handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver och leverskador


Cogge
2013-04-17, 19:15
Tjenna,

Jag var för cirka 2 veckor sedan hos min doktor och tog en del blodprover för diverse tester såsom njurar lever etc etc. Alla tester var perfekta men där var 1 test utav tre på levern som hade skjutit i taket ordentligt. Jag skulle ligga på 0.7 utav någon men låg på 2.8!

Doktorn som tog hand om mig vet om att jag tränar väldigt mycket och frågade specifikt om jag tog proteinpulver kontinuerligt och jag svarade ja. Doktorn bad mig att sluta med detta omedelbart för att det kan finnas ämnen etc utöver själva proteiner som kan skada levern.

Frågan är då om det är någon mer som har varit med om det här? Är det stor skillnad från märke till märke?

p.s Jag kan ha konsumerat mer än vad som anvisas på "rekomenderat dagligt intag", men inte faen trodde jag att det skulle ha så stor inverkan?

Om någon varit med om detta innan så hade jag uppskattat ett rimligt svar till vad anledningen kan vara för en sån påverkan på levern.

Fråga gärna om det är något som missas i vad jag beskriver *cupid*

Cogge
2013-04-17, 19:18
Obs får väl flyttas till "Kosttillskott" sektionen

Gober
2013-04-17, 19:18
Använder du kreatin? Att det skulle finnas andra ämnen som skadar levern är bara en myt om att det skulle finnas AAS i protein. Kreatin kan väl ge en missvisande bild av levervärden?

derko
2013-04-17, 19:29
Är du säker på att läkaren inte frågade om du använde "proteinpulver"? :naughty:

Cogge
2013-04-17, 19:30
STAR NAUTRITION WHEY 80 är det pulvret jag har käkat som jag gav 550 kr för 4kg..

Jag blev bara så chockad när jag fick ett sådant värde som hon menar har med mitt proteinpulver att göra =P

Kan vissa pulver vara betydligt sämre än andra?

Cogge
2013-04-17, 19:31
Hon frågade specifikt om jag använde mig av proteinpulver. Lite som att hon har varit med om det innan :D

Fuark
2013-04-17, 19:32
Är inte stora mängder protein i sig skadligt för levern?

Gober
2013-04-17, 19:32
STAR NAUTRITION WHEY 80 är det pulvret jag har käkat som jag gav 550 kr för 4kg..

Jag blev bara så chockad när jag fick ett sådant värde som hon menar har med mitt proteinpulver att göra =P

Kan vissa pulver vara betydligt sämre än andra?

Man får inte dålig lever av proteinpulver och det är samma i alla vasslepulver om man inte köper från tjernobyl. Som sagt, det lär inte ha med proteinpulver att göra. Tro det eller ej men läkare är inte alltid kunniga inom alla områden. Märks ju tydligt att hon hintade om att det skulle finnas olagliga preparat i pulvret.

Men visst om du överdoserar och äter enorma mängder protein så är det ju inte bra och kan säkert ge dåliga värden.

Använder du kreatin?

raddum
2013-04-17, 19:33
https://www.youtube.com/watch?v=mjmV8BlsJTQ Alla borde se den här, på riktigt

Wzup2u
2013-04-17, 19:44
kör sojaprotein ett tag så ska du se att värderna går ner fort.
kan bero på att du överdoserar men just vegetablisk protein ska inte ge utslag på levern vad jag hört och folk som bytt och lever värderna rättade till sig fort.
testa iaf.

Gober
2013-04-17, 19:45
Förstår fortfarande inte hur man skulle kunna få dåliga levervärden av någon shake vassle. Kanske om man redan äter enorma mängder protein från maten och sedan dricker en massa shakes under dagen.

Cogge
2013-04-17, 19:53
https://www.youtube.com/watch?v=mjmV8BlsJTQ Alla borde se den här, på riktigt

Mycket intressant det han säger. Vad jag förstår det som så behöver inte själva värdet betyda att levern är skadad?

raddum
2013-04-17, 19:55
Mycket intressant det han säger. Vad jag förstår det som så behöver inte själva värdet betyda att levern är skadad?

Nej precis, det är en vanlig följd av högt proteinintag/mycket muskelmassa, dock bör man följa upp om man har dåliga värden, utifall

Cogge
2013-04-17, 19:56
Förstår fortfarande inte hur man skulle kunna få dåliga levervärden av någon shake vassle. Kanske om man redan äter enorma mängder protein från maten och sedan dricker en massa shakes under dagen.

Jag hade ett ganska högt intag under en period, fast kan inte påstå att det är hägre än många andra här på forumet =P Vad jag förstod på videon så behöver inte världet egentligen betyda något mer än att det sker/har skett en förändring, typ.. Vet inte riktigt hur man ska förklara sig.

Sedan måste jag erkänna att mycket utav det proteinet jag tog till mig var genom proteinshakes och inte mat.

Cogge
2013-04-17, 19:57
Nej precis, det är en vanlig följd av högt proteinintag/mycket muskelmassa, dock bör man följa upp om man har dåliga värden, utifall

Grymt, fan mycket tack för svaret. Jag har ny tid bokad 1 juni. Jag skall försöka komma ihåg och återkomma med resultatet =)

JakeShaft
2013-04-18, 10:37
Nej precis, det är en vanlig följd av högt proteinintag/mycket muskelmassa, dock bör man följa upp om man har dåliga värden, utifall

Jag tror att du syftar på kreatinin som är en indikator för njurstatus och inte leverstatus.

Gober
2013-04-18, 10:44
Jag tror att du syftar på kreatinin som är en indikator för njurstatus och inte leverstatus.

Och det är därför jag frågade TS om han använder kreatin (vilket han inte svarar på) eftersom att det ger höjda nivåer och kan av en läkares ses som att man har dåliga värden.

JakeShaft
2013-04-18, 10:55
Och det är därför jag frågade TS om han använder kreatin (vilket han inte svarar på) eftersom att det ger höjda nivåer och kan av en läkares ses som att man har dåliga värden.

Jag förstod det. Du menar att det blivit ett missförstånd mellan patient och läkare och att det egentligen pratades om njurarna? Jag tar kreatininvärden regelbundet och det kan räcka med att jag äter bacon till frukost så är de förhöjda medan de är normala tre dagar senare när jag ätit gröt.

Men oavsett brukar man väl ta omprov om något värde ligger utanför referensintervallet? Att ett värde avviker kan bero på att planeterna inte är i fas.

tjing
2013-04-18, 11:14
Det ska sägas att levervärden som ALT kan höjas transient även av överätning och fyllor, utan att egentlig sjukdom föreligger; har själv haft det en gång. Det är inga absoluta markörer för ohälsa alla gånger.

tlk
2013-04-18, 11:15
Passa på och fråga din läkare vad det är för ämnen i proteinpulver som kan belasta din lever så pass.

Gober
2013-04-18, 11:24
Jag förstod det. Du menar att det blivit ett missförstånd mellan patient och läkare och att det egentligen pratades om njurarna? Jag tar kreatininvärden regelbundet och det kan räcka med att jag äter bacon till frukost så är de förhöjda medan de är normala tre dagar senare när jag ätit gröt.

Men oavsett brukar man väl ta omprov om något värde ligger utanför referensintervallet? Att ett värde avviker kan bero på att planeterna inte är i fas.

Kanske ett sådan missförstånd. Men sen påstår ju även en del läkare att det just är kreatin som kan ge skumma värden på levern, om detta är riktigt eller ej vet jag inte?

Men som du säger så borde väl ett omprov vara på sin plats och att direkt påstå att man ska sluta med proteinpulver låter märkligt då jag har väldigt svårt att se hur det skulle ge sådana värden som visar på att levern faktiskt tar skada.

tjing
2013-04-18, 11:27
Cholestatic liver injury associated with whey protein and creatine supplements.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18452122

Acute renal failure in a young weight lifter taking multiple food supplements, including creatine monohydrate.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17046619

Ovan är enstaka fall och det inte mycket som talar för att normal dosering av vassle och kreatin skulle skada levern.

JakeShaft
2013-04-18, 11:33
Det ska sägas att levervärden som ALT kan höjas transient även av överätning och fyllor, utan att egentlig sjukdom föreligger; har själv haft det en gång. Det är inga absoluta markörer för ohälsa alla gånger.

Har man förhöjt ALT är det något värt att följa upp. Att säga till någon med förhöjt ALT att ta mindre proteinpulver är rätt korkat så det lär inte röra sig om just ALT vilket förmodligen inte var vad du menade heller.

tjing
2013-04-18, 11:43
Självklart ska man kolla upp det igen.

Hade själv förhöjt en gång, sedan normalt igen. Faktum är att jag hade förhöjt kreatinin och ALT och hade då precis krängt 150 g protein på ett bräde i matform. Bara anekdotal kuriosa, men ja. Läkaren talade dock om att jag var uttorkad. Förmodligen som en effekt av proteinintaget och allmänt lågt vätskeintag under dagen.

Latissimus Dorsi
2013-04-18, 11:54
Tycker det är lite irriterande att det finns såna kunskapsluckor hos läkare. Man måste ju inte vara KG för att fatta att proteinpulver är helt normal mat, och inget konstigt dopingpreparat.

tlk
2013-04-18, 12:00
Tycker det är lite irriterande att det finns såna kunskapsluckor hos läkare. Man måste ju inte vara KG för att fatta att proteinpulver är helt normal mat, och inget konstigt dopingpreparat.

Inte jätteförvånande att man varken under studie- eller yrkestiden som läkare inte har råd att sätta sig in i allt hit och dit som vissa tycker är viktigt.. de flesta av oss hinner knappet ens med det som bör hinnas med enligt lag. I en drömvärld hade förståss komplett förståelse för kroppen på alla håll och kanter ingått i utbildningen.. det faller ju dock på sin egen orimlighet. Och det finns ju så ofantligt mycket intressantare saker att nörda ner sig i än just proteinpulver... grundutbildningen i näringslära får duga. :thumbup:

Och läkaren i fråga verkar ju inte ens ha uttalat sig om proteinet utan något annat ämne som hen misstänker kan finnas i pulverna. Hade varit kul att veta vad det rörde sig om.

Latissimus Dorsi
2013-04-18, 12:03
Förstår det också, men tycker det mer handlar om lite common sense i det här fallet...

Beemel
2013-04-18, 12:19
Tjenna,

Jag var för cirka 2 veckor sedan hos min doktor och tog en del blodprover för diverse tester såsom njurar lever etc etc. Alla tester var perfekta men där var 1 test utav tre på levern som hade skjutit i taket ordentligt. Jag skulle ligga på 0.7 utav någon men låg på 2.8!

Doktorn som tog hand om mig vet om att jag tränar väldigt mycket och frågade specifikt om jag tog proteinpulver kontinuerligt och jag svarade ja. Doktorn bad mig att sluta med detta omedelbart för att det kan finnas ämnen etc utöver själva proteiner som kan skada levern.

Frågan är då om det är någon mer som har varit med om det här? Är det stor skillnad från märke till märke?

p.s Jag kan ha konsumerat mer än vad som anvisas på "rekomenderat dagligt intag", men inte faen trodde jag att det skulle ha så stor inverkan?

Om någon varit med om detta innan så hade jag uppskattat ett rimligt svar till vad anledningen kan vara för en sån påverkan på levern.

Fråga gärna om det är något som missas i vad jag beskriver *cupid*

Läkaren i fråga sa inte VAD dessa andra ämnen var?

tlk
2013-04-18, 12:36
Förstår det också, men tycker det mer handlar om lite common sense i det här fallet...

Det är min spontana reaktion med faktiskt! Men sen är det väl som med allt annat... det är common sense när man sitter med facit. De flesta läkare vet väl ungefär lika mycket om kosttillskott som de råkar höra på nyhetsprogrammen eller se i aftonbladet. :) Men lite är det ju att, mig veterligen, så ingår grundläggande näringslära i ungefär alla vårdutbildningar i Sverige... just hoppet från att "protein i kött fungerar så här... men proteinpulver är EVUL KOSTTILLSKOTT.." är fan bizarrt det där.


Tror att läkaren är lite fel ute i det här fallet, så hade varit kul att veta wtf det rör sig om det nu inte bara är vanlig förvirring.

Doctor Snuggles
2013-04-18, 12:48
Inte jätteförvånande att man varken under studie- eller yrkestiden som läkare inte har råd att sätta sig in i allt hit och dit som vissa tycker är viktigt.. de flesta av oss hinner knappet ens med det som bör hinnas med enligt lag. I en drömvärld hade förståss komplett förståelse för kroppen på alla håll och kanter ingått i utbildningen.. det faller ju dock på sin egen orimlighet. Och det finns ju så ofantligt mycket intressantare saker att nörda ner sig i än just proteinpulver... grundutbildningen i näringslära får duga. :thumbup:

Och läkaren i fråga verkar ju inte ens ha uttalat sig om proteinet utan något annat ämne som hen misstänker kan finnas i pulverna. Hade varit kul att veta vad det rörde sig om.

Eh, det är en sak att inte känna till (vad som visserligen borde höra till relativt grundläggande näringslära), en annan sak att spekulera utifrån denna okunskap. Det är direkt pinsamt. Men, som i resten av livet, får man kallt räkna med att bara ca 10% faktiskt är bra på sitt yrke.

tlk
2013-04-18, 14:08
Eh, det är en sak att inte känna till (vad som visserligen borde höra till relativt grundläggande näringslära), en annan sak att spekulera utifrån denna okunskap. Det är direkt pinsamt. Men, som i resten av livet, får man kallt räkna med att bara ca 10% faktiskt är bra på sitt yrke.

Varför skulle kosttillskott generellt och "proteinpulver" specifikt ingå i grundläggande näringslära?

Man får hyfsat god inblick i metabolism och relaterade ämnen för protein helt klart, och det är det ju inget tvivel om att läkaren i fråga har koll på.

Att dra in proteinpulver i någon grundutbildning för läkare tror jag inte gör vården särskilt mycket bättre.. det är ju ändå så liten del av patienter som faktiskt äter proteinpulver.


Var får du siffran 10% från? Min egen erfarenhet från svensk vård är att de flesta är väldigt duktiga, men hade varit kul att se var du får din statistik ifrån.

Doctor Snuggles
2013-04-18, 14:52
Livserfarenhet. Sturgeons lag, relaterad till the pareto principle. ;)
Att klara sitt yrke är inte samma sak som att vara bra på sitt yrke. Att dra kliniska slutsatser ur anekdotisk information från ett ämne man uppenbarligen inte har stenkoll på är inte att vara bra på sitt yrke. Att vidare inte veta att andra saker som t.x träning kan ge förhöjda levervärden och därför kan vara en möjlig förklaring, är inte att vara bra på sitt yrke.

Tolkia
2013-04-18, 15:45
Jag tycker ärligt talat att det är att kasta ett helt stenbrott i glashus att hävda att TS läkare spekulerar på ett oprofessionellt och okunnigt sätt om saker hen inte vet något om samtidigt som man själv, som större delen av tråden här, ju faktiskt inte vet ett dugg utöver att TS a) varit till vårdcentralen av någon orsak vi inte vet något om, b) gärna vill fortsätta äta sina kosttillskott vilka vi heller inte vet något om. Vad är det om inte att spekulera i saker man inte vet något om, man undrar.

tjing
2013-04-18, 15:50
Varför skulle kosttillskott generellt och "proteinpulver" specifikt ingå i grundläggande näringslära?

Man får hyfsat god inblick i metabolism och relaterade ämnen för protein helt klart, och det är det ju inget tvivel om att läkaren i fråga har koll på.

Att dra in proteinpulver i någon grundutbildning för läkare tror jag inte gör vården särskilt mycket bättre.. det är ju ändå så liten del av patienter som faktiskt äter proteinpulver.


Var får du siffran 10% från? Min egen erfarenhet från svensk vård är att de flesta är väldigt duktiga, men hade varit kul att se var du får din statistik ifrån.

Ofta att en random läkare har god koll på proteinmetabolism. Väldigt ytlig sådan i så fall. Läkare är bra på sina små specialområden, i övrigt not so much.

Tolkia: När det kommer till läkare och kosttillskott kan jag garantera att de sällan vet ett dyft överhuvudtaget, tyvärr.

Tolkia
2013-04-18, 16:06
Tolkia: När det kommer till läkare och kosttillskott kan jag garantera att de sällan vet ett dyft överhuvudtaget, tyvärr.
Det förändrar dock inte det jag påpekade, nämligen att vi som spekulerar faktiskt inte vet något alls om det aktuella fallet.

tjing
2013-04-18, 16:15
Så sant.

Men sannolikt är det skitsnack från läkarens sida. Vilka "ämnen" skulle skada levern i proteinpulver? Jag tror det beror rätt mycket på en "myt" att det skulle finnas skadliga ämnen i proteinpulver. Om något finns det ju en mängd positiva effekter hos vassleprotein.

Ronn
2013-04-18, 16:42
För att undvika spekulation kolla med läkaren vad det var för värde som var högt och vad det är för ämne i proteinpulver som skulle kunna ha påverkat det.

Cogge
2013-04-18, 18:21
Och det är därför jag frågade TS om han använder kreatin (vilket han inte svarar på) eftersom att det ger höjda nivåer och kan av en läkares ses som att man har dåliga värden.

Jag tar inte kreatin alls, det är bara protein jag har använt mig av.

Cogge
2013-04-18, 18:24
Läkaren i fråga sa inte VAD dessa andra ämnen var?

Nej det sa hon inte. Hon sa bara att de kan innehålla ämnen som påverkar levern. Nämnde också något om att vissa ämnen kan var svåra för njurarna att hantera och ändrar PH värdet i kroppen på något vis men kan inte ser någon koppling till just levern.

Det skumma var väl att 2 utav levervärdena var perfekta medans det andra var helt åt pipan...

Doctor Snuggles
2013-04-18, 18:24
Som sagt, t.ex. träning kan förhöja vissa levervärden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2291230/

Cogge
2013-04-18, 18:38
Som sagt, t.ex. träning kan förhöja vissa levervärden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2291230/

Exakt, så som det beskrivs på youtubklippet på första sidan låter det ganska logiskt.
Doktorn uttalade sig väldigt konstigt först "Din lever är skadad" Men förklarade sen att det var ett värde som var väldigt högt. Men man blir ju endå orolig :(

Kan väl tänka mig att värden går upp och ner lite då och då på samtliga människor =P

Cogge
2013-04-18, 18:39
För att undvika spekulation kolla med läkaren vad det var för värde som var högt och vad det är för ämne i proteinpulver som skulle kunna ha påverkat det.

Det hon kunde ge mig var att det är inte proteinet i sig som är farligt utan att det kan finnas vissa tillskott i själva proteinmixen som kan ha en dålig påverkan för vissa, självklart inte alla.

Cogge
2013-04-18, 18:50
Det jobbigaste är ju faktiskt att om det INTE är pulvret i detta scenariot utan något helt annat. Då kommer jag må dåligt ^^

Ronn
2013-04-18, 18:53
Det hon kunde ge mig var att det är inte proteinet i sig som är farligt utan att det kan finnas vissa tillskott i själva proteinmixen som kan ha en dålig påverkan för vissa, självklart inte alla.

Det där är ju inget svar, antingen kan inte din läkare svara på frågan eller så är det du som inte lyssnar alternativt inte ställer rätt frågor, jag tar mig friheten att luta åt det senare. ;)

Cogge
2013-04-18, 19:06
Det där är ju inget svar, antingen kan inte din läkare svara på frågan eller så är det du som inte lyssnar alternativt inte ställer rätt frågor, jag tar mig friheten att luta åt det senare. ;)

Det är det svaret jag fick. Sen kan jag inte påstå att jag "legat på" för att få fram mer information. Men hon hade inget specifikt hon kunde ge mig som skulle betyda att det är proteinpulvret.

Om jag slänger ut en fråga i luften rent spontant. Om man bygger muskler och slänger i sig mer protein än normala människor så borde väl det göra någon form av påverkan på kroppen? Jag menar inte att det måste vara negativt men kroppen borde väl reagera på något vis? :D

Cogge
2013-04-18, 19:11
Glöm frågan, tack för alla kommentarer iaf. Det återstår att se hur det artar sig vid nästa blodprov ;) Jag går på Doctor Snuggles post, vilket jag tycker är det mest logiska hitintills =P

tjing
2013-04-19, 09:53
Jag undrar om hon inte menar att det kan finnas AAS i proteinpulver...

...vilket nämligen kan ha negativ effekt på levern.

Cogge, som jag skrev kan överätning och alkoholförtäring också öka levervärden transient.

Cogge
2013-04-19, 12:40
Jag undrar om hon inte menar att det kan finnas AAS i proteinpulver...

...vilket nämligen kan ha negativ effekt på levern.

Cogge, som jag skrev kan överätning och alkoholförtäring också öka levervärden transient.

Jag gick precis in på ************* och kollade igenom olika typer av märken. Det märket jag använde mig av hetter Star Nutrition whey 80 och hade så sjuuukt mycket olika saker i innehållsförtäckningen medans en annan sort från nutramino whey 80 bara hade några få...

Är det någon som känner kan svara på om skillnaden är stor från märke till märke?

Knatcharn
2013-04-19, 13:15
Jag gick precis in på ************* och kollade igenom olika typer av märken. Det märket jag använde mig av hetter Star Nutrition whey 80 och hade så sjuuukt mycket olika saker i innehållsförtäckningen medans en annan sort från nutramino whey 80 bara hade några få...

Är det någon som känner kan svara på om skillnaden är stor från märke till märke?

Det är ingen större skillnad från märke till märke om det är vassleprotein vi pratar om (whey = vassle). Möjligtvis skriver vissa märken ut t.ex. aminosyraprofilen (hur mycket av olika aminosyror det är i) så att förteckningen blir jättestor. Eller så har de massor med smak- och färgämnen i.

Cogge
2013-04-19, 13:19
Det är ingen större skillnad från märke till märke om det är vassleprotein vi pratar om (whey = vassle). Möjligtvis skriver vissa märken ut t.ex. aminosyraprofilen (hur mycket av olika aminosyror det är i) så att förteckningen blir jättestor. Eller så har de massor med smak- och färgämnen i.

Okey, ja det är som du säger, där var en hel rad aminosyror ^^ tack för info

King Grub
2013-04-19, 15:14
Alla proteiner, mat eller tillskott, innehåller alla aminosyror.

Silencer
2013-04-19, 15:29
Så sant.

Men sannolikt är det skitsnack från läkarens sida. Vilka "ämnen" skulle skada levern i proteinpulver? Jag tror det beror rätt mycket på en "myt" att det skulle finnas skadliga ämnen i proteinpulver. Om något finns det ju en mängd positiva effekter hos vassleprotein.


Sojalecitin?

John M
2013-04-19, 15:34
Läkare har rent generellt sett inte koll på ett skit - har haft å göra med säkert över 50 stycken i 5-6 olika länder. Jag har 5 dubblad livsmedelsverkets rekommenderade intag av protein under 10 års tid - levern ser helt normalt ut - MEN mycket är individuellt också hur kroppen reagerar på olika ämnen.

GoHardOrGetOut
2013-04-20, 13:16
Läkare har rent generellt sett inte koll på ett skit - har haft å göra med säkert över 50 stycken i 5-6 olika länder. Jag har 5 dubblad livsmedelsverkets rekommenderade intag av protein under 10 års tid - levern ser helt normalt ut - MEN mycket är individuellt också hur kroppen reagerar på olika ämnen.

Din lever ser helt normal ut på blodprov kanske. Har svårt att tänka mig att du går och gör regelbundna leverbiopsier (som ändå skulle kunna se normala ut). Jag säger inte att din lever är dålig men att insinuera att din lever är till 100% är frisk bara för att inga blodprov är avvikande och att det därför är helt safe att konsumera enorma mängder protein är att dra det lite långt.

Nu vill jag inte försvara läkaren i fråga för det är mycket möjligt att hon uttalat sig om saker som hon inte har koll på.

Men hennes rekommendation att sluta med proteintillskottet och se om värdena går tillbaka är den enda sunda.

Kolloiterna kanske tycker att vi ska göra extensiv forskning på OP för att få reda på exakta mekanismer för de förhöjda värdena, dock så är jag inte av denna åsikt då jag anser att det finns bättre ställen att spendera pengarna på. En läkare har inte tid/befogenhet/pengar att skicka iväg random kosttillskott på analys för toxiska substanser. Det rätta är att rekommendera patienten att sluta ta kosttillskottet och sedan uppföljning angående leverparametrar.