handdator

Visa fullständig version : PROfeel proteinyoghurt vs kvarg


jenni
2013-04-17, 21:22
är PROfee (http://www.valio.se/produkter/yoghurt-smamal/valio-profeelr-proteinyoghurt-naturell)l proteinyoghurt ett bra alternativ till kvargen?

Näringsvärden:
Per 100 gram
Energi 200 kJ / 50 kcal
Protein 7,6 g
Kolhydrater 2,0 g
Fett 1,1 g

Fuark
2013-04-17, 21:25
ja varför inte? något dyrare kan jag tänka mig

http://www.jonnela.fi/parisee/profeel.jpg

Mazr
2013-04-17, 21:43
HAHAHHAA fuark! :D

Bjern
2013-04-17, 21:47
Ofta brukar good old kvarg vara bäst. Hitta en god sockerfri saft att smaksätta med istället är mitt tips.

Pinoy
2013-04-17, 21:51
hahahahahha garvade somfan @ fuark

Heddaway
2013-04-17, 21:55
Om man vill ha yoghurt är det ju ett bra alt. om man tex inte gillar kvarg. Dock har Skyr proteinyoghurt 10 g p/100 g. Båda är dyra imo. Kvarg är ju absolut mest protein för pengarna.

jenni
2013-04-17, 22:08
ja varför inte? något dyrare kan jag tänka mig

tänkte dock på den som är proteinyoghurt med naturell smak

http://www.jonnela.fi/parisee/profeel.jpg

Ofta brukar good old kvarg vara bäst. Hitta en god sockerfri saft att smaksätta med istället är mitt tips.

brukar göra så men känner att jag behöver ta en paus från kvargen den sträva smaken står mig upp i halsen :em:
Om man vill ha yoghurt är det ju ett bra alt. om man tex inte gillar kvarg. Dock har Skyr proteinyoghurt 10 g p/100 g. Båda är dyra imo. Kvarg är ju absolut mest protein för pengarna.
tyckte skyr inte var god alls, då är vanlig kvarg helt klart bättre, men profeel smakar milt och har inte den där sträva syrliga smaken som kvargen har, men just att proteinhalten är lägre, är det väldigt stor skillnad mot kvargen?

StarkaUlf
2013-04-17, 22:15
Stor skillnad på vilket sätt?
Du får mindre protein per 100 gram helt enkelt. Inte svårare än så.

Heddaway
2013-04-17, 22:17
brukar göra så men känner att jag behöver ta en paus från kvargen den sträva smaken står mig upp i halsen :em:

tyckte skyr inte var god alls, då är vanlig kvarg helt klart bättre, men profeel smakar milt och har inte den där sträva syrliga smaken som kvargen har, men just att proteinhalten är lägre, är det väldigt stor skillnad mot kvargen?

Har själv inte smakat någon av dem eftersom jag inte gillar sötade produkter värst mycket. Och så älskar jag ju kvarg så jag klarar mig på det.

Vanlig kesella kvarg innehåller 13 g protein/100g vilket gör en burk till 32,5 g p för 12 kr :)

jenni
2013-04-17, 22:23
Stor skillnad på vilket sätt?
Du får mindre protein per 100 gram helt enkelt. Inte svårare än så.

sant, men är det en märkbar skillnad, blir väl ca 3g mindre protein mer 100g
så blir det en stor skillnad då? har slutat med proteinpulver därav vill jag helst få så mycket protein från vanlig mat, men kvargen är man så less på, ville hitta ett alternativ, men om det är märkbar skillnad så får jag nog äta kvargen trots allt

jenni
2013-04-17, 22:25
Har själv inte smakat någon av dem eftersom jag inte gillar sötade produkter värst mycket. Och så älskar jag ju kvarg så jag klarar mig på det.

Vanlig kesella kvarg innehåller 13 g protein/100g vilket gör en burk till 32,5 g p för 12 kr :)

gillar inte heller sötade, profeel finns i naturell smak som är god, men nu ser jag att det är ganska mycket mer protein i kesellan, 13g mot 7,6 då är det nog kvargen som gäller trots allt.

äter du kvargen som den är?:)

StarkaUlf
2013-04-17, 22:25
Närmare 4-5g protein per 100 gram, beroende på vilket märke du köper.
Så på 500 gram så är det ju 20-25 gram protein skillnad.

Köp mini-keso istället om du vill ha samma mängd protein per 100 gram. Dock lite mer kalorier, då den är på 1,5%. Betydligt godare än kvarg tycker jag iallafall.

jenni
2013-04-17, 22:44
Närmare 4-5g protein per 100 gram, beroende på vilket märke du köper.
Så på 500 gram så är det ju 20-25 gram protein skillnad.

Köp mini-keso istället om du vill ha samma mängd protein per 100 gram. Dock lite mer kalorier, då den är på 1,5%. Betydligt godare än kvarg tycker jag iallafall.

ja det blir ju alldeles för stor proteinförlust.
ska testa äta minikeso istället :)

Heddaway
2013-04-17, 22:52
gillar inte heller sötade, profeel finns i naturell smak som är god, men nu ser jag att det är ganska mycket mer protein i kesellan, 13g mot 7,6 då är det nog kvargen som gäller trots allt.

äter du kvargen som den är?:)

Nej jag äter den med fun-light. Det kan gå som den är också, men blir lite smaklöst. Som inlägget ovan så är keso väldigt gott och proteinrikt också. Det kan du ju äta till vad som helst det med. Gröt, på mackan, med bär osv :)

vicarious
2013-04-17, 23:46
Om den smakar som yoghurt så att när man äter den tänker "wow, vilken god yoghurt" så ja, då är det väl kanske en bra produkt. Yoghurt med lite mer opti-näringsvärden. Smakar den däremot typ som kvarg så kan man väl lika gärna köpa kvarg. Garanterat billigare.

Ungefär som Skyr. Marknadsförs som "proteinrik yoghurt" men smakar enligt mig nästan som kvarg. Då äter jag lika gärna kvarg. Men om jag vill ha yoghurt vill jag ha riktig yoghurt och inget mellanting som smakar typ som kvarg.

Vilket svamligt inlägg det blev.

Wzup2u
2013-04-18, 06:13
Denna är ju kvarg...
http://www.valio.se/sites/default/files/styles/full/public/field/image/product/profeel-1x-vanilj.jpg

& denna är yoghurten
http://www.valio.se/sites/default/files/styles/full/public/field/image/product/profeel-2x-naturell.jpg

doh
2013-04-18, 09:09
Jag köper normalt Valios laktosfria kvarg, men när den var slut testade jag vanilj kvargen en gång.

Den var på 175g om jag inte minns helt fel, inte 250g. Samma p/100g fast mer än dubbelt så mycket socker, inget plus vad jag kan se direkt.

Proteinyoghurten har jag inte testat.

Grotesk
2013-04-18, 11:41
Gillar att de kallar den för "proteinkvarg." :d

vicarious
2013-04-18, 11:43
Gillar att de kallar den för "proteinkvarg." :d

Haha ja. För marknadsföring tror jag. Folk vet nog inte att vanlig kvarg är proteinrikt så de måste påpeka det. Ungefär som att döpa en produkt till FettSmör eller KolhydratsPasta :D

raddum
2013-04-18, 11:51
PROteinVassle

Wzup2u
2013-04-18, 16:46
Gillar att de kallar den för "proteinkvarg." :d

mm helt mobbat men allt för att visa upp sig =)
köper den pga laktosfri =)

Marvid
2013-04-22, 14:20
Om den smakar som yoghurt så att när man äter den tänker "wow, vilken god yoghurt" så ja, då är det väl kanske en bra produkt. Yoghurt med lite mer opti-näringsvärden. Smakar den däremot typ som kvarg så kan man väl lika gärna köpa kvarg. Garanterat billigare.

Ungefär som Skyr. Marknadsförs som "proteinrik yoghurt" men smakar enligt mig nästan som kvarg. Då äter jag lika gärna kvarg. Men om jag vill ha yoghurt vill jag ha riktig yoghurt och inget mellanting som smakar typ som kvarg.

Vilket svamligt inlägg det blev.

Haha, håller helt med ditt svamliga inlägg...

Vilken affär hittar man Profeel då?

jenni
2013-04-22, 18:43
Haha, håller helt med ditt svamliga inlägg...

Vilken affär hittar man Profeel då?

finns på mejeriavdelning på både ica och hemköp