handdator

Visa fullständig version : Beemel ska kontroller hur många armhävningar han klarar under 24 timmar.


Beemel
2013-04-16, 09:34
Som titeln säger.

I min total analneurotiska nyfikenhet så har jag nu bestämt mig efter många års funderande på att kontrollera hur många armhävningar jag klarar av att utföra under en 24 timmars period.

Datumet för denna smått idiotisk undersökning har jag satt till 7 Juni. Detta så att jag har ett par dagar vila att se fram mot efter påhittet.

Jag kommer börja från idag att köra lite armhävningar då och då för att få in tekniken ordentligt.

Jag har absolut ingen aning om hur det kommer gå. Jag har ingen aning om jag kommer ge upp efter ett par timmar. Jag har ingen aning om någonting mer än att jag är villig att försöka.
Tänkte dokumentera lite av mina förberedelser i denna tråd. Till saken bör nämnas att jag inte kör armhävningar i någon regelbunden utsträckning i dagsläget. Det blir lite sporadiska armhävningspass då och då på Karaten och några tabata pass i månaden när andan faller på.
Gissar på att jag klarar någonstans runt 40 hyfsat strikta armhävningar i dagsläget.

Väger för tillfället drygt 87 kg och är 1.82 lång.
Kommer att fortsätta med min gymträning samt karateträningen som vanligt fram tills försöket, kommer inte att specialträna för detta.
Det enda jag ska göra är att köra lite högre frekvens på mina armhävningar.

Well well, den som lever får se.
Jag är iallafall motiverad som fan (hoppas att motivationen håller i sig hela vägen.

HERE WE GO.

Beemel
2013-04-16, 11:04
Efter varningar från Z-bumbi gällande en betydande skaderisk, så väljer jag att förbereda kroppen lite mer än som ursprungligen var tanken.
har ingen aning om vem Herr Bumbi är eller hur bra koll han har, men den uppfattning jag fått från det här forumet är att han är välinsatt och en relativt respekterad auktoritet på träning, väljer därför att ta hans varningar på allvar.

Jag ska därför starta ett "invänjningsprogram" som stegvis ökar intensitet.
Två dagar i veckan tänkte jag börja med. Och ägna cirka en timme (inkluderat är 10 min uppvärming, och 10 minuter stretch) per gång till förberedandet inför "the big test". Och sen får vi se hur kroppen reagerar på detta och hur dosen ska justeras.

I kväll så blir det första passet a 40 minuter.
Jag ska under denna tid helt enkelt bara se hur många armhävningar jag klarar att få till.

Uppdatering kommer under kvällen.

BisonLGcrew
2013-04-16, 11:22
guld: 1000
silver: 800
brons: 500

Höftade helt, men låter rimligt kanske

Beemel
2013-04-16, 11:49
guld: 1000
silver: 800
brons: 500

Höftade helt, men låter rimligt kanske

Möjligt, jag har faktiskt ingen aning. Men mer än 1000 stycken hoppas jag verkligen att jag klarar.

Gör jag en armhävning i minuten så är jag bara där uppe 1440 stycken över 24timmar. Är övertygad om att de flesta skulle klara det (förutsatt att de var dumma nog att testa...) men om jag klarar att hålla ett snitt på 3 armhävningar i minuten (en var tjugonde sekund) så ligger jag redan där på över 4000.

Detta gör mig fundersam på vilken strategi som är bäst. Att göra en armhävning var tjugonde sekund låter inte så jobbigt.
Att göra tre stycken och vila en dryg minut inte heller så jobbigt.
Göra 6 stycken vänta 2 minuter, skulle nog börja bli jobbigt i längden.

Funderar på om man ska börja fundera över vilken mängd energi som kommer gå åt.
Det borde ju vara rätt enkelt,
Lyfta X antal kg X antal gånger X meter
Självklart med hänsyn tagen till hävarm och tyngdpunkt etc. Skulle ju kunna vara kul att ha för att planera maten för dagen..

Funderar även på hur stor skillnad det är i att göra en armhävning var tjugonde sekund. Jämfört med att göra 20 armhävningar var sjätte-sjunde minut. ur både muskeltrötthetssynpunkt som ur energiförbrukning.

Mycket saker jag funderar över....

svenbanan
2013-04-16, 13:51
Möjligt, jag har faktiskt ingen aning. Men mer än 1000 stycken hoppas jag verkligen att jag klarar.

Gör jag en armhävning i minuten så är jag bara där uppe 1440 stycken över 24timmar. Är övertygad om att de flesta skulle klara det (förutsatt att de var dumma nog att testa...) men om jag klarar att hålla ett snitt på 3 armhävningar i minuten (en var tjugonde sekund) så ligger jag redan där på över 4000.

Detta gör mig fundersam på vilken strategi som är bäst. Att göra en armhävning var tjugonde sekund låter inte så jobbigt.
Att göra tre stycken och vila en dryg minut inte heller så jobbigt.
Göra 6 stycken vänta 2 minuter, skulle nog börja bli jobbigt i längden.

Funderar på om man ska börja fundera över vilken mängd energi som kommer gå åt.
Det borde ju vara rätt enkelt,
Lyfta X antal kg X antal gånger X meter
Självklart med hänsyn tagen till hävarm och tyngdpunkt etc. Skulle ju kunna vara kul att ha för att planera maten för dagen..

Funderar även på hur stor skillnad det är i att göra en armhävning var tjugonde sekund. Jämfört med att göra 20 armhävningar var sjätte-sjunde minut. ur både muskeltrötthetssynpunkt som ur energiförbrukning.

Mycket saker jag funderar över....

Att hålla igång och göra några få reps och sedan vila 20s kommer nog bli extremt slitsamt mentalt om du håller på några timmar. Du kommer knappt att ha tid att resa dig från golvet mellan dina mikroset.

Kanske kunde det vara en variant att ägna första 45min varje timme åt att göra hela timmens totala antal, sedan vila en kvart och på't igen? Samtidigt vill man ju hålla sig en bra bit från fail i seten...

Du får väl testa lite olika approacher under dina träningssessioner...

Beemel
2013-04-17, 09:13
Efter konsultation med min läkare så kommer jag ändra detta till ett tolvtimmarspass.
Jag har haft rätt rejäla sömnproblem tidigare, som jag medicinerades för. Läkaren rekommenderade verkligen inte att jag skulle vara uppe i 24 timmar i sträck, oavsett om jag skulle göra armhävningar eller inte.
Så 12 timmar får det bli.

Beemel
2013-04-17, 09:36
I går blev det för inga armhävningar, Körde ett bröst/axel/tricepspass på gymmet.

Bänkpress
4x5 @ 80kg
1x5 @ 80kg

Hantelpress
1x10 @27,5
1x9 @27,5
1x9 @27,5

Bröstpress (I maskin, första gången jag provade den, Viktenhet okänd)
1x15 @ 130
1x10 @ 150
1x5 @ 180

Militärpress i smith
5x12 @ 40 kg

Arnoldpressar (heter de verkligen så??)
3x10 @ 7 kg

Militärpress (i maskin med okänd vitktenhet)
3x10 @ 100

Shrugs
5x15 @ 70kg

http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html
3x10 (per sida) @7kg

Triceps over head extension med rep i cable crossen (okänd vitktenhet)
3x10 @ 110

Triceps press down i cable cross (okänd vitktenhet)
3x10 @ 120

Triceps press med hantel (ovanför huvudet)
3x10 @ 7 kg

Vadpress i benpress maskin (okänd viktenhet)
3x15 @ 200

Stående enbent vadlyft
3x15 @ kv

Mage
3x25 crunches

Totaltid för passet drygt 60 minuter.
Näringsintag under gårdagen cirka 1600 kcal

I kväll blir det 70-80 minuter Karate.
Funderar på att ta en 20-30 min (3-4 km) joggingrunda efter detta.

5x25 armhävningar när jag kommer hem. 60 sekunders vila mellan seten.

BisonLGcrew
2013-04-17, 10:35
Möjligt, jag har faktiskt ingen aning. Men mer än 1000 stycken hoppas jag verkligen att jag klarar.

Gör jag en armhävning i minuten så är jag bara där uppe 1440 stycken över 24timmar. Är övertygad om att de flesta skulle klara det (förutsatt att de var dumma nog att testa...) men om jag klarar att hålla ett snitt på 3 armhävningar i minuten (en var tjugonde sekund) så ligger jag redan där på över 4000.

Detta gör mig fundersam på vilken strategi som är bäst. Att göra en armhävning var tjugonde sekund låter inte så jobbigt.
Att göra tre stycken och vila en dryg minut inte heller så jobbigt.
Göra 6 stycken vänta 2 minuter, skulle nog börja bli jobbigt i längden.

Funderar på om man ska börja fundera över vilken mängd energi som kommer gå åt.
Det borde ju vara rätt enkelt,
Lyfta X antal kg X antal gånger X meter
Självklart med hänsyn tagen till hävarm och tyngdpunkt etc. Skulle ju kunna vara kul att ha för att planera maten för dagen..

Funderar även på hur stor skillnad det är i att göra en armhävning var tjugonde sekund. Jämfört med att göra 20 armhävningar var sjätte-sjunde minut. ur både muskeltrötthetssynpunkt som ur energiförbrukning.

Mycket saker jag funderar över....

Du missförstod..... :)

1000 på de 40 min du sa att du skulle göra snart. gör 25, tar typ 15-20 sek kanske. vila 40 sek, kör igen. Lär bli riktigt jobbigt efter ett tag, men ah. guld är guld

Beemel
2013-04-17, 11:38
Du missförstod..... :)

1000 på de 40 min du sa att du skulle göra snart. gör 25, tar typ 15-20 sek kanske. vila 40 sek, kör igen. Lär bli riktigt jobbigt efter ett tag, men ah. guld är guld

Aha, nu är jag med. på 40 minuter blir det garanterat inga 1000. =P