handdator

Visa fullständig version : Mjölk undran?


Daniiiel
2004-02-24, 12:15
King Grub du säger att mjölk lättare ger insulintopp..något sånt..och för många per dag är inte bra men några få är lugnt..men är det alltså inte bra att dricka mjölk till varje mål? får man inte för många toppar då?

Daniiiel
2004-02-24, 12:25
menar då runt minst 0.5 liter per måltid

King Grub
2004-02-24, 12:31
II-värdena är satta vid ett intag av 1000 kj från ett visst livsmedel. Får du i dig den energimängden från mjölk i ett och samma mål blir insulinindexvärdet runt 115 med vitt bröd som referens på 100, och det får räknas som "topp".

Daniiiel
2004-02-24, 12:39
aha tack så mycket..blir till att sluta dricka dessa 1 litare som mellanmål då..

Sverker
2004-02-24, 12:39
Jag finner ingen mening med att dricka mjölk till större måltider som lunch eller middag. Normalt äter man ju då rejält med protein.

Bättre att dricka mindre mängder mjölk till mellanmålen under dagen.

Man fördelar proteinintaget över fler måltider och får mindre insulipåslag varje gång.

King Grub
2004-02-24, 12:41
Originally posted by Sverker
Jag finner ingen mening med att dricka mjölk till större måltider som lunch eller middag. Normalt äter man ju då rejält med protein.

Bättre att dricka mindre mängder mjölk till mellanmålen under dagen.

Man fördelar proteinintaget över fler måltider och får mindre insulipåslag varje gång.

Tycker jag också! Delar man upp sitt mjölkintag på många mindre omgångar, tillsammans med andra proteinkällor, får man i sig mjölkens näringsämnen och tillhörande fördelar ändå.

Daniiiel
2004-02-24, 12:59
uuuuuh jag som alltid brukar dricka minst en halv liter mjölk innan läggdags..ni gör mig rädd:D

men tack både sverker och king grub..har fått mig en total omställlare angående mjölk nu..