handdator

Visa fullständig version : Periodisering inom samma vecka?


Cavalli
2013-04-18, 14:46
Säg att jag tränar
Måndag: Press
Tisdag: Ben
Onsdag: Drag
Torsdag:
Fredag Press
Lördag: Ben
Söndag:
Måndag Drag...osv

Om jag tränar Press och Ben med tunga vikter och få reps i början av veckan, och de två senare kör med lätta vikter och hög reps. Kan det vara en bra periodisering?

major Pectoralis
2013-04-18, 15:01
Det blir mer en pulsering

Rawsteel
2013-04-18, 15:02
Finns många som kör så, prova och se om du gillar det, jag är personligen inget större fan av det och föredrar att köra tungt/lätt på samma pass eller tex tung böj på pass A (4-6) och lätt böj på pass B (8-10).

sp0941
2013-04-18, 15:15
Finns många som kör så, prova och se om du gillar det, jag är personligen inget större fan av det och föredrar att köra tungt/lätt på samma pass eller tex tung böj på pass A (4-6) och lätt böj på pass B (8-10).

testa köra lätt med 20 reppare i böjen, jag lovar dig att det är sjukt tungt :)

Rawsteel
2013-04-18, 15:27
testa köra lätt med 20 reppare i böjen, jag lovar dig att det är sjukt tungt :)

Nej tack, det finns lättare och mindre smärtsamma sätt att framkalla illamående och eventuellt kräkningar på:p
Sen är styrka/muskler mitt mål så finner ingen anledning till att träna uthållighet:p

sp0941
2013-04-18, 15:41
Nej tack, det finns lättare och mindre smärtsamma sätt att framkalla illamående och eventuellt kräkningar på:p
Sen är styrka/muskler mitt mål så finner ingen anledning till att träna uthållighet:p

haha sant, det finns väldigt mkt mer bekväma saker att göra. MEN, det här med styrka/muskler kontra reps-antal. Om jag gör fler reps (dvs lyfter tyngre och tyngre från pass till pass) så måste jag ju fortfarande öka i styrka, oavset om jag lyfter i 8or eller 20or. Sen kanske marginalen för muskeltillväxt vid högrep avtar i takt med att du/jag/man blir större och starkare. men att tro att man itne skulle kunna uppnå styrka och muskeltillväxt om man går över 10reps, känns fel. Fast, det kanske är jag som har helt fel. Iaf i förhållande till alla andras kroppar, för att det funkat på mig, har jag tydliga resultat på.

Med det sagt, vill jag ändå avsluta och säga att jag håller mig allt som oftast inom samma reps antal som dig. haha, ibland är det dock skönt att spy lite i munnen av obehag från utmattning. :)

arthax
2013-04-18, 18:39
Texas metoden innebär volymdag - återhämtningsdag - intensitetsdag.