handdator

Visa fullständig version : Känns som träningen blir ojämn


HelloGirly
2013-04-16, 20:41
Hej!

Jag har kört på gym nu regelbundet i ca 2 månader och kör helkroppspass varje gång ca 3 ggr/v. Problemet är att jag är supersvag i överkroppen och känner att träningen blir lite sämre där, medans underkroppen är stark och jag verkligen känner mig nöjd efter. Jag tycker det känns jobbigt att träningen blir så ojämn. Jag vill ha ut mer i överkropp! Underkroppen vill jag i stort sett bara hålla i form och alltså inte bygga så mycket, iaf tills jag känner att överkroppen är "ikapp" typ.

Tips på hur jag ska göra? Just nu kör jag bara maskiner för varje muskelgrupp. Ett gäng olika. Känner att det kanske skulle va bra med andra övningar med fria vikter också kanske, eller?

Fuark
2013-04-16, 20:45
minska volymen på underkroppen och öka på överkropp

Sniggel
2013-04-16, 20:51
Skillnaden i styrkepotential mellan killar och tjejer är som störst i överkroppen. Så du får förvänta dig att det kan gå lite trögt i överkroppsstyrka rent generellt. Dock ska inte det innebära något hinder för att du ska utvecklas!
Tänk på att ge det mer tid. 2 månader är knappt någonting. Ökningarna kanske tar fart lite senare.

(Varning för viss semi-broscience nedan)
Benen använder i princip alla och de kanske därmed är vana att vara aktiva.
Överkroppen kanske man inte anstränger så mycket i dagens samhälle om man inte har ett fysiskt krävande jobb så den kan behöva lite träning innan den "orkar med att tränas hårt". Dvs att få upp arbetskapaciteten och återhämtningsförmågan så pass att du blir kapabel att stressa den tillräckligt mycket för kunna utveckla styrkan.

Maskinerna behöver inte vara boven eftersom det funkar för benen eller hur? Däremot tycker jag det oavsett är en bra idé att köra fria vikter för att lära kroppen att jobba mer som en enhet och mindre som enskilda muskelgrupper. Men det är inte säkert att det hjälper dig i just den frågan du ställer.

HelloGirly
2013-04-16, 21:09
Ska jag ändra antal set och reps? Kör nu 3x15
Ska jag strunta i att köra underkropp någon av dagarna?

Sniggel
2013-04-16, 21:55
Jag säger något så tråkigt som att det är för tidigt att säga. Återkom om 4 månader.

alden
2013-04-16, 23:02
2 månader är som sagt för kort för att säga nånting. Jag tycker att Stonglifts 5x5 är ett bra nybörjarprogram och bra om du vill lära dig träna med fria vikter. Se till tt vara noga med att få tekniken rätt bara!

Jona
2013-04-17, 04:40
Öka vikterna! Du borde kunna öka varje vecka nu i början.

Loke
2013-04-17, 09:05
Jag hjälper ofta mer eller mindre erfarna tjejer i deras gymträning, och det du skriver här är något jag ofta hör. De flesta tjejer anser sig svaga i överkroppen jämfört med underkroppen. Så är dock sällan fallet, om något skulle jag säga att det ofta är precis tvärtom. Det finns flera skäl till detta:

1) Man jämför sig med killar. Killar är av naturen mycket starka i överkroppen, medan skillnaderna är betydligt mindre i underkroppen.

2) Man glömmer att underkroppen SKA vara väldigt mycket starkare än överkroppen om man är jämt tränad.

3) Många tjejer tränar pass där vikterna eller motståndet som används ofta inte är något annat än kroppsvikten. Av punkt nummer 2 får man då att det blir löjligt lätt för överkroppen och löjligt tungt för underkroppen.

Nåväl. Med det sagt så vill jag också säga att jag tycker det är klokt av dig att försöka träna överkroppen ordentligt. Att tjejer ofta är svagare där är ju både ett skäl för dig att inte känna dig dålig bara för att du är lite svag, men det är ju också såklart ett skäl för dig att träna den desto hårdare om du vill vara stark på så vis.

Jag tycker fria vikter är klokt. Spontant anser jag att du behöver hjälp av en kompetent tränare. Övergången från maskiner till fria vikter är svår och blir ännu svårare om man försöker göra det själv. Jag tror man får ut otroligt mycket mer av en timme med en bra tränare än man får av att läsa saker på internet, även om det också kan vara ett bra komplement. Se till att kräva saker av din tränare, var tydlig med vad du vill ha. Verkar hen inte intresserad av det du efterfrågar så byt.

Illustrerade mannen
2013-04-17, 15:36
3x15 kan vara bra. Men se till att du inte sitter och kör 3x15 på en vikt du kunde gör 3x40... Se till du höjer vikten när du klarar just 3x15. Då hamnar du exempelvis på 14, 12, 11. När du fixar 3x15 igen så höjer du igen. Ja, du fattar.

HelloGirly
2013-04-17, 20:48
Tack för era svar! =) Jag ska nog köra vidare på det jag gör nu, så ber jag om hjälp om ett tag när jag känner mig redo för fria vikter.

3x15 kan vara bra. Men se till att du inte sitter och kör 3x15 på en vikt du kunde gör 3x40... Se till du höjer vikten när du klarar just 3x15. Då hamnar du exempelvis på 14, 12, 11. När du fixar 3x15 igen så höjer du igen. Ja, du fattar.

Det här tipset var jätte bra. Jag har nämligen trott att det är viktigast att faktiskt klara av sina 15 reps och därför har jag inte vågat höja vikterna bara för att jag då inte klarar mer än kanske 10 eller så. Det här ska jag verkligen tänka på! Är det förresten ok att köra en viss vikt första settet och sen sänka vikten till de andra? Jag brukar nämligen klara av mitt första set på 15 reps bra på vissa maskiner men sen klarar jag inte av mer än kanske 5 st på nästa.

Illustrerade mannen
2013-04-17, 21:38
Det är stor skillnad på 15 i första setet och 5 i andra... Hur blir det i tredje? Jag vet inte, men jag skulle nog sänka vikten från början så det kanske blir 15 i första med några reps kvar i kroppen, 12-15 i andra och det du orkar i tredje... Med reservation för att jag inte är någon hejare på högreps...

HelloGirly
2013-04-17, 22:31
Ok. Det låter bra. Är nog lite så jag tänkt också. Är mest axelpressen som jag haft svårt för när det gäller att orka efter första settet, men jag tror det har blivit bättre sen jag börja =)