

Nu tar jag inte något ZMA utan bara magnesium tillskott som tydligen innehåller 1600mg magnesium cirate och magnesium L-lysinate och sen står det Of which .. magnesium 486mg.

Det måste väl ändå betyda att det är 486mg magnesium ? Fick det rekommenderat utav läkare för att ta som muskelavslappnande för att jag har lite hmm problem, och jag har märkt skillnad.

Ola Wallengren
2013-04-21, 18:41
Det måste väl ändå betyda att det är 486mg magnesium ? Fick det rekommenderat utav läkare för att ta som muskelavslappnande för att jag har lite hmm problem, och jag har märkt skillnad.

Jo, 486 kan säkert stämma.

Förresten vad menar u med "muskelavslappnande" och "hmm problem" iom att du upplevt en effekt.

Linjedomarn
2013-04-21, 21:44
Jo, 486 kan säkert stämma.

Förresten vad menar u med "muskelavslappnande" och "hmm problem" iom att du upplevt en effekt.

Ja man behandlar det tydligen med magnesium enligt henne och det var vanligt. Jag skakar på benen och om jag inte kan göra det så rycker andra kroppsdelar t.ex när jag ligger i sängen så kan ha problem när jag ska slagga och folk tenderar att bli irriterad när jag skakar så hela middagsbordet skakar.

Jag rör mig väldigt mycket när jag sover också, har gett min flickvän några smällar och så. Morsan läste typ i någon tant-tidning att magnesium skulle vara bra för det också, kanske inte så bra källa men vet inte om det är slump men har inte haft några problem med det sen jag började ta två kapslar innan sängdags.

mikaelj
2013-04-21, 22:03
Det kanske är relevant om man har magnesiumbrist. Men har man inte brist, så...

Avendator
2013-04-22, 07:40
Vilket märke ska man köpa om man inte vill RDI 100-200%?

exevision
2013-05-12, 09:10
En ökning i drömmar, dvs REM sömn som många uppger sig uppleva skulle i vilket fall indikera mindre djupsömn, vilket förmodligen inte är positivt.

Är det zink, magnesium eller B6 som orsakar mindre djupsömn?

Ola Wallengren
2013-05-12, 09:15
Eftersom jag lutar åt att det är placeboeffekt så är det i så fall ingetdera.

tjing
2013-05-12, 10:56
Om ZMA.

Såhär:

- Magnesium och vitamin b6 är co-faktorer för serotoninsyntes i hjärnans neuroner och serotonin konverteras vidare till melatonin som vi vet är intimt involverad i sömnighet och sömn.

- Zink är inblandat i testosteronproduktion.

- Magnesium i sig inhiberar stress (ACTH) vid blod-hjärnbarriären och utsöndringen av katekolaminer. Att det har en lugnande effekt är känt och att man kan bli sederad i högre doser.

- Man har också sett att kombon magnesium + vitamin b6 (och dessa var för sig) kan minska PMS-symptom som ångest, nedstämdhet och humörsvängningar hos kvinnor. Det tror man bland annat kan bero på de aktiva ämnenas påverkan på tryptofanmetabolism (omvandlingen från 5-HTP till 5-HT, d v s serotonin). Och serotonin minskar oro, nedstämdhet och humörsvängningar. Låga serotoninnivåer är starkt implikerade i PMS.

- Man kan med andra ord med all sannolikhet inte tala om placebo med det här tillskottet. Det finns också alla anekdoter som talar om galna drömmar och god sömn, som inte är att ringakta.

- Jag har själv testat magnesium och vitamin b6 och b6 separat för sömn och en tjejkompis testade också b6 innan läggdags. Hon hade de galnaste mardrömmarna hon någonsin haft i sitt liv (typ klardrömmar) och själv drömde jag också oerhört märkligt och intensivt.

- Vitamin b6 är alltså inblandat i serotoninsyntes och serotonin påverkar drömmars karaktär, vilket man också ser tydligt hos SSRI-mediciner till en början.

Alltså:

*ZMA kan troligtvis leda till högre halter av serotonin och melatonin vid sänggående, vilket torde ge goda förutsättningar för avslappning och en god sömn.

*Magnesium i sig minskar stress och främjar avslappning.

*Zink är inblandat i testosteronproduktion (oklart vilka effekter det här har i sammanhanget)

*En god sömn är väldigt viktigt för träning, prestation och allmänt välmående. Och sover man bättre av ett harmlöst (kan inte tänka mig någon fara) kosttillskott, kan det vara väldigt mycket värt på alla plan.

exevision
2013-05-12, 12:10
[QUOTE=tjing;6452153ett harmlöst (kan inte tänka mig någon fara) kosttillskott[/QUOTE]

Om man får i sig för mycket b6 så är väll det skadligt?

Sundqvist
2013-05-12, 12:26
Du har ju fått svaret, de ska tas runt 30-40 minuter innan sovdags, helst på tom mage.

Sverker
2013-05-12, 12:48
tjing !

Hur många av effekterna du nämner är effekten på att personerna har brist på magnesium ?
Jag har lite svårt att ta mig att en så simpel mineral, som verkar i den hårt reglerade cellplasman, skulle kunna påverkas i någon större omfattning.


ZMA har funnits länge och minns jag inte helt fel så hänvisades effekten i början till studier på amerikanska fotbollsspelare. Som under sin intensivaste träningsperiod, verkligen hade brister på magnesium.

tjing
2013-05-12, 12:48
Om man får i sig för mycket b6 så är väll det skadligt?

Ja.

Det gäller ganska mycket vi stoppar i oss. Man har använt väldigt höga doser vitamin b6 i en del studier (långt högre än vad ZMA innehåller) utan några som helst problem. I regel brukar ett par hundra mg per dag öka risken för reversibel neuropati. Men även då är det rätt ovanligt. Men över 50 mg per dag som absolut max ser jag ingen poäng i att gå i den här kontexten.

Dessutom kan det vara en idé att få i sig den aktiva formen av b6; (pyridoxal phosphate, P-5-P) om man ska äta stora mängder, då den inte ger samma risk för biverkningar. Finns i en hel del blandningar från Jarrows och de där märkena.

Jag kan säga att jag ätit 100 mg b6 tidigare om åren när jag experimenterade med vitaminer/mineraler mer. Inga som helst problem på något sätt. I en del studier på PMS etc används t ex 50 mg/dag.

tjing
2013-05-12, 12:56
tjing !

Hur många av effekterna du nämner är effekten på att personerna har brist på magnesium ?
Jag har lite svårt att ta mig att en så simpel mineral, som verkar i den hårt reglerade cellplasman, skulle kunna påverkas i någon större omfattning.


ZMA har funnits länge och minns jag inte helt fel så hänvisades effekten i början till studier på amerikanska fotbollsspelare. Som under sin intensivaste träningsperiod, verkligen hade brister på magnesium.

För PMS? Vet ej, vad jag sett har man inte kollat det. Det är mer "vi provar det här eftersom det teoretiskt kan fungera och inte ger biverkningar" utan att krångla till studieupplägget.

Vad gäller katekolaminer t ex är effekten dosberoende och sträcker sig långt över RDI. Används t ex inom vården i en del fall för att minska katekolaminpåslag vid en del operationer; intravenöst magnesium då.

Magnesium kan ju sägas vara en funktionell kalcium-inhiberande substans, är vi med på det? Som i att kalcium stimulerar katekolaminutsöndring från pre-synaptiska nervceller och kontraktilitet och att magnesium inhiberar samma nervöverföringar och är avslappnande.

tjing
2013-05-12, 13:14
En review-artikel (2012) om magnesium och depression:

Magnesium and depression: a systematic review.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23321048

"...Magnesium seems to be effective in the treatment of depression but data are scarce and incongruous. Disturbance in magnesium metabolism might be related to depression. Oral magnesium supplementation may prevent depression and might be used as an adjunctive therapy. However, more interventional and prospective studies are needed in order to further evaluate the benefits of magnesium intake and supplementation for depression."

Mycket observationsstudier som inte går att dra bra slutsatser finns med också, men det finns också kontrollerade studier.

Magnesium och PMS:

"...The Menstrual Distress Questionnaire score of the cluster "pain" was significantly reduced during the second month in both groups, whereas Mg treatment significantly affected both the total Menstrual Distress Questionnaire score and the cluster "negative affect." In the second month, the women assigned to treatment showed a significant increase in Mg in lymphocytes and polymorphonuclear cells, whereas no changes were observed in plasma and erythrocytes. These data indicate that Mg supplementation could represent an effective treatment of premenstrual symptoms related to mood changes."

Oral magnesium successfully relieves premenstrual mood changes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2067759

Magnesium + b6 och PMS:

"...A small synergistic effect of a daily dietary supplementation with a combination of Mg + vitamin B6 in the reduction of mild premenstrual anxiety-related symptoms was demonstrated during treatment of 44 women for one menstrual cycle."

A synergistic effect of a daily supplement for 1 month of 200 mg magnesium plus 50 mg vitamin B6 for the relief of anxiety-related premenstrual symptoms: a randomized, double-blind, crossover study.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10746516

Givetvis kan brist vara inblandat. Eller problem med magnesium-metabolism relaterat till tryptofan/serotonin osv. Eller att ett överskott hjälper mot vissa åkommor.

Simonbaws
2013-05-14, 23:18
Har ofta morgonbånge när jag har tagit zma kvällen innan, annars aldrig!