handdator

Visa fullständig version : Halsont fast i övrigt frisk, ej förkyld eller slemmig.


Sach
2013-04-17, 10:42
Hej, som rubriken säger.
Igår fick jag plötsligt ont i halsen men jag är i övrigt 100% frisk, varken snuvig, slemmig eller har feber.
Det halsonda känns som om det skaver/bränner när jag sväljer och andas in.
Så vad tror ni, bör man kunna träna ändå?
Skulle jag känt mig krasslig utöver det halsonda så skulle jag väntat med träningen no questions asked men nu när man känner sig frisk i övrigt så känner jag att jag måste rådfråga med koloeliten;)
Eftersom det är en brännande/skavande känsla så misstänkte jag först halsbränna men då får man väll samtidigt sura uppstötningar och ont i bröstet? Detta har jag inte så det kan väll inte vara det?
Mvh

miaz
2013-04-17, 10:54
den här frågan är uppe då och då, jag har själv ställt den.
vad jag lyckats klura ut, så är det just halsont man absolut inte bör träna med.
andra symptom -halsont verkar dock många träna med, såvida de
inte uppenbart känner sig hängiga/febriga.

det är väl egentligen vad halsontet beror på, men är det streptokocker
så kan det vara livsfarligt att träna.
och vill man inte gå till vårdcentral för att kolla, så gör man nog bra i
att inte träna.

alden
2013-04-17, 11:02
Är det obehagligt att träna med halsont så skippa det. Ge det någon dag till eller två så du hinner bli helt återhämtad. Det är inte farligt med vila. :)

miaz
2013-04-17, 11:08
Är det obehagligt att träna med halsont så skippa det
det är inte obehaget som är faran med halsont.

apfel
2013-04-17, 11:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50420&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165252&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86055&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60426&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34956&highlight=halsont+tr%E4na

testa söka innan du skapar ny tråd...

Rawsteel
2013-04-17, 11:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50420&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165252&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86055&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60426&highlight=halsont+tr%E4na
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34956&highlight=halsont+tr%E4na

testa söka innan du skapar ny tråd...

Håller med, det borde göras en sticky om träning med halsont då det kan vara livsfarligt och det är en fråga som kommer upp väldigt ofta.

AronP
2013-04-17, 11:28
Rent generellt så ska man som sagt inte träna vid halsont, men finns det en vettig förklaring till varför så anser jag att man kan träna ändå. För mig är det att jag skrikit mycket dagen innan eller när jag har sovit med munnen öppen stora delar av natten och därmed är torr på morgonen men det lättar allteftersom dagen går. Så finns det en vettig förklaring så tycker jag inte man ska vara benhård.

Sach
2013-04-17, 13:26
Det är inte farligt med vila. :)

Ne men som träningsnarkoman och arbetslös så är det en mardröm, då spenderas den större delen av dagarna framför datorn och hur mycket man behöver äta för att ligga på balans ändras ofta en hel del (finns ingen anledning att ligga på + när man inte tränar):p

Rawsteel
2013-04-17, 13:31
Ne men som träningsnarkoman och arbetslös så är det en mardröm, då spenderas den större delen av dagarna framför datorn och hur mycket man behöver äta för att ligga på balans ändras ofta en hel del (finns ingen anledning att ligga på + när man inte tränar):p

Vet du din balans på vilodagar när du tränar så kan du nog sänka intaget med ~200kcal, vad jag behöver göra när jag blir sjuk eller får någon skada som hindrar mig från att träna.
Även jag har stillasittande vardagar.

svenbanan
2013-04-17, 14:24
Jag brukar resonera som så att om jag har halsont men inte nedsatt allmäntillstånd (krasslig i övrigt, feber odyl.) så tar jag det lugnt med träning en eller ett par dagar. Ibland kommer feber och sådant lite senare. Blir man då sjuk så var det ju uppenbart rätt att ta en-två dagar vila. Ibland blir det istället så att det halsonda försvinner till nästa dag och det kommer ingen feber heller. Då anser jag att det var falskt alarm och det är bara att köra. Det luriga är ju ifall det halsonda sitter kvar flera dagar men allmäntillståndet inte blir försämrat. Dyker det inte upp nån feber eller andra symptom efter typ tre dagar med bara lite halsont så brukar jag nog träna.

Sach
2013-04-17, 14:26
Jag brukar resonera som så att om jag har halsont men inte nedsatt allmäntillstånd (krasslig i övrigt, feber odyl.) så tar jag det lugnt med träning en eller ett par dagar. Ibland kommer feber och sådant lite senare. Blir man då sjuk så var det ju uppenbart rätt att ta en-två dagar vila. Ibland blir det istället så att det halsonda försvinner till nästa dag och det kommer ingen feber heller. Då anser jag att det var falskt alarm och det är bara att köra. Det luriga är ju ifall det halsonda sitter kvar flera dagar men allmäntillståndet inte blir försämrat. Dyker det inte upp nån feber eller andra symptom efter typ tre dagar med bara lite halsont så brukar jag nog träna.

Låter klokt, dock ringt och fixat en tid på vårdcentralen tills imorgon så kan dom avgöra direkt om det är något som jag kan träna med eller ej;p

Blindguard1
2013-04-17, 14:29
Halsont är inget jag skulle rekommendera dig att träna med...

dluddeckens
2013-04-17, 14:52
Är det obehagligt att träna med halsont så skippa det. Ge det någon dag till eller två så du hinner bli helt återhämtad. Det är inte farligt med vila. :)

Jag fick ont i halsen förra veckan. Dvs 8 dagar sedan.

Vilade från träningen, men åkte ändå på feber i en dag, efter det släppte så är mitt halsont fortfarande kvar.

Inne på min 8:e vilodag nu, och det gör fortfarande ont i halsen.


*grr*

SteelPulse
2013-04-17, 15:21
Låter klokt, dock ringt och fixat en tid på vårdcentralen tills imorgon så kan dom avgöra direkt om det är något som jag kan träna med eller ej;pGå till vårdcentralen för att du har lite ont halsen? Skärp dig.

Rawsteel
2013-04-17, 15:24
Jag fick ont i halsen förra veckan. Dvs 8 dagar sedan.

Vilade från träningen, men åkte ändå på feber i en dag, efter det släppte så är mitt halsont fortfarande kvar.

Inne på min 8:e vilodag nu, och det gör fortfarande ont i halsen.


*grr*

Det låter som en bakterieinfektion, dessa är långvarigare än den vanligaste orsaken till halsont som är en virusinfektion.
Bakterieinfektioner kan du dock få bort snabbare med hjälp av antibiotika så mitt råd är att du kontaktar vårdcentralen, vilket jag hade gjort för 5 dagar sedan om jag hade vart i dina skor:p

Rawsteel
2013-04-17, 15:26
Gå till vårdcentralen för att du har lite ont halsen? Skärp dig.

Vad är det för fel på det? Rör det sig om en bakterieinfektion så kan dom skriva ut antibiotika till en så att man snabbare blir frisk och kan börja träna igen.

Deceiver85
2013-04-17, 15:32
Vad är det för fel på det? Rör det sig om en bakterieinfektion så kan dom skriva ut antibiotika till en så att man snabbare blir frisk och kan börja träna igen.
Du kommer inte få antibiotika utskrivet för lite ont i halsen, och jag skulle bli direkt arg på den doktor som gör det.

Även i Sverige börjar vi få problem med resistenta bakterier. Därför är det viktigt att bara använda antibiotika när det är nödvändigt och gör nytta.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Om-lakemedel/Antibiotikaresistens/

SteelPulse
2013-04-17, 19:02
Vad är det för fel på det? Rör det sig om en bakterieinfektion så kan dom skriva ut antibiotika till en så att man snabbare blir frisk och kan börja träna igen.Hur tror du vårdcentralerna skulle se ut om fler resonerade så? Jag har pratade med min syrra, som är läkare, och dom upplever det som ett stort problem med alla unga självcentrerade människor som tar upp vårdtid för finnar under näsan och förkylningar.

Rawsteel
2013-04-17, 19:12
Du kommer inte få antibiotika utskrivet för lite ont i halsen, och jag skulle bli direkt arg på den doktor som gör det.

Även i Sverige börjar vi få problem med resistenta bakterier. Därför är det viktigt att bara använda antibiotika när det är nödvändigt och gör nytta.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Om-lakemedel/Antibiotikaresistens/

Det där var jag inte medveten om, vet bara att jag fick antibiotika utskrivet när jag hade ont i halsen och det var en bakterieinfektion.
Detta var dock 4 år sen.

LarsLasr
2013-04-17, 20:15
Kan läkaren ta ett prov för att se om du kan ha nytta av penicillin?
Om du har halsont utan hosta, heshet eller snuva och har feber (mer än 38,5 grader), svullna lymfkörtlar på halsen eller vita beläggningar på halsmandlarna orsakas ungefär hälften av infektionerna av streptokocker.

angående halsont och frågan om det är virus eller bakterier. Streptokocker är bakterier.

dluddeckens
2013-04-17, 20:32
Det låter som en bakterieinfektion, dessa är långvarigare än den vanligaste orsaken till halsont som är en virusinfektion.
Bakterieinfektioner kan du dock få bort snabbare med hjälp av antibiotika så mitt råd är att du kontaktar vårdcentralen, vilket jag hade gjort för 5 dagar sedan om jag hade vart i dina skor:p

Hmmm kanske värt att kolla upp det då.

Jag har klarat mig 30 år utan antibiotika/penicillin, hade som plan att vänta tills pesten hänger runt knuten :)

Mickee
2013-04-20, 09:04
Brukar alltid avstå träning vid halsont och feber, men denna våren blev annorlunda.

Varit förkyld i 9 veckor i rad nu, varav de 4 första med kraftig "manlig" förkylning. De resterande 5 veckorna har ENBART varit halsont, något som är jävligt irriterande. Så har provat vila, lätt träning, höjt kcal, supit osv i olika kombinationer men det vill fan inte släppa så nu tränar jag lätt fram tills dess att det gör för ont och sen får jag vila några dagar igen, -> repeat :(

GoHardOrGetOut
2013-04-20, 09:39
... men är det streptokocker
så kan det vara livsfarligt att träna


Om det är mykardit du tänker på så är det inte speciellt stor risk att få pga en streptokockinfektion. Det finns, men verkar vara väldigt ovanligt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23062402 Då är det värre med virus såsom Adenovirus eller Coxsackie.

Att använda "ont i halsen" som många gör är inte heller ett säkert kort för att utesluta om man har någon infektion som kan ge myokardit.

GoHardOrGetOut
2013-04-20, 09:41
Gå till vårdcentralen för att du har lite ont halsen? Skärp dig.

Han gick iaf inte till akuten som vissa gör ^^

GoHardOrGetOut
2013-04-20, 09:56
Det låter som en bakterieinfektion, dessa är långvarigare än den vanligaste orsaken till halsont som är en virusinfektion.
Bakterieinfektioner kan du dock få bort snabbare med hjälp av antibiotika så mitt råd är att du kontaktar vårdcentralen, vilket jag hade gjort för 5 dagar sedan om jag hade vart i dina skor:p

Om det har gått 8 dagar och OP mår så bra att han funderar över att träna så är det osannolikt att han kommer att få Kåvepenin på VC förutsatt att de är kunniga. Uppfyller man 3 av 4 kliniska kriterier så gör man ett snabbtest från halsen. Är det positivt så får man Kåvepenin (Penicillin V). Är det negativt så har man ingen påvisbar effekt av antibiotika och får därför gå hem igen.

GoHardOrGetOut
2013-04-20, 10:06
Du kommer inte få antibiotika utskrivet för lite ont i halsen, och jag skulle bli direkt arg på den doktor som gör det.

Även i Sverige börjar vi få problem med resistenta bakterier. Därför är det viktigt att bara använda antibiotika när det är nödvändigt och gör nytta.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Om-lakemedel/Antibiotikaresistens/

Det där var jag inte medveten om, vet bara att jag fick antibiotika utskrivet när jag hade ont i halsen och det var en bakterieinfektion.
Detta var dock 4 år sen.

Sen kan man ju disskutera paragrafryttarna som har analyserat detta. De har tittat på den totala användingen av antibiotika i Sverige och velat minska denna. Dock är det ju så att det finns många olika grupper av antibiotika och de bredaste (de som slår ut flest olika bakterier) är ofta de man oroar sig för att det ska uppstå resistensmekanismer för. Penicillin V (Kåvepenin) som är aktuellt i detta fallet har använts så många år så de bakterier som har möjlighet att bli resistenta mot PcV redan är det.

Många läkare som kan skriva ut mediciner till sig själva har en ask Kåvepenin hemma i skåpet som de tar vid första symptom på halsont.

Det ser dock självklart bra ut på pappret att minska antibiotika användningen i stort, men det är som sagt inte det som är problemet.

Med detta dock inte sagt att man nödvändigtvis ska ha antibiotika. Som jag sa tidigare så förkortar PcV vid streptokockinfektion i halsen knappt sjukdomstiden. Man blir frisk av sig självt ändå bara att det tar 1-2 dagar extra.

Sach
2013-04-20, 10:44
Det slutade göra ont i halsen på eftermiddagen den 18e så tog och tränade ett tungt och intensivt benpass igår och det var inga problem och jag känner mig 100% frisk idag och har inte ont i halsen.
Blev dock lite orolig nu när jag läste LarsLasr citat angående vita beläggningar, jag kollade ner i halsen och en liten del av båda mina halsmandlar ser lite vita ut.
Det är dock inget som ligger på och som går att ta bort som en beläggning.
Oroar jag mig i onödan?
Och gör inte narr av mig nu men jag tog en bild så att ni kan se vad jag menar, ni finner den här (http://imgur.com/Nt1X7QW) *lol*.
jag har ingen aning om mina halsmandlar alltid har sett ut så eller inte.
Men det verkar vara en del kunniga här i tråden, så tycker ni det ser normalt ut?
Och lymfkörtlarna är dom som sitter där käkbenet slutar (under) om man kollar uppåt va? Känner 2 jätte små knölar där och dom är inte ömma.
En blir allt lite hypokondriskt när det kommer till detta>_<

PS, mobba inte mina tänder, nyvaken och nyss druckit kaffe när bilden togs så ser mindre "fräscht" ut:p

NiklasAlm
2013-04-21, 09:19
Läste i illustrerad vetenskap, är symptomen ovanför halsen kan man träna alltså lätt huvudvärk och halsont. Är symptomen under halsen hosta, feber, ont i muskler och leder, ont i magen så ska man undvika träning. Tycker det verkar vettigt faktiskt!

miaz
2013-04-21, 10:18
Läste i illustrerad vetenskap, är symptomen ovanför halsen kan man träna alltså lätt huvudvärk och halsont. Är symptomen under halsen hosta, feber, ont i muskler och leder, ont i magen så ska man undvika träning. Tycker det verkar vettigt faktiskt!
tränar med hosta, dock inte halsont.

GoHardOrGetOut
2013-04-21, 11:58
Läste i illustrerad vetenskap, är symptomen ovanför halsen kan man träna alltså lätt huvudvärk och halsont. Är symptomen under halsen hosta, feber, ont i muskler och leder, ont i magen så ska man undvika träning. Tycker det verkar vettigt faktiskt!

Det är en felaktig förenkling. I stort sett alla övre luftvägsinfektioner kan leda till Myokardit, ett undantag är rhinovirus (vanligt förkylningsvirus). Det kan dock vara svårt att veta om man har rhinovirus eller någon annat virus.

Som exempel kan nämnas Coxsackie B virus som är det vanligaste viruset man hittar vid myokarditer.
Symptomen är bl.a. feber, huvudvärk, halsont, muskelvärk, bröstsmärta.
Dock måste man inte ha alla dessa symptomen. Så har man halsont+huvudvärk så kan man fortfarande ha en Coxsackie B infektion.

Sach
2013-04-21, 12:33
Skulle ni säga att det är dumt av mig att träna när jag harklar upp lite grönt slem och känner mig lite "tjock" i halsen? Känns som något sitter i gommen eller lite längre back.
Det gör inte ont när jag sväljer direkt, det känns lite svid när jag harklar mig bara.
Mandlarna är inte svullna eller ömma, inte lymfkörtlarna heller och jag känner mig 100% kry utöver detta, inga sjukdomskänslor, värk i kroppen eller trötthet.

tjing
2013-04-21, 12:34
Träna inte med halsont eller feber, simple as that.

Man kan dock få något liknande om man sovit med öppen mun och är torr i halsen. Försvinner det av en kopp kaffe eller mat, så kan du gott träna.

Edit: Harklar upp grönt slem? Gå till läkaren och kolla upp det, är mitt tips. Och träna inte.

Thornblom
2013-04-21, 12:41
Det gäller att skilja på halsont och halsont.
Jag, till exempel, kan få lite ont i halsen när jag sovit dåligt ett par nätter (speciellt under pollentider) och då är det inga problem att träna.
Om det handlar om en förkylningssymptom så skulle jag inte knalla in på gymmet dock...

Sach
2013-04-21, 12:45
Edit: Harklar upp grönt slem? Gå till läkaren och kolla upp det, är mitt tips. Och träna inte.

Yep, kom igår eftermiddag efter 2 dagars träning.
Träningen har fö gått bra, inte känt mig trött eller något, snarare tvärtom, pigg som satan.

billmaier
2013-04-21, 12:58
Klart man kan träna med halsont, snuva och liknande. Men man ska absolut inte träna om man har feber.

ZaCoOzA
2013-04-21, 13:03
Skulle jag skita i att träna varje gång jag harklar upp lite grönt slem eller känner lite obehag i halsen så skulle det inte bli mycket träning.
Chansen att du blir påkörd av en bil är nog större än att du får hjärtmuskelinflammation med dom få symptomen du verkar uppleva Sach.

King Grub
2013-04-21, 13:04
Klart man kan träna med halsont, snuva och liknande. Men man ska absolut inte träna om man har feber.

Virustypen som ger hjärtmuskelinflammation har just halsont som symptom, inte nödvändigtvis feber.

Mr Eks
2016-12-22, 12:31
Virustypen som ger hjärtmuskelinflammation har just halsont som symptom, inte nödvändigtvis feber. Men om man känner sig helt frisk i övrigt då? Kan man ha virus ändå?


Jag har precis börjat deffa och kan verkligen inte stanna hemma från träningen... stannar jag hemma från träningen så måste jag äta på kcal balans för att inte tappa muskler och det vill jag inte..


Jag har så klart läst hela tråd1 men hittar inget slutgiltigt svar... Jag har väldigt ont i halsen när jag sväljer, men eftersom jag är helt frisk i övrigt (37,5 och 37,3 grader i respektive öra) så tror jag att det beror på att jag varit torr i munnen o t ex snarkat eller så...

VoDaresVins
2016-12-22, 15:31
Men om man känner sig helt frisk i övrigt då? Kan man ha virus ändå?


Jag har precis börjat deffa och kan verkligen inte stanna hemma från träningen... stannar jag hemma från träningen så måste jag äta på kcal balans för att inte tappa muskler och det vill jag inte..


Jag har så klart läst hela tråd1 men hittar inget slutgiltigt svar... Jag har väldigt ont i halsen när jag sväljer, men eftersom jag är helt frisk i övrigt (37,5 och 37,3 grader i respektive öra) så tror jag att det beror på att jag varit torr i munnen o t ex snarkat eller så...

Du kommer inte få ett konsekvent svar här. Själv tränar jag inte med halsont. Sen är väl inte över 37 grader normalt heller. Snarare stegring och då hade jag inte gjort nåt alls. Det finns över 300 andra dar på året att träna på.

Mr Eks
2016-12-22, 17:03
Du kommer inte få ett konsekvent svar här. Själv tränar jag inte med halsont. Sen är väl inte över 37 grader normalt heller. Snarare stegring och då hade jag inte gjort nåt alls. Det finns över 300 andra dar på året att träna på.

Tyvärr upptäckte jag att jag även har ont i halsmandlarna, så det är antagligen en bakterie- eller virusinfektion. Så jävla trist.

Sheikah
2018-06-26, 08:24
Bumper denna.

Finns det något nytt kring halsont och/eller sjukdom och träning? Eller är det fortfarande vila som gäller när man känner symptom av halsont?

King Grub
2018-06-26, 12:05
Det beror på vad som orsakar det halsonda. Det finns många anledningar, även förkylningsvirus, som ger halsont men som inte är farligt om man anstränger sig samtidigt. Vet man inte vad det beror på, får man göra en personlig avvägning om man tycker det är värt det. Sannolikt är det inte farligt, men det kan vara. Sannolikt händer inget speciellt alls. Har man riktig otur kan man aldrig träna igen eller dör. Extremt sällsynt, men det kan hända.

dodie
2018-06-26, 12:15
Det beror på vad som orsakar det halsonda. Det finns många anledningar, även förkylningsvirus, som ger halsont men som inte är farligt om man anstränger sig samtidigt. Vet man inte vad det beror på, får man göra en personlig avvägning om man tycker det är värt det. Sannolikt är det inte farligt, men det kan vara. Sannolikt händer inget speciellt alls. Har man riktig otur kan man aldrig träna igen eller dör. Extremt sällsynt, men det kan hända.

Take the red or blue pill, mister.

Sheikah
2018-06-26, 12:50
Det beror på vad som orsakar det halsonda. Det finns många anledningar, även förkylningsvirus, som ger halsont men som inte är farligt om man anstränger sig samtidigt. Vet man inte vad det beror på, får man göra en personlig avvägning om man tycker det är värt det. Sannolikt är det inte farligt, men det kan vara. Sannolikt händer inget speciellt alls. Har man riktig otur kan man aldrig träna igen eller dör. Extremt sällsynt, men det kan hända.

Tack för svar. Påverkar förkylningsvirus träningsresultaten om man tränar när man har viruset? Med andra ord, är det lönsamt att träna om man har viruset? Jag vill inte träna (kondition) om det inte ger någonting då känns det meningslöst.

speedy83
2018-06-26, 21:47
Tack för svar. Påverkar förkylningsvirus träningsresultaten om man tränar när man har viruset? Med andra ord, är det lönsamt att träna om man har viruset? Jag vill inte träna (kondition) om det inte ger någonting då känns det meningslöst.
Spontant känns det ju som att kroppen har fullt upp med att bekämpa sjukdomen så känns inte som att man skulle få någon vidare effekt men en intressant fråga jag också är nyfiken på!