handdator

Visa fullständig version : Axelskada i hantelpressen


tiny
2013-04-16, 15:07
Hej, jag har styrketränat i fyra år och hållt mig skadefri under den tiden. För några dagar sedan skadade jag ena axeln då jag kom tillbaka till gymmet efter en vilovecka.

Hur jag skadade mig:
Skadan uppkom i samband med att jag hade armarna i toppläget i lutande hantelpress på relativt lätt vikt (15kg), då jag inte så oväntat drabbades av instabilitet i axeln, det kändes som att den hoppade ur led samtidigt som det knakade högt och gjorde ont, jag släppte hantlarna direkt och tränade därefter inte mer detta pass. Innan denna övning hade jag kört ganska hård bänkpress och excentriska dips.

Smärtbeskrivning:
Det gör som sagt fortfarande ont och jag har inte tränat överkroppen sen jag skadade axeln för fyra dagar sedan. Jag kan lokalisera smärtan till en exakt punkt på axeln och det gör lite ont när jag trycker på denna punkt (se bild). Smärtan känns ganska ytlig och uppkommer plötsligt då jag rör armen på olika sätt (då gör det riktigt ont) men aldrig då jag utåtroterar den, det känns bara skönt (se bild). Att rotera in armen är exempel på sånt som gör ont http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=64372&d=1249409580

Jag är förstås väldigt orolig att jag inte ska kunna träna dips, bänkpress och chins osv på länge. Har dessutom nyligen börjat deffa, vilket jag inte borde göra just nu om jag inte kan träna ordentligt.

Vad kan jag ha råkat ut för? Hur pass allvarligt är det?

Sheogorath
2013-04-16, 17:48
Vad ska första bilden visa?

strikt
2013-04-16, 18:59
Troligen punkten på framsidan när hennes armar är nere där det "ömmar"

Och "samma" punkt typ i mittenbilden fast då hon höjt armen, så tolkar jag det iaf?


För övrigt känner jag mig själv sliten/utbränd på samma punkt på bild 1, och tänkte lägga ner överkroppspasset och vila ut ömmandet lite mer, för att sedan börja med mer stretchning och lättare vikter för att kunna kötta på igen.

Har tränat runt ömmandet i flera månader, men blir aldrig bättre, och har jag tränat lugnare på bröstpasset så har jag fortfarande köttat på ryggpasset och det har liksom aldrig släppt för mig.

Så om du har något bra svar till TS och mig så uppskattar jag det Sheo :)

Ska man strecha för övrigt medans man vilar bort ömmandet? Eller är det bättre att bara vila helt för att sedan stretcha lätt och köra lättare vikter tills man kan kötta på igen?

tiny
2013-04-16, 19:01
Vad ska första bilden visa?

Punkten som gör ont. Var lite svårt att peka utan att skymma hela bilden.

Vanish
2013-04-16, 21:04
Jag fick något liknande för ett tag sen. Fick gå ner i vikter och hitta ett sätt att lyfta så att det inte gjorde så ont. Tex i bänk så fick jag hålla lite smalare och antagligen mer "korrekt" lyftning än jag gjort innan.
Minns inte exakt hur länge det tog och om det räckte med det, men bra är det nu iaf..

Inte mycket till hjälp men...

pezrulezhaakon
2013-04-16, 22:59
Punkten kan vara långa bicepssenan som irriterat "skåran" där senan löper i överarmsbenet.

vicarious
2013-04-16, 23:03
Jag fick något liknande för ett tag sen. Fick gå ner i vikter och hitta ett sätt att lyfta så att det inte gjorde så ont. Tex i bänk så fick jag hålla lite smalare och antagligen mer "korrekt" lyftning än jag gjort innan.
Minns inte exakt hur länge det tog och om det räckte med det, men bra är det nu iaf..

Inte mycket till hjälp men...

Precis samma som för mig. Rörelsen att föra armen inåt mot kroppen, mot den andra armen samt att lyfta armen rakt upp är värst för mig. Chins känns det i, sen är det svårt att tvåla sig under armarna i duschen :D Börjar dock kännas något bättre efter att ha tagit det lite lugnare och lättare med träningen.

strikt
2013-04-16, 23:39
Punkten kan vara långa bicepssenan som irriterat "skåran" där senan löper i överarmsbenet.

Så vila hela överkroppen, inga press/drag förrens det har lugnat ner sig? Efter det kör lite rotator övningar och sedan ta det lugnt med lättare vikter och öka allt eftersom?

Stretcha varje dag hemma medans man vilar? Eller vänta tills det lugnat ner sig och stretcha i anslutning till när man börjar träna överkroppspassen igen?

Och ifall man kör knäböj och lastar på, risk att man "stör" området med hjälp av stången? Marklyft antar jag är out of the question också =)

Sheogorath
2013-04-17, 05:26
Långa bicepssenan löper minst en halv decimeter lateralt från den markerade punkten. Skademekanismen gör det inte osannolikt men förutsatt att punkten markerar skadeområdet så är det inte långa bicepssenan. Jag återkommer med mina tankar när jag har bättre tid. Ville bara framföra ovanstående.

Sheogorath
2013-04-17, 18:28
Hej, jag har styrketränat i fyra år och hållt mig skadefri under den tiden. För några dagar sedan skadade jag ena axeln då jag kom tillbaka till gymmet efter en vilovecka.

Hur jag skadade mig:
Skadan uppkom i samband med att jag hade armarna i toppläget i lutande hantelpress på relativt lätt vikt (15kg), då jag inte så oväntat drabbades av instabilitet i axeln, det kändes som att den hoppade ur led samtidigt som det knakade högt och gjorde ont, jag släppte hantlarna direkt och tränade därefter inte mer detta pass. Innan denna övning hade jag kört ganska hård bänkpress och excentriska dips.

Smärtbeskrivning:
Det gör som sagt fortfarande ont och jag har inte tränat överkroppen sen jag skadade axeln för fyra dagar sedan. Jag kan lokalisera smärtan till en exakt punkt på axeln och det gör lite ont när jag trycker på denna punkt (se bild). Smärtan känns ganska ytlig och uppkommer plötsligt då jag rör armen på olika sätt (då gör det riktigt ont) men aldrig då jag utåtroterar den, det känns bara skönt (se bild). Att rotera in armen är exempel på sånt som gör ont http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=64372&d=1249409580

Jag är förstås väldigt orolig att jag inte ska kunna träna dips, bänkpress och chins osv på länge. Har dessutom nyligen börjat deffa, vilket jag inte borde göra just nu om jag inte kan träna ordentligt.

Vad kan jag ha råkat ut för? Hur pass allvarligt är det?

Man kan säga så här, att det generella förhållningssättet nu är ganska enkelt oavsett diagnos. Du ska inte göra saker som gör ont, gör gott i att vila från belastande övningar en vecka eller två och på sikt stabilitetsträna din axel för att undvika mer problem. Är du nyfiken på vilken struktur i axeln det är som skadats kan man börja med isometriska tester. Ställ dig i en dörröppning och tryck handen mot karmen så att du gör en inåtrotation i axeln, sen använder du karmen på andra sidan för att trycka med handryggen i en utåtrotation. Smärtar någon av riktningarna? Du kan sen gå vidare och ställa dig med sidan intill en vägg, armen hängande ned åt sidan och pressa handryggen mot väggen. Smärta?

De tre testen är bra att utgå från. Gjorde någon eller några rörelser ont?

Skademekanismen och smärtpunkten passar bra för en subscapularis- (eller möjligen pectoralis major)-påverkan och då ska inåtrotationen vara smärtsam.

kalle1321
2013-04-17, 21:54
Man kan säga så här, att det generella förhållningssättet nu är ganska enkelt oavsett diagnos. Du ska inte göra saker som gör ont, gör gott i att vila från belastande övningar en vecka eller två och på sikt stabilitetsträna din axel för att undvika mer problem. Är du nyfiken på vilken struktur i axeln det är som skadats kan man börja med isometriska tester. Ställ dig i en dörröppning och tryck handen mot karmen så att du gör en inåtrotation i axeln, sen använder du karmen på andra sidan för att trycka med handryggen i en utåtrotation. Smärtar någon av riktningarna? Du kan sen gå vidare och ställa dig med sidan intill en vägg, armen hängande ned åt sidan och pressa handryggen mot väggen. Smärta?

De tre testen är bra att utgå från. Gjorde någon eller några rörelser ont?

Skademekanismen och smärtpunkten passar bra för en subscapularis- (eller möjligen pectoralis major)-påverkan och då ska inåtrotationen vara smärtsam.

Om man får smärta vid det där testet, vilken/vilka muskler är det då som är skadade? Har nämligen själv använt det där testet sedan förra sommaren då jag skadade axlarna.

Sheogorath
2013-04-17, 22:12
Om man får smärta vid det där testet, vilken/vilka muskler är det då som är skadade? Har nämligen själv använt det där testet sedan förra sommaren då jag skadade axlarna.

Allt som oftast är det senfästessmärta från supraspinatus men man får det i regel också vid subakromiell bursit och kapsulit ("periartrit"). Inte alltför sällan också vid påverkan av biceps' långa sena. Man gör flera tester för att ringa in problemområdet.

Men supraspinatus är vanligast, med den subakromiella bursan på tät andraplats.

kalle1321
2013-04-17, 22:29
Allt som oftast är det senfästessmärta från supraspinatus men man får det i regel också vid subakromiell bursit och kapsulit ("periartrit"). Inte alltför sällan också vid påverkan av biceps' långa sena. Man gör flera tester för att ringa in problemområdet.

Men supraspinatus är vanligast, med den subakromiella bursan på tät andraplats.

Okej tack för svaret. Om man vrider handen så att lillfingersidan eller tumsidan trycks mot väggen så upplever jag smärtan med på baksidan av axeln, är det någon annan muskel som smärtar då eller är det fortfarande de som du nämnde?

pezrulezhaakon
2013-04-17, 22:43
kalle1321

Hur du håller själva underarmen spelar inte nån roll om du fortfarande har överarmen i samma smärtläge.

Bryggan
2013-04-18, 07:29
Tror ni inte på h-e at jag börjar få känningar i axel-satan igen så fort jag börjar med pressövningar ala smithmaskinen!!

Hur botar jag den skiten!!?? Orkar inte hålla mig borta för länge en gång till!!

Flyes, Pec-dec:en går fint men inte rena pressövningar....blir så trött!!

Jag har inte generellt svaga axlar utan snarare tvärtom. Jag gillar att köra axlar för att, dels tycker jag det är snyggt och dels för att jag helt enkelt ska bli starkare i dessa vid just pressövningar.
Jag har ganska insjunket bröst så jag får verkligen anstränga mig för att få kontakt med bröstet vid press, annars tar framsida axlar upp hela vikten.

Upplever hantelpress som något mindre ansträngande för axlarna men jag kanske omedvetet fuskar på ngt sätt.

Samma axel som TS förövrigt...men det som är extra störande är ju att det är min nummer:1 hand, dvs vänster...vänsterhänt mao.

Längre ut än TS, mitt emellan främre och mellan delta.

rogerQ
2013-04-18, 08:26
Tror ni inte på h-e at jag börjar få känningar i axel-satan igen så fort jag börjar med pressövningar ala smithmaskinen!!

Hur botar jag den skiten!!?? Orkar inte hålla mig borta för länge en gång till!!

Flyes, Pec-dec:en går fint men inte rena pressövningar....blir så trött!!

Jag har inte generellt svaga axlar utan snarare tvärtom. Jag gillar att köra axlar för att, dels tycker jag det är snyggt och dels för att jag helt enkelt ska bli starkare i dessa vid just pressövningar.
Jag har ganska insjunket bröst så jag får verkligen anstränga mig för att få kontakt med bröstet vid press, annars tar framsida axlar upp hela vikten.

Upplever hantelpress som något mindre ansträngande för axlarna men jag kanske omedvetet fuskar på ngt sätt.

Samma axel som TS förövrigt...men det som är extra störande är ju att det är min nummer:1 hand, dvs vänster...vänsterhänt mao.

Längre ut än TS, mitt emellan främre och mellan delta.

Kanske en triggerpunkt?

tiny
2013-04-18, 15:03
Man kan säga så här, att det generella förhållningssättet nu är ganska enkelt oavsett diagnos. Du ska inte göra saker som gör ont, gör gott i att vila från belastande övningar en vecka eller två och på sikt stabilitetsträna din axel för att undvika mer problem. Är du nyfiken på vilken struktur i axeln det är som skadats kan man börja med isometriska tester. Ställ dig i en dörröppning och tryck handen mot karmen så att du gör en inåtrotation i axeln, sen använder du karmen på andra sidan för att trycka med handryggen i en utåtrotation. Smärtar någon av riktningarna? Du kan sen gå vidare och ställa dig med sidan intill en vägg, armen hängande ned åt sidan och pressa handryggen mot väggen. Smärta?

De tre testen är bra att utgå från. Gjorde någon eller några rörelser ont?

Skademekanismen och smärtpunkten passar bra för en subscapularis- (eller möjligen pectoralis major)-påverkan och då ska inåtrotationen vara smärtsam.

Tack för svar Sheo. Tyvärr är jag lite osäker på om jag utför testerna som man ska göra dem, gjorde som att jag strechade pectoralismuskeln i en dörrkarm när jag utförde inåtrotationen. Fick inte ont av det iallafall, men antar att jag missuppfattat. Det här får jag dock ont av http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=64372&d=1249409580 (När jag gör detta får jag ont: http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=64372&d=1249409580)

Du kan sen gå vidare och ställa dig med sidan intill en vägg, armen hängande ned åt sidan och pressa handryggen mot väggen. Tror jag upplever smärtan kring teres minor(?) men inte där jag "skadat mig". Varför jag har ont där nu förstår jag inte.

Riktigt ont har jag dock vid olika rörelser med inåtrotation+belastning (typ när jag ska vända mig i sängen utan att putta ner min sängkompis) då det plötsligt hugger till i punkten som jag tidigare markerat i mina bilder och fortsätter göra ont ett tag efter jag sluta vrida axeln.

tiny
2013-04-18, 15:24
Det är subcapularis jag plötsligt får ont i. Men varför har jag ont där? Blev muskeln översträckt när axeln hoppade ur led eller vad är det frågan om?

Sheogorath
2013-04-18, 19:03
Det här är en isometrisk inåtrotation i axeln:

http://www.drgoletz.com/images/content/sirot.jpg

Den bör göra ont om subscapularis är påverkad. Subscapularisskada är mycket vanligt (man kan nästan förvänta sig det) vid främre luxation. Jag tycker själv att det inte är särskilt lätt att "se" framför mig hur mekanismen ser ut. Men man får väl tänka sig något i stil med att när armen över huvudet är muskeln redan uppspänd och sen blir det ett våld framåt när ledhuvudet glider ur läge.

Efter luxation framåt är det viktigt att på sikt få upp funktion och styrka i muskeln.

Men låt oss inte gå händelserna i förväg. ;) Gör testet ont eller inte?

http://www.rad.washington.edu/academics/academic-sections/msk/muscle-atlas/upper-body/subscapularis/atlasImage

tiny
2013-04-18, 22:03
Det här är en isometrisk inåtrotation i axeln:

http://www.drgoletz.com/images/content/sirot.jpg

Den bör göra ont om subscapularis är påverkad. Subscapularisskada är mycket vanligt (man kan nästan förvänta sig det) vid främre luxation. Jag tycker själv att det inte är särskilt lätt att "se" framför mig hur mekanismen ser ut. Men man får väl tänka sig något i stil med att när armen över huvudet är muskeln redan uppspänd och sen blir det ett våld framåt när ledhuvudet glider ur läge.

Efter luxation framåt är det viktigt att på sikt få upp funktion och styrka i muskeln.

Men låt oss inte gå händelserna i förväg. ;) Gör testet ont eller inte?

http://www.rad.washington.edu/academics/academic-sections/msk/muscle-atlas/upper-body/subscapularis/atlasImage

Tack för förklaringen, har försökt nu flera gånger och måste nästan besviket säga att jag inte får ont av testet. Jag har svårt att lokalisera smärtan nu, har känningar lite överallt i axeln men antar att fler tester kommer visa vart skadan är.

strikt
2013-04-18, 22:48
Tiny, testat att vila?

Själv har jag köttat på i många månader och "trott" mig arbeta runt samma problemområde, men problemet har liksom aldrig riktigt försvunnit.

Så fort jag vilar några extra dagar så har det genast blivit bättre, men så köttar man lite för snabbt och det blommar upp igen. När jag vilade presspassen så köttade jag fortfarande på ryggpassen osv (vilket bara är dumt, för hårda ryggpass aktivera en hel del runt samma område).

Ska vila mer ordentligt nu tills det känns helt ok, och sedan börja med väldigt lätta pass för att se om det räcker. Tänker själv bara träna ben och lite lätta latsdragpass mest för att sträcka ut och få lite genomblödning av väldigt lätta vikter närmaste 1-2 veckorna, för att se om det hjälper. För att sedan återgå i vikter sakta samt stretcha mer.

Sheogorath
2013-04-19, 05:27
Tack för förklaringen, har försökt nu flera gånger och måste nästan besviket säga att jag inte får ont av testet. Jag har svårt att lokalisera smärtan nu, har känningar lite överallt i axeln men antar att fler tester kommer visa vart skadan är.

Det är väl jättebra om du inte fått en subscapularisskada? Nästan oavsett vilket struktur kring axelleden som är skadad kommer smärtan kännas diffust kring deltoideus och över överarmens utsida, ibland med smärta som strålar längs armen ner till tumbasen (men aldrig ut i de andra fingrarna om problemet kommer isolerat från axeln). Man kallar det att axeln referrerar smärta till C6-dermatom. Det kommer göra ont mellan 60-120 grader abduktion (när man lyfter armen rakt ut åt sidan) och det kommer göra ont om man tar sig på motsatt axel. Inget av det här berättar mer än att smärtan kommer från axeln. Det är testarna som sen visar vilken av alla strukturer det är som är inflammerad eller skadad.

tiny
2013-04-19, 06:01
Tiny, testat att vila?

Själv har jag köttat på i många månader och "trott" mig arbeta runt samma problemområde, men problemet har liksom aldrig riktigt försvunnit.

Så fort jag vilar några extra dagar så har det genast blivit bättre, men så köttar man lite för snabbt och det blommar upp igen. När jag vilade presspassen så köttade jag fortfarande på ryggpassen osv (vilket bara är dumt, för hårda ryggpass aktivera en hel del runt samma område).

Ska vila mer ordentligt nu tills det känns helt ok, och sedan börja med väldigt lätta pass för att se om det räcker. Tänker själv bara träna ben och lite lätta latsdragpass mest för att sträcka ut och få lite genomblödning av väldigt lätta vikter närmaste 1-2 veckorna, för att se om det hjälper. För att sedan återgå i vikter sakta samt stretcha mer.

Jag har vilat nu sen skadan, alltså i en vecka från all sorts överkroppsträning för att skona axeln. Det enda jag gjort är tränat ben och utåtrotationer i cable för rotatorcuffarna. Axeln känns inte bättre för det men antar att den behöver mer tid. Kanske jag också hamnar i din sits sen när jag kan börja träna igen (att skadan inte vill ge med sig), ska ta ditt råd och ta det försiktigt med överkroppsträningen i början.

Det är väl jättebra om du inte fått en subscapularisskada? Nästan oavsett vilket struktur kring axelleden som är skadad kommer smärtan kännas diffust kring deltoideus och över överarmens utsida, ibland med smärta som strålar längs armen ner till tumbasen (men aldrig ut i de andra fingrarna om problemet kommer isolerat från axeln). Man kallar det att axeln referrerar smärta till C6-dermatom. Det kommer göra ont mellan 60-120 grader abduktion (när man lyfter armen rakt ut åt sidan) och det kommer göra ont om man tar sig på motsatt axel. Inget av det här berättar mer än att smärtan kommer från axeln. Det är testarna som sen visar vilken av alla strukturer det är som är inflammerad eller skadad.

Tack Sheo, känns precis som du beskriver. Känns bara lite jobbigt att inte veta exakt var skadan ligger och hur pass allvarligt det är.

Shark
2013-04-19, 06:17
Min smärta i axeln uppkommer på samma sätt som hos dig.. har haft ont väldigt länge nu. Jag vilade så gott som en hel månad utan att träna, det hjälpte dock inte :/