handdator

Visa fullständig version : Mer proteiner?


sananas
2013-04-17, 09:06
Hej alla! :)

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite här.

Har nyligen fyllt 30 och har alltid tränat en varierad träning såsom, löpning, crossfit, diverse klassträning, simning. Normalt 4 ggr i veckan.

Nu har jag märkt att lilla rumpen är inte att räkna med längre, den har blivit för slank (tror det är åldersbetingat eftersom jag annars alltid haft den på plats naturligt). Nu tittar den lite neråt!!! :( Jag har börjat fokusera min träning mer på ändan det senaste dock men känner att den är svagare än vanligt. Vad kan ha hänt?

Jag får i mig dagsbehovet av protein (genom normal kost) men vad kan jag göra mer? Är det någon som har några tips?*flex*

Fishtank
2013-04-17, 09:36
Styrketräning.
Främst knäböj, marklyft, raka marklyft och utfall.

Garanterat glömt lite övningar för rumpan/låren men de lär andra fylla på med.

sananas
2013-04-17, 09:45
Ok, jag får fortsätta på det spåret men började fundera på om jag kanske skulle behöva något proteintillskott(shake el liknande) för att få extra fart på det....Tack! :)

Fuark
2013-04-17, 09:49
finns inget stjärtinriktat-protein såvitt jag vet, det går utmärkt med ett par extra köttbullar på tallriken/vilken källa som helst.

Knäböj och ufall är det som jag känner mest av, testa det

Clark
2013-04-17, 09:50
Ok, jag får fortsätta på det spåret men började fundera på om jag kanske skulle behöva något proteintillskott(shake el liknande) för att få extra fart på det....Tack! :)

Om du behöver det eller inte beror helt på hur hur mycket protein du får i dig från måltiderna. 1,5 g protein/ kg kroppsvikt borde inte vara så svårt att få i sig från maten. Vet du att det blir för lite ibland så ta en vassleshake efter träningen om du vill säkra upp.

sananas
2013-04-17, 09:56
finns inget stjärtinriktat-protein såvitt jag vet, det går utmärkt med ett par extra köttbullar på tallriken/vilken källa som helst.

Knäböj och ufall är det som jag känner mest av, testa det


Haha! Tråkigt nog inte *gah!*

Får testa det och pressa mig själv hårdare redan idag!!! Tack för era kommentarer folks! :)

Anders The Peak
2013-04-17, 10:02
Dietary protein to maximize resistance training: a review and examination of protein spread and change theories

Det här är en intressant artikel eftersom den jämför de studier som gjorts på proteinbehov/intag. De gör mycket intressanta iakttagelser i studiernas utformning/upplägg som tidigare bara accepterats som sanningar.

Intaget av protein för att maximera muskeltillväxt och återhämtning ligger högre jämfört med de resultat som tidigare presenterats dvs. 1.2–1.8 gr/kg och höjs i och med att artikelns resultat till 1.83–2.36 g/kg,

Länk (http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-9-42.pdf)

tjing
2013-04-17, 10:38
Nja, snarare driver de ju tesen att en relevant höjning från en individuell baseline kan föra upp intaget till över 2 g / kg. Inte att det i sig skulle vara bättre nödvändigtvis än mindre.

Det sagt tror jag att 2 g protein per kg kroppsvikt är en kompromiss mellan eventuellt slitage på kroppen, vad forskningen säger och vad "killen på gymmet" säger.

Anders The Peak
2013-04-17, 11:23
Nja, snarare driver de ju tesen att en relevant höjning från en individuell baseline kan föra upp intaget till över 2 g / kg. Inte att det i sig skulle vara bättre nödvändigtvis än mindre.

Det sagt tror jag att 2 g protein per kg kroppsvikt är en kompromiss mellan eventuellt slitage på kroppen, vad forskningen säger och vad "killen på gymmet" säger.

Nu tänkte jag mer på att var och en kan läsa och tänka själva precis som du har gjort.
Någonstans här i spannet ligger optimum: 1.83–2.36 g/kg

Rawsteel
2013-04-17, 11:46
Vill du träna röven rejält så prova hip-thrusts, provade den för skojs skull för ett tag sedan och jag kunde inte sätta på på toaletten dagen efter.
Och då kör jag djupa böj och raka mark eller hypers och ingen av dom har någonsin gett mig hälften av den träningsvärken jag fick av hip-thrusts.

A8nFGuY77CE

sananas
2013-04-17, 13:30
Wow! Ser grym ut ju! Schysst! :D

frekar3
2013-04-17, 15:41
Wow! Ser grym ut ju! Schysst! :D

Hip-thrusts är riktigt grym.
Se bara till att ha något mjukt mellan stången och kroppen. Fungerar helt ok utan också, men betydligt skönare med ;)

Tycker personligen att den lämpar sig bäst mellan 6-10 reps. :)