handdator

Visa fullständig version : Antal armhävningar på ett dygn


Beemel
2013-04-16, 06:45
Hej på er.

Jag har en bisarr konstig ide som jag planerar att genomföra någon gång framöver när det kommer långhelger (vill gärna ha tid att återhämta mig).

Jag har bestämt mig för att testa hur många armhävningar jag klarar att göra under 24 timmar.

Detta lär ju garanterat inte vara ett effektivt eller optimalt träningsupplägg, fuckad dygnsrytm, ensidig träning etc. Men det är ett sätt att testa mig själv och dämpa den sjuka nyfikenhet som jag har runt detta, har funderat på detta i flera år, men har inte kommit till skott.

Vad tror ni;

Hur stor är risken att skada sig om man ger sig på denna idioti?

Är det någon annan som är så dum att de har provat på något liknande?
I så fall, vad blev resultatet (sett över kortare och längre tid)
Träningsvärk? skador? bättre styrka? sämre styrka? hur jobbigt var det psykiskt.

Tänkte första gången jag provar detta (det kanske blir fler vem vet) köra ett relativt enkelt schema, Göra ett visst antal armhävningar (låt oss säga 20) vila några minuter köra lika många till.
Om det tar stopp (jag inte klarar alla 20) så kommer jag vila lite längre (10 minuter ??) och sen prova igen. Misstänker att antalet armhävningar per set kommer minska under dagens lopp.
Jag kommer ta paus för lunch, middag och se till att få i mig näring lite då och då under pauserna mellan seten.
Jag kommer INTE att ändra min lågkolhydratkost för dagen (grönsaksliberal LCHF kallar jag den)

Vad tror ni är rimligt (om man kan använda ordet rimligt i sådana här fall) antal armhävningar man kan klara av:
1000? 2000? 5000? 10000?

Bryggan
2013-04-16, 06:56
Om vi säger att varje pass armhävning tar 2 min och sedan 1 min vila så klarar du 9600 på 24 timmar. Rappar du på lite under armhävningspasset så kanske du kommer upp i 10k...vem vet.

Att du skadar dig tror jag är en minimal chans.

Lyck till :D.

AronP
2013-04-16, 06:56
Haha ja herregud det var ju en utmaning. Jag tror inte det är skadligt men träningsvärk kan nog uppkomma. En närmare 3500 borde man väl kunna komma upp i? 30st/10min = 180st/h. Säg 150. Då får du 3600.

Beemel
2013-04-16, 07:10
Om vi säger att varje pass armhävning tar 2 min och sedan 1 min vila så klarar du 9600 på 24 timmar. Rappar du på lite under armhävningspasset så kanske du kommer upp i 10k...vem vet.

Att du skadar dig tror jag är en minimal chans.

Lyck till :D.

10k tror jag ärligen inte att det finns en chans att klara. Det hindrar mig inte från att försöka =)=)

Jag tror att 3-4000 är ett rimligt slutresultat. Den som lever får se.

Tänkte börja nöta lite mer armhävningar närmsta veckorna för att få in ordentlig teknik. Kör inte armhävningar så jäkla ofta, blir lite tabata ibland (någon gång varannan vecka)
Kommer dock inte köra några extrema volymer, jag ska inte förbereda försöket allt för mycket. Det ska vara lite "går det så går det" mentalitet över hela grejen.

7:de juni har jag nu bokat för genomförande.

Mickeee
2013-04-16, 08:21
Kommer dock inte köra några extrema volymer, jag ska inte förbereda försöket allt för mycket. Det ska vara lite "går det så går det" mentalitet över hela grejen.



Jag tror dock att det är just mentaliteten som kommer att vara mest påfrestande då försöket varar under 24h.

Beemel
2013-04-16, 08:29
Jag tror dock att det är just mentaliteten som kommer att vara mest påfrestande då försöket varar under 24h.

Det tror jag också. Jag är i.o.f.s. proppfylld med envishet. Frågan är om det räcker. Det är just den som är en av faktorerna som jag räknar i "går det"

mr sleepy
2013-04-16, 08:46
Var det inte nån som berättade om sin heldag med biceps-curl? Vill minnas att det finns en gammal tråd om detta.

Läs den innan du ger dig in på detta spektakel.

Men om du gör det så tycker jag du ska uppdatera denna tråden under de 24 timmarna. Så vi andra kan följa ditt äventyr "live". Kul att höra hur det känns.

Niklan
2013-04-16, 08:52
Låt inte detta rinna ut i sanden nu, lycka till! :)

Beemel
2013-04-16, 09:09
Låt inte detta rinna ut i sanden nu, lycka till! :)

Jag ska försöka se till att det inte rinner ut i någon sand.

Xtreme-G
2013-04-16, 09:19
Var det inte nån som berättade om sin heldag med biceps-curl? Vill minnas att det finns en gammal tråd om detta.


Jo det var Allans kompis.

"På samma sätt beslöt min kompis att köra femhundra set armar en helg. Själv gav jag upp då - det kändes orimligt t o m för mig, men jag var med i lokalen och utfordrade med bananer och russin. Det tog hela dagen, och på måndagen kom han inte till skolan. Inte på tisdagen heller. Han svarade inte i telefon och oroad åkte jag hem till honom (inga mobiles, remember?). Han öppnade inte men skrek att jag kunde gå raka vägen in. Han kunde inte röra armarna överhuvudatget och var jätteglad att jag kom så jag kunde knäppa upp hanses byxor så han kunde kissa. Däremot vägrade jag torka. Det finns gränser även för vad artonåringar gör för sina vänner."

Beemel
2013-04-16, 09:20
Jo det var Allans kompis.

"På samma sätt beslöt min kompis att köra femhundra set armar en helg. Själv gav jag upp då - det kändes orimligt t o m för mig, men jag var med i lokalen och utfordrade med bananer och russin. Det tog hela dagen, och på måndagen kom han inte till skolan. Inte på tisdagen heller. Han svarade inte i telefon och oroad åkte jag hem till honom (inga mobiles, remember?). Han öppnade inte men skrek att jag kunde gå raka vägen in. Han kunde inte röra armarna överhuvudatget och var jätteglad att jag kom så jag kunde knäppa upp hanses byxor så han kunde kissa. Däremot vägrade jag torka. Det finns gränser även för vad artonåringar gör för sina vänner."

Låter ju trevligt. Det blir nog bra att ha ett par dagar ledighet efter. Tur att jag har fästmön som kan öppna brallorna åt mig om så skulle behövas.

Kristus
2013-04-16, 09:27
Jag har gjort 1000 på en timme, inte supersvårt faktiskt. Resultatet blev lite träningsvärk i axlarna. Jag tippar på att du klarar minst 15000

G_lund
2013-04-16, 09:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=192917#post192917

Beemel
2013-04-16, 09:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6401188#post6401188

z_bumbi
2013-04-16, 09:52
Det är finns en uppenbar risk att du skadar dig rejält om du inte förbereder dig.
Tränar du armhävningar idag och i så fall hur mycket?

Beemel
2013-04-16, 10:11
Det är finns en uppenbar risk att du skadar dig rejält om du inte förbereder dig.
Tränar du armhävningar idag och i så fall hur mycket?

Som sagt, inte i någon större regelbunden omfattning. Ska börja med det nu och vänja kroppen vid den typen under drygt 2 månader som kvarstår.

Eftersom jag skapat en separat tråd för dett under journaler så kan denna tråd stängas/tas bort av någon med behörighet för detta.

Jontez
2013-04-16, 13:26
När vi låg ute i fält i lumpen och hade en slapp dag gjorde 2 kompisar 1000 armhävningar. Det var inte super super jobbigt direkt. Dom gjorde 20-30 åt gången när dom fick tillfälle :) Tror du kan klarar 3000-4000 om du pushar hårt :)

Rickrude
2013-04-17, 11:59
Beemel

Att det är kul med utmaningar har många tyckt under lång tid. Just armhävningar finns det en hel del rekord i. Hur många just du klarar av har jag inte någon gissning på, men värdsrekorden är (enligt recordholders.com så med reservation för felaktigheter)

24 hours: 46,001; Charles Servizio (USA),

1 hour: 3,877; Bijender Singh (IND), 20 Sept 1988

30 minutes: 2,354; Rolf Heck (GER), 13 Nov 2000

5 minutes: 441; Giuseppe Cusano (GBR), Loftus Road Soccer Stadium at the Fulham v. Portsmouth game on 24 Nov 2003

non-stop: 10,507; Minoru Yoshida (JAP), Oct 1980

one year: 1,500,230; Paddy Doyle (GBR), Oct 1988 - Oct 1989 (ca 4100 om dagen, varje dag)

Sen kommer såklart frågan hur strikta de ska vara, i de här rekorden räknas en armhävning när armarna är i axelbredd och man sänker sig tills armbågarna är 90°, alltså inget krav att nudda marken.

Det finns mer information på

http://www.recordholders.org/en/list/pushups.html

Jag hoppas att du inte blir avskräckt av dessa extrema prestationer, vissa har ägnat år av sitt liv för att uppnå den här prestationen. Starta lugnt och öka, då kan man komma långt!

//Rickard

3bz
2013-04-17, 12:42
Troligen mest riskabelt för ländryggen som kan ta stryk av så många armhävningar då tekniken brukar fallera om man jagar nummer. Detta för att det vanligaste sättet att minska belastningen/fuska är fälla pelvis framåt, vilket i sin tur överför belastningen till höftböjarna och ryggkotorna. Samtidigt får du lite fördelaktigare vinklar och kommer troligen inte gå lika djupt.

Om du vill jämföra dig med andra så är det väl bäst att göra armhävningarna så lätt som möjligt för dig. Om du, som du nämner, troligen kommer att göra detta igen så är det väl bara att göra det strikt nog för att minimera skaderisken då du kommer att kunna jämföra dig med dina egna tidigare resultat.

Om du har energi så får du ju gärna ta och filma det hela och göra en time-lapse-video, skulle vara underhållande att se :)

Beemel
2013-04-17, 12:57
Troligen mest riskabelt för ländryggen som kan ta stryk av så många armhävningar då tekniken brukar fallera om man jagar nummer. Detta för att det vanligaste sättet att minska belastningen/fuska är fälla pelvis framåt, vilket i sin tur överför belastningen till höftböjarna och ryggkotorna. Samtidigt får du lite fördelaktigare vinklar och kommer troligen inte gå lika djupt.

Om du vill jämföra dig med andra så är det väl bäst att göra armhävningarna så lätt som möjligt för dig. Om du, som du nämner, troligen kommer att göra detta igen så är det väl bara att göra det strikt nog för att minimera skaderisken då du kommer att kunna jämföra dig med dina egna tidigare resultat.

Om du har energi så får du ju gärna ta och filma det hela och göra en time-lapse-video, skulle vara underhållande att se :)

Time Lapse var ingen dålig ide =). Laddade ner en app till telefonen för några veckor sedan, som gör jobbet riktigt bra. Ska ta fasta på den iden, utan tvekan!!

Beemel
2013-04-17, 13:00
Beemel

Att det är kul med utmaningar har många tyckt under lång tid. Just armhävningar finns det en hel del rekord i. Hur många just du klarar av har jag inte någon gissning på, men värdsrekorden är (enligt recordholders.com så med reservation för felaktigheter)

24 hours: 46,001; Charles Servizio (USA),

1 hour: 3,877; Bijender Singh (IND), 20 Sept 1988

30 minutes: 2,354; Rolf Heck (GER), 13 Nov 2000

5 minutes: 441; Giuseppe Cusano (GBR), Loftus Road Soccer Stadium at the Fulham v. Portsmouth game on 24 Nov 2003

non-stop: 10,507; Minoru Yoshida (JAP), Oct 1980

one year: 1,500,230; Paddy Doyle (GBR), Oct 1988 - Oct 1989 (ca 4100 om dagen, varje dag)

Sen kommer såklart frågan hur strikta de ska vara, i de här rekorden räknas en armhävning när armarna är i axelbredd och man sänker sig tills armbågarna är 90°, alltså inget krav att nudda marken.

Det finns mer information på

http://www.recordholders.org/en/list/pushups.html

Jag hoppas att du inte blir avskräckt av dessa extrema prestationer, vissa har ägnat år av sitt liv för att uppnå den här prestationen. Starta lugnt och öka, då kan man komma långt!

//Rickard

Jag är väl medveten om dessa rekord. Har dock inga som helst ambitioner på att tävla mot världsrekordshållare eller någon annan överhuvudtaget.
Den enda tävlingen jag vill ha är med mig själv.

Jag ska tillägga i denna tråd då den fortfarande lever kvar, att jag efter att ha pratat med min läkare, "bara" kommer köra 12 timmar.