handdator

Visa fullständig version : Explosioner i Boston! Vad händer?


Sidor : [1] 2

Allan
2013-04-16, 02:05
Jag har tagit bort en tråd om saken, eftersom den dels givetvis kom att spåra ur, dels att folk la upp vidriga bilder.

Det är inte tillåtet att lägga upp såna bilder alldeles oavsett om man varnar för det. Inte heller om man ber att staffen ska radera det, om det skulle gå över gränsen.

Fortsätt gärna diskussionen i den här tråden

lanzal
2013-04-16, 06:02
http://www.reddit.com/r/news/comments/1cen3t/there_was_just_an_explosion_at_the_boston/
Här kan man följa händelseförloppet och nyheternas info rätt bra.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/blodigt-bombdad-vid-boston-marathon

Victorsnya
2013-04-16, 06:07
Hämndaktion mot usamas död`?

lanzal
2013-04-16, 06:10
Hämndaktion mot usamas död`?
Lite väl tidigt för att börja chansa :P

Gober
2013-04-16, 06:10
Tänkte bara lägga in en tanke angående inlägget en medlem gjorde där han hänvisar till andra fruktansvärda händelser samma dag. Alla människor som ej saknar empati tycker givetvis att alla händelser där oskyldiga människor far illa är hemska men jag tror det är (tyvärr?) naturligt att reagera starkare när något händer i en miljö vi känner igen. När ett blodigt terrordåd kablas ut och visar bilder på död och förödelse i en miljö vi känner igen och identifierar oss med så blir reaktionen starkare. Dels börjar människor tänka att om det händer där kanske det händer här. Det är också lättare att sätta sig in i en situation som sker i en miljö vi känner igen, hjärnan börjar spinna igång och man funderar på hur man skulle reagera själv om man var på plats och stod där vid mållinjen. Att sitta på ett café i Irak när en bomb briserar känns långt borta och man reagerar inte riktigt på samma sätt vid en sådan nyhet som man dessutom blivit matad med så många gånger och blivit lite härdad.

miaz
2013-04-16, 06:12
så länge usa fortsätter härja i mellanöstern kommer sånt här hända, om dom nu är därifrån,
och så länge sånt här händer kommer usa fortsätta härja i mellanöstern.
vill usa "vinna", får de nog dra sig ur.

usa's position i världen, har utan tvekan skapat fler problem
för dom själva, än vad det löst.

Spinkis
2013-04-16, 06:22
så länge usa fortsätter härja i mellanöstern kommer sånt här hända, om dom nu är därifrån,
och så länge sånt här händer kommer usa fortsätta härja i mellanöstern.
vill usa "vinna", får de nog dra sig ur.

usa's position i världen, har utan tvekan skapat fler problem
för dom själva, än vad det löst.

Tillgång till billig energi>allt

Catstyle
2013-04-16, 06:31
Snillen spekulerar...

O_Wao
2013-04-16, 06:37
Det finns inget som säger att det är terrorism från Mellanöstern, det kan lika gärna vara en inhemsk grupp som angripit. Patriot's Day är en viktig symbolisk dag för USA och slitningarna är många gällande vapenrestriktioner efter den senaste skolmassakern, det finns radikala konservativa grupper med tillgång till vapen och sprängämnen.

miaz
2013-04-16, 07:09
Det finns inget som säger att det är terrorism från Mellanöstern, det kan lika gärna vara en inhemsk grupp som angripit. Patriot's Day är en viktig symbolisk dag för USA och slitningarna är många gällande vapenrestriktioner efter den senaste skolmassakern, det finns radikala konservativa grupper med tillgång till vapen och sprängämnen.

självklart. jag säger varken eller.
mitt inlägg var kanske lite dumt, menade verkligen inte att mellanöstern låg bakom.
men man får väl anta att det är dit blickarna vänds.
om så nu är fallet, så har jag full förståelse varför.

Victorsnya
2013-04-16, 07:16
islamister. Mark my words.

tlk
2013-04-16, 07:17
Är väl norrmännen som är igång igen.

agazza
2013-04-16, 07:40
Tror det är WWC som är igång och har problem med konditionsidrottarna.

Rahf
2013-04-16, 07:56
islamister. Mark my words.

Oavsett vilket så kommer pekfingrarna riktas mot dem.

Ronn
2013-04-16, 08:15
3 döda inklusive en 8årig pojke och minst 139 skadade tydligen. :(

LadyG
2013-04-16, 08:16
Juliette N. Kayyem, a Globe columnist and lecturer at *Harvard’s Kennedy School of Government who has spent years working on counter*terrorism and homeland security, said she thought the bombing was probably the work of a terrorist in the *Boston area who would appreciate the race’s importance to the local culture.

“It is probably home-grown, someone with a political cause from the right or the left,” said Kayyem, “someone who knows how appealing the Boston *Marathon is to citizens here.”

“Even though it’s an international event, it is still a local event,” she said.

But Daniel Drezner, professor of international politics at Tuft University’s Fletcher School, cautioned that there is too little information to know who might be to blame. Some reports linked the Oklahoma City bombing to foreign terrorists, but it turned out to be the work of Timothy James McVeigh, an American seeking revenge against the government for its siege in Waco.

“Trying to speculate would be foolhardy,” Drezner said. “If anyone should learn anything from the past, it is that you shouldn’t speculate without more information.”

http://www.bostonglobe.com/metro/2013/04/16/boston-marathon-bombings-raise-speculation-about-home-grown-terrorism/okWEmSPikYzYn4PMxEi1eN/story.html

Juxta
2013-04-16, 08:23
Oj. Eftersom jag endast får mina nyheter från Kolozzeum läste jag detta nu. Fyfan. Varför riktar man in sig på civila för, jag vet svaret men tycker det är hemskt.

Denniss
2013-04-16, 08:48
Oj. Eftersom jag endast får mina nyheter från Kolozzeum läste jag detta nu. Fyfan. Varför riktar man in sig på civila för, jag vet svaret men tycker det är hemskt.

Sjukt och sorgligt oavsett vem som gjort det.. Att angripa civila är så oerhört lågt..
Life is short, stop making it shorter!! idioter som håller på spränga saker

Rangz
2013-04-16, 10:14
Såg ett gäng bilder, ser helt sinnessjukt ut! Någon snubbe som fått båda benen avsprängda vid knäna, bara benpipos som sticker ut :/

Löpsko
2013-04-16, 10:33
Mina 3 top misstänkta

1. Män med skägg från främmande land
2. Random Amerikansk Melis
3. Random standard amerikansk galning ala Denver skjutningen


Finns det fler tänkbara senarion?

Juxta
2013-04-16, 10:34
Mina 3 top misstänkta

1. Män med skägg från främmande land
2. Random Amerikansk Melis
3. Random standard amerikansk galning ala Denver skjutningen


Finns det fler tänkbara senarion?

Norrmän.

spoon
2013-04-16, 10:36
Mina 3 top misstänkta

1. Män med skägg från främmande land
2. Random Amerikansk Melis
3. Random standard amerikansk galning ala Denver skjutningen


Finns det fler tänkbara senarion?

Här har du ett par scenarion.
http://www.aftenposten.no/meninger/Klassisk_-kaldblodig-terror-7175467.html

watertouch
2013-04-16, 10:40
Kan ju va nån ung student som blivit reglerad lr inte haft råd med terminsavgiften och utagerar.

Woody R
2013-04-16, 11:09
3 döda inklusive en 8årig pojke och minst 139 skadade tydligen. :(
På första smällen där vid mållinjen så ser det inte ut som mer än 10-15 skadade och några döda?
Vars sprängdes andra bomben, tunnelbana?

PowPow
2013-04-16, 11:16
På första smällen där vid mållinjen så ser det inte ut som mer än 10-15 skadade och några döda?
Vars sprängdes andra bomben, tunnelbana?

http://bostonglobe.com/metro/2013/04/15/explosions-rock-boston-marathon-finish-line-dozens-injured/yLhfDT1XC3HXSa8wPiVijL/igraphic.html

miaz
2013-04-16, 11:48
men svamlet åt sidan.
vad är de senaste nyheterna?
bombövningar?
fuskarna i Venezuela som som vill rikta kamerorna åt andra håll?

Akerhage
2013-04-16, 11:52
jag är borttrollad av alla knasiga quotes!

Jag röstar på att det är en knäppgök, hade det varit islamister hade de redan tagit på sig skulden.

Mackan58
2013-04-16, 11:56
AMMAN, Jordan (AP) — The head of an extremist Jordanian Muslim Salafi group says he’s “happy to see the horror in America” after the explosions in Boston.

“American blood isn’t more precious than Muslim blood,” said Mohammad al-Chalabi, who was convicted in an al-Qaeda-linked plot to attack US and other Western diplomatic missions in Jordan in 2003.

“Let the Americans feel the pain we endured by their armies occupying Iraq and Afghanistan and killing our people there,” he said early Tuesday.

A Mideast counterterrorism official based in Jordan said the blasts “carry the hallmark of an organized terrorist group, like al-Qaeda.” He did not give actual evidence.

G_lund
2013-04-16, 12:10
Senaste nyheterna jag hört:

-Bomber av svartkrut.
Dåligt val av sprängämne om man vill skada många, dådet verkar mer ha varit för att sätta skräck i befolkningen.

-FBI har förhört en 20årig kille från mellanöstern.

-Foliehattarna hävdar att högt ställda personer inom USA har gjort detta för att ta fokus från det sjunkande guldpriset.

Juxta
2013-04-16, 12:13
-FBI har förhört en 20årig kille från mellanöstern.



Som har blivit släppt.

Rangz
2013-04-16, 14:09
USAs lösning på detta kommer bli att ändra vapenlagarna lite, klart att om ännu fler hade burit vapen så hade detta aldrig hänt... eller?

Ronn
2013-04-16, 18:47
Tydligen ska det ha varit projektilbomber för maximal skadeverkan:

The explosives were made of pressure cookers packed with metal and ball bearings, a person briefed on the investigation revealed on the condition of anonymity.

The person said the explosives were in six-litre pressure cookers and placed in black duffel bags that were placed on the ground; the bags contained shards of metal, nails and ball bearings.

Inga ytterligare bomber har hittats endast dom två som detonerade:

Deval Patrick, governor of Massachusetts, said that no unexploded bombs were found at the Boston Marathon. He said the only explosives were the ones that went off on Monday.

http://www.aljazeera.com/news/americas/2013/04/2013416152112944580.html

Märkligt att ingen tagit på sig skulden ännu, man undrar ju vad motivet är.

Alfers
2013-04-16, 19:46
The explosives were made of pressure cookers packed with metal and ball bearings, a person briefed on the investigation revealed on the condition of anonymity.

The person said the explosives were in six-litre pressure cookers and placed in black duffel bags that were placed on the ground; the bags contained shards of metal, nails and ball bearings.
Kuriosa (från svd)

"När Taimour Abdulwahab sedan gick genom folkhavet av julshoppare på Drottninggatan bar han på olika slags bomber.

Den ena typen var de så kallade rörbomberna som inte detonerade och som senare låg spridda på marken intill den döde 28-åringen. Vad som inte har uppmärksammats är den andra bombtypen: tryckkokarbomben.

– Det var tryckkokaren som gick av på Bryggargatan, säger terrorexperten Magnus Ranstorp.

På bilderna från Bryggargatan låg ett sådant söndersprängt tryckkokarkärl mellan den dödes fötter, dryga metern från det blödande såret på magen.

En tryckkokare är ett kraftigt kokkärl som kan göras om från köksredskap till ett dödligt vapen. Kokkärlet fylls med sprängmedel. En stubin eller en elektrisk ledning dras genom ett av hålen i locket. Sedan stängs kärlet.

– Tryckkokare är vanliga som hemmagjorda bomber. De är lätta att få tag på, fylla och aptera och är hållfasta, säger en källa med flera års erfarenhet av terrorbekämpning.

Tryckkokarbomber används ofta i Afghanistan, Indien, Nepal och Pakistan. Sällan i västvärlden. "

BigSyke
2013-04-16, 20:05
islamister. Mark my words.

Du måste vara blåst

Chrillee
2013-04-16, 20:15
"Tillgänglighetsbias:
Med tillgänglighetsbias menas att en individ bedömer en viss företeelse utifrån det att det är lätt att dra sig till minnes sådana saker som har att göra med företeelsen och hur enkelt det är att hitta exempel på företeelsen."

Många hamnar i den tankefällan.

Sniggel
2013-04-16, 20:29
"Tillgänglighetsbias:
Med tillgänglighetsbias menas att en individ bedömer en viss företeelse utifrån det att det är lätt att dra sig till minnes sådana saker som har att göra med företeelsen och hur enkelt det är att hitta exempel på företeelsen."

Många hamnar i den tankefällan.

+1
Vi är duktiga på att se mönster och sedan hitta allt som stämmer in på detta mönstret och inte ägna en tanke åt alla fall där det inte stämde. Sen matar vi den bilden i den/de grupper vi tillhör så att den bilden vi har förstärks.

Zoidy
2013-04-16, 20:36
islamister. Mark my words.

Jag har aldrig förstått ordet 'islamister'. När slutade det heta muslimer egentligen?

Fuark
2013-04-16, 20:37
om de lagt i spikar och annat metallskräp i väskorna så försvinner ju genast teorin om att det var för att enbart skrämma folk

Nordström
2013-04-16, 20:49
Jag har aldrig förstått ordet 'islamister'. När slutade det heta muslimer egentligen?

Islamism är politisk islam. Alla muslimer är nödvändigtvis inte islamister.

Andy.da.wohoo
2013-04-16, 21:20
om de lagt i spikar och annat metallskräp i väskorna så försvinner ju genast teorin om att det var för att enbart skrämma folk

frågan är bara vilket motivet är. Al qaida brukar väll ta på sig handlingar när det hänt?

hidden
2013-04-16, 21:24
frågan är bara vilket motivet är. Al qaida brukar väll ta på sig handlingar när det hänt?

Har det kommit teorier om det är ett land som gjort det? Till exempel Iran eller något. Skulle kunna tänka mig att länder gärna inte tar på sig sådana dåd.

Fitzpatrick
2013-04-16, 21:24
Jag tror det är ungdomar som blivit indoktrinerade av våldsamma tv-spel som Modern Black Ops och Battleshield.

Andy.da.wohoo
2013-04-16, 21:33
Har det kommit teorier om det är ett land som gjort det? Till exempel Iran eller något. Skulle kunna tänka mig att länder gärna inte tar på sig sådana dåd.

Inte vad jag vet.

rogerQ
2013-04-16, 22:05
Jag vill inte leverera fler one-liners så jag ska försöka skriva lite mer utförligt. Var lugna med era spekulationer, tänk "Wag the dog". Det kan vara en media-plot för att sprida "terror" åt felriktat håll. Händeseln kanske inte ens var verklig. Vänta in mer info, innan ni blir en del av hela ploten.

Sniggel
2013-04-16, 22:15
DF-n5KqGqRM

Masi
2013-04-16, 22:35
"Our mission is clear: to bring to justice those responsible for the marathon bombing," said the FBI's DesLauriers. "The American public wants answers; the citizens of the city of Boston and the commonwealth of Massachusetts want and deserve answers."
Late Monday, authorities began searching the apartment of a young Saudi man who was on a student visa and injured at the race in nearby Revere. He was found to have no connection to the attack. "He was just at the wrong place at the wrong time," a U.S. official told CNN.

A Saudi woman, a medical student who was also injured in the blast, has also been interviewed by investigators, according to a law enforcement source.

http://www.cnn.com/2013/04/16/us/boston-marathon-explosions/index.html

Denna dumma antagande slår mig förbluffad..

Vilson
2013-04-16, 22:54
http://www.cnn.com/2013/04/16/us/boston-marathon-explosions/index.html

Denna dumma antagande slår mig förbluffad..

Att det skulle vara nån från mellanöstern då eller?

Masi
2013-04-16, 22:57
Att det skulle vara nån från mellanöstern då eller?

Vad tror du?

hungry
2013-04-16, 23:00
Vad tror du?

Känns iaf som en ''för liten'' attack om de skulle vara någon större terrorgrupp

Vilson
2013-04-16, 23:08
Vad tror du?

Vad tror jag om vad? Vad tror jag själv står bakom attentatet eller vad tror jag själv att du menar?

Masi
2013-04-16, 23:22
Vad tror jag om vad? Vad tror jag själv står bakom attentatet eller vad tror jag själv att du menar?

Vad jag menade med min post...

Vilson
2013-04-16, 23:34
Vad jag menade med min post...

Är det så dumt då? Fel att börja utsätta oskyldiga människor men klart många antar att det är "araber"

Masi
2013-04-16, 23:36
Är det så dumt då? Fel att börja utsätta oskyldiga människor men klart många antar att det är "araber"

Jo, men man undrar ju hur personer som antar så skulle tycka om oskyldiga av deras etnicitet blev misstänkta för liknande.

älskarcola
2013-04-17, 01:18
http://www.exponerat.info/extra-saudisk-man-gripen-for-terrordadet-i-boston/

Obs, misstänkt. Obs alla gillar inte exponerat som källa.

Manta
2013-04-17, 01:38
http://www.exponerat.info/extra-saudisk-man-gripen-for-terrordadet-i-boston/

Obs, misstänkt. Obs alla gillar inte exponerat som källa.

Obs inte längre misstänkt.

PowPow
2013-04-17, 07:10
http://www.exponerat.info/extra-saudisk-man-gripen-for-terrordadet-i-boston/

Obs, misstänkt. Obs alla gillar inte exponerat som källa.

Kanske en bättre källa:
http://www.bostonglobe.com/metro/2013/04/16/don-think-could-that-says-roommate-saudi-arabian-man-questioned-marathon-bombings/Ec9tMf5ZbYFIM6SuXiFoVO/story.html

Alltså ett offer precis som de hundratals andra, fast Saudi-arab.

Juxta
2013-04-17, 10:12
Finns nog en anledning att FBI riktat in sig på Saudifolk. Dom bedriver ju rätt ivrig spaning på folk. Det är nog inte för att dom läst löpsedlar om farliga muslimer.
Det är ju pga tidigare spaning dom snabbt kan gripa folk efter dåden.

Trouble
2013-04-17, 15:33
http://www.cnn.com/2013/04/16/us/boston-marathon-explosions/index.html

Denna dumma antagande slår mig förbluffad..

För att usa inte har någon hotbild från den delen av världen? Ja, precis.

Derp.

Masi
2013-04-17, 15:36
För att usa inte har någon hotbild från den delen av världen? Ja, precis.

Derp.

USA har själv skapat den hotbilden.

Trouble
2013-04-17, 16:10
USA har själv skapat den hotbilden.

Delvis. Likväl en hotbild.

cero
2013-04-17, 16:13
PM:a gärna mig med länkar till sidor med 'ocensurerade' bilder.

Sniggel
2013-04-17, 16:13
Delvis. Likväl en hotbild.

Beror ju på vad som menades med "skapandet av hotbilden". Alltså om den är reell eller uppmålad/överdriven.

Observera att jag inte antyder att hotbilden är påhittad, eller tvärtom för den delen.

Gober
2013-04-17, 16:17
En bild för alla som gillar att leka detektiver. Denna la FB-gruppen 4chan ut så ta det för vad det är. Att det står FBI på en bild får man nog ta med en grävskopa salt.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/533811_504388036283119_823988708_n.jpg

Juxta
2013-04-17, 16:22
Sånt där är ju så jääävla farligt. Finns det en bild kan det finnas fler bilder på samma person och att peka ut en möjligen oskyldig person som skyldig genom att koppla ihop något sånt litet som en reflexdetalj på en väldigt vanlig väska kan göra så att den möjligt oskyldige personen råkar riktigt jäkla illa ut.

G_lund
2013-04-17, 16:25
PM:a gärna mig med länkar till sidor med 'ocensurerade' bilder.

Flashback.

cero
2013-04-17, 16:25
Fy fan vad idiotiskt. Som tur är kan man nog inte identifiera personen på just den bilden. Får hoppas att det inte finns fler..

Juxta
2013-04-17, 16:29
Fy fan vad idiotiskt. Som tur är kan man nog inte identifiera personen på just den bilden. Får hoppas att det inte finns fler..

Exakt. Det är det som är farligt. Man ska inte underskatta 4chans lynchmobmentalitet så att leta fram fler bilder ur olika vinklar är nog inget problem. Sen att identifiera honom blir en barnlek. Det sitter en hel del kompetenta människor och surfar på 4chan.

Juxta
2013-04-17, 16:32
Japp, nu finns det bättre bilder ute på honom. Jag gillar inte detta.

G_lund
2013-04-17, 16:36
Nu har jag dålig koll på 4chan, men är chansen trolig att någon där letar upp killen och har ihjäl honom eller?

Att nätforum snokar i saker och ger fällande tips till polisen har ju skett tidigare. (FB tex.)

Juxta
2013-04-17, 16:38
Nu har jag dålig koll på 4chan, men är chansen trolig att någon där letar upp killen och har ihjäl honom eller?

Att nätforum snokar i saker och ger fällande tips till polisen har ju skett tidigare. (FB tex.)

Jag tror ingen från just 4chan skulle göra det. Men jag kan tänka mig att publicerar dom helt plötsligt ett namn lär denna man få många otrevliga "patrioter" som ska skydda sitt land och bestraffa på sig.

Ronn
2013-04-17, 16:42
Det är ju framförallt folk i personens närhet som kan tänka sig göra något skit, t.ex. någon är oskyldigt identifierad är ute och handlar och någon slumpmässig idiot och kompisar känner igen honom från en bild där han är utpekad "Hörrö din jävel det är ju du på bilden!".

Gober
2013-04-17, 16:43
Ja på bilden jag länkar ser man inte ansiktet annars hade jag inte lagt ut den just pga anledningarna som nämnts. Det finns otroligt många foliehattar som spekulerar när något sådant här händer. Bla cirkulerar en bild på en man som går uppe på ett tak under explosionen och konspirationer om detta flödar.

Juxta
2013-04-17, 16:44
Ja på bilden jag länkar ser man inte ansiktet annars hade jag inte lagt ut den just pga anledningarna som nämnts. Det finns otroligt många foliehattar som spekulerar när något sådant här händer. Bla cirkulerar en bild på en man som går uppe på ett tag under explosionen och konspirationer om detta flödar.

Finns flera bilder ute på just honom rakt framifrån. Som sagt, det går snabbt att hitta andra bilder när det sitter en mob och har en vilja som ett envist berg.

cero
2013-04-17, 16:55
Flashback.

Finns bilder där, men utspridda i en tråd med över 100 sidor. I första inlägget fanns bara samma bilder som finns i denna tråd. Skulle vilja se någon sammanställning av många bilder, utan censur.

EDIT: Hittade en del i gore-delen.

Juxta
2013-04-17, 18:46
Den där här snubben är så jäkla långt ifrån att vara den skyldige...

FU Reddit och 4chan.

http://i.imgur.com/UzrZUp4.jpg

shadowfire
2013-04-17, 18:49
men vad är det för fel på folk som vill spela allan(?) och lösa allt i internettrådar på forum...

Varför skulle någon i huvudtaget gå omkring med en ryggsäck för att detonera dessa bomber?

Gober
2013-04-17, 18:52
men vad är det för fel på folk som vill spela allan(?) och lösa allt i internettrådar på forum...

Varför skulle någon i huvudtaget gå omkring med en ryggsäck för att detonera dessa bomber?

Att det finns tokstollar på nätet är väl ingen nyhet?

Men att någon går runt med en bomb och placerar den på gatan? Det är inget ovanligt, någon har ju placerat väskorna på marken.

Gober
2013-04-17, 18:53
Mannen på bilden lär ju vara i kontakt med polisen för längesedan om han nu inte skulle vara GM eller död. För övrigt är jag ingen expert på bomber, men att en väska med bomber gjorda av tryckkokare och metaldelar inte skulle förinta en väska totalt är väl inte troligt?

PixelMiner
2013-04-17, 18:58
Nu är tydligen en person gripen:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-misstankt-for-bostonattentat

Det är bilder från en övervakningskamera från en affär belägen i närheten av platsen för den andra explossionen som är det starkaste spåret. Bilder från en tv-kanal i Boston har också bidragit till framsteg i utredningen, enligt källan.
...
Enligt The Boston Globe har polisen en bild av en misstänkt bärandes på en svart säck, som kan ha släppts nära Boylston Street, där den andra bomben detonerade.

shadowfire
2013-04-17, 18:59
Att det finns tokstollar på nätet är väl ingen nyhet?

Men att någon går runt med en bomb och placerar den på gatan? Det är inget ovanligt, någon har ju placerat väskorna på marken.

det är bara det att det kan vara fullständigt livsfarligt att peka ut en snubbe med en slags ryggsäck bland 150 andra med liknande ryggsäckar.. om det ens var den som innehöll en av tryckkokarna. Så länge man låter polisen sköta det, fine, men det kan bli galna internetmobs av sådant.

Edit: jag tänker mest på om en oskyld med en liknande väska blir uthängd på nätet.. vad händer med hans barn i skolan.. fru?.. släkt?..

Gober
2013-04-17, 19:00
det är bara det att det kan vara fullständigt livsfarligt att peka ut en snubbe med en slags ryggsäck bland 150 andra med liknande ryggsäckar.. om det ens var den som innehöll en av tryckkokarna. Så länge man låter polisen sköta det, fine, men det kan bli galna internetmobs av sådant.

Edit: jag tänker mest på om en oskyld med en liknande väska blir uthängd på nätet.. vad händer med hans barn i skolan.. fru?.. släkt?..

Japp det är ju en av internets mörka sidor.

shadowfire
2013-04-17, 19:01
hoho de har alltså tagit någon med en ryggsäck, intressant o se vad som kommer ut från det

Ronn
2013-04-17, 19:04
CSI: Boston kan zooma in på alla ryggsäckar och se om det var en bomb i

hungry
2013-04-17, 19:07
CSI: Boston kan zooma in på alla ryggsäckar och se om det var en bomb i

Men dom ger sig inte där, dom zoomar ju in så man ser partiklarna i bomben för att se om de är samma bomb som smällde ;)

Gober
2013-04-17, 19:12
http://edition.cnn.com/2013/04/17/us/boston-blasts/index.html?hpt=hp_t1

Ronn
2013-04-17, 19:12
Boston Marathon bomb suspect 'identified'
Investigators have identified a suspect from video footage of the marathon, says a US law enforcement source.

http://www.aljazeera.com/news/americas/2013/04/2013417174715497655.html

Gober
2013-04-18, 10:09
Egyptian Cleric: Boston Bombing Was Meant to Deliver a Message. Varnar Frankrike att det kan hända något där också.

JrLsz-AIuzY


Intervju med killen som hjälper till att rädda killen med bortsprängda ben (den mest ökända bilden).
28icHpmwEKo

Ryktet säger att han heter Carlos och bla förlorat en so i Irak för några år sedan.

Tricklew
2013-04-18, 10:20
Egyptian Cleric: Boston Bombing Was Meant to Deliver a Message. Varnar Frankrike att det kan hända något där också.

JrLsz-AIuzY


Den där videon är rätt lustig, det är inte bara vita rasister som utgår ifrån att dådet utfördes av muslimer.

Gober
2013-04-18, 10:22
Den där videon är rätt lustig, det är inte bara vita rasister som utgår ifrån att dådet utfördes av muslimer.

Men han menar också att det verkar vara någon amatör och det kan ju vara en galen enstöring oavsett vilken religion h*n kan tillhöra.

Om det är någon större grupp som bär ansvaret borde de ha tagit på sig ansvaret nu kan man tycka.

Ronn
2013-04-18, 10:28
Vilken idiot till "präst", häller bensin på elden och spär på segregationen, kul för alla oskyldiga som kan tänkas bli drabbade på grund av hans uttalande.

Hoppas att han inte är någon legitim representant för ett religiöst samfund, kan inte tänka mig att någon skulle vilja bli representerad av någon så inkompetent.

Han verkar ju ha gjort andra mindre roliga uttalanden, som att vilja förstöra pyramiderna i sitt eget land. *facepalm*

Rikard Jansson
2013-04-18, 10:29
Terrorism suger :/

Gober
2013-04-18, 10:50
Vilken idiot till "präst", häller bensin på elden och spär på segregationen, kul för alla oskyldiga som kan tänkas bli drabbade på grund av hans uttalande.

Hoppas att han inte är någon legitim representant för ett religiöst samfund, kan inte tänka mig att någon skulle vilja bli representerad av någon så inkompetent.

Han verkar ju ha gjort andra mindre roliga uttalanden, som att vilja förstöra pyramiderna i sitt eget land. *facepalm*

Finns alltid de som utnyttjar dessa tillfällen, det kan lika gärna vara en vit högerextremist eller någon annan galning som utfört detta. Men tills man vet så passar nog en del galna fanatiker på att varna för att detta händer pga västvärldens krigsföring mot islam.

ByggarBertil
2013-04-18, 13:13
Intervju med killen som hjälper till att rädda killen med bortsprängda ben (den mest ökända bilden).
[YT]28icHpmwEKo[/.YT]

Ryktet säger att han heter Carlos och bla förlorat en so i Irak för några år sedan.

Stämmer, han har förlorat båda sina söner och är nu en fredsaktivist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Arredondo

Gober
2013-04-18, 15:05
Stämmer, han har förlorat båda sina söner och är nu en fredsaktivist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Arredondo

Man får ju hoppas att någon tog hand om honom efter den där intervjun, han var ju nästan på väg in i chock och skakade i hela kroppen.

Masi
2013-04-18, 17:32
rEYoxwllFKc

For the lulz

en stor stark
2013-04-18, 17:41
Alex Jones.

Åh gud..

Gober
2013-04-18, 17:52
Haha, ja herregud!

Ronn
2013-04-18, 17:59
Vilken tomte, ska man göra ett sånt påstående bör man väl ha lite mer bevis än en kille på telefon, ett par publika fotografier och några tweets från twitter.

Gober
2013-04-18, 18:03
Angående Seals och bombhundar så är det väl inte omöjligt att man haft misstankar om att något skulle hända.

mij82
2013-04-19, 08:05
En misstänkt gripen och det sägs att den andra eventuellt också är gripen.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10115670

Juxta
2013-04-19, 08:17
Nu har dom postat bilder på två stycken misstänkta, och "dom" som i FBI och inte CNN. Plus att just nu jagas en snubbe i bil som skjutit en "MIT Officer", och ska tydligen ha en bomb i bilen. Han är kopplad till de tidigare bomberna.

Kommentarerna på Reddit gick i stil med:

"I'm middle eastern, the only thing I could think of was "Do not be brown, please do not be brown", and when I clicked the pictures I thought: shit."

Bilder plus video:

http://swampland.time.com/2013/04/18/fbi-releases-photos-of-boston-bombing-suspects/

Mouline
2013-04-19, 08:24
Jo fast dom två misstänkta/gripna ser mer stereotyp mk ultra besatta störda teenagers som i skolskjutningarna av de "nya" cnn uppgifterna. Dom två "middle eastern" killarna friades.

Juxta
2013-04-19, 08:27
Jo fast dom två misstänkta/gripna ser mer stereotyp mk ultra besatta störda teenagers som i skolskjutningarna av de "nya" cnn uppgifterna. Dom två "middle eastern" killarna friades.

Nej, du tänker på de yngre grabbarna. Dom "friades". Dom var aldrig anklagade förutom av internetlynchmobben, och en av grabbarna tog sig till polisstationen självmant för att rentvå sig själv och sin bror/kompis.

Konsensus är att dessa "på riktigt" misstänka är från mellanöstern.

Juxta
2013-04-19, 08:33
Enligt polisradion så är signalementen: "Middle Eastern male, clean shaven, blue shirt, striped hat."

Mouline
2013-04-19, 08:34
Enligt polisradion så är signalementen: "Middle Eastern male, clean shaven, blue shirt, striped hat."

Gah.. Drygt

Trouble
2013-04-19, 08:36
Gah.. Drygt

Förvånande, menar du?

Vilken fars
2013-04-19, 08:37
Sen när ligger Indien i Mellanöstern?

Juxta
2013-04-19, 08:37
För en halvtimme sen släpptes nya bilder på de misstänka innan bomberna smällde. Dom är utan tvekan från mellanöstern. Verkar alltså som ett terrorbrott som inte härstammar från inom landet.

Tydligen dom som dom jagar nu och som har barrikaderat sig i ett hus är de misstänka från marathonbomberna. Det verkar vara 3 stycken. En tredje svart person.
Dom har hittat fler tryckkokare.

Sen när ligger Indien i Mellanöstern?

Hur vet du att de är indier?

Amfksp
2013-04-19, 08:39
Sen när ligger Indien i Mellanöstern?

Min gissning är snarare pakistanier.

mij82
2013-04-19, 08:40
http://boston.cbslocal.com/live-video/

Live-TV man kan följa.

Börjar likna flashback här, vad ska alla dessa spekulationer ge? Namnen lär offentliggöras snart är det inte bättre att vänta än att hetsa som värsta häxbrännarna?

Vilken fars
2013-04-19, 08:40
Min gissning är snarare pakistanier.
Jag känner en med samma efternamn. Det är indiskt.

Juxta
2013-04-19, 08:41
Meh, nu när jag ser dessa bilder tycker jag att de är av så dålig kvalité att det är svårt att avgöra var de är ifrån:

http://www.fbi.gov/news/updates-on-investigation-into-multiple-explosions-in-boston/image/suspectstogetherincrowd

Jag känner en med samma efternamn. Det är indiskt.

Eh? Dom har inte ens släppt namnen väl? Just för att inga civila skulle få för sig att leta upp dom på egen hand. Är det något du vill berätta eller? ;)

spoonchest
2013-04-19, 08:41
Hade inte taymar abduhalawalalawalla..nånting, nåt liknande på sig när han gick i luften i Stockholm?
Vill minnas att ord som tryckkokare slängdes i medierna då.

Trouble
2013-04-19, 08:42
It's time for some freedom and democracy somewhere

http://cache.desktopnexus.com/thumbnails/190435-bigthumbnail.jpg

Juxta
2013-04-19, 08:43
Hade inte taymar abduhalawalalawalla..nånting, nåt liknande på sig när han gick i luften i Stockholm?
Vill minnas att ord som tryckkokare slängdes i medierna då.

Jo, det var det som gjorde att han sprängde sig själv.

Vilken fars
2013-04-19, 08:43
Hur vet du att de är indier?
En har ett indiskt efternamn. http://en.wikipedia.org/wiki/Tripathi#Historical_description_by_researchers_of_ surname_Tiwari.2FTripathi.2FTripedi

Den andra har jag inte sagt är indier. Den andra har ett efternamn som är vanligt i Etiopien (som inte heller ligger i Mellanöstern).

Trouble
2013-04-19, 08:44
Hade inte taymar abduhalawalalawalla..nånting, nåt liknande på sig när han gick i luften i Stockholm?
Vill minnas att ord som tryckkokare slängdes i medierna då.

Jo, han hade en tryckkokare med spikar och annat bråte också. Precis som i boston.

mij82
2013-04-19, 08:44
En har ett indiskt efternamn. http://en.wikipedia.org/wiki/Tripathi#Historical_description_by_researchers_of_ surname_Tiwari.2FTripathi.2FTripedi

Den andra har jag inte sagt är indier. Den andra har ett efternamn som är vanligt i Etiopien (som inte heller ligger i Mellanöstern).

Är det ens bekräftat från officiellt håll att de namnen stämmer?

Gober
2013-04-19, 08:45
En misstänkt gripen och det sägs att den andra eventuellt också är gripen.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10115670

Fast det där är väl bara spekulationer om att den killen skulle vara inblandad?

Från CNN But even with all this activity it was unclear if the arrest in Watertown was related to the shooting on the MIT campus or any other incident in the Boston area.

Juxta
2013-04-19, 08:46
En har ett indiskt efternamn. http://en.wikipedia.org/wiki/Tripathi#Historical_description_by_researchers_of_ surname_Tiwari.2FTripathi.2FTripedi

Den andra har jag inte sagt är indier. Den andra har ett efternamn som är vanligt i Etiopien (som inte heller ligger i Mellanöstern).

Har dom släppt namnen på dom? O andra sidan skulle dom lika gärna kunna vara fullblodsamerikaner med i något patriotgarde trots sitt utseende/sina namn.

Gober
2013-04-19, 08:46
Min gissning är snarare pakistanier.

Ser ut som Pakistanier ja och borde stämma bättre rent logiskt än "indier".

Gober
2013-04-19, 08:47
Har dom släppt namnen på dom? O andra sidan skulle dom lika gärna kunna vara fullblodsamerikaner med i något patriotgarde trots sitt utseende/sina namn.

Nej man vet ju inte ens vem det är enligt CNN.

mij82
2013-04-19, 08:47
Fast det där är väl bara spekulationer om att den killen skulle vara inblandad?

Från CNN

Det är väldigt mycket som är oklart just nu, tyckte de sa på CBS att den första gripna var en av de misstänkta. Men det är väl därför det är så jävla idiotiskt att slänga runt med massa namn/etniciteter/whatnot hit och dit innan saker faktiskt är bekräftade.

Jo, nu sa de igen på CBS om jag inte hörde fel att det ska vara en av de misstänkta. Men vi lär få se ju längre dagen går. Men inga namn från offentligt håll än så länge vad jag hört.

Vilken fars
2013-04-19, 08:48
Har dom släppt namnen på dom? O andra sidan skulle dom lika gärna kunna vara fullblodsamerikaner med i något patriotgarde trots sitt utseende/sina namn.
Den jag känner med det efternamnet är kristen, så man vet aldrig. Kanske ateister i gärningen :)

Juxta
2013-04-19, 08:51
Det är väldigt mycket som är oklart just nu, tyckte de sa på CBS att den första gripna var en av de misstänkta. Men det är väl därför det är så jävla idiotiskt att slänga runt med massa namn/etniciteter/whatnot hit och dit innan saker faktiskt är bekräftade.

Jo, nu sa de igen på CBS om jag inte hörde fel att det ska vara en av de misstänkta. Men vi lär få se ju längre dagen går. Men inga namn från offentligt håll än så länge vad jag hört.

Jag tror att om dom skulle vara från mellanöstern så skulle chansen att det var ett terrordåd från islamister vara ganska hög. Det är väl det enda som är intressant. Motivet bakom dåden. Oavsett ras. Man ställer sig väl alltid frågan: varför?

Skulle dom vara vita stereotyper skulle man ju vara precis lika nyfiken på varför dom utförde dådet.


En "transit police officer" har blivit skjuten. Förmodligen av misstänkt nr 2 som jagas.

mij82
2013-04-19, 08:56
Jag tror att om dom skulle vara från mellanöstern så skulle chansen att det var ett terrordåd från islamister vara ganska hög. Det är väl det enda som är intressant. Motivet bakom dåden. Oavsett ras. Man ställer sig väl alltid frågan: varför?

Svaret lär ju inte komma snabbare för att folk spekulerar vilt. Däremot händer det titt som tätt att människor felaktigt hängs ut och får sina liv mer eller mindre förstörda p.g.a. dessa masspsykosliknande tillstånd som folk tenderar att hamna i under häxprocesserna som pågår.

Jaja, gubben har gnällt klart, fortsätt spekulera ni.

Juxta
2013-04-19, 09:02
Svaret lär ju inte komma snabbare för att folk spekulerar vilt. Däremot händer det titt som tätt att människor felaktigt hängs ut och får sina liv mer eller mindre förstörda p.g.a. dessa masspsykosliknande tillstånd som folk tenderar att hamna i under häxprocesserna som pågår.

Jaja, gubben har gnällt klart, fortsätt spekulera ni.

Jag blev upprörd igår när internetlynchmobben postade bilder och då jävlar spekulerades det vilt(inte på Kolo kanske) vilket jag verkligen inte gillade. Jävligt obehagligt.

Det som släppts nu är ju från FBI själva. Men man kan inte förneka att skulle dom vara t.ex arabliknande till utseendet så skulle det röra sig om ett dåd från islamister. Det är ju utan tvekan en väldigt löst baserad slutsats men samtidigt trolig.

Jag vill bara veta motivet bakom bomberna, sen bryr jag mig inte om dom är vita, bruna, röda, gula, eller blåa. Skulle dom dock vara regnbågsfärgade skulle jag veta att dom var homosexuella.

mij82
2013-04-19, 09:30
Det som släppts nu är ju från FBI själva.


Har FBI gått ut med namnen nu?

G_lund
2013-04-19, 09:34
Två poliser dödade nu också.. :(

Läste det på flashback, någon här som hört det på CNN eller liknande?

Juxta
2013-04-19, 09:34
Har FBI gått ut med namnen nu?

Nej, bara deras ansikten så vitt jag vet. Dom hade precis nu en temporär presskonferens där dom sa att dom inte ville gå ut med namnen utan bara vill visa deras ansikten.

Ny bild har släppts från den ena misstänkte som köper saker på 7-11. Den andre misstänkte verkar vara död.

1 polis svårt skjuten, 1 polis död.

Juxta
2013-04-19, 09:39
Haha fyfan.. tråden på Flashback är ju galet fylld med vilda spekulationer.

G_lund
2013-04-19, 09:47
Haha fyfan.. tråden på Flashback är ju galet fylld med vilda spekulationer.

Ja, folk har ju Twitter som källhänvisning :D

Juxta
2013-04-19, 09:50
Ja, folk har ju Twitter som källhänvisning :D

Hahaha jag såg precis att de har en konspirationstråd..! Flashback..oh herregud.
Samt att folk som knappt kan engelska tolkar polisradion helt galet. Det är ju komiskt.

Ronn
2013-04-19, 09:58
Spekulationer åsido så är jag rätt imponerad av polisarbetet, dom har varit rätt snabba på att identifiera och lokalisera dom misstänkta.

Juxta
2013-04-19, 10:05
Ja, jag tänkte på detsamma. Imponerande att polisen/FBI kan spåra så otroligt snabbt.

Säg att man har en video på en kille som placerar bomben. Du har ett ansikte.. vad går man på sen? Folk som ringer in och säger att dom vet vem det är?

AronP
2013-04-19, 10:11
Ja, jag tänkte på detsamma. Imponerande att polisen/FBI kan spåra så otroligt snabbt.

Säg att man har en video på en kille som placerar bomben. Du har ett ansikte.. vad går man på sen? Folk som ringer in och säger att dom vet vem det är?
USA har väl foton tillsammans med namn av alla som åker in till landet? En bildanalys av videon och dessa foton borde begränsa urvalet väsentligt.

Juxta
2013-04-19, 10:13
USA har väl foton tillsammans med namn av alla som åker in till landet? En bildanalys av videon och dessa foton borde begränsa urvalet väsentligt.

Så sant. Detta lär ju bara dra till hårdare kontroller vid deras gränser. Vet att min polare blivit stoppad varenda gång han åkt till USA och fått sitta i häktet för undersökning i flera dagar bara för att han besökt Palestina.

Ronn
2013-04-19, 10:15
Ja, jag tänkte på detsamma. Imponerande att polisen/FBI kan spåra så otroligt snabbt.

Säg att man har en video på en kille som placerar bomben. Du har ett ansikte.. vad går man på sen? Folk som ringer in och säger att dom vet vem det är?

Man försöker nog spåra dom genom andra kameror samtidigt som man börjar matcha mot alla möjliga typer av ID register av ansiktsfoton, rätt omfattande arbete som kräver stort manskap.

Allmänheten kopplas säkert in i sista ledet dels för att vara säker på att man har rätt gärningsmän men man kan ju tänka sig hur mycket tips som väller in och behöver följas upp.

Juxta
2013-04-19, 10:19
Nu ska FBI snart ha presskonferens:

http://boston.cbslocal.com/live-video/

Juxta
2013-04-19, 10:23
Ryktet går om att båda är döda. Hoppas verkligen inte det.

1ytrewq
2013-04-19, 10:25
"EDIT 5:21 EDT: Second suspect connected with bombing is dead."

Gober
2013-04-19, 10:26
Så sant. Detta lär ju bara dra till hårdare kontroller vid deras gränser. Vet att min polare blivit stoppad varenda gång han åkt till USA och fått sitta i häktet för undersökning i flera dagar bara för att han besökt Palestina.

Har också hört talas om det. Min Sambo har varit i Palestina och gjort en dokumentärfilm, var även där som volontär och agerade bla som mänsklig sköld till barnen som var på väg till skola/dagis. Hon blev trakasserad och fick sina tillhörigheter beslagtagna (stulna) av gränspolisen på väg hem till Sverige. Så när vi skulle till NYC 2011 var vi lite nervösa att det skulle bli problem. Men det blev ingen extra kontroll öht, kanske pga av det var runt tio år sedan hon var i Palestina.

Lite OT kuriosa.

Gober
2013-04-19, 10:40
Killen som greps tidigare, är det personen som blev kidnappad av de två personerna från övervakningskameran?

Juxta
2013-04-19, 10:42
Killen som greps tidigare, är det personen som blev kidnappad av de två personerna från övervakningskameran?

Visste inte ens om att någon kidnappats?

Gober
2013-04-19, 10:47
Visste inte ens om att någon kidnappats?

En kille i en Mercedes kidnappades och man körde omkring någon timme för att sedan släppa honom på en bensinmack. Tror det var samma bil man sedan slängde ut bomber ur?

Men som sagt det är lite förvirrat med info nu. Men detta sa man på livelänken.

Juxta
2013-04-19, 10:51
Aha ok. Fyfan vilken jobbig situation för den kidnappade.

Nu rapporterar polisen att 1 bombare är död, och den andra är på flykt.

Gober
2013-04-19, 10:52
Aha ok. Fyfan vilken jobbig situation för den kidnappade.

Nu rapporterar polisen att 1 bombare är död, och den andra är på flykt.

Du ligger lite efter ;)

Kolla denna
http://boston.cbslocal.com/live-video/

Edit, var ju du som länkade den från början, haha.

Deffhjärna.

Juxta
2013-04-19, 10:53
Det verkar som den döde misstänkte dog av både skottskador och en bomb han själv utlöste. Tyvärr minskar det kanske chansen att dom tar nr 2 levande antar jag... :/

Du ligger lite efter ;)

Kolla denna
http://boston.cbslocal.com/live-video/


Det är den jag tittar på. Där sa dom ju att en lever och en är död.

Gober
2013-04-19, 10:54
Det verkar som den döde misstänkte dog av både skottskador och en bomb han själv utlöste. Tyvärr minskar det kanske chansen att dom tar nr 2 levande antar jag... :/




Det är den jag tittar på. Där sa dom ju att en lever och en är död.

Det är nog inte särskilt troligt att nr2 kommer ge upp levande.

G_lund
2013-04-19, 11:08
Hoppas de tar han levande.

Vore intressant att göra vad som kommer fram efter ett långt förhör med den personen.

Juxta
2013-04-19, 11:11
Hoppas de tar han levande.

Vore intressant att göra vad som kommer fram efter ett långt förhör med den personen.

Precis. Det är ju det som är intressant. Förhöret kan ju leda till eventuellt andra inblandade.

Gober
2013-04-19, 11:20
Finns en video ute som påstås vara familjen till den nu jagande GM. Killen en 22årig student ska ha försvunnit för ett tag sedan och därför gjorde familjen en video i förhoppning att han skulle kontakta dem. Finns även "wanted" bilder på killen efter att han försvann. Om det nu är samma kille är oklart. Om det stämmer verkar det vara en studerande medelklasskille med rötter i Indien. Dvs ingen terroristgrupp från mellanöstern.

Juxta
2013-04-19, 11:37
Finns en video ute som påstås vara familjen till den nu jagande GM. Killen en 22årig student ska ha försvunnit för ett tag sedan och därför gjorde familjen en video i förhoppning att han skulle kontakta dem. Finns även "wanted" bilder på killen efter att han försvann. Om det nu är samma kille är oklart. Om det stämmer verkar det vara en studerande medelklasskille med rötter i Indien. Dvs ingen terroristgrupp från mellanöstern.

Har hört att det är en helt annan kille.

Juxta
2013-04-19, 11:50
Herregud.. nu sägs det att det är ryssar. Nej. känns som att man inte ska dra några slutsatser alls om vad det är för personer som utfört detta. Alla möjliga teorier ramlar in från media.

Sniggel
2013-04-19, 11:52
Finns en video ute som påstås vara familjen till den nu jagande GM. Killen en 22årig student ska ha försvunnit för ett tag sedan och därför gjorde familjen en video i förhoppning att han skulle kontakta dem. Finns även "wanted" bilder på killen efter att han försvann. Om det nu är samma kille är oklart. Om det stämmer verkar det vara en studerande medelklasskille med rötter i Indien. Dvs ingen terroristgrupp från mellanöstern.

Lol. Stämmer ju bra in på denna:

http://i.imgur.com/bBaDRjX.jpg

:D

PowPow
2013-04-19, 11:53
Hur många gärningsmän har vi gått igenom i tråden nu? 10?

Lärdom: Lugna er :d

Ronn
2013-04-19, 11:54
EDIT 4:35 EDT: CNN is showing Naked Man. He is NO LONGER A SUSPECT. CNN is old news.

Hehe tycker iof att en naken man är rätt suspekt även om han inte är en av bombarna.

Sniggel
2013-04-19, 11:57
EDIT 4:35 EDT: CNN is showing Naked Man. He is NO LONGER A SUSPECT. CNN is old news.

Hehe tycker iof att en naken man är rätt suspekt även om han inte är en av bombarna.

Naken man delaktig i dådet, seems legit :p

LadyG
2013-04-19, 12:05
EDIT 4:35 EDT: CNN is showing Naked Man. He is NO LONGER A SUSPECT. CNN is old news.

Hehe tycker iof att en naken man är rätt suspekt även om han inte är en av bombarna.

Var det inte så att polisen krävde att han skulle klä av sig för att de ville vara säkra på att han inte var en självmordsbombare? Han kunde ju haft något i kalsongerna?

Ronn
2013-04-19, 12:08
Var det inte så att polisen krävde att han skulle klä av sig för att de ville vara säkra på att han inte var en självmordsbombare? Han kunde ju haft något i kalsongerna?

Det stämmer förmodligen, tyckte bara det var lite lustigt skrivet.

Synd om killen om han va tvungen att strippa och alla nyhetskanaler som spelar det klippet.

LadyG
2013-04-19, 12:34
Det stämmer förmodligen, tyckte bara det var lite lustigt skrivet.

Synd om killen om han va tvungen att strippa och alla nyhetskanaler som spelar det klippet.

Hade han inget med saken att göra är det synd om honom, och förödmjukelsen total. Om han däremot hade något med bombningarna att göra ... ja då är lite public humiliation det minsta han förtjänar.

Juxta
2013-04-19, 12:42
Ena snubbens Youtube-konto:

http://www.youtube.com/user/muazseyfullah

Gober
2013-04-19, 12:43
Det var förmodligen killen som blev kidnappad, eller?

Gober
2013-04-19, 12:44
Lol. Stämmer ju bra in på denna:

http://i.imgur.com/bBaDRjX.jpg

:D

Ja det där är nog varken första eller sista foliehatsteorin som kommer florera :)

PowPow
2013-04-19, 12:54
Ena snubbens Youtube-konto:

http://www.youtube.com/user/muazseyfullah

Hans facebookprofil har också hittats:
http://facebook.com/profile.php?=73322363

Gober
2013-04-19, 12:56
Det sägs nu att de är två bröder från Ryssland ("we know that" CBS) och den yngre brodern som är jagad är 19år.

Exdiaq
2013-04-19, 13:38
Ja det där är nog varken första eller sista foliehatsteorin som kommer florera :)

Varför foliehatt?

Gober
2013-04-19, 13:39
Något är på G i livelänken.

Akerhage
2013-04-19, 13:54
http://tunein.com/radio/Boston-Police-Fire-and-EMS-Scanner-s146109/

Live från polisradion i watertown.

Akerhage
2013-04-19, 14:02
han postade precis online att han skall döda dem som dödade hans bror. Detta enligt polisradion just nu.

Gober
2013-04-19, 14:10
han postade precis online att han skall döda dem som dödade hans bror. Detta enligt polisradion just nu.

Var?

Juxta
2013-04-19, 14:12
Var?

Verkar finnas en rysk facebook-variant vk.com eller nåt. Kanske där. Det är ju även där som många Jihad-relaterade saker knutits an till personerna.

Gober
2013-04-19, 14:13
Kan ju dock vara vem som helst som postar en sådan sak. Sjukt om han sitter i någon dagbrunn och facebookar.

Akerhage
2013-04-19, 14:15
Ja, det var säkert ngt fake-konto. Men jäkla spännande att följa CNN live nu samt lyssna på polisradion. Är ju som en film. Tänk att ha 10.000 poliser efter sig. Snacka om GTA-style!

Gober
2013-04-19, 14:16
Ja, det var säkert ngt fake-konto. Men jäkla spännande att följa CNN live nu samt lyssna på polisradion. Är ju som en film. Tänk att ha 10.000 poliser efter sig. Snacka om GTA-style!

Fast man får inte se livebilder från jakten, media fick väl backa ut från området?

Stackars farbröder som blev intervjuade, kan inte vara lätt.

Juxta
2013-04-19, 14:16
Kan ju dock vara vem som helst som postar en sådan sak. Sjukt om han sitter i någon dagbrunn och facebookar.

Jo, de konton som finns är ju dock reggade för länge sedan. Kanske är hackade...

shadowfire
2013-04-19, 14:19
grymt o följa på karta + polisradion om deras eftersök, allt från mystiska väskor o lobbys o annat.... det sjuka är ju att gärningsmannen själv kan ju följa detta med (om han är så pass klyftig och har tillgång till dator t.ex.)

Gober
2013-04-19, 14:20
Man vill dock ha tillbaka livebilderna från huset som är omringat.

Akerhage
2013-04-19, 14:22
ser bilder på cnn nu från huset, fast de lade in delay där ifall något händer. Så de inte sänder live om någon dör.
http://boston.cbslocal.com/live-video/
där är en bra stream med!

Gober
2013-04-19, 14:25
ser bilder på cnn nu från huset, fast de lade in delay där ifall något händer. Så de inte sänder live om någon dör.
http://boston.cbslocal.com/live-video/
där är en bra stream med!

Det är den jag följt men det verkade vara bilder från något annat hus innan iaf.

Löpsko
2013-04-19, 14:25
Mina 3 top misstänkta

1. Män med skägg från främmande land <------ :cool:
2. Random Amerikansk Melis
3. Random standard amerikansk galning ala Denver skjutningen


Finns det fler tänkbara senarion?



Lågoddsare.

Gober
2013-04-19, 14:27
Får ni andra polisscannern att fungera?

VikG
2013-04-19, 14:27
Det sägs nu att de är två bröder från Ryssland ("we know that" CBS) och den yngre brodern som är jagad är 19år.
Du kan ju för f*n inte säga ryssar till tjetjener*grr27*

hahavaffan
2013-04-19, 14:29
Får ni andra polisscannern att fungera?Den är tydligen "offline" för att den eftersökte inte ska kunna lyssna.

ChrisRiddick
2013-04-19, 14:30
Får ni andra polisscannern att fungera?

den jag lyssnat på i nån timme dog efter att "belägringen" av huset lugnat ner sig och de började bege sig därifrån.

shadowfire
2013-04-19, 14:30
jag kan bli galen på journalister dock, i samtliga presskonferenser så skriker de nästan i mun på varandra i slutet med många helt idiotiska frågor... all heder till polismästarna där som inte tappar fattningen utan håller masken (dock med märkbart irriterat kroppspråk). På presskonferesen igår kväll när de visade bilderna så blev en journalist till vänster bortmotad dessutom... de är ju som hyenor.

VikG
2013-04-19, 14:32
islamister. Mark my words.

Du måste vara blåst

Vad säger du nu, BigSyke?

Akerhage
2013-04-19, 14:32
http://www.ustream.tv/channel/ma-rt-9-window-cam
Polisradion. Den dog för mig med, men denna fungerar!

ChrisRiddick
2013-04-19, 14:32
Alternativ länk till polisscanner, funkar för mig i alla fall.

http://www.ustream.tv/channel/ma-rt-9-window-cam

EDIT: hahaha på minuten samtidigt, dem skills ;)

Gober
2013-04-19, 14:34
Du kan ju för f*n inte säga ryssar till tjetjener*grr27*

Det är medias ord, de "kom från Ryssland" det betyder inte att de är ryssar.

VikG
2013-04-19, 14:36
Det är medias ord, de "kom från Ryssland" det betyder inte att de är ryssar.

Jag tycker att det står tjetjener nästan överallt?

PowPow
2013-04-19, 14:38
Jag tycker att det står tjetjener nästan överallt?

Tjetjenien ligger i Ryssland...

hahavaffan
2013-04-19, 14:39
Haha fy fan vad grym dialekt vissa har på scannern. Party = paadi.

Gober
2013-04-19, 14:42
Jag tycker att det står tjetjener nästan överallt?

Ja de är tjetjener men har familj i Ryssland och det sägs att de har bott där tidigare, kan ha kommit som flyktingar till Ryssland och vidare till USA, föräldrarna bor i Ryssland, Tjetjenien är för övrigt en autonom delrepublik i sydvästra Ryssland.

ChrisRiddick
2013-04-19, 14:46
ny scanner stream uppe:
http://scanner.wickedlocal.com/metro/cambridge.php

VikG
2013-04-19, 14:48
Tjetjenien ligger i Ryssland...

Och? Tjetjener är inte ryssar... Det finns inga gemensamma nämnare mellan dom båda.

hahavaffan
2013-04-19, 14:51
EDIT 9:45 EDT: Police are now looking for MULTIPLE suspects!

Intredasting.

PowPow
2013-04-19, 14:51
Och? Tjetjener är inte ryssar... Det finns inga gemensamma nämnare mellan dom båda.

Det var ju precis det han sa. Vad är det du säger emot?
Den gemensamma nämnaren är att både Tjetjener och Ryssar ofta kommer från Ryssland.

Gober
2013-04-19, 14:52
Och? Tjetjener är inte ryssar... Det finns inga gemensamma nämnare mellan dom båda.

Men hallå? Goddag yxskaft...

Gober
2013-04-19, 14:58
Man hör inte ett skit av vad de säger på scannern. Edit scanner nr2 var bättre.

Gober
2013-04-19, 15:02
Edit, nevermind.

Juxta
2013-04-19, 15:07
http://i.imgur.com/pgcF7ry.jpg




via Tapatalk.

Spinkis
2013-04-19, 15:11
Tjejener? Känns sjukt konstigt.

Gober
2013-04-19, 15:16
Tjejener? Känns sjukt konstigt.

Varför? Det finns många fanatiska extremister där.

Spinkis
2013-04-19, 15:31
Tänker att de borde väl mucka med ryssarna om de vill bli fria, varför gå på USA?

Gober
2013-04-19, 15:35
Tänker att de borde väl mucka med ryssarna om de vill bli fria, varför gå på USA?

Nu har jag ute på lite tunn is, men om inte annat så har USA och Ryssland samarbetat en hel del under kriget i Tjetjenien. Man har hjälpts åt i "kriget mot terrorism"

al qaida finns i Tjetjenien, bla vet man väl att det funnits träningsläger och tillflyktsorter där.

shadowfire
2013-04-19, 15:54
lol, "det är inte denna misstänkte vi söker, utan en annan misstänkt".... en tredje person?
med bombväst och död mans grepp? galet att man kan lyssna på polisradion sådär egentligen

Akerhage
2013-04-19, 15:57
Sjukt spännande detta!

en stor stark
2013-04-19, 15:58
Vad händer?! Jag hänger inte med längre *cry*

Mouline
2013-04-19, 16:11
Vad händer?! Jag hänger inte med längre *cry*

Två Tjetjensktfödda killar, 26 / 19.
Den äldre är död, den andre jagas fortfarande.
Den döde hade bomb på sig när han blev dödad, den äldre var det som dödade en polis. Troligtvis har 19åringen en bomb på sig han med och därför är man försiktig. Jakten pågår.

RT (http://rt.com/on-air/)


Hela mediavärlden stannar för terrorist attack i USA.
Media skiter i de pågående slaktande i Syrien, Palestina, Etiopien, Tjetjenien (för den delens skull) osv. .,!,. media

VikG
2013-04-19, 16:12
Det var ju precis det han sa. Vad är det du säger emot?
Den gemensamma nämnaren är att både Tjetjener och Ryssar ofta kommer från Ryssland.
Jag säger inte emot något, jag tycker bara att det känns otroligt fel att säga att någon är från Ryssland när det handlar om tjetjener, inget annat.

Gober
2013-04-19, 16:12
Senaste nytt är att den yngre brodern ska ha kört över sin bror och dödat honom i processen. Rykte givetvis :P

shadowfire
2013-04-19, 16:15
Alldeles nyss pratade de om en snubbe som hade bombväst och döds mans grepp, men som inte var den misstänkte som de sökte.

Nu sa det precis igen att de tvingade ner någon på marken som hade något i sin hand.
Man vet ju fan inte ett smack ännu, det kan ju vara en random mupp också.. eller en helt oskyldig.

Gober
2013-04-19, 16:15
Jag säger inte emot något, jag tycker bara att det känns otroligt fel att säga att någon är från Ryssland när det handlar om tjetjener, inget annat.

Men vad snackar du om? De kan väl komma från Ryssland även om de är tjetjener?

Det ligger fortfarande i Ryssland. :smash:

VikG
2013-04-19, 16:17
Men vad snackar du om? De kan väl komma från Ryssland även om de är tjetjener?

Det ligger fortfarande i Ryssland. :smash:

Ja, klart dom kommer från Ryssland, rent formellt sett. Men det är 2 helt olika folkslag, skilda kulturer, religioner osv..

shadowfire
2013-04-19, 16:20
bombrobot undersöker den misstänkte nu

Gober
2013-04-19, 16:20
bombrobot undersöker den misstänkte nu

Var fan hör du allt detta?

Gober
2013-04-19, 16:22
Är detta denna ni lyssnar på

http://www.ustream.tv/channel/ma-rt-9-window-cam

knuckles
2013-04-19, 16:24
Hade inte presidenten fått något brev med gift i samband med detta?

shadowfire
2013-04-19, 16:25
Är detta denna ni lyssnar på

http://www.ustream.tv/channel/ma-rt-9-window-cam

Ja, de tycks söka efter misstänkt nr2 fortfarande, men har stoppat en annan person som de undersöker.

Gober
2013-04-19, 16:26
Ja, de tycks söka efter misstänkt nr2 fortfarande, men har stoppat en annan person som de undersöker.

Skumt man inte säger något om det på videostreamen.

shadowfire
2013-04-19, 16:28
Skumt man inte säger något om det på videostreamen.

På aftonbladets livestream rapporterade deras reporter samma sak nyss.. (att de tvingat ner en man på backen som misstänks ha sprängmedel på sig)

Mouline
2013-04-19, 16:45
Lyssnar på Ruslan Tsarni (Farbror) som står å pratar.. shit man lever in i hans känslor.. @ RT.. (http://rt.com/on-air/)

När han blir frågad vad han skulle vilja säga till han som är kvar; man ser rynkorna i pannan o hur arg han blir typ på att dom.. ae sjukt och förståeligt.

Gober
2013-04-19, 16:58
Aftonbladets "rapporter" är så jävla kass :dmitt i ett klipp när hon tror ljudet är av "ameeeeeen guuuuu jakoooob ja hör dig så dåliiiii"

hungry
2013-04-19, 17:16
Jag undrar hur länge det tar innan dom tar honom. Han lär ju ta självmord innan dom tar han. Tror ni att det smäller igen?

Gober
2013-04-19, 17:18
Ganska imponerande att en 19-åring med tusentals poliser efter sig kan hålla sig gömd så länge.

Tror det kommer sluta i ett blodbad.

hahavaffan
2013-04-19, 17:18
Aftonbladets "rapporter" är så jävla kass :dmitt i ett klipp när hon tror ljudet är av "ameeeeeen guuuuu jakoooob ja hör dig så dåliiiii"Haha en polare påpekade det på facebook-chatten precis :D Classic Aftonskabbet.

Gober
2013-04-19, 17:26
Gud vad trött jag är på att följa detta nu, men om jag stänger ner vet jag att jag kommer missa finalen på detta.

shadowfire
2013-04-19, 17:27
Jag undrar hur länge det tar innan dom tar honom. Han lär ju ta självmord innan dom tar han. Tror ni att det smäller igen?

svårt o säga, verkar ju inte som om de är så sugna på att ge upp efter nattens rån och väpnade strider..

Morty
2013-04-19, 17:54
Sa de just att en polis ev är skjuten nu?

Masi
2013-04-19, 17:56
Kan ni länka allt man behöver just för att följa detta pådrag?

awesomooo
2013-04-19, 18:03
Kan ni länka allt man behöver just för att följa detta pådrag?

Jag kollar på AB av någon anledning och bilden buggar satan.

awesomooo
2013-04-19, 18:06
Nu jävlar ska dom spränga hus också!

cero
2013-04-19, 18:22
Kan ni länka allt man behöver just för att följa detta pådrag?

Har du tittat på uppdateringstrådarna på Reddit som länkas i andra inlägget? Finns typ 20 trådar. Fortsättningarna länkas i varje tråd.

krubkungen
2013-04-19, 19:10
Hur tror ni denna jakt kommer att sluta? Polisen vill väl helst ta honom levande så man kan få reda på motivet till detta terrordåd. Men jag tvivlar att grabben kommer vilja bli tagen levandes.

Värsta scenario är att det blir gisslans situation, då lär det inte sluta bra.

knuckles
2013-04-19, 19:13
Tror inte han kommer tas levande, självmordsbomb

shadowfire
2013-04-19, 19:16
med tanke på att han vet att hans bror redan är död så är det högst troligt att han vill ta så många han kan i hämnd... den här gossen är nog inte färdig med dödandet ännu.

Gober
2013-04-20, 05:58
19årig gripen läser jag, dock på väg till jobb så har inga videoklipp att bjuda på.

Olegh
2013-04-20, 07:11
Politik eller polisarbete.. kan man fråga sig. Killen är ju redan dömd på förhand iaf.

hungry
2013-04-20, 07:26
Lär inte va sista gången de smäller i usa..

Catstyle
2013-04-20, 08:28
Lär inte va sista gången de smäller i usa..
Eller i något annat land heller?

hungry
2013-04-20, 09:55
Eller i något annat land heller?

Nej klart inte men usa är ju det landet som "kliver på flest tår" om du förstår mig rätt

Rahf
2013-04-20, 10:24
Bombarna var tydligen tjetjener.

http://www.huffingtonpost.com/2013/04/19/dzhokhar-tsarnaev-captured_n_3118187.html

VikG
2013-04-20, 11:36
Bombarna var tydligen tjetjener.

http://www.huffingtonpost.com/2013/04/19/dzhokhar-tsarnaev-captured_n_3118187.html
Snälla ta inte upp tjetjener igen... Dom är tydligen ryssar enligt vissa här.

Gober
2013-04-20, 11:42
Snälla ta inte upp tjetjener igen... Dom är tydligen ryssar enligt vissa här.

Jag älskar dina bidrag i tråden. Är du ryss och personligen tar illa upp att bröderna kommer från Ryssland?

Ryska medier är fyllda av nyheten just om att de kommer från Ryssland.

Trouble
2013-04-20, 12:31
Snälla ta inte upp tjetjener igen... Dom är tydligen ryssar enligt vissa här.

Tjetjenien tillhör Ryssland lololololol.

Nej, men allvarligt. De gör faktiskt det.

cero
2013-04-20, 12:54
Haha, seriöst. Vem fan bryr sig om de är ryssar eller "tjejenier"?

Trouble
2013-04-20, 13:16
Haha, seriöst. Vem fan bryr sig om de är ryssar eller "tjejenier"?

Finns det någon som bryr sig om Tjetjenien öht?

Loke
2013-04-20, 13:21
Haha, seriöst. Vem fan bryr sig om de är ryssar eller "tjejenier"?

Alla som vill förstå vad som händer i världen?

Jag älskar dina bidrag i tråden. Är du ryss och personligen tar illa upp att bröderna kommer från Ryssland?

Ryska medier är fyllda av nyheten just om att de kommer från Ryssland.

Det är iofs skillnad på att komma från ryssland och att vara ryss.

Ronn
2013-04-20, 13:25
Vad dom har för rötter kan ju hjälpa att förstå motivet så det är klart att det är intressant att veta var dom kommer ifrån.