handdator

Visa fullständig version : Benpress, hur djupt?


Jeml
2013-04-16, 22:21
Hur djupt bör man köra i benpress?

Jag kör så djupt det går, dvs knäna slår i bröstet. Detta medför dock att hälarna "släpper" i bottenläget. Jag funderar på om det är dåligt? Ska man bara köra pass djupt att man fortfarande kan ha kvar hälarna på plattan?

-squat-
2013-04-16, 22:30
Ska man bara köra pass djupt att man fortfarande kan ha kvar hälarna på plattan?

japp.

BisonLGcrew
2013-04-16, 22:40
Du vill också ha arslet fastklistrat i dynan. Alltså ej rulla upp den mot magen. Sträcker det i ryggen före rövalaturen så vet du att nåt är knas. Det är inget som kommer sabba din rygg direkt och säkert inte första åren heller. Men antagligen till slut och ryggproblem är definitivt inte kul, take it from me!

Rawsteel
2013-04-16, 23:24
Som dom andra sagt, hälen och röven ska va på plats under hela rörelsemomentet och du ska pressa med hälarna/mitten av foten precis som i böj.

Sparven från Minsk
2013-04-17, 09:18
Som de andra säger. Sen går jag enbart parallellt med benen, eller lite under 90 grader i knäna. Kör mina knäböj djupt, så kör benpressarna lite grundare för att få mindre rövkontakt :)

Bryggan
2013-04-17, 12:17
Alltså jag vet inte hur era benpress-maskiner ser ut men jag tror ni missar hur fötterna ska vara positionerade under pressövningen. I den maskin jag kör så kan jag sätta fötterna högt upp på "frånskjutningsplattan" och därmed gå hur djupt jag vill utan att hälarna släpper.
Dock inbillar jag mig att det inte är bra för knäna att placera fötterna för högt så jag försöker köra med fötterna ganska långt ner och brett isär. På det sättet kommer jag ganska långt ner...men gillar generellt inte benpressen för den känns felkonstruerad och obra helt enkelt.

Ozziking
2013-11-30, 14:45
så om rumpan lyfter när man pressar upp om man går djupt så ska jag inte köra så djupt alltså? Har nämligen lassat på ganska mycket och i dag gick jag riktigt djupt och då fick jag inte ens upp den...

Jeml
2013-11-30, 14:48
så om rumpan lyfter när man pressar upp om man går djupt så ska jag inte köra så djupt alltså? Har nämligen lassat på ganska mycket och i dag gick jag riktigt djupt och då fick jag inte ens upp den...

det är väl när man går ner som rumpan/höften lämnar dynan vid en viss punkt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2