handdator

Visa fullständig version : Hur mycket mindre kcal på vilodagar?


scubas
2013-04-18, 08:31
Hej,

hur mycket mindre kalorier drar ni i er på vilodagar? Jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp det. Är det bara att köra harris gånger 1.2 istället för t.ex. 1.5?

raddum
2013-04-18, 08:42
Har inget bestämt, men brukar väl kunna ta bort 50g kolhydrat(200kcal) ibland om jag känner mig bra.

JakeShaft
2013-04-18, 11:01
Har inget schema för det men skippar alltid EAA och hoppar nog ett mellanmål ibland, 389 kCal. Men det är slumpen som avgör. 0,3 i aktivitetsfaktor är en del kalorier. Minst 500 förmodligen närmare 600 kalorier beroende på givetvis. Något man absolut utan tvekan kan göra av med på ett träningspass men det är väl tveksamt om ett styrketräningspass gör så stor skillnad på energiförbrukningen.

Jeml
2013-04-18, 11:11
jag käkar lika mycket alla dagar.

varför äta mindre på vilodagar? du bygger muskler då med.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2013-04-18, 11:35
Hej,

hur mycket mindre kalorier drar ni i er på vilodagar? Jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp det. Är det bara att köra harris gånger 1.2 istället för t.ex. 1.5?

Nej. 1.2 är om du sitter still hela dagen i princip, och det gör du väl inte bara för att du inte tränar den dagen?

Tanken är att den aktivitetsfaktor du använder ska vara ett genomsnitt för hela din livsstil och att du ska använda den varje dag, oavsett tränings eller vilodag.

Hur mycket det skiljer i energiförbrukning mellan tränings och vilodag beror ju givetvis på vad man tränar.

För mig skiljer det knappast mer än 100-200 kcal mellan tränings och vilodag då jag oftast bara tränar vanlig styrketräning. Om jag skulle ändra PAL från 1.5 till 1.2 skulle den skillnaden bli större än 100-200 kcal.

Reaper123
2013-04-18, 11:53
Jag har gjort det lätt för mig, jag äter "samma" mängd kcal varje dag och räknar mitt kcalunderskott per vecka. Har alltså räknat vad jag har för energibehov per dag i snitt sett över en vecka snarare än dag-till-dag...

Är dock noga med att INTE underäta för mycket om jag någon dag skulle träna extra mycket konditionsträning, så då kompenserar jag med lite extra kolhydrater :)

Mer opti än så orkar jag inte vara!

Blindguard1
2013-04-18, 11:58
Leangains är ju 20% extra när du tränar och 20% mindre när du vilar, alltså 40%enheters skillnad.

Sheogorath
2013-04-18, 12:00
Jag har gjort det lätt för mig, jag äter "samma" mängd kcal varje dag och räknar mitt kcalunderskott per vecka. Har alltså räknat vad jag har för energibehov per dag i snitt sett över en vecka snarare än dag-till-dag...

Är dock noga med att INTE underäta för mycket om jag någon dag skulle träna extra mycket konditionsträning, så då kompenserar jag med lite extra kolhydrater :)

Mer opti än så orkar jag inte vara!

Så kör jag också, typ.

AronP
2013-04-18, 12:06
Jag har en autokorrigering genom att jag inte tar kosttillskott kopplade till träning på vilodagar.

scubas
2013-04-18, 12:48
Nej. 1.2 är om du sitter still hela dagen i princip, och det gör du väl inte bara för att du inte tränar den dagen?

Tanken är att den aktivitetsfaktor du använder ska vara ett genomsnitt för hela din livsstil och att du ska använda den varje dag, oavsett tränings eller vilodag.

Hur mycket det skiljer i energiförbrukning mellan tränings och vilodag beror ju givetvis på vad man tränar.

För mig skiljer det knappast mer än 100-200 kcal mellan tränings och vilodag då jag oftast bara tränar vanlig styrketräning. Om jag skulle ändra PAL från 1.5 till 1.2 skulle den skillnaden bli större än 100-200 kcal.
Jo, har tyvärr en extremt stillasittande livsstil utanför träningen. Pluggar, vilket kan innebära att jag sitter hemma 8-10 timmar på en dag och läser. Tyvärr.

Men ja, det var lite det jag undrade över. Om jag bör förändra aktivitetsfaktorn per dag eller om den ska fungera som ett "genomsnitt". Har hittills kört på ungefär samma kaloriintag varje dag, möjligtvis något mindre på vilodagar (inga kosttillskott t.ex.). Och då fortsätter jag helt enkelt med det.