handdator

Visa fullständig version : Smärta i ländryggen vid framåtböjning


Bulta
2013-04-17, 14:34
Sedan jag börjat böja tyngre och mer frekvent har jag ofta en lätt smärta lokaliserad till ländryggen när jag böjer mig framåt.
Vid knäböj känns det inte alls utan det är som sagt enbart vid en framåtböjning, exempelvis situps.

Har testat ett några veckors frånvaro av situps men ömheten blir enbart mindre när jag är flera dagar ifrån knäböjsträning.

Bör jag sänka vikterna rejält och öva teknik en period, eller kan det möjligen finnas några övningar som kan hjälpa mig, exempelvis att göra lätta ryggresningar varje pass? Det gör ju trots allt inte ont just när jag knäböjer.

Är tacksam för alla tips!

Scratch89
2013-04-19, 17:23
Hur är det med din bålstabilitet?

Wibba
2013-04-19, 18:55
Gör det ont för att du krummar ryggen och sedan rätar ut den?

Bulta
2013-04-19, 22:04
Hur är det med din bålstabilitet?
Oj, huruvida det är med bålstabiliteten vet jag inte riktigt. Hur visar det sig främst om det är den svaga länken?
Det jag rent allmänt känner om min lyftteknik i både marklyft och knäböj är att jag har ganska svårt att hålla uppe bröstryggen ordentligt,
men ländryggen kröker jag inte.

Gör det ont för att du krummar ryggen och sedan rätar ut den?
Jo, precis. Det är främst när jag rätar ut som det känns lite i nedre delen av ländryggen. Övningar som inte kröker ländryggen är det ingen fara med.

jasonmago
2013-04-19, 22:34
Går du för djupt utan att vara tillräckligt rörlig i höften kanske? När rörligheten "tar slut" så tappar man ofta ländryggen och den liksom fälls in. Detta sätter en otrolig stress på diskarna. Filma dig från sidan och se om det är problemet.

Asterix89
2013-04-20, 10:22
Buktning av en disk?

Wibba
2013-04-21, 22:12
Jag har lite samma problem, krummar jag nedre delen av ryggen så gör det ont på en specifik punkt till vänster om ryggraden. Jag är 99% säker på att det är muskulärt. Har haft en gammal skada som uppkom av långa utfall och snabba vändningar, gjorde illa mig igen när jag översträckte ryggen vid ett lyft ovanför huvudet där jag fick pressa ut den sista delen och svankade överdrivet mycket.

Smärtan försvinner om jag vilar från pressar över huvudet i ca 3 veckor, sedan när jag tror jag är hel testar jag t.ex. militärpress igen och fokuserar verkligen på att inte översträcka ryggen men då kommer smärtan tillbaka 1-2 dagar efter övningen.

Jag tänker mig att det är dåligt med stabiliserande muskler runt det området, har trots allt haft problem med det tidigare då jag var tennisspelare och det kanske sitter kvar en del i det? Förmodligen magmuskler, främst inre sådana, är nog rätt svaga i jämförelse med ryggen. Tips på rehab-övningar som åtgärdar detta? Alltid värt att testa även om jag inte har fått någon diagnos.